Wie heeft er een Welsh X Shetlander???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Wie heeft er een Welsh X Shetlander???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 09:48

De titel zegt het al, wie heeft er een Shet x Welsh, en hoe kan je hem/haar typeren? Foto zou ik ook heel leuk vinden. En verder hoeveel hij/zij gekost heeft als je dit wil zeggen (of pb'en).

We zijn gisteren bij een shet x welsh gaan kijken, m'n man en dochter zijn er hélemaal dol op. Het gaat om een schimmelmerrie'tje 7 jaar oud, 120cm groot ... Goed aangereden, braaf/mak, niet zo blij met het hoofdstel en gefrut aan 'r hoofd. Ze heeft beginnende hoefrot en hoeven zijn verwaarloosd, staart afgebeten door ander paard, is sinds september niet meer ontwormd of geënt ... werd ook al lang niet meer bereden, mijn dochter stuurde er zo mee weg. Vond het er wel goed uitzien qua maat voor haar (ietsje op de groei). Ben nu dus opzoek naar andere mensen met zo'n kruising wat hun ervaring ermee is en wat de waarde ongeveer is. Moet trouwens zeggen dat ik er niet zo van gecharmeerd was, maar da's mij persoonlijke smaak van uiterlijk ... schimmeltje zou nooit mijn eerste keuze zijn en het mini-arabje van koppie met een wilde bos grijzige manen van de shet erop Lips are sealed (maar dat vond zij dus GEWELDIG!), maar van mijn dochter juist weer wel. En omdat goede pony's geen kleur hebben ... Knipoog

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:37

Ik heb er geen alhoewel er een vermoeden is dat er ergens een Welsh in Giant's voorouders moet zitten, hij heeft een dish en dat is niet zo gebruikelijk voor een Shet Haha! Verder is hij toch wat fijner gebouwd dan de gemiddelde Shetlander.

WelshxShet vind ik op zich een hele leuke combinatie, vaak leuke kinderpony's ook.
Alleen ben ik in dit soort gevallen altijd bang dat zo'n pony braaf is tijdens het rijden omdat het ze overvalt na zo'n lange tijd. Je hebt een kans (hoeft niet natuurlijk) dat, wanneer het paardje in een betere conditie is, het ook een stuk moeilijker te rijden gaat worden.
Bij mij rijst ook altijd de vraag waarom er zo lang niet op gereden is. Dat ze blijkbaar wat kopschuw is, is natuurlijk ook wat vreemd.

Goed oppassen dus.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 12:42

Die mensen hadden de pony gekocht in de hoop dat de kinderen intresse zouden krijgen ... niet dus! Het klieren bij het omdoen van het hoofdstel en de hekel van het trekken van de manen (en kammen waarschijnlijk ook) had hij geen verklaring voor. Een kinderpony kopen is toch altijd een beetje gokken hé ... je kan zo'n uk niet helemaal laten doorlichten op vanalles en nog wat, da's gewoon niet in verhouding met de prijs die zulke pony'tjes mogen gaan. Ze heeft inderdaad die typische "dish" op 'r neus. Persoonlijk vind ik dit niet zo mooi en ook ramsneuzen zijn mijn ding niet ... Wat ik wel weet is dat het van mij een paarse pony met groene bollen mag zijn ... maar het moet een betrouwbaar beestje zijn!!! Haha!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:58

Buster heeft ook wel een aantal shets gedekt, ik zal een even kijken, van een paar heb ik wel foto's!

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 14:00

hoi
ik had je al een pb gestuurd maar mijn eerste pony was dus ook een welsh keer nog wat.. 120 hoog en de eerste twee jaar erg pittig maar daarna nog zoveel plezier een haar gehad ( m springen en l dress) ze heeft de laatse drie jaar kinderlessen gelopen en nu geniet ze van haar pensioen en hoop maar dat ze nog lang kan leven.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:45

Hier 2 foto's van Rakker, een shetlander x welsh:

Afbeelding

Afbeelding

Hij is een hengst. Totaal niet schrikkerig, 100% verkeersmak. Verder is hij heel erg sterk en erg eigenwijs (eigenlijk te Knipoog). Ook is hij erg slim.
Helaas heeft Rakker nu door hoe sterk hij is. Tijdens het rijden is hij erg eigenwijs en er zijn maar weinig mensen die met hem met gemak figuren e.d. kunnen rijden. Hij heeft ontzettend veel manen (kun je op deze foto's helaas niet zo goed zien).

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:31

Afbeelding
Afbeelding

Dit was de shet X welsh van Loolapelooza(in haar profiel staan nog meer foto's geloof ik).
Ze is op die foto 4 jaar, nu zal ze ongeveer 6 zijn. Laura had haar gekocht als een schriel mager onder de modder klein ponytje. Na een maand was ze al volledig veranderd, ongeveer zoals op deze foto.
Dan een paar maanden later vond laura mij(toen nog pennymeisje Haha!) en ging ik Bieke verzorgen. Ik ben er verschillende keren afgevallen, (ze was eigenlijk juist zadelmak) maar daarna was ze zo braaf! Ze schrok echt nergens van, en sprong super.
Ik heb er echt spijt van dat ze verkocht is naar Frankrijk(op pensioen, gezelschap voor friezen), alhoewel ze het daar natuurlijk heel goed had.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 18:26

Toch raar dat ze zo vaak schimmeltjes zijn Knipoog.
Wat ik terug vind is geweldig sterk maar héél braaf ook. Het is dus kwestie van het onderdeel "sterk" in de hand te krijgen/houden. Ik vind dat het met de manen van deze pony's héél erg meevalt!!!! Deze dat wij zijn gaan kijken had echt een wilde shetlandercoupe Haha!. Verder valt het mij op dat die wat wij gaan zien zijn veel breder stond kwa borst (vooral duidelijk bij de eerste foto's dat deze minder breed is). De rug was dan weer "normaal", niet té breed. Ze lijkt gewoon meer "shet" nog, k'weet niet je begrijpt wat ik bedoel. En de prijs .... ze vragen er 620 Euro voor ....
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 19-05-03 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:28

ik vind het persoonlijk wel veel geld, maar als je het er voor over hebt en het voelt goed moet je het gewoon doen..
binnen en maand benje wel vergeten wat hij gekost heeft

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 18:30

Die man wil over de prijs niet onderhandelen, hij wil zijn aankoopprijs terug ... en vanzelfsprekend staat er op de gouden kinderpony toch geen prijs (al vind ik het zelf toch ook wel behoorlijk aan de prijs Knipoog ; des te meer omdat ze toch nog niet 200% safe is -zie hoofd en manenfobie- en haar verwaarloosde gezondheid)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:24

Op de manege hadden we vroeger een shetxwelsh. Een vosbonte ruin van ongeveer 112 hoog. Tikkie luxer dan een shet, maar absoluut geen welsh. Ontiegelijk eigenwijze rotbok onder het zadel, maar in de omgang een schat

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:53

Ik vermoed dat Salvator iets van Welsh in zijn voorouders heeft zitten. Zijn moeder was een shet (heb ik gezien), vader weet ik niet. Hij wordt ws ongeveer 1.15 m groot, ook zijn manen zijn niet typisch shet. Zijn voorpluk is wel dat pluizige van een shet, maar zijn manen zijn juist vrij dun en golvend. Tja, hij is natuurlijk nog hartstikke jong (bijna 1 jaar) dus op zich kan het qua uiterlijk nog alle kanten op gaan. Het is een schat van een ponietje, met boevenstreken (hoort ook bij de leeftijd, hoop ik Haha! )
Afbeelding

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:08

sonjabelgium schreef:
En de prijs .... ze vragen er 620 Euro voor ....


Bloos Jeetje dat vind ik echt veel te veel! Daar kun je een leuke welsh met papieren voor krijgen. Ik vind die prijs in guldens meer in de buurt komen, dus iets van 200 tot 450 euro zou ik een normale prijs vinden.
Het is natuurlijk een merrie die is weer meer waard dan een ruin of hengst maar deze prijs vind ik echt té.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:33

Ik vind het ook erg veel geld !!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:44

Wij hebben er eentje gehad. Mijn zusje kreeg hem voor haar verjaardag toen ze 8 werd. Was een grappig pony van 1.18m hoog. Erg mooi was hij niet. Beetje type nijlpaard. Maar wel ontzettend braaf.

Toen mijn zusje die pony 6 weken had (ze kon niet rijden, toen ze hem kreeg) is ze al 1e geworden op een dressuurwedstrijd. Pony was ook super verkeersmak, makkelijk in het bos en kon heel goed springen.
Voordat ze 'm verkocht heeft ze een keer onderling 65 tot 70cm parcour met haar gesprongen. Deze pony was wel vrij pittig, maar gewoon ontzettend voorzichtig met kinderen.

We hebben er vast heel veel voor betaald nml fl. 1200,00. En dat zo'n 11 jaar geleden. Maar ach wat is teveel. De pony is altijd gezond geweest en een hoop kinderen hebben een hoop plezier op haar beleefd.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:19

Sunshine verzorgt een welsh x shetlander geloof ik, in haar profiel staan foto's

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 22:30

Angelke, ben net in je profiel gaan neuzen ... wat een gave springfoto's zeg!!!!! Haha!
Is dat ook het Welsh x shet'je?

Ik vind ook deze van Siggy héél erg leuk, je andere bonte trouwens ook ... Kruising met een tinker hoor, dat zie ik zo aan de benen Knipoog

En dan het pony'tje van de eerste foto ... Ik heb héél hard en lang gekeken. Mijn ponymerrie die ik weg doe heeft een ander kleur, maar voor de rest zijn ze gewoon identiek!!!!!! Vanzelfsprekend prachtig Schijnheilig

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:42

angelke schreef:

Dit was de shet X welsh van Loolapelooza(in haar profiel staan nog meer foto's geloof ik).
Ze is op die foto 4 jaar, nu zal ze ongeveer 6 zijn. Laura had haar gekocht als een schriel mager onder de modder klein ponytje. Na een maand was ze al volledig veranderd, ongeveer zoals op deze foto.
Dan een paar maanden later vond laura mij(toen nog pennymeisje Haha!) en ging ik Bieke verzorgen. Ik ben er verschillende keren afgevallen, (ze was eigenlijk juist zadelmak) maar daarna was ze zo braaf! Ze schrok echt nergens van, en sprong super.
Ik heb er echt spijt van dat ze verkocht is naar Frankrijk(op pensioen, gezelschap voor friezen), alhoewel ze het daar natuurlijk heel goed had.



Jaaa, on Bieke Haha!
Enneuh , goed HAD? Goed HEEFT ja Tong uitsteken
Hectare's land , bergen en heuvels , en nooit meer hoeven werken . dat noem ik een pony-paradijs *LOL*

Maar verder , vergis je niet , dat was/is een héél pittige dame Bloos
Als hobbelpony was ze super , ik kroop erop met enkel een halstertje en touw en met mijn andere pony ernaast als handpaard . Zo reden we dan over de straat naar een wei verderop en die dikke dame heeft daar nooit 1 stap verkeerd gezet . (en toen was ze geeneens officieel ruitermak Tong uitsteken )
Je kreeg ze niet van haar stuk , niet met trekkers , auto's , camions , treinen , .... helemaal niets , ijskoud!
Als je echter echt wou gaan werken met haar dat was een ander verhaal Haha! Angelke heeft het geweten Extreme duivel

Het zadelmak maken was eigenlijk op 1 dag gebeurt . Ik zadelde ze op en voila , klaar ! Haha!
Toen nooit gebokt , vond ze allemaal prima !
Ik erop en wat rond rijden , allemaal goed .
echt werken das zoals eerder gezegd een ander verhaal Schijnheilig


Maar verder als echte kinderpony-grasmachine een topbeestje ! daar kon je overal aanhangen en trekken dat vond ze allemaal best Haha!
Onder de pony , op de pony , staart strekken , oren in de knoop leggen ... u name it het was allemaal mogelijk bij haar . Nooit gebeten , nooit getrapt , zelf nog geen vieze blik gegeven .
Ze was ook heel erg slim , op sommige momenten gewoon eng slim Haha!

Nou staat ze bij de moeder van mijn broers (inmiddels ex) vriendin baas te wezen over 8 Friese merries en 2 hengsten }>
Die kleine opdonder is daar baas ... tis altijd al een pittige dame geweest Tong uitsteken

Maar verder wel een bere en beresterk ding , 101% cool in het hoofd , maar als het om werken ging niet zonder handschoenen aan te pakken . Zoals de meeste shets weet je wel Knipoog

Ze had overigens ook last van het bij Shetlanders ooh zo bekende vetzucht ... Ze werd dik van lucht om het zo te zeggen ... en dan bedoel ik niet dik maar echt gewoon suuuuuper moddervet Scheve mond
Ik denk dat dat toch een dominant gen is van die shetjes Haha!

Ik heb ze als net 3-jarig onbeleerd schriel (schriele was er echter heel snel af Haha!) moddermonster gekocht voor iets meer dan 250 € .
Ik heb ze voor het dubbele verkocht als beleerde goed doorvoede sjieke merrie Tong uitsteken (maar toen was ze ook echt sjiek , mini uitgave van een Andalusier maar daar heb ik jammer genoeg geen foto's meer van )

Van het Welshe in haar heb ik nooit zoveel gemerkt . Ze was rijtypischer en groter dan een shet . En haar gangen waren ook beter dan van die kleine opdondertjes ( geen Z-pony maar gewoon heel netjes) . Maar verder kon ik er niet veel van Welsh in terug vinden .

Ik vind ze in ieder geval wel aan te raden . Ze zijn groter , rijtypischer en naar mijn ervaring volledig 101% bomproof! (je zult er echter altijd wel ergens een klojo hebben tussen zitten Knipoog )

In mijn profiel staan nog enkele foto' s.

[edit] ik was verkeerd , er staan geen foto's meer van haar in mijn profiel omdat het al zo lang was [/edit]

Als je nog foto's wil dan zal ik ze wel even mailen .
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 19-05-03 22:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:45

sonjabelgium schreef:
Angelke, ben net in je profiel gaan neuzen ... wat een gave springfoto's zeg!!!!! Haha!
Is dat ook het Welsh x shet'je?


NEE , dat is MIJN allergrootste oogappel Greg Haha! Knipoog
(meer foto's van hem in mijn profiel) die Angelke onlangs nog eens is komen rijden .
En bedankt voor het compliment , ik heb de foto's gemaakt toen ze hier was Schijnheilig Knipoog

Greg is een pure Welsh in hart en nieren . Geen druppel vreemd bloed stroomt door zijn aderen Haha!
Op en top een Twyford ruin Tong uitsteken

*ach , je mag toch wel een beetje stoefen hé *LOL* *

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 23:52

Al was het nu nog een kameel, ik vind 'm héél erg leuk!!! Haha! Die kleintjes heb ik gewoon een boontje voor ... kan d'er niets aan doen! De grote paarden zijn ook leuk, vooral op een weiland op een afstand. Ze jagen me al snel angst aan en ik heb altijd het idee dat ik ze in geval van nood nooit bij me zou kunnen houden ... Reuzerassen zijn dan weer helemaal mijn ding (shire, clysdale), die zijn meestal zo "cool" dat je er een peuter mee kan wandelen sturen. Die kleintje's ... Deze hebben hun koppie op ideale knuffelhoogte Lovers ; zien er schattig uit (ondanks hun streken Tong uitsteken), en zijn nog 's betaalbaar ook EN niet te vergeten meestal ook nog's veel sterker fysiek en op gebied van gezondheid ... Geef mij maar een leuk kleintje!!! Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:40

Ik persoonlijk vind 680 euro behoorlijk veel geld voor deze pony. Maar idd, een goede kinderpony is zijn geld dubbel en dwars waard.
Krijg je er voor dit bedrag nog iets bij: zadel en hoofdstel bijv.?

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:42


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 10:51

Nee, ik kan het zadeltje bijkopen voor 3000 bef (75 Euro) en het hoofdstel voor 25 Euro. Ik heb echter zelf een hoofdstel maatje shet/pony liggen, en vind dat het zadel niet in zo'n denderende staat is om het over te nemen. Ik zou trouwens liever een kindermaatje australian stocksaddle willen kopen (weet een adres in de USA daarvoor) of een goed westernzadeltje vanwege de knop, of een gewoon zadel, maar dan ééntje met ècht een diepe zit!