Onzekerheid versus angst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Onzekerheid versus angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 22:02

wat het nu is weet ik niet ik kan het niet plaatsen is het angst of is het onzekerheid?
Mabel is enorm verandert nu ze in de wei staat en lekker in haar vel zit. Als we rijden houdt ze de paarden in de wei in de gaten en kijkt veel om zich heen. Het geeft mij een gevoel van ze zal zo wel weg schieten en 9 van de 10 keer gebeurt dat ook.
Bij anderen doet ze het ook maar bij mij extra omdat als ze kijkt ik al de zenuwen krijg voor wat er gaat komen.
Weten jullie iets zodat ik weer ontspannen in mijn zadel kan zitten zonder kopzorgen en allerlei visioenen van wat er allemaal mis kan gaan?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:24

Ik blijf het zeggen Haha! omdat het mij ook zo goed heeft geholpen en echt, er is niemand die banger op het paard heeft gezeten dan ik Bloos
Zingen, hardop zingen, dan kun je geen spieren aanspannen en voelt het paard je spanningen ook niet aan.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:44

yep zingen helpt echt. heb ik ook vaak gedaan als ik met mijn paard dwars door de stad heen moest om in het boes te komen om daar heerlijk te kunnen rijden. iedere keer was ik weer zenuwachtig voor de weg door al dat verkeer er naar toe. heb echt alles gezongen van "potje met vet" tot "hoeperdepoep zat op de stoep" en echt geloof me. uiteindelijk krijg je meer zelf vertrouwen en laat je het zingen achterwege, maar zolang je het nodig hebt: ZINGEN UIT VOLLE BORST

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 22:55

Moet bekennen dat ik mezelf ook vaak langs enge dingen 'zing'!! Het haalt goed de spanning in je eigen lijf weg en je wordt gedwongen aan iets anders te denken! Haha!
Je concentreren op je adenhaling kan ook helpen, maar dat is min of meer hetzelfde, met zingen zorg je ook voor een regelmatige ademhaling. Maar als je zingen moeilijk vindt (of als je met meerdere in de bak rijdt en het wat genant vindt Bloos ) dan kun je bijvoorbeeld 4 passen inademen, dan weer 4 passen uitademen, enz.

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 08:24

Die is wel kei goed...zingen. Maar het helpt wel idd. Verder als je met meerdere in de bak aan het rijden bent, gewoon om je heen kleppen met iedereen. Gewoon ouwehoeren, ook dan ontspan je namelijk.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 15:12

Een uur lang zingen??????????? ik moet er niet aan denken en meestal rij ik alleen tegenwoordig staat er wel iemand bij om me op te rapen als ik eraf val Knipoog

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 15:23

Waarom dan een uur rijden als je bang bent? Rij dan een minuut of 20, is het zingen goed vol te houden Haha! en is de kans dat je met een goed gevoel van je paard stapt groter.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 15:38

Dan is ze haar energie nog lang niet kwijt Lachen
En ik heb zondag een uur les dus ik moet wel

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:51

Ik heb het ook een tijd gehad ja ... zingen schijnt te helpen Tong uitsteken maar hehe dat heb ik ook nooit gedaan maar egwoon beetje neurieen helpt ook en em echt een flinke tik geven als hij op zij schiet dat hoort ze niet doen

Als je een keus moet maken en je doet het niet, is dat op zich een keus Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:54

Vandaag stond er een kruiwagen in de bak en ik was dus dat liedje van Assepoester aan het neurieen. Ze ging erlangs alsof er niks stond terwijl ik normaal de bak rond vlieg en daarna bijna op haar nek lig Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:30

Diana, neem lekker iemand mee waar je onder het rijden tegen kan kletsen. Kletsen hou je wel een uur vol en als je eraf zou vallen (wat niet gaat gebeuren) kan diegene je oprapen Haha! Oké even serieus. Woensdag was ze echt in paniek, en wat deed ze? Wegspringen en steigeren, maar niet om mij eraf te krijgen, maar omdat ze mee wilde. Zolang er paarden in de wei staan zal ze niet zo erg gaan steigeren en daarbij als ik kan blijven zitten kan JIJ het zeker! Echt meid! Je kan super rijden, jullie zijn echt een team aan het worden! Jij gaat echt niet vallen als ze weg springt!

Als je een keer een kletsmaatje nodig hebt met rijden geef maar een gil, dan maak ik tijd!

Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:48

Als er zo'n moment was ging ik altijd tegen Dien praten. Ik ken haar goed genoeg en wist al ruim van te voren dat ze ergens naar zou gaan kijken. Dan ging ik in het niets praten. Dus niet tegen haar, maar tegen iemand die rond liep of gewoon wat in mij zelf. Maar zo lang je praat of zing heb je veel minder tijd om bang te zijn. Ik stap nu zelfs weer zonder zadel op Dien, en zelfs als ze een spurt neemt heb ik geen bibberknieen meer.
En onthoud he, hoe meer jij kijk, hoe enger het word.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:12

ik vind het erg vervelend voorje diana, ik weet hoe graag je wilt dat alles goed gaat!
Misschien geen troost, maar joy is echt net zo op het moment, dus ik weet wat je bedoelt, alleen ken ik die angst niet
Hermien zal je zondag laten zien dat het best lekker kan gaan Lachen
heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:06

irene schreef:
Ik blijf het zeggen Haha! omdat het mij ook zo goed heeft geholpen en echt, er is niemand die banger op het paard heeft gezeten dan ik Bloos
Zingen, hardop zingen, dan kun je geen spieren aanspannen en voelt het paard je spanningen ook niet aan.


helemaal mee eens!!!!!! ik was ook zo'n schijtert, dorst niks, maar zingen lijd jou en je paard af!!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:34

Diana_Mabel schreef:
Maar bij mij extra omdat als ze kijkt ik al de zenuwen krijg voor wat er gaat komen.
Weten jullie iets zodat ik weer ontspannen in mijn zadel kan zitten zonder kopzorgen en allerlei visioenen van wat er allemaal mis kan gaan?


Ik heb dus precies hetzelfde en doordat ik de zenuwen krijg wordt mijn paard weer schrikkeriger Boos! .
Ik heb ook geprobeerd om stom te gaan kletsen maar dat helpt bij mij niet onderhand zit ik om me heen te kijken waar hij van kan schrikken. Zingen heeft geen nut kan geen liedjes onthouden .

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:27

Zet haar keihard aan het werk! maak gebruik van dat voorwaardse. Veel volte werk veel overgangen en snel achter elkaar als je 30 voltetjes en slangevoltes achter elkaar maakt en kort achter mekaar heeft ze geen tijd om andere dingen te doen. Dus veel afleiding geven jij bent degene waar ze op moet letten eis die aandacht op. Ik heb 2 lastpakken op stal staan Ro (nerveus) El roy (hengst met allemaal paarden eromheen in het land) en de enige oplossing is ze aan het werk zetten. Als Mabel de tijd heeft om weg te schieten kan ze best meteen aan het werk. Succes.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:06

Ik heb het zelfde probleem Diana, en probeer zoals hierboven staat om hem aan het werk te zetten op de momenten dat er wat te kijken valt. Of ik ga tegen hem praten als hij wat eng vindt. Het zingen lijkt me niks, denk dat hij dan nog meer schrikt! Haha!
Het ademen heb ik vandaag geprobeerd, heel overdreven in en uitademen. Ik bracht hem naar de wei maar het waaide erg hard, en dan hoort hij allerlei gekke dingen. Het rare is ook dat hij alleen op gekke dingen en geluiden (bijv. iets wat wappert) reageert als ik gespannen ben.Maar het ademen werkte goed.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 01:17

Merilyn schreef:
Zet haar keihard aan het werk! maak gebruik van dat voorwaardse. Veel volte werk veel overgangen en snel achter elkaar als je 30 voltetjes en slangevoltes achter elkaar maakt en kort achter mekaar heeft ze geen tijd om andere dingen te doen. Dus veel afleiding geven jij bent degene waar ze op moet letten eis die aandacht op. Ik heb 2 lastpakken op stal staan Ro (nerveus) El roy (hengst met allemaal paarden eromheen in het land) en de enige oplossing is ze aan het werk zetten. Als Mabel de tijd heeft om weg te schieten kan ze best meteen aan het werk. Succes.


Amen

Net als wat ik je al had gezegd, alleen verwoord Merilyn het toch wat beter Haha!

Enne als je een kletsmaatje wil hebben wil ik ook best komen supporten hoor Knipoog

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 09:02

De vorige eigenaresse is geweest zondag bij mijn les en die gaf nog wat tips:
ik vond het erg leuk om mable weer eens te zien.....
ze ziet er erg goed uit.....
En ze loopt goed.....maar wees alsjeblieft strenger voor der anders gaat ze
je in de mailing nemen...
ik wlide me er niet mee bemoeien met de les maar probeer eens met wat
kortere teugels te rijden dan hangen ze niet zo snel slap en dan heb je wat
meer controlle. En ga je stem gebruiken als je boos bent, daar luistert ze
echt goed na....ook als ze het goed doet....
en voorderest gewoon doen wat je lerares zegt.....heel veel naar voren
rijden en veel overgangen achter elkaar....dan kan der aandacht niet
verslapen....ook je benen in de overgang en daarna blijven gebruiken.
Lekker vooruit met die geit......

In de les liep ik aan de longeerlijn maar toen durfde ik wel, ze schrok een paar keer maar op een gegeven moment was ze er doorheen en wist ze dat ik de baas was en ik voelde me best wel even lekker op haar nu maar hopen dat ik er vanavond zo weer opstap en het weer zo goed doe..

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:56

Hmm hoe bedoel je deze angst komt me bekend voor. Haha ik heb gelijk wat van alle tips opgestoken.. Ik ben zelf ook altijd bang met dat soort dingen.. gelukkig gaat het laatste tijd een stuk beter. Maar ja rijdt ik een heel braaf paardje. En daarbij heb ik belooft niet meer zoveel te gaan zeuren.. dus ik houdt mijn mond alweer..
Nou Diana ik hoop dat het wat beter gaat binnenkort! Succes ermee en sterkte met de zing/ klets oefeningen..!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:16

Loesiejj schreef:
Ik heb het ook een tijd gehad ja ... zingen schijnt te helpen Tong uitsteken maar hehe dat heb ik ook nooit gedaan maar egwoon beetje neurieen helpt ook en em echt een flinke tik geven als hij op zij schiet dat hoort ze niet doen


Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als mabel, maar als ze wegspringt blijf ik nog wel zitten, maar als ik haar dan een tik geeft gaat ze bokken en vlieg ik er dus wel af en kan ik helemaal niet meer corrigeren..
Dus zou kunnen werken, maar je pony moet niet bang zijn voor de zweep..

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 16:21

Flink been helpt ook hoor dat is ook een straf Lachen

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:25

as me paard dat doet dan word ik ook zenu8tig en denk ik ook neee please ga er niet vandoor maar ik ga ook altijd zingen of verhaardjes banketstaaf tegen hem Lips are sealed Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:23

Longeer haar anders gewoon even voor je erop gaat, zodat ze de ergste energie kwijt is, en desnoods met touwtjes zodat ze de bovenlijn al lekker loslaat, en jij direct aan het werk met haar kan zodra je erop zit!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 09:11

Ik longeer haar al voor het rijden maar niet met touwtjes dat kan ik best eens doen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers