Wat hebben jullie liever? Te diep of te hoog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Wat hebben jullie liever? Te diep of te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 07:57

Je hebt paarden die heel moeilijk voorwaards neerwaards te rijden zijn en je hebt paarden die constant veel te diep lopen. (en natuurlijk alles er tusen in Haha! )

Wat hebben jullie liever? Wat zijn de voor en nadelen?


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:57

ik heb denk ik liever een paard wat te diep loopt,mij lijkt dat makelijker op te lossen Lachen
ik zie vaak veel mensen klooien met paarden die te hoog lopen met allemaal hulpteugels enzo.
bij ons op stal lopen ook wat paarden te hoog,ik vind dat echt niet uitzien,en ze krijgen ze ook niet omlaag.
zelf weet ik niet echt hoe het is om erop te zitten,dus ik geef deze mening gewoon zoals ik die paarden zie lopen.
gelukkig loopt mijn pony gewoon lekker goed,niet te hoog of te laag maar ik kan haar wel lager laten lopen als ik dat wil.
bv met longeren laat ik haar een stuk lager lopen zodat ze haar rug goed gebruikt.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:08

Daar ben ik het niet helemaal met je eens beautyfull mickey... Ik denk juist dat te hoog makkelijker op te lossen is, dus dat heb ik ook liever! Ligt er natuurlijk ook aan of ze de rug wel gebruiken als ze te diep lopen. Maar ik vind te hoog makkelijker op te lossen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:13

tja,ik schreef toch ik weet zelf niet hoe het is om erop te zitten,maar als ik die mensen allemaal zo zie klooien lijkt het mij makelijker op te lossen als ze te diep lopen,helemaal in het begin liep mijn pony ook iets te diep,ik vond dat makelijk op te lossen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:25

met te diep lopen heb je het risico dat het paard teveel op de voorhand loopt (op de kop). Met te hoog lopen, spant je paard teveel de bovenlijn aan, waardoor de elasticiteit doot het lichaam ver te zoeken is.

In beide gevallen is het gewoon moeilijk om een correcte oefening er uit te krijgen. Kan dus niet echt een voorkeur geven.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:39

Meestal willen de juri's vanaf de M een wat opgerichter paard.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:45

Ja, maar het gaat hier volgens mij echt om ver vóór de teugel, of veel te diep, dus niet netjes het neusje vlakvoor de loodlijn..


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:55

Emeraldo schreef:
Meestal willen de juri's vanaf de M een wat opgerichter paard.

Maar wel 1 die ontspannen in de bovenlijn is.

Verder sluit ik me bij Tyrza aan.
Liefst geen van beide, want allebij hebben ze min punten en kost het veel oefening het redelijk goed te krijgen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:50

Ik vind het allebei waardeloos,
en een hoog opgericht paard is niet hetzelfde als een sterrekijker.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:08

ik reed mijn paard altijd laag en diep zodat zijn rug loskwam en zo kon ik achter er beter bij rijden.Maar nu stond op elke compon te diep te diep bla bla.Nu moet ik hem dus opgericht rijden en het is heeeel moeilijk dat er weer in te krijgen!!Eerst liep ie opgericht maar ik ging um laag rijden.Dus maak een combinatie ertussenopgericht rijden en af en toe even heel laag en diep.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:54

Een paard wat op een verkeerde manier te hoog loopt is net zo vreselijk om naar te kijken als een paard wat op een verkeerde manier te diep loopt.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 00:23

geem van beide, het is allebei slecht, en het ziet niet uit.
Ik kies voor de gulle middeweg.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 00:57

Tja het afhankelijk van het paard wat vervelender is.
Maar beide paarden zullen een slecht rug gebruik hebben.
Dus bij beide paarden de zelfde methode proberen lang laag te rijden en van daaruit meer oprichting vragen.
Dus eerst zorgen dat paard leert zijn rug en buikspieren te gebruiken dus de gebruikelijke basis van achter naar voren rijden en van daaruit kan je beide problemen oplossen.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:38

Liever te laag dan te hoog. Ik heb geen problemen met het paard dan opgericht te krijgen. Ik vind het onzin als mensen dan zeggen ik krijg hem niet omhoog. Een paard wil van nature hoog met zijn hoofd lopen, dus dat lukt echt wel. Uiteraard zijn er altijd wel moeilijke gevallen bij. Maar ik heb liever dat ze wat te diep lopen.. maar dan het liefst op de goede manier!

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:58

Mijn pony liep toen ik haar in het begin kreeg (groen) ook veel te diep en wilde geen aanleuning zoeken. Nou, dat is echt niet zo simpel om een te diep lopend paard weer normaal op de loodlijn te krijgen met aanleuning. Heel veel voorwaarts rijden en overgangen, maar zelfs dan is het niet simpel. Gelukkig loopt ze nu wel met een goede aanleuning, en voelt ze eindelijk fijn aan, maar het heeft een hele tijd geduurt voordat het zover was. Een paard wil misschien wel van nature met het hoofd hoog lopen, maar onder het zadel zijn er 1000 en 1 trucjes om de rug weg te drukken. De een doet dat door te diep te lopen en in te knikken in de 'valse' knik, de ander doet dat door de hele bovenlijn vast te houden.

Beide situaties hebben niet mijn voorkeur, ik ga ook maar voor de middenweg...

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:08

liever te diep....traint y zn spieren beter.... te hoog.. tja..ik vind dat je het dan net zo goed niet kan proberen......
( klinkt bot..sorry)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:22

Sjuimpje schreef:
Ik vind het allebei waardeloos,
en een hoog opgericht paard is niet hetzelfde als een sterrekijker.


ja maar zulke zie je af ent oe ook in het Z lopen, dan vraag ik me toch echt af wat die daar moeten. net er tegen aan! niet mooi rond! vind ik echt niet mooi!

mijn pony toen ik hem kreeg liep VEELS te diep!, maar hij gebruikte wel heel erg goed zijn rug! waardoor er wel onspanning was...nu 4 jaar later is ie best mooi opegricht! ik vond het wel moeilijk om het goed op te lossen omdat die van mij ook nog SUPER NIET voorwaarts was Boos!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:48

Ramoon loopt heel gemakkelijk in haar eigen houding, lijkt alsof ik haar opgericht rijdt. Maar hierdoor gebruikt ze haar rug minder. Ik probeer haar dus net een tikje dieper te rijden. Met wedstrijden komt ze vanzelf wat hoger en volgens mijn instructie hoef ik bij haar niet bang te zijn dat ik haar niet meer hoger kan instellen. Als ze wat hoger loopt wil ze ook bij de overgangen haar onderhals licht aanspannen. Dus voordat ik een overgang maak moet ik haar ook wat meer door vragen.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 00:04

Tyrza schreef:
met te diep lopen heb je het risico dat het paard teveel op de voorhand loopt (op de kop). Met te hoog lopen, spant je paard teveel de bovenlijn aan, waardoor de elasticiteit doot het lichaam ver te zoeken is.

In beide gevallen is het gewoon moeilijk om een correcte oefening er uit te krijgen. Kan dus niet echt een voorkeur geven.


Helemaal gelijk!

Tis alle 2 een probleem!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:28

ik vind het ook allebij waardeloos, maar blijf er wel bij dat ik liever een paard heb dat te diep loopt dan te hoog en dus tegen de hand en geen rug gebruik, mijn eigen paard heeft hier veel problem mee en is heel moeilijk door heen te rijden, als je paard te hoog loopt en zijn spieren vast zet heb je gewoon echt niets meer te vertellen, maar dat is dan ook wel een extreem geval. daarom zou ik bij een nieuwe keuze van paard eerder een paard kopen wat te diep loopt dan te laag, te laag is er voor mijzelf makkelijker uit te rijden door veel van achter naar voren te rijden en heel veel overgangen te maken zodat, de achterhand blijft werken.

maar ik zeg al het is allebij niets waard.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:48

Miss_Petit"]
[quote="Tyrza schreef:
met te diep lopen heb je het risico dat het paard teveel op de voorhand loopt (op de kop). Met te hoog lopen, spant je paard teveel de bovenlijn aan, waardoor de elasticiteit doot het lichaam ver te zoeken is.

In beide gevallen is het gewoon moeilijk om een correcte oefening er uit te krijgen. Kan dus niet echt een voorkeur geven.


Helemaal gelijk!

Tis alle 2 een probleem!
[/quote]


ja maar geen een paard is perfect Haha! het kan dan wel een probleem zijn, maar elk paard heeft zijn probleem.... een paard moet je dingen leren, ze zijn nooit uitgeleerd net zoals de amazone zelf....je bent nooit uitgeleerd! Tong uitsteken

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:42

Hihi laten we zeggen dat volgens de (wat onwetende) omgeving een paard dat te diep loop 'mooier' is om te zien (want die loopt toch aan de teugel??!) dan een paard dt te hoog loopt Knipoog

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:56

reddytobias"]
[quote="Miss_Petit"][quote="Tyrza schreef:
met te diep lopen heb je het risico dat het paard teveel op de voorhand loopt (op de kop). Met te hoog lopen, spant je paard teveel de bovenlijn aan, waardoor de elasticiteit doot het lichaam ver te zoeken is.

In beide gevallen is het gewoon moeilijk om een correcte oefening er uit te krijgen. Kan dus niet echt een voorkeur geven.


Helemaal gelijk!

Tis alle 2 een probleem!
[/quote]


ja maar geen een paard is perfect Haha! het kan dan wel een probleem zijn, maar elk paard heeft zijn probleem.... een paard moet je dingen leren, ze zijn nooit uitgeleerd net zoals de amazone zelf....je bent nooit uitgeleerd! Tong uitsteken
[/quote]

Das waar! elke ruiter én paard zn eigen probleemtjes
En ook de oplossing voor het probleem is dus ook heel afhankelijk van het paard én de ruiter...

Maar tis toch geen keuze? De ene ruiter lost het ene probleem makkelijk op en de ander het andere probleem, tis maar net waar zijn of haar sterke punten liggen.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 19:02

Ik ben het met Tyrza eens dat het beiden lastig is om op te lossen. Te hoog is moeilijk naar ontspanning te rijden, en te diep is moeilijk om in de bovenlijn aan te spannen. Het paard loopt meestal zo omdat dit voor hem de gemakkelijkste en meest comfortabele houding is.

Zoals bij mijn paard, die de eerste 2 jaar dat ik hem had bijna constant te diep liep. Het zag er voor een buitenstaander of leek erg mooi uit, hij was zo lekker rond! Maar hij gebruikte geen enkele spier in zijn bovenlijn en zijn achterhand al helemaal niet. Ik kon eraan doen wat ik wilde, maar hij wilde niet hoger komen en aanspannen. Pas na 2 jaar (achteraf BAAL ik hier van...) zijn we erachter gekomen dat hij hals-instabiliteit had, waardoor hij gewoonweg niet opgericht KON lopen...
Sinds de dierenarts samen met de manueel therapeut zijn hals (en de andere problemen die hij hierdoor gekregen heeft) opgelost hebben, ben ik hem gaan trainen om wat meer opgericht en met het neusje eruit te gaan lopen. Geloof me, dat viel echt niet mee hoor! Hij had het nog nooit gedaan en moest dus heel langzaam gecorrigeerd worden. Nu lukt het me steeds beter, en staat op mijn protocollen geen enkele keer meer dat hij te diep loopt, wat ik al een hele prestatie vind.

Mijn persoonlijke ervaring met het te diep lopen is dus dat je het niet zomaar kunt oplossen, en dat er soms een lichamelijke oorzaak bij het paard ligt waardoor hij te diep is gaan lopen.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 19:35

hoe krijgen jullie het antwoord van een ander in zo'n wit hokje als daarop wil reageren? (vraagje tussendoor)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers