Dat was schrikken

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Dat was schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 10:43

Wat we gisteren toch weer mee hebben gemaakt....
Ik was gisteren lekker aan het rijden in de buitenbak, alles ging super Murs liep als een trein. Hoor ik ineens kei veel gerinkel en een hoop herrie vanuit de binnenbak. En ik wist meteen waar het geluid vandaan kwam. Het enige wat zo kan klinken als het omkeren van een glasbak is het kapot gaan van de spiegel. Dus ik riep gelijk.. "dat was de spiegel". Een meisje dat bij de buitenbak stond te kijken is meteen naar de binnenbak gerend, en de seconde dat ze de stalen schuifdeur 10 cm geopend had scheurde er een paard dwars door de deur heen. Hij tilde gewoon een stalen deur uit zijn sponning . Rende als een bezetene richting haar stal om vervolgens door te rennen. Regelrecht door de omheining van de weilanden heen, vervolgens weer terug, tussen de geparkeerde auto's door. Ondertussen ben ik snel terug naar de stal gegaan en heb Murs afgezadeld en ben mee gaan helpen zoeken. Uiteindelijk had het meisje dat haar aan het longeren was haar te pakken gekregen. En toen ik het beestje zag.. Overal was bloed. Hij was in de binnenbak losgerukt van de longe en had gedacht via de spiegel te ontsnappen, niet wetende dat er achter de spiegel niets zat.
Haar benen kapot, haar hoofd kapot op d'r schouder spoot het bloed eruit. We hebben toen met spoed de dierenarts gebeld, en hebben met twee man de wond dicht staan drukken. In eerste instantie verloor ze zoveel bloed dat we dachten dat de dierenarts te laat zou komen. Maar ons drukken op de ader die vlak boven de wond lag hielp en er kwam gelukkig na een tijdje alleen nog bloed uit gesijpeld. En ik kan je wel zeggen dat 30 minuten dan echt heel erg lang duren. Toen de dierenarts kwam heeft hij meteen de grootste wond uitgespoeld en gehecht. Daarna was haar hoofd aan de beurt, ook daar moest op 2 plaatsen gehecht worden en we hebben verschillende stukjes spiegel verwijdert. Overal zaten splinters. Nadat haar hoofd gehecht was is ze aan de linkerkant van haar schouder nog gehecht, en daarna hebben we haar gestofzuigd om de glassplinters van haar af te krijgen. Dat werkte gelukkig en na een antibiotica en tetanus spuit had de dierenarts zijn werk erop zitten.
We zijn toen nog met zijn drieen bezig geweest al het bloed van het paard af te halen, wat op zich wel heel erg dankbaar werk was. Je merkte gewoon aan het beestje dat ze het heel erg waardeerde dat we zo met haar begaan waren. Het enige niet zo mooie was dat toen ze moest gaan lopen naar de stal ze met haar rechtervoorbeen sleepte. We hopen dat dit goed komt en dat ze weer helemaal de oude wordt. Voor zover je van "oud" kan spreken, ze is namelijk pas 3. Dit was mijn verhaal over gisteren moest ik gewoon ff kwijt... vind nu nog overal bloed btw...
Ga strakjes weer ff polshoogte nemen hoe het met d'r gaat.
Keep u posted!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:48

Wel super dat jullie zo kordaat hebben ingegrepen hoor, niet iedereen bedenkt in de chaos dat je de ader dicht moet drukken. Waarschijnlijk hebben jullie haar leven nog gered ook.

Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:50

gatver, wat eng, gelukkkig maar dat jullie zo snel hebben gereageerd, hopelijk komt het met het paardje weer goed..!!

Fem

Berichten: 12479
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:07

wauw, wat goed van je dat je in deze situatie toch hebt kunnen bedenken dat je de adere dicht moest drukken!! wees maar heel trots want jullie hebben een paard gered!! ik zit hier echt met een brok in mijn keel, echt super goed van jullie zeg!!

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:36

He gatsie, wat goed dat je geholpen hebt de eigenaar was vast niet zo koel als jullie!
Sterkt met het zieken bezoek.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:37

Jeetje zeg, is dat even schrikken. Het is maar goed dat jullie zo snel gehandeld hebben. Ik weet precies hoeveel bloed er uit een heel klein gaatje kan spuiten.
Het is te hopen dat ook alle glassplinters weg zijn maar dat zal denk ik wel en ik hoop dat het weer goed komt met haar been.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:42

Jemig, dat gaat je niet in de koude kleren zitten zeg Scheve mond !
Wat goed dat jullie allemaal zo snel gereageerd hebben, daarmee hebben jullie hem hoogstwaarschijnlijk het leven gered !! Beterschap en petje af dat jullie zo "koelbloedig" zijn gebleven Lachen !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:42

Wat erg zeg.. arm beestje. Gelukkig voor haar dat jullie zo snel gehandeld hebben. Ik hoop dat ze snel weer de oude wordt!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:31

Jeej, wat een verhaal. Kan me voorstellen dat jullie mega op je pootjes stonden te trillen na afloop.... Gelukkig hebben jullie zo goed gereageerd!

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Claudiaatje
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:14

Pfff, ik zou me ook doodschrikken zeg. Je weet maar nooit wat er voor ergers nog had kunnen gebeuren, dit op zich is al verschrikkelijk!
Wat zal dat meisje geschrokken zijn zeg. Drama.
Ik duim dat het paardje er weer helemaal bovenop komt.
Claudia

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:31

wat een geluk dat het goed is afgelopen zeg!
Hopelijk word ze snel weer beter!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:19

Wat eng zeg, was hij zo geschrokken van die botsing met die spiegel dat hij in paniek de binnenbak wou uitvluchten? Kan het wel begrijpen. Gelukkig hebben jullie goed werk geleverd en ik hoop dat het met het paard snel beter gaat Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 09:49

He allemaal..

Thanks voor de lieve reacties. Ben gisteren toen ik op stal aankwam meteen met een worteltje langs Jeanny gegaan (zo heet ze). Ze stond zich inderdaad heel erg zielig te voelen. Maar bij het zien van de wortel en het vooruitzicht op aandacht deed haar geloof ik wel goed. Heb haar ff flink geknuffeld Ach gut en nog eens goed naar al haar wonden gekeken. Ze scheurt gelukkig niet, (daar was ik bang voor met al die hechtingen) en het ziet er al een stuk beter uit als zondag. Het enige wat erger was geworden na een dag waren de kneuzingen. Ze heeft een hele grote kneuzing op haar borst (echt een bult met vocht geworden) en haar rechtervoorbeen is niet meer van haar maar van een olifant Scheve mond . Maar gelukkig zijn de vooruitzichten positief. Ze wordt flink verwend en kijkt ze niet meer zo triest uit haar ogen als zondag. En inderdaad, het meisje dat haar aan het longeren was was ook heel erg geschrokken. Tsja, had iedereen kunnen overkomen...
Mochten er nog veranderingen zijn in Jeanny's toestand dan laat ik het jullie weten!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:54

Petje af hoor! Fijn dat het wat beter met haar gaat, het had heel anders af kunnen lopen. De vochtbult trekt vanzelf wel weg hoor, dat had de pony bij ons op stal die over het hek was gevallen ook.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:50

Tjee, ik heb haar nog geeneens gezien Sigaar
Ik was wel van plan om te gaan kijken vandaag, maar ben het compleet vergeten. Heb inmiddels wel alle details van de stalgenoten gehoord, sneu hoor! Doet me denken aan Kore die afgelopen zomer ook haar hoofd aan een tl buis open haalde, en het bloed er ook uit liep en het gehecht moest worden.... en dat was "alleen" nog maar het hoofd.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:47

Tjee...ik weet niet of ik zo slim was om alles meteen dicht te drukken enzo.. Misschien lag ik ook wel languit op de grond :S. Kan niet zo goed tegen bloed namelijk, tenminste niet als ik er bij nadenk..

Mara ik vind t knap en hoop dat het goed gaat!

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:43

Jeetje, ik had inderdaad wel gezien dat de spiegel kapot was (en was al verbaasd dat Kaunos het niet 'eng' vond), maar dat dit verhaal erachter zat!! Dat had ik dus nog niet gehoord. Ik hoop dat het allemaal weer goed komt met Jeanny.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Maanon_, Sanet, VogeltjeM en 32 bezoekers