"slepend" been tijdens longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-01 20:42

Vanavond heb ik met Isolda gelongeerd, aan de bijzets. Ging trouwens keurig, het lijkt wel dat ze nu ook aan de longe beter door haar hals komt. Kan dat doordat ik haar nu ook onder het zadel zover heb?

Nou ja dat was niet wat ik wilde vertellen. Ik longeer haar dus met een singel en bijzets en ze loopt goed door. Netjes in een vlotte draf. Maar hoe ik haar ook laat lopen, ze laat haar achterbenen steeds even tegen de grond tikken. Een heel klein slepend beweginkje zeg maar, heel kort dan.
Haar buitenbeen doet dat het meest, op beide handen, dus het ligt niet aan een bep. been. Onder het zadel of voor de kar doet ze dat ook niet.
Als ik haar aantik met de zweep, tilt ze 3 passen haar been goed op, en daarna gaat ze weer verder. Dan blijf ik dus aan het aantikken, dat zet geen zoden aan de dijk.

Wat kan ik daar nou aan doen? Pessoa is bij Isolda geen optie, die raakt al in de stress bij het zien van een broek van het tuig. (rijd ik dus ook zonder)
Ik laat haar veel overgangen maken en laat haar ook strekken en weer terugkomen. Regelmatig een paar passen galop er tussen door. Ze is dus echt voorwaarts en zet haar achterbenen ook ver onder zich. Alleen dus met een sleepje ertussen....

Iemand opties..... Verward

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 13:12

Ik was er al een beetje bang voor. Dit is weer een typisch Isolda-ding volgens mij. Boos!
Maar goed, niet getreurd, gelukkig longeer ik niet zo heel veel. Lachen

Legor&Jacq

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: 030

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 13:30

hai hai,
Legor doet dat ook....
een hele poos heb ik me daar aan geirriteerd.Ik heb dat bij een aantal mensen nagevraagd en zij wisten met te vertellen dat heel veel paarden dit doen, en dat je ook niet moet willen dat ie daarmee ophoudt.
het is belanrijker dat je dier spoort en zijn passen netjes afmaakt..

Ik heb het ook maar van horen zeggen en de reden waarom ze het doen weet ik ook(nog) niet. misschien heb je er wat aan
gr jacq

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 20:31

Maak je maar geen zorgen, er zijn heel veel paarden die dit doen !
Naar het schijnt heeft het te maken met de balans van het paard.
Een van mijn vorige paarden deed het ook, vooral als de longeercirkel vrij klein was.
Op een grotere cirkel werd het probleem meteen een stuk minder, en toen hij wat ouder werd en wat meer balans had gevonden, ging het weer een stukje beter.
'k Zou zeggen: probeer je er niet aan te storen, en geniet vooral van de vooruitgang die Isolda boekt !
Heel veel rij- en longeerplezier !

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 22:00

Nou, dat klinkt niet zo heel erg goed. Je paard mankeert waarschijnlijk niets hoor, maar het leest alsof je toch verkeerd aan het rijden bent. Door het forceren van de juiste hoofd-halshouding met die overgangen, ben ik bang dat je de gangen negatief aan het beinvloeden bent. ik kan ernaast zitten hoor, ik heb je nog nooit zien rijden.. maar zo rijden heel veel ruiters de gangen uit hun paard. rijdt jij de overgangen wel vanuit je been hulpen. Gaat je paard ook over vanuit draf in stap zonder dat je aan de teugel zit. Kan je zo'n overgang met de losse teugel? Kan je aangaloperen met een losse teugel? Door te vroeg te veel met de teugel te willen regelen maak je dat het paard niet goed óver de rug' leert lopen. Dit wreekt zich in het achterbeen gebruik. Twijfel je aan je zelf - zoek les!
Verder, je kan het achterbeen gebruik van je paard positief beinvloeden door balkjes te gebruiken tijdens het longeren, ook zomaar 1 ergens op de volte is goed, het hoeft geen hele reeks te zijn.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 22:19

Homer: Isolda is ondertussen al 11 jaar oud. Aan de balans zal het (neem ik aan) niet liggen, ze doet het juist op de grote volte. Als ik de volte verklein draagt ze zichzelf meer en tilt haar benen wel beter op. Maar aangezienik haar liever niet te lang kleine voltes laat lopen op gras.... (glad-gras- "trauma" *LOL* )


Dees:
Ik denk dat je ernaast zit. Ik rijd mijn overgangen op zit-been hulpen.
Isolda kan op mijn zit vanuit draf in stap, tot zoverre.... als ze niet te heet is luisterd ze wel. Ik ben alleen niet altijd even consequent geweest in mijn vele buitenritten en wil ze wel eens in eenheel langzaam drafje doorsukkelen, maar dat word al minder, met dank aan Janna die mij erop wees!
Verder kan ik alles met een teugel zonder contact, omdat ik altijd zo gereden heb. Dat slepen van het been is overigens niet iets wat ze nu plotseling doet hoor, nu ik opnieuw met haar begonnen ben. Dit heeft ze altijd al gedaan, alleen kwam ik er nooit op om het te vragen.

Ja ik twijfel wel veel aan mezelf, helaas is het niet (nog niet) mogelijk voor mij om te lessen. Dat is door mijn woon-omstandigheden.

Wel een goede tip was die van het balkje, die kon ik weleens gaan proberen!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 09:55

Wat je nu al doet is heel goed: veel overgangen laten maken. Hier wordt ze achter sterker van, waardoor dat slepen op den duur minder wordt en hopelijk helemaal verdwijnt. Tempowisselingen, vanuit stap in vlotte draf wegdraven, dat zijn dingen die heel goed zijn om haar beter aan het lopen te krijgen. Duurt wel even hoor, voor je resultaat ziet!

Kaminka was ook altijd zo sleperig, was bij haar gewoon luiheid, dat is nu over, door zeer consequent longeren en haar echt flinke overgangen (zelfs van galop naar halthouden doet ze heel goed op de achterhand, dat zie ik Toon nog 1,2,3 niet doen...) te laten maken.

Je bent op de goede weg hoor Jantina!

Groetjes Mieke

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 09:59

Je zou ook eens een aantal balkjes op de longeercirkel kunnen leggen. Het hoeven er niet veel te zijn, maar wel dusdanig dat ze echt op moet letten. Ik heb dit zelf ook vrij veel gedaan en ik moet zeggen dat het echt goed werkt!
Succes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 18:24

*knip* .. maar zo rijden heel veel ruiters de gangen uit hun paard *knip*

Kan dat eigelijk? Ik heb daar dus vanacht over na liggen denken. (warm he, dan kan je niet slapen)
De gangen uit je paard rijden? Ik kan me voorstellen dat als je inderdaad de hele tijd trekt, je paard zijn passen enzo gaat verkorten. Maar kan je serieus je paard zijn gangen verpesten? En hoe doe je dat dan wel? Kon het niet bedenken.
Niet dat ik er bang voor ben dat ik dat doe hoor, ik trek namelijk niet aan de teugels en ik moet altijd oppassen dat ze niet te vlot loopt. (Ook van Janna geleerd *LOL* Wat een hulp is ze toch geweest in dat halve uurtje!! Lachen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 22:19

Hoi, Mirage sleept ook redelijk erg met haar achterbenen en van de week dacht ik nog "nou, die nrps keuring volgend jaar kan ik zo wel shaken...."
ook hetzelfde als bij jou, als je d'r aanspoort tijdens het longeren doet ze het drie passen goed en dan sleept ze weer. Ze is pas 4, misschien heeft het met evenwicht te maken; ik weet het niet.
Op de harde weg doet ze dat niet............
soms zie je paarden zo mooi hun achterbenen optillen en dat doet die van mij ook niet helaas.
Maar misschien verbetert dat nog, na de zomer ga ik serieus aan het trainen slaan, misschien af ent oe een pessoa eraan hangen (gebruik nu een gogue)

Maar inderdaad, heel veel paarden doen dat volgens mij en is niet iets om je druk over te maken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 22:50

Jur doet het ook en heeft het altijd al gedaan. Volgens mij is het zo dat paarden met een heel sterk achterbeen het niet zo erg doen, dat is me tenminste weleens opgevallen. Jur heeft namelijk niet zo'n heel sterk achterbeen, ik weet niet hoe dat bij jullie paarden is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 09:46

Voor Jantina:

De 'gangen eruit rijden' is een soort manier van zeggen. Door te vroeg te zware afbuiging uit je paard te forceren, kan je zijn van nature aanwezige verende ruggebruik negatief beinvloeden en het paard stijver maken. (het paard zal onbewust spannen als het de buiging niet aan kan en die spieren groeien dus strakker als je het maar lang genoeg volhoudt). Een paard met een stijve rug kan simpelweg niet vloeiend stappen, draven en galoperen. Voor een vloeiende gang heeft het paard zijn hele lijf nodig, dus ook rug en nek.

De gangen eruit rijden bereik je overigens niet alleen door veel te veel stelling en buiging erin te trekken, je bereikt het ook door op jonge leeftijd al te veel uitgestrekte gangen te willen rijden. Vroeg verzamelen is niet altijd goed, vroeg uitstrekken ook niet. Een arbeidstempo is voor een jong paard ideaal, van daar uit maak je overgangen, tempowisselingen zijn voor een sterker gegroeid paard.

Een jong paard (en dat is tot en met 5 jaar sowieso) moet krachtiger worden in het werk. Dat is een groeiproces. Dat kost (heel veel) tijd. Het is niet voor niets dat vakmensen zeggen 1 jaar per klasse. Serieus waar, alleen wanneer je paard de kans krijgt om te groeien in het werk en het moeilijker worden van de oefeningen begint NADAT het paard daar een stukje van aanbood, dan blijft je paard langer goed.

Een 5 jarig Z-paard klinkt super, het zegt absoluut iets over de kwaliteit van het paard, maar het is GEEN compliment voor de ruiter. Een 5 jarig Z-paard is gewoon te vroeg aan het werk gezet, deze paarden worden over het algemeen niet zonder ernstige gebreken ouder. Dit soort ruiters denken alleen aan hun eigen carriere, de toekomst van het paard maakt ze kennelijk niets uit.

Wil je lang genieten van je paard en de gangen sterker maken, buit hem dan niet uit, geef hem de tijd. Aan de teugel moet je rijden vanuit je been, een paard dat zo gereden wordt, wordt sterker. Een paard dat in de houding getrokken wordt, wordt op een verkeerde manier sterk en die verkeerde manier gaat ten koste van de losheid van de natuurlijke bewegingen. Wat een verhaal he?

Oja, als je later begint met je paard te berijden, zeg 5 jaar, dan wil het nog niet zeggen dat het dan ok is om na een jaar al Z-startgerechtigd te mogen zijn... ook dan geldt weer, een jaar per klasse.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-01 17:02

Ben het verder met je eens hoor, je moet een jong paard niet te veel laten doen.

Het gaat alleen voor mij niet op, Isolda is 11 en is al jaren bereden en betuigd!