Te diep lopen.. wat moet ik doen :S:S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Te diep lopen.. wat moet ik doen :S:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 23:42

Ik rij nu sinds een klein maandje op een nieuw paardje. Hij is nu 4 jaar oud en staat hier ongeveer 1 1/2 maand. Nou is het alleen zo dat ie na een half uurtje aardig moe wordt en dan vooral als ik in de buitenbak rijdt, gaat hij te diep lopen en ik krijg hem niet omhoog. Sommige mensen zeggen dan moet je een ophouding maken en daarvoor even flink aandrijven Verward Maar ik weet niet of dit nou wel de goede manier is om hem omhoog te krijgen. hij is redelijk stug in zijn mond en loopt snel door de hand heen... ik ben dus ook erg bezig met dat hij op de ophouding gaat reageren.
Oja en zodra ik een keer hard aandrijf gaat hij gelijk een stuk harder, en zoals ik al zei hij reageert nog niet zo goed op de ophouding.... ( en hij is aardig sterk... dus kan mij zo uit het zadel trekken... Clown )
Weten jullie wat ik het beste hiermee kan doen?
Alle adviezen zijn welkom....Knipoog
Groetjes Ilona

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 00:05

Als ik het goed begrijp gaat hij van vermoeidheid achter de teugel lopen waardoor je geen of iig te weinig aanleuning hebt. Ik heb idd ook geleerd om dit op te lossen door te "schudden" met je hand; ophoudinkjes maken dus. Je wilt echter niet dat hij terugvalt in tempo hierdoor en daardoor moet je hem bijdrijven. Het klopt dus wel wat die mensen zeggen. Hij zal hiervoor wel goed aan het been moeten zijn en goed op de hand moeten reageren. Blijkbaar gaat dit nog niet helemaal soepel, maar je rijdt hem pas sinds kort, dus dat komt vast wel goed na verloop van tijd.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:32

als het paard het in het begin van het rijden niet doen, en alleen als ie moe begint te worden ga je misschien te lang door
en als het paard te diep gaat moet je been geven en hand naar voren
laat hem niet zwaar worden op je hand

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:35

Veel tempowisselingen. Dat heeft bij mij enorm geholpen. Marca was loopt heeeeel makkelijk te diep maar we hebben het nu onder controle

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:40

Het wordt voor hem makkelijker als hij moe wordt om dan maar op de voorhand te vallen, en dat is de oorzaak waardoor hij voor meer gaat hangen, hij duikelt als het ware naar voren.
Meer de achterhand eronder rijden.
Als hij zo snel moe is, kun je beter tijdens het rijden veel rust periodes inlassen. Bijvoorbeeld na een kwartiertje even stappen met een lange teugel en vervolgens weer oppakken en weer na een kwartier eventjes stappen. Met intervallen dus. Dit kun je naarmate de conditie beter wordt afbouwen naar een half uur. Ik doe altijd na een half uur even lange teugel.
(tijdens lange teugel wel contact houden met de mond en van achter naaar voren blijven rijden, want als je alles losgooit ben hem gelijk kwijt en denkt jouw paard dat hij klaar is)

Niet te lang door willen rijden als hij moe is!

succes!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:56

als hij te diep gaat lopen, je hand naar voren houden zodat zijn mond vrij is en goed bijdrijven dat hij een stuk harder gaat lopen. Ze krijgen dan, volgens mij, vanzelf door dat als ze te diep gaan, harder moeten lopen.. en dat doen de meeste niet zo graag..

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:03

Drijven hup die achterhand eronder en inderdaad je handen naar voren als hij dan zijn hoofd weer hoger heeft zoek je weer contact. En zo aan je verhaal te horen moet hij ook gewoon wat meer conditie krijgen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:06

pacster schreef:
als hij te diep gaat lopen, je hand naar voren houden zodat zijn mond vrij is en goed bijdrijven dat hij een stuk harder gaat lopen. Ze krijgen dan, volgens mij, vanzelf door dat als ze te diep gaan, harder moeten lopen.. en dat doen de meeste niet zo graag..


Maar op die manier blijft hij op de voorhand vallen. Dan duikt hij juist naar voren. Hij moet juist zijn gewicht naar de achterhand verplaatsen ipv op de voorhand vallen....
Lijkt mij....., niet als kritiek bedoelt hoor! Knipoog

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 14:55

Het is niet zo dat ie na een half uur doodmoe is hoor... hij is alleen in het eerste half uur aardig druk en dan vergeleken het eerste half uur is ie gewoon 'sloom'. Ik krijg morgen weer les dus ik zal het dan maar weer is vragen...Knipoog

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:37

Paarden komen ook in de pubertijd!!
Als mijn paard gaat hangen maak ik een keer een felle ophouding zodat hij een beetje uit schrik reactie dat hoofd weer omhoog gooit. Goed met je been blijven ondersteunen en vooral zelf niet terug gaan hangen.
Houd je paard aan het werk, tempowisselingen, veel figuren, een keer een balkje, stelling buiging, zorg dat hij zich niet verveelt. Hij moet het leuk vinden dan blijft ie wel werken. Succes

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:54

Nistria schreef:
Paarden komen ook in de pubertijd!!
Als mijn paard gaat hangen maak ik een keer een felle ophouding zodat hij een beetje uit schrik reactie dat hoofd weer omhoog gooit. Goed met je been blijven ondersteunen en vooral zelf niet terug gaan hangen.
Houd je paard aan het werk, tempowisselingen, veel figuren, een keer een balkje, stelling buiging, zorg dat hij zich niet verveelt. Hij moet het leuk vinden dan blijft ie wel werken. Succes


Mee eens!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 11:34

Ik ben van mening dat je eerst het conditieprobleem op moet lossen.
Het paard kan er nu volgens mij niets aan doen. Als zn conditie op peil is kun je aan andere dingen gaan werken.

mootje20
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 11:45

hoi ik ben nieuw hier en ik las je berichtje ik heb zelf ook een 4 jarig paard en ik heb kan alleen gebruik maken van een buitenbak maar ik rij mijn paard gemiddeld 4x in de wk omdat ie nog jong is en ik heb ook dat ie na een half uurtje (intensief)trainen wat diep gaat lopen ik maak dan ook een ophouding omhooh drijf hem van achter naar voor dan komt ie weer omhoog dan rij ik meestal nog 5 min door en werk hem dan rustig naar beneden uit maar het is heel normaal hoor dat een jong paard dit doet omdat het nog gewoon niet voldoende sterk is