Weidevrees...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-01 22:47

Nee niet Iduna heeft weidevrees, maar ik.

Als Iduna op het land staat durf ik haar niet uit het land te halen, ze staat altijd met de kudde en ik krijg giga-zenuwen. Iduna voelt dat en word moeilijk, ook door de andere paarden die mee gaan lopen word ze moeilijk. Nou is er meestal wel iemand die met me mee wil lopen om te helpen. Maar soms kan ik niemand vinden en durf ik gewoonweg het land niet in om haar te halen en wacht ik net zolang totdat ik wel iemand kan vinden om te helpen.

Nou baal iki gigantisch dat ik 't gewoon niet durf. En ik wil er heel graag vanaf. Ik gebruik verder wel de goede manier om haar uit het land te halen, dat is het probleem niet. Maar ik heb gewoon zenuwen en lichte (???) angst.

Weet iemand hoe ik hier vanaf kan komen, want ik word er gestoord van. Ik wil gewoon m'n paardje uit het land kunnen halen.

Wie helpt met tips?????


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 22:55

Hoi, ik heb er ook last van gehad maar dat komt omdat het paard van mijn zus in het land zo'n draak is, die is mij (en anderen) een keer aangevlogen omdat de wei echt HAAR territorium is, buiten de wei is ze heel erg braaf.
Sindsdien heb ik een zweep meegenomen het weiland in, een keer kwam ze weer op me af gegaloppeerd, oortjes naar voren...en ongeveer 10 meter voor me doet ze haar oren plat in de nek en gaat ze een versnelling hoger recht op me af!
Toen haalde ik de zweep achter mijn rug tevoorschijn en heb een enorme zwieper gemaakt waar ze behoorlijk van schrok (ook van het stof wat opvloog en van het geluid --> ik heb haar niet eens geraakt) en nu heeft ze dus veel meer ontzag voor me als ik de wei inga en ik neem gewoon nog steeds mijn zweep mee.
Ik weet dus niet waarom jij niet zo goed alleen het weiland in durft, maar als het ook is omdat je als mens zo nietig bent tussen duizenden kilo's paardenkracht die gewoon los naast je staan kun je misschien ook je zweep meenemen om de rest op afstand te houden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 23:48

Ben je er nu nog niet vanaf ??

Las je al bang de weide in loopt schiet het niet op. Neem een zweep mee en wordt boos opjezelf mak je sterk en loop erheen. Met eenbakje voer.

Trek je niets aan van de andere let alleen even of Gusta want di ekan gemeen zijn. Vooral omje voer bij je hebt. Loop naat Iduna haar hoofd en hou haar in de gaten. ne niet zoals iedereen llopt VOOR HET PAARD. Zo kanje namelijk niet zien wat ze doet.

Neem een zweep mee houd die in je andere hand en iedere keer als ze niet wil lopen geef je haar een tik (terwijl je gewoon doorloopt).

PS hou rekening mee met de lessen want dan staat ze al binnen ??????

Ach nog een maand en het probleem is over Tong uitsteken .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 23:49

ook ik had angst, doordat een ruin steeds om mij afkwam, maar door het te blijven proberen, inderdaad ook met anderen om te helpen, en te ontdekken dat die angst vaak onterecht was, wordt die angst echt minder en gaat zelfs over of raakt op de achtergrond, zelf ondervond ik namelijk dat die andere paarden totaal geen aandacht voor mij hadden, een soort gewenning denk ik

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 00:01

Van Cathy in Nieuw-Zeeland heb ik de Monty Roberts-methode geleerd. Klinkt voor sommigen misschien zweverig, maar bij Marcella (het paard van Cathy dat ik die paar dagen mocht rijden) hielp het. En Marcella is echt niet de makkelijkste (zie mijn laatste verslag uit NZ)!

Het gaat als volgt. Loop de wei in met het halster achter je rug (en eventueel een zweep om andere paarden op een afstand te houden). Loop recht op het paard af en - let op - kijk hem NIET in z'n ogen, maar kijk naar z'n knieën. Loopt het paard weg, zwaai dan met je ene arm van je af richting paard, alsof je 'm wegjaagt. Paard zal dit niet begrijpen en in verwarring raken. Loop een klein rondje en doe hetzelfde. Al snel zal het paard blijven staan (nieuwsgierig, maar vooral onderdanig) en kun je 'm zonder problemen pakken. Het belangrijkste is dus dat je NIET naar z'n hoofd kijkt en vooral niet in z'n ogen, maar naar z'n knieën. Schijnt net zo te werken als bij honden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-01 12:08

Nou het is geen probleem om haar te pakken, ze blijft heel lief staan. Ik weet niet precies wat het wel is, maar ik ben gewoon bang.

Ik ben denk ik gewoon erg hard geschrokken toen ze de eerste keer op haar achterbenen stond toen ik haar haalde. Die angst is gewoon blijven hangen. Maar ik baal er zo gigantisch van.

Alvast bedankt voor de tips, ik hoop er nog meer te krijgen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:12

idd de 'monty roberts'methode werkt het beste.ik kom elke kudde binnen op de manier van :ik ben de baas.en jaag elk paard weg dat mij in de weg staat.klinkt hard maar dan krijgen ze respect voor je.en wegjagen doe ik met een beweging,niet door te slaan o.i.d. maar met mijn touw heen en weer te zwaaien.
eigenlijk zou iemand je eens moeten laten zien wat ik bedoel.kan karin het je niet een keer voordoen?

soms is het beter om te zwijgen

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-01 12:14

Karin, help????? hihihi... Wil je 't me voordoen???

*sanderijn, denk je dat 't werkt, het lief vragen aan KA???* *LOL*

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 12:17

ja vast wel*grin*
anders kom ik het je voordoen,ik zou toch nog komen he?pb anders even wanneer je kunt........

soms is het beter om te zwijgen


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 18:41

Tuurlijk Mayo, ik wil best met je mee Iduna uit de wei halen! Eens kijken of die Monty-methode ook werkt bij Nederlandse paarden... Haha! Ik stuur je wel ff een PB'tje!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-01 23:32

Thanx KA!!!!

Mensen, andere tips zijn natuurlijk nog altijd welkom!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 20:46

Ik zou eerlijk gezegd geen voer meenemen want dan komen alle paarden juist naar je toe en dat moet je niet hebben. Ik hoop dat Karin je kan helpen. Succes!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 00:10

Yep, inderdaad geen voer. Wel een halstertouw en een zweepje. Binnenkort maar eens proberen!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, GoogleAdsense, Googlebot en 112 bezoekers