Juryleden georganiseerd door KNHS?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Juryleden georganiseerd door KNHS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 02:50

Ik kreeg zondag het gerucht te horen dat de KNHS plannen heeft om zelf juryleden aan te wijzen bij een wedstrijd.
Zo hoeven de secretariaten zich niet helemaal suf te bellen, en de KNHS heeft meteen controle over hoe vaak iemand gaat jureren.
Aan de ene kant vind ik dit best een goed plan, maar dat is puur egoisme, omdat ik dan waarschijnlijk veel minder hoef te jureren dan nu (probleem met nee zeggen voor degenen die het nog niet weten), maar aan de andere kant vind ik het wel het wel heel ver gaan.
En als je die aangewezen dag niet kan, of zelf een belangrijke wedstrijd hebt, moet je onderling ruilen.
Achten jullie de kans groot dat zoiets er idd door komt, dat de KNHS zoveel werk op zich gaat nemen?
En denken jullie dat dat gaat werken in de praktijk???
Ik vrees dat het heel veel juryleden gaat kosten op die manier.

Voor de Noord Hollanders, ik las in de Paard en Sport dat meneer en mevrouw Barendrecht gestopt zijn met jureren, en of je dat nou jammer vindt of niet, het waren zeker mensen die heel veel deden, dus we zijn weer 2 Z jury's armer. Scheve mond

Navragen is beter dan afvragen.


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 07:01

Hmmm.... nou vrag me af of dat erdoor komt, denk dat er wel meer juryleden zijn die zich verzetten..... Maarja ze drukken er wel meer dingen door zonder er bij na te denken.....
Hoop voor je dat het niet doorgaat....
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 07:50

Ik heb er nog niets over gehoord, maar als dat erdoor komt haak ik snel af. Ik wil graag zelf zeggenschap houden over de dagen en tijden en niet te vergeten ook de plaatsen waar ik jureer. Langer dan een uur reis ik er niet voor.
Het lijkt me overigens ook enorm arbeidsintensief voor de KNHS.

Ik vind het wel een goede regel voor mensen die bv. om de cursus te mogen doen hebben aangegeven heel veel te jureren en waar in de praktijk niets van terecht komt.
Zelf zit ik nu ieder weekend te jureren en eigenlijk is dat wel wat veel van het goede (of slechte, afhankelijk van het niveau Knipoog )

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 08:10

Fitzroy schreef:
Ik heb er nog niets over gehoord, maar als dat erdoor komt haak ik snel af. Ik wil graag zelf zeggenschap houden over de dagen en tijden en niet te vergeten ook de plaatsen waar ik jureer. Langer dan een uur reis ik er niet voor.
Het lijkt me overigens ook enorm arbeidsintensief voor de KNHS.

Ik vind het wel een goede regel voor mensen die bv. om de cursus te mogen doen hebben aangegeven heel veel te jureren en waar in de praktijk niets van terecht komt.
Zelf zit ik nu ieder weekend te jureren en eigenlijk is dat wel wat veel van het goede (of slechte, afhankelijk van het niveau Knipoog )

ik kan me eigenlijk alleen maar hier bij aansluiten ik kan me overigens niet voorstellen dat ze zoiets gaan doen bij de KNHS wat denk je van juryleden die zelf starten, jammer vandaag niet starten u moet vandaag jureren.... het is nog steeds een soort vrijwilligerswerk vind ik (zeker gezien de vergoeding en de tijd ) ik doe het graag en ook te vaak, maar als ik zelf niet meer mag kiezen waar en wanneer ik wil dan is het niet leuk meer!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 08:29

Denk idd dat het een hoop juryleden gaat kosten. Dwingen kunnen ze je natuurlijk nooit altijd vragen. Ze moeten dan idd wel een goed plan bedenken anders gaat het je echt juryleden kosten. Zou toch te gek zijn als je perse moet. Kijk als ze instellen dat je bv 1 a 2 wedstrijden per maand moet doen oke.

Ik weet dat veel juryleden hun voorkeuren hebben voor verenigingen op zich ook niet onterecht natuurlijk. Me vriendin belt voor onze vereniging als je ziet hoeveel tijd ze ermee kwijt is en hoe moeilijk het is om ook mensen te krijgen lijkt me het plan op zich niet slecht.

FF oftopic vraagje:
Is er nu op dit moment een jury tekort volgens jullie of juist niet (springen e dressuur)? Ik begreep dat ze de nodige mensen tekort komen. MAAR als ik de KHNS bel voor info over cursussen zeggen ze dat ze voorlopig niets organiseren?. Hoe dubbel kan het zijn.


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 08:33

Off-topic antwoord Knipoog : ik heb wel het idee dat er juryleden tekort zijn, als ik zie hoe vaak ik in actie kom en de reacties die je van secretariaten krijgt als je 'Ja' zegt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 09:00

Denk niet dat dat een goed idee gaat zijn, juryleden op een bepaalde plaats neerpoten. Ikzelf zou er nog altijd zelf bij willen zijn, waar, hoelang en wat ik jureer. Het is je werk niet toch?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:17

Volgens mij is er vooral een tekort aan Z juryleden. Ik heb de afgelopen twee maanden al twee keer niet kunnen starten omdat de veregniging geen Z jury kon vinden.

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 13:56

Volgens mij is er vanaf de M dressuur al een groot tekort aan juryleden. (Springen heb ik geen idee van) Het schijnt hier in Noord Holland wel het ergst te zijn, omdat daar zoveel wedstrijden zijn.
Ook ik wordt vaak geconfronteerd met wanhopige secretariaten, die het echt niet meer zien zitten omdat ze niemand kunnen vinden. Sommige raken zelfs zo in de war dat ze me 2x op 1 avond bellen. Haha! Ehhh, ik had u net ook al aan de lijn en toen ook al gezegd dat ik niet kon. Bloos Sorry, ik ben het zelf ook een beetje kwijt. Tja dat was inmiddels wel duidelijk. *LOL*
Maar ik heb ook meermaals gehad dat als ik niet ging ze een hele baan af moesten zeggen, en dan denk ik maar weer, tja, als ik zelf wil starten ben ik ook blij dat iemand de moeite heeft genomen om in die auto te gaan zitten.
Anders krijg je idd de taferelen die UniferB beschrijft, en dat is toch eigenlijk heel triest.
En er komt wel een Z cursus hoor, volgende maand is er duidelijkheid, en dit is dus vanaf oktober al zo.
Nu geven ze tenminste toe dat de eerste cursussen pas na de zomer gaan plaats vinden. Maar als er dan maar weer een zeer beperkt aantal mensen heen kan, schiet dat ook niet echt op.
Drama, ondertussen zit je veel te vaak, gaat de lol eraf en overweeg ook ik om er maar helemaal mee te stoppen. (Er zal nu wel een zucht van verlichting bij sommige mensen te horen zijn. Knipoog )

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 13:59

Nou Jasmijn, als ik de secretariaten goed begrijp valt het zelfs niet mee om L-juryleden te vinden.
Maar dat Z-juryleden het moeilijkst te krijgen zijn, is wel algemeen bekend. Het wordt idd hoog tijd dat ze een Z-cursus uit gaan schrijven, dan hoeven bepaalde personen van de oude garde ook niet meer zo vaak te jureren. Want sommigen die zien de dingen wel heel apart ....

Off-topic: wordt er ook weer een M-cursus uitgeschreven of weet je dat niet?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:11

Ik weet er niet veel van, maar bestaat het al dat een jurylid om de zoveel keer verplicht een cursus moet volgen om een niveau hoger te jureren? Ik weet uiteraard niet hoe dat in praktijk zal uitvallen, dus wat is jullie mening (als jury zijnde) hierover?

M.I. wordt er dan toch naar een bepaalde kwaliteit gestreefd omdat er regelmatig een cursus wordt aangeboden en wordt het tekort van de "hogere" juryleden aangevuld...

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-03 14:29

Ja Fitz, een M cursus zou de eerste prioriteit zijn heb ik gehoord.

En Tyrza, je moet als jury minimaal 5x per jaar jureren, (was 3x) en je moet 3 jaar een bevoegdheid hebben voor een bepaalde klasse, voor je je in kan schrijven op de volgende cursus. Daarbij moet je ook nog een winstpunt hebben in die klasse. (Voor de L cursus L1 +1, voor de M cursus M1 +1, voor de Z cursus Z1 +1, voor het ZZ licht weet ik niet, stond laast wel in de P&S, maar aangezien ik mijn Z bevoegheid nog steeds niet heb Boos! heb ik dat niet onthouden.)
Uitzondering is als je L jury bent, maar je rijdt zelf Z2 met minimaal 15 winstpunten, je de M cursus mag overslaan en je opgeven voor de Z cursus. En dan maar gaan duimen dat je erbij zit, anders is het weer minimaal 2 jaar wachten, meeste cursussen worden om het jaar gegeven namelijk.
Verder ben je verplicht een jaarlijkse bijscholing bij te wonen, als je dat niet doet wordt je geschorst.
Het probleem is gewoon dat er te weinig opleidingen zijn, of te veel wedstrijden om aan de vraag naar jury's te voldoen.

Navragen is beter dan afvragen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:21

Jasmijn schreef:
Volgens mij is er vanaf de M dressuur al een groot tekort aan juryleden.


Tja, als de NH bond er ook een raar 'selectie systeem' op na houdt, dan is dat eigen schuld. Enige jaren geleden ging dat verhaal van een tekort aan Z juryleden ook al en had ik me opgegeven voor de cursus, ik was ook voorgedragen door de vereniging maar de mensen bij de NH bond hadden nooit van mij gehoord (ik reed toen al éen aantal jaren VVDR en was dus niet actief bij de 'landelijke' ) met als gevolg dat ik was afgewezen. Ik heb nog gebeld en gezegd dat ik gehoord was over het tekort aan de hogere juryleden en het vreemd vond dat ze dan voorrang gaven aan mensen die L dressuur reden. Dat had ik dus niet moeten zeggen want toen had ik het te hoog in mijn bol *LOL*

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:47

Aan de ene kant vind ik het nog niet eens een slecht idee. Stel je nou voor dat ik nog M reed (en mijn paard niet kreupel was Knipoog ) dan had ik een grote kans gehad jou steeds weer als jury te treffen. Er is een tekort en we zitten allebei in NH...
Ik vind het toch leuker om verschillende mensen en meningen te hebben.

Maar ik zie het de KNHS niet doen
Ze hebben het al te druk met de startkaarten enz...zelfs dat schijnt niet normaal te lopen. Laat staan zoiets als dit.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:05

Hier in Brabant is er volgens mij geen tekort aan juryleden hoor, mijn zus is ook Z jury en die word niet platgebeld oid. Maar dan hebben de mensen van de KNHS ook een fout gemaakt bij het juryledenboek, mijn zus heeft een sterretje achter haar naam staan bij de KNHS omdat ze een universele startkaart heeft, en in het boek betekende dat niet op zondag Lekker slim van ze! En er zou een retificatie komen, nog steeds niet geweest Boos!

En trouwens, ik zie de KNHS ook niet de juryleden bellen om te vragen of ze kunnen jureren, ze hebben nu al amper tijd met de startkaarten!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:51

Jasmijn schreef:
Ja Fitz, een M cursus zou de eerste prioriteit zijn heb ik gehoord.

En Tyrza, je moet als jury minimaal 5x per jaar jureren, (was 3x) en je moet 3 jaar een bevoegdheid hebben voor een bepaalde klasse, voor je je in kan schrijven op de volgende cursus. Daarbij moet je ook nog een winstpunt hebben in die klasse. (Voor de L cursus L1 +1, voor de M cursus M1 +1, voor de Z cursus Z1 +1, voor het ZZ licht weet ik niet, stond laast wel in de P&S, maar aangezien ik mijn Z bevoegheid nog steeds niet heb Boos! heb ik dat niet onthouden.)


Jasmijn, voor de L-opleiding lag de eis de laatste keer al op M1+ 1, dus misschien dat de eis voor de M-cursus wel M2+1 wordt of misschien zelfs wel Z1+1.
En ik begreep ook dat je minimaal 2 jaar gejureerd moet hebben en minstens 20 wedstrijden dus als de M-cursus er komt in september schrijf ik meteen in Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-03 22:40

Aha, dan is dat dus ook aangepast. Vind ik wel goed hoor, want ik vind dat je de klasse die je mag gaan jureren wel zelf gereden moet hebben.
Ik dacht dat ipv 2 jaar je nu 3 jaar in een bepaalde klasse moest jureren voor je door mag, maar kan zijn dat dat nog steeds 2 jaar is.
Voorlopig zit ik al 6 jaar ofzo met de M bevoegdheid, maar aangezien er geen cursus wordt gehouden zal dat nog wel wat langer duren.
Maar Fitz, als je toch weer zelf gaat rijden, kan je dan niet beter wachten tot je 15 wp in de Z2 hebt? Nu hij flink doorgetraind is, moet dat haalbaar zijn toch? Dan kan je rechtstreeks naar de Z cursus en hoef je niet weer een paar jaar te wachten. Lachen
(En het scheelt je weer 1x het cursus geld. Knipoog )

Navragen is beter dan afvragen.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:27

Het is in Noord-holland echt vreselijk om een jurylid te vinden. We hebben meestal maar 2 Z-juryleden die in de buurt wonen en willen komen. En meneer/mevrouw Barendrecht kwamen regelmatig, dat wordt dus weer zeuren straks...Bloos (we willen Mevr. van de Welle ook niet iedere wedstrijd proberen te strikken namelijk...)
Gelukkig zitten wij vrij dicht bij de afsluitdijk en kunnen we nog weleens een jurylid uit Drenthe strikken

Ik was van plan om de springjurycursus te gaan doen, maar ik ben inmiddels zo doodmoe van de KNHS dat ik dat idee heb laten schieten Bloos Ik ga wel lekker zelf rijden en ik heb er weinig problemen mee dat ik veel jury's regelmatig zie Knipoog
Ik hoor nu al ruim een half jaar dat er 'deze maand' meer informatie komt...Frusty


Lijkt me trouwens sterk dat de KNHS zich zoveel werk op de hals gaat halen, maar aan de andere kant hebben ze dan wel meer controle...
denk alleen dat het heel veel juryleden gaat kosten(ik zou er ook weinig trek in hebben )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:12

Ik sprak net op wedstrijd een jurylid met connecties bij de KNHS maar een Z-cursus wordt voorlopig niet uitgeschreven omdat er genoeg Z-juryleden zouden zijn?
M-cursus laat ook nog even op zich wachten, grrr...

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 09:28

Hij is fijn, en tegen mij zeggen ze dat er zeker weer een Z cursus komt omdat het tekort idd erg groot is. Verward
Maar goed, hij zou ook afgelopen winter gehouden worden en dat is ook niet gebeurd, dus ik laat me nergens meer door verrassen.
Maar als ik verder geen doorgroei mogelijkheden meer heb, doordat er voorlopig geen nieuwe cursus komt, of omdat er zo weinig mensen aan mee mogen doen, zodat de kans dat je erbij zit klein is, heb ik mijn langste tijd als jurylid wel gehad hoor.

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 09:37

Jij bent leuk, Jasmijn. Knipoog Ik zit nu al 2 dagen per weekend te jureren wat moet dat dan als jij ook nog afhaakt?
Ik heb last van hetzelfde probleem als jij: kan geen nee zeggen ....

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 10:02

Ik zit nu te wachten tot ik weg moet om te jureren.
Ik moet om 13.00 uur beginnen, dus 12.30 aanwezig zijn, 3 kwartier reistijd, dus 11.45 uur weg.
Voor je helemaal opgedirkt en in het net bent, duurt ook nog even en bovendien staat Jesper 's morgens in het land, dus kan ik niet heel vroeg wat met hem gaan doen.
Kortom, je hele ochtend is weg.
Ik moet tot 16.45 uur, met een beetje mazzel dus 17.30 uur prijsuitreiking, verplicht aanwezig blijven tot 18.00 uur, maar in praktijk loopt het altijd uit. Dus ga er maar vanuit 18.30 weg, 3 kwartier naar huis, 19.15 uur weer thuis.
Jij weet net zo goed als ik dat je dan echt helemaal gaar bent, maar er staat nog wel een paard te wachten.............
Ik kan je vertellen dat het thuisfront daar op een gegeven moment ook niet gelukkiger op wordt, en als je dan door de KNHS op een dood spoor gezet wordt, door geen cursussen, dus geen nieuwe uitdagingen meer te bieden, tja dan is bij mij de lol er erg snel af.
Als het alleen de ochtenden waren vond ik het nog niet zo erg, dan heb je nog een stukje dag over, maar dit vind ik echt waardeloos.
En dat komt natuurlijk ook omdat je veel te vaak zit. En ja, dat doe ik idd zelf!!! Zal ik niet ontkennen, maar dat is een stukje verantwoordelijkheids gevoel dat mij al meermalen in problemen heeft gebracht.
Dus dan overweeg ik dus om maar helemaal te stoppen.
Leve het motiveringsbeleid van de KNHS.

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:10

Ik zit nu ook te wachten tot ik moet jureren Haha!. 13.30 uur beginnen, 13.00 uur aanwezig, 40 minuten rijden dus 12.20 uur weg.
Naar Fitz ga ik dus vandaag niet meer ... en voor de rest komt er ook weinig uit mijn handen.
Eigenlijk ben ik gek, net als jij Tong uitsteken
Maar ik ben nu hard op weg om de meest jurerende L-jury te worden zodat ik hopelijk snel door mag voor de M-cursus Schijnheilig

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:56

fitzroy schreef:
Maar ik ben nu hard op weg om de meest jurerende L-jury te worden zodat ik hopelijk snel door mag voor de M-cursus

Ik had je wel door Tong uitsteken

Ik heb de hoop al opgegeven dat ik nog wat van de KNHS hoor Bloos Het is niet zo dat ik me vreselijk verveel en blijkbaar zijn er dus geen nieuwe springjuryleden nodig Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Nicky74
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:20

weet je wat ik jammer vind, dat de KNHS zo loopt te zeuren dat er te weinig juryleden zijn. Dat daarom voornamelijk de oude " garde" op wedstrijden te vinden zijn.
vooral in drenthe is het heel erg in de Z dressuur.
voor de kampioenschappen trekken ze weer een bejaarde tehuis leeg en dan zitten ze er weer. Dezelfde juryleden als 15 jaar geleden!!!

Ik heb toch meerdere malen opgegeven voor de jury cursus maar ben nooit uitgeloot.
ben toch wel benieuwd wat de eisen zijn????
Ik heb meerdere paarden in de Z dressuur gereden en heb er 2 in de ZZ licht gereden ( momenteel nog eentje, punten voor het ZZ zwaar aanwezig).
kan iemand mij uitleggen wat de eisen zijn???


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appelien, BleikjA, GrapeshotBot, ikkedus, Knuffeldier, Vagabondo en 42 bezoekers