Hoe slecht is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Hoe slecht is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 17:01

De paarden stonden bij ons tot nu toe nog overdag in de bak en 's nachts op stal. 's Morgens kregen ze krachtvoer een daarna een bult kuil in de bak, tegen de avond de tweede keer krachtvoer en weer een portie kuil.
Ze hebben dus nog niet op gras gestaan.
Nu blijkt dat ze gister voor de rest van de zomer naar het land zijn gegaan. Een groot stuk land met ongemaaid dus erg eiwitrijk gras.
Ten eerste krijgen ze dus geen krachtvoer meer, ten tweede gaan ze van ipv twee voerbeurten per dag naar 24/7 gras en ten derde staan ze daarbij nu ook ineens 's nachts buiten terwijl het behoorlijk regenachtige dagen zijn.
Heb gister een tijd met eigenaresse van Tinka aan de telefoon gezeten en uitgelegd dat het voor zover ik weet erg slecht is, deze overgang. Ze was het helemaal met me eens, vond het goed van me dat ik daaraan dacht, en was er zelf nog niet opgekomen...Optie die we toen bedachten was om ze dan eerst nog een weekje bij stal te houden, en dan op een klein graslandje daar te zetten, zodat ze wat aan het (korte) gras kunnen wennen en aan het 24/7 buiten staan.
Maar volgens iemand anders op stal, hebben ze door het voeren van kuil al genoeg voorbereiding gehad en kon het prima, gevolg: paarden staan dus nu plotsklaps in een enorm vette wei.

Hoe slecht is dit? Moet ik er meer werk van maken?


Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:08

Pas er toch maar mee op hoor, dat is toch in 1 keer een grote overgang hoor. Gevaarlijk voor koliek en voor bepaalde ziektes in de hoeven en zoverder. Ik zou als ik jou was het ook eerst zo doen van ze op korter gras te zetten dat ze eerst terug aan gras kunnen wennen voordat ze op lang gras gaan staan.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 17:09

Probleem is dat het dus niet mijn paard is, maar ik maak me er wel zorgen over, en inmiddels staan ze er al...dus waarschijnlijk kan ik er weinig meer aan doen, maar wil daarom graag weten of we grote problemen kunnen verwachten?
Koliek? Hoefbevangenheid? Dat soort dingen spoken nu door mijn hoofd...

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:12

ja daar was ik dus ook aan aant denken dus daarom zou ik alles proberen te doen om ze geleidelijk aan het gras te doen wennen

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:13

ja, die krijgen volgens mij gegarandeerd koliek..
ik persoonlijk zal het risico niet nemen..
dag en nacht buiten is denk ik niet echt een probleem, maar opeens op een wei met veel gras 24 uur per dag lijkt me minder.
nou veel succes met het overhalen. En misschien kan je je dierarts om advies vragen?
groetjes!

Groetjes Nicole

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:06

Het ligt aan de hoeveelheid kuil die je voerde en zeker ook aan de kwaliteit daarvan. Was dit eiwitrijke (koeien) kuil? Of had hij vijf dagen liggen drogen in de zon voor hij ingekuild werd?
Ook ligt het aan de kwaliteit van het weiland. Wat voor grassoorten staan daar? Alleen engels raaigras of ook veel andere grassen en kruiden. Het gras kan wel lang zijn, maar is het bemest? Bloeit het al?
En natuurlijk ligt het aan het paard, is hij er gevoelig voor ja of nee. Sommige darmen kunnen nogal sterk reageren, ze raken er van aan de schijterij om het zo maar te zeggen Haha! . En ja, een gevoelig paard kan best bevangen raken, of koliek krijgen, maar zeker, nee dat is het niet hoor. Let er maar goed op, en als het mogelijk is volgende keer geleidelijk opbouwen.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:14

hmmm bij ons zijn de pony's ook in één keer *plop* op het land gezet. Ik heb Gammon eerst laten 'wennen' door een halve middag er op te zetten maar toen stond hij 's avonds en 's ochtends weer op stal, en dat vond ik ook weer niks.
Als het goed weer is staan ze in het land en wordt het erg slecht dan gaan ze weer terug naar stal - uitloop met kuilgras.

En ze doen het er niet slecht op, alleen de mest wordt in het begin wateriger door het gras.

De stalhouder keek me aan alsof ik niet goed snik was, toen ik het zei over eiwitrijk gras en koliek. Hij is boerenzoon van huis uit en zit iets van 10 jaar in de paarden... hij had zoiets nog nooit ibj de poot gehad.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:56

ik denk wel dat het slecht is, want je verstoord het hele bioritme van je paard, de haflo van mn moeder werd eerst ook ineens van 3 keer per dag voeren op 24/7 op een vette wei, hij is toen spierbevangen geraakt en viel telkens om, volgens de DA heeft hij het op het nippertje gehaald.
als ik jou was zou ik er idd mee uitkijken, want stel dat je paard er toch te heftig op reageert

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:15

wat een risico zeg om ze zo gelijk zo lang in het land te zetten. Koliek, diarree en hoefbevangenheid werk je zo wel in de hand. Het hoeft niet maar de kans is wel groot.

Come over to the dark side, we have cookies!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:12

Het is wel een risico, maar zeker niet gegarandeerd koliek! Dat zou ik niet zeggen. Veel paarden kunnen er namelijk wel tegen. Alleen de paarden die er niet tegen kunnen krijgen er ook flinke last van. Ik bereid m'n paarden altijd wel voor, maar weet dat als ik ze zo op het land zou gooien, en ze verder even niks meer geef, het ook wel goed komt. Maak je niet al te erge zorgen, het komt meestal wel goed.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:20

Slecht. Wat voor ras is het? Vooral primitieve rassen en pony's (shets, fjorden, haffies, enz..) zijn hier extreem gevoelig voor.
Pas op voor hoefbevangenheid, en ook voor koliek!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:23

Cody, je weet hoe wij er samen over denken.....

Bij ons gaat het ook zo, alleen als het 's nachts echt slecht weer is gaan Omar, Pablo, merrie + veulen nog op stal.

:evaw:

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:24

Bij ons werkt het ongeveer hetzelfde: van 2 voerbeurten krachtvoer + kuil naar 24/7 weiland zonder bijvoeding.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er toch ook wel licht bezorgd over maak, vooral in geval van hoefbevangenheid. Ik ben zelf nu bezig met een 'gewenningsplan' waarbij ik nu het paard gewoon aan de hand steeds langere periodes laat grazen (dan is hij iig al gewend aan gras).
Ik vraag me wel af of ik bijvoorbeeld 3 keer per week nog een slobber moet geven of toch wat aanvulling met brok.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:30

Ik vidn het slecht. Bij jonge dieren is zoiets geen probleem, want die kunnen al die eiwitten prima kwijt in hun groei en krijgen dus niet zo heel gauw kwaaltjes daarvan.
Een volwassen KWPN-er als Tinka, zal idd kans maken op engen dingen als hoefbevangenheid, simpelweg vanwege de grote eiwit-consumptie.
De plotselinge overgang kan leiden tot koliek, het natte gras zal onherroepelijk leiden tot diarree. Voorts, het is niet echt zomers weer deze week, een verkoudheid is niet ondenkbeeldig.
Dat het paard nu geen brokjes meer krijgt, kan volgens mij niet zo heel veel kwaad, aangezien het bepaald niet in voer erop achteruit gaat. Kuil gras vind ik niet een prima voorbereiding op 24/7 grasland.

Ik zou het zelf nooit zo doen met mijn volwassen rijpaard. Het was beter geweest om de paarden eerste elke dag even een uurtje uit te weiden, en ze nu op een kort geschoren stukje weiland te zetten voor de hele dag. Dan is de overgang minder abrupt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 10:37

Tja het gaat dus inderdaad om een KWPN-er, ik ga zometeen even kijken hoe ze erbij staan, ben er ondanks enkele geruststellende verhalen nog niet helemaal rustig over.
Ook staat er een paard bij die hoefbevangen is geweest na een miskraam vorig jaar, heeft de hele winter op 1 plak hooi per dag geleefd en staat nu ook in het grote land.
Da's het nadeel van niet een eigen paard hebben, je kunt het niet op je eigen manier doen, dus ik hoop dat ze gezond blijven en dat het allemaal goed gaat.
Bedankt voor de reacties iig!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:57

Je weet hoe ik erover denk. Hopeloos.
Isolda en Berber komen, ondanks dat ze in de winter ook in het gras staan, in het voorjaar ook niet in het vette gras. Die staan nu op een arm, onbemest landje met hier en daar een spriet Haha!
Naast de dingen als bevangenheid, koliek enzo kan het gewoon niet goed zijn. Ze is nu slank en in conditie. Ze vreet nu de hele dag lang en groeit waarschijnlijk in 1 klap ontzettend.

Maar goed, je kan er niets aan doen (frustrerend!) en moet er maar het beste van hopen. Goed in de gaten houden is alles wat je kunt doen helaas..........


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, Brittneyx, sannedeedee1, Volte en 66 bezoekers