ik kom er gewoon niet uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-01 09:49

Het is de bedoeling dat jamaica straks western beleerd zal worden, ze is nu zo'n 2 jaar en 3 maanden.
De ene zegt dat ik er best af en toe een beetje op kan hobbelen (dus niks vragen),
de ander zegt wachten, wachten, wachten....
Wat moet ik nou?


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 09:50

waarom zou je het risico nemen Verward gewoon wachten dus

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-01 09:54

tja, jij bent er dus 1 die zegt wachten wachten wachten. Is je goed recht.
Maar als het werkelijk slecht zou zijn voor je paard... Waarom gebeurt het dan? Waarom zeggen personen die echt verstand en liefde voor hun paard hebben dat het wel kan?
Kortom, waarom verschillen de meningen zo?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 09:58

Tja dat is een moelijke vraag. De meeste paarden worden toch op hun 3de of soms ouder zadelmak gemaakt. Omdat ze dat beter zijn uitgegroeid dan op hun 2de/2,5. Maar het is ook weer per ras verschillend, en ik weet niet hoe het voor de hafjes geldt. Maar als je er gewoon niet zeker van bent, zou ik gewoon geen risico nemen Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 11:20

Ik zou wachten! Alleen het idee dat je misschien toch schade aan zou kunnen richten omdat een paard niet volgroeid is zou voor mij genoeg zijn om te wachten...weet natuurlijk niet zeker of dat zou/kan gebeuren, maar ik zou het iig niet op mijn geweten willen hebben, er zijn nog genoeg andere dingen die je kan doen. Ik weet in iig zeker dat als ik Escala's veulen zelf kan houden dat er dan niemand op gaat voor hij/zij 3,5 is! Maar dat is mijn mening...

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 11:30

Wat denk je nou zelf.
Je zei zelf eens dat je er nooit op zou gaan voor zijn derde jaar.
Ik ook niet, mijn fjord is nu ook 3 en 3 maanden , mits ik hem kan houden zal het toch pas volgend voorjaar worden eer ik er op ga zitten.
het is nu nog echt een baby zo'n onvolgroeide.
Heb gewoon geduld en laat je niets wijs maken door mensne die wel op 2 jarige leeftijd gaan beginnen.
Wacht gewoon nog ff, het is wel moeilijk maar je hebt met Honey zoveel leuke dingen gedaan(knielen.liggen ez enz) dat zou je nu makkelijk met je haflinger kunnen doen.
Ondertussen zou ik als ik jou was westernles gaan nemen. Dan weet je er straks wat van heb je een paar basis dingen onder de knie en kun je straks rustig je paardje gaan inrijden.
Allebei tegelijk beginnen is heel moeilijk.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 14:06

Sorry hoor, maar welke mensen met verstand van paarden zeggen dat je met 2 jaar op een paard mag gaan rijden? Wil je een eerlijk antwoord raadpleeg je paardenarts. Je kunt nu toch genoeg dingen gaan doen zonder op je paard te gaan zitten! Ga langs de kant van de weg wandelen. Laat hem over plastic lopen. Je kunt zoveel dingen te bedenken die je al wel met je haflingen kunt gaan doen. Die flauwekul dat je op een tweejarig paard kunt rijden, volgens mij weet jij ook wel beter. Gewoon geduld hebben.

Mandy_oud

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Son & Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 16:40

Mijn paardje is ook zo oud en ik laat hem nu door mijn trainer inrijden. Alleen de basis en mocht zij van mening zijn dat hij er nog niet aan toe is, dan wacht ik gewoon nog een paar maanden voordat ik ermee verder ga. Ik ben van mening dat de bouw van het paardje er ook toe doet. Het ene paard is forser gebouwd dan het ander. De een is ook eerder uitgegroeid. Wat betreft de dierenarts...die vertelde me toen ik hem liet keuren dat ik hem op dat moment nog niet mocht rijden, maar dat ik zeker moest wachten tot februari (hij zou dan nog geen 2 jaar zijn). Ik heb dat niet gedaan, maar dat was een mening van de dierenarts.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 16:48

Ow ja, maar jij hebt een QH, en jij bent zeker ook zo'n deskundige Verward die vinden dat QH's op 2 jarige leeftijd wel uitgegroied zijn Extreme duivel

Mandy_oud

Berichten: 26
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Son & Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 16:50

Rare lees gewoonte heb jij. Ik kan die conclusie namelijk niet uit mijn berichtje halen!!!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 17:15

Ik weet niet wat voor ras Jamaica is, en dat maakt naar mijn mening ook niet zo veel uit, maar ik zou gewoon nog een half jaartje wachten en dan voorzichtig beginnen. Wat maakt dat nou uit om nog een paar maanden niet te kunnen rijden? Ik snap dat je graag wilt beginnen, maar ik geloof vast dat je langer en meer plezier van je paard hebt als je pas begint als zij rond de drie is. Zowiezo als je je nu zelf af vraagt of je wel moet beginnen omdat ze zo jong is, zit je dan dadelijk wel met een fijn gevoel op haar? Ik zou dat niet hebben in elk geval!
Wel leuk trouwens dat je met haar western wilt gaan rijden!

Groetjes en succes met je keuze,

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 18:12

Ijslanders worden met een jaar of 5 beleerd.
Behalve de groei....
het gaat er ook om of ze klaar in het koppie zijn.
Mijn paard was op 18 mei 99 3 jaar en werd in november dat jaar, dus met 3,5 zadelmak gemaakt en aangereden. Tot zijn 4de is hij licht aangereden.

Ga gewoon lekker aan de gang met vrijheidsdressuur en whatever en neem lekker deze tijd om haar te leren kennen.
Als je haar genoeg kent en haar deze manier van volgen leert kun je misschien terwijl je Honey rijd en Jamaica aan de hand leid het bos in of langs de weg, denk aan verkeersmak etc. etc.

Je kunt oefenen aan de longe, dubbele longe etc.
Genoeg te doen!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-01 18:28

wat ik me nu vooral afvraag, waarom zijn die meningen zo verdeeld? Het kan WEL of het kan NIET IMO

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 18:36

Mijn mening is gewoon dat het niet kan...en wat betreft de mensen die het wel doen...imo denken die meer aan zichzelf (en het rijden van evt. wedstrijden...hebben ze "voorsprong"op iemand die een paard "pas" met 3 gaat beleren...) dan aan het paard...ik denk dat het er aan ligt wat je belangrijker vindt; het paard of je eigen plezier...ik weet het wel als ik daar uit kiezen moet...ik kan natuurlijk niemand verbieden om met een 2-jarige te beginnen (zou ik ook niet willen, zijn mijn zaken niet) maar ik zou het zelf NOOIT doen. 3,5 vind ik vroeg zat, ik hoef niet zo nodig te snel te presteren met mijn paard, ik beleef liever lang plezier aan hem of haar...maar eh...ik ben nou wel nieuwsgierig wat jouw mening is (geworden) Stef...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-08-12 19:03 ]</font>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 18:48

Mijn persoonlijke mening;
Het word gedaan, maar in mijn ogen kan het niet.
Dan leg ik terzijde argumenten etc.
Ik geef Vikki op dit punt dus ook lekker gelijk Kusje

Het meest belangrijke aan een paard om te kunnen doen wat wij van hem vragen is een gezond en goed bespierd lichaam. Om de natuurlijke groei daarbij te benutten ipv te belemmeren lijkt mij een betere optie.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 19:49

JA OF NEE!!!!!! Verward

NEE Cool
als je wilt dat je paard binnen 1 jaar spint ,stopt,rollback beheerst en de lead change uit zijn hooft kent.

JA *LOL*

als je rustig begint met veel grondwerk.
je rustig gaat werken aan de basis.
walk.jog en lope Frusty in die volgorde Frusty
zorg dat je paard perfect de walk beheerst,dan pas naar de jog,als deze perfect is kan de lope ook perfect worden. ga je paard voelen ,voel hoe hij loopt,voel wanneer hij achter het bit loopt,voel als hij geen aanleuning meer zoekt,voel de voorhand werken,voel de achterhand werken,voel zijn ribcage buigen,VOEL Cool

als je dit doet met je paard is inrijden met 2.5 jaar geen probleem,hij is toch pas klaar als hij 4 is

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-01 19:53

dit bedoel ik dus....
Jullie zeggen allemaal nee, en nu zegt blaze (want de methode van blaze spreekt me wel aan, ik hoef niet volgend jaar een perfecte reining proef te rijden) en nu zegt blaze dus weer ja.....
Dit bedoel ik dus met dat ik niet weet wat ik nou moet

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 19:58

wie denk je dat gelijk heeft Verward
de anderen of Blaze *LOL*
als je doet wat ik schrijf komt het alleen maar ten goede van je paard.klinkt misschien raar,maar door deze vroege training beinvloed je de groei van de spiermassa op een positieve manier.door het rustige tempo hebben de botten niet te lijden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 20:25

Hoe Blaze het beschrijft en bedoelt goed, maar in hoeverre ben jij zover omdat te doen stef?
Ik weet niet in hoeverre jij western geschoold bent om dat te kunnen aanvoelen en aan te leren?
Krijg je instructie? Blaze heeft het overigens over 2,5 zie ik, en zij is nu 2 jaar, gebruik anders die 6 maanden om jezelf 'western' klaar te maken op een beter doorgereden paard zodat je die kennis kunt overbrengen straks.
Ik bedoel dit dus niet als iets negatiefs ofzo, maar iets om over na te denken.
Tenslotte is het makkelijker om straks fouten te voorkomen dan om ze te moeten herstellen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-01 20:32

ik krijg idd instructie van Cl@udia. Moet alleen nog even kijken hoe wat waar (vooral hoevaak)
Donderdag eerste uitleg over grondwerk e.d.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 20:37

AH, de allerbekende Claudia....
Dan ben je iig in goede handen...
Doe haar maar de groeten van mij en mijn canadese scherpschutter LOL...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 21:29

pff lastig te zeggen wat nu het beste is stef...

wat Blaze zegt is grotendeels waar, als je de spieren hebt opgebouwd dan belast je de botten minder. maar je moet natuurlijk wel erst de spieren opbouwen. nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre Jamaica haar spiermassa heeft ontwikkeld maar ik zal je zeker aanraden om haar voorlopig vooral aan de dubbele longe te laten werken om haar spieren goed op te bouwen. en dan vooral haar rugspieren want die krijgen het natuurlijk het zwaarste te voorduren.

wat ik zelf zou doen als ik in zo'n situatie zat? hmmm weet niet ligt natuurlijk erg aan je paardje. ik zou kijken wat het dier aan zal kunnen en daar flink onder blijven zodat je hem niet zwaar belast. misschien eens en keertje zitten maar zeker niet te vaak. hoewel je dan weer zwaar z'n rug belast omdat ie slechte spieren heeft, moeilijk moeilijk moeilijk...
waarschijnlijk zal ik haar lekker in de wei gooien, kind laten wezen en veel aan de hand mee uit nemen.

maar ja, dat zeg ik nu, maar wie weet als ik zelf in zo'n situatie zou zitten...

in ieder geval veel succes met je beslissing.

greetzz debbie Gaaaap

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 21:40

Waarom nou zo graag rijden, verkoop die bok dan en koop een 4 jarige zo simpel is dat. En anders niet meer zeuren en gewoon een jaar wachten Boos!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Rushwood

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 22:21

ik zeg het maat ff zo, want als ik het gewoon tegen je zeg luister je kennelijk niet Haha! Haha!
de meningen over dit onderwerp zijn niet verdeelt, ze vertellen je allemaal het zelfde aleen je moet ze niet verschillend uitleggen.
het is schadelijk voor een paard als je er te vroeg op gaat , weten we allemaal alleen wanneer is het te vroeg? als de spiertjes en aan hechtingen nog niet sterk genoeg zijn, en dat punt berijk je meestal als de beestjes 2,5 a 3 jaar zijn, je geeft je zelf (valse) hoop door te zeggen "misschien wisselt ze wel laat en is ze al ouder" want dan kan je ook zeggen , misschien ontwikkelt ze wel helemaal wat langzamer. hoe dan ook intensief rijden is uit den boze op dit punt, nu komen we bij het tussen gebied.er af en toe op , op een speelse manier kan geen kwaad zij de dierenarts,klopt, en is gevaarlijk.
daarvoor moet je bijzonder goed weten wat je doet, en wat je kapot maakt , maak je niet meer heel.
waarom zou je al die risico's nemen, je hebt nog zoveel tijd en je kan nog zoveel andere dingen met je beestje's doen.
m.a.w. koortdansen zonder vangnet kan, maar is pas verstanding als je het heel goed kan (snap je deze pepperiaanse vergelijking).

greetz pepper (wat een man niet moet doen om tot zijn vrouw door te dringen *LOL* *LOL* )

i never found the golden town but i learned my lesson trying.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 22:30

Ik ga er wel voor hun 3de op maar ik rijd ze in en zet ze dan vervolgens weer weg.
DAn wacht ik tot 3 jaar of langer.
Maar het allerbelangrijkste is dat je naar je paard moet kijken.
BTW. ik ga wel met CG mee. Als je NU wilt rijden verkoop Jamaica (of breng hem terug) en koop een 4 jarige.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers