[LO]Bijzetten met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

[LO]Bijzetten met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 18:38

Hoe zetten jullie je paard bij als je 'm longeerd?
Zou het eventueel ook met bijv. strotouwtjes kunnen? Verward
Ik heb t nog niet gedaan hoor maar ik wil binnenkort zowieso een goede longeersingel en iets om bij te zetten kopen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen wat voor soort ik zou kunnen nemen (het moet niet te moeilijk in elkaar zitten ofzo)
Nouja,

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:42

Gewone touwtjes, niet duur en werken heel goed. Maar geen strotouwtjes, ik heb het touw van mijn pappies boot gejat.Haha!
Het werkt heel goed, veel beter al gewone bijzets.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:04

Mijn voorkeur gaat toch uit naar gewone bijzetteugels, aangezien daar nog zo'n rubbere ring wat meerekt inzit. Touwtjes vind ik te streng om zo aan het bit te hangen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:43

Als je pony ze goed gebruik hangen ze losjes, mijn pony gaat iig snel hangen op bijzetteugels, maar het verschilt natuurlijk ook per paard wat geschikt is.

Vlinder
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:27

Ik gebruik een elastiek, dat ook wel bekent staan in de winkel als halsverlenger. Dat elastiek gaat vanaf het hoofd via de bitringen naar je singel. Je kan hem bevestigen aan de zijkanten van je singel maar ik zet hem altijd vast tussen de benen van het paard door aan de singel. Het is makkelijk te bevestigen met een soort clips. Je paard kan dan makkelijk met zijn of haar neus naar de grond (ontspanning) en hij/zij krijgt als ze verzet tonen naar boven druk achter de oren. Je kan het elastiek heel gemakkelijk verstellen in hoogte en strakheid. Mijn merrie gebruikte toen ik haar kocht erg slecht haar rug en spande hem eerder. In dat geval vindt ik dat de bijzetteugel te weinig nut heeft om de ontspanning erin te krijgen en gaat dit goed.

Suc 6


_MijnTrots

Berichten: 356
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:45

Hoi,
Pling
Ik zou zeker geen stro touwtjes gebruiken!!
ze zijn veelste streng!!
In een bijzet zitten rubbere ringen, zodat als jouw paard hard trekt nog een klien beetje ruimte krijgt. en niet een keiharde ruk in z`n mondje krijgt. Lips are sealed

Strouw touwtjes zijn ook heel dun, en snijden(waardoor je ook nog wondjes kan krijgen.)
Niet doen dus!!

Je kan net als hiet boven al gezegt is een halsverlenger kopen,
Maar een bijzet teugel is ook niet verkeerd hoor.
Als je paard er mee om leert gaan kan hij zich ook heel goed ontspannen. Ze kunnen dan niet helemaal stofzuigen met hun neus op de grond.
Wij gebruiken meestal de bijzet met longeren en ook onder het zadel, om de rug de goede houding te geven.

Groetjes

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:51

Begin met jong of onervaren paard wel met zo'n elastiek of rubber teugel.Gebruik later zelf gewoon touwtjes van verschillende lengte met musketonhaak aan elke kant. In de touwtjes zit iets van rek wel.
Wel goed opletten dat ze er niet in gaat hangen!

Koop wel een singel met lekker veel ringen, ook onder de buik.

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 17:05

Okey, thnx, ik zat laatst ook al aan zo'n elastiek te denken. Een vriendin van me gebruikt dat ook zag ik pas geleden. En t zag er wel fijn uit Maarre die strotouwtjes lijken me toch ook geeeen goed idee
Had k ook zelf kunnen verzinnen.....haha
Maargoed bedankt iig! *LOL*

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 17:16

als je met touwtjes gaat longeren dan kan je die tussen de benen vast maken en dan via de bitringen aan de singel, dan hebben ze best veel spelling. Tenzij je ze heel erg strak doet. Maar ik vind dat fijner dan een gewone bijzet.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:02

als je de touwtjes gebruikt zoals hierboven, werken ze als een soort slof, en dus naar mijn mening beter en vriendelijker dan bijzetteugels met rubberen ringen. zo leer je hem meteen als hij omhoog komt er druk op de teugels (lees touwtjes) komt te staan en als hij neerwaarts gaat de druk eraf gaat. zorg wel voor voldoende voorwaartse drang.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:23

Ik longeer me paard nu met 2 bijzets, en dan de binnenste wat korter zodat ze d'r hoofd wat naar binnen laat gaan.
Ook heb ik een beugelriem met een rubber bandje en twee klipjes die je door de beugeriem doet, de beugelriem zit dan onder de singel vast en loop naar het bit. Het rubbere bandje zocht voor de vering en er komt dus minder spanning op te staan als paard mee meebuigt.
Ik gebruik de 2 hulpmiddelen om en om, voor de training.
Maar omdat Margot nu heel stijf is aan de linker kant gebruik ik nu de 2 bijzets.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:00

Het is verstandig de binnenste lijn wat korter te maken idd. Komen de spieren langs de hals ook een beetje los en leert ie stelling aan te nemen.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:23

Ik gebruik touwtjes. Eerst lekker zonder touwtjes losstappen en losdraven. Daarna even aan het werk met touwtjes waarbij hij vooral laag en rond gaat lopen en daarna wat meer oprichten en verolgens weer zonder touwtjes draven en uitstappen.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 23:15

Ik vind dat touwtjes te weinig meegeven met het bit. Dat doe je met je handen ook niet.. Zelf gebruik ik een longeersingel met oude rubber fietsbanden eraan. Gewoon twee musketon haakjes kopen en dat aan de singel maken. Laat de banden gewoon heel, zo zijn ze voor een paard of e pony meestal op lengte. ook gebruik ik wel eens m'n zelfgemaakt pessoateugel. Daar staat informatie over op www.pinkysplace.nl... veel suc6 Haha!

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 18:32

Okey bedankt iedereen! Ik denk dat ik voor het elastiek ga........Lachen

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 15:43

Het hangt er maar net vanaf hoe kort jij je strotouwetjes doet ... Ik heb het 90 % met strtouwtjes gedaan ... je moet ze gewoon niet te strak doen ... gewoon zodat je paardje net lekker ontspannen kan lopen ...

Caroline1
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: midden nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 01:59

Ik vind touwtjes nogal griezelig, om de volgende reden: ze zijn heel sterk en in geval van nood breken ze dus niet. Ik heb een keer een paard gruwelijk over de kop zien gaan met touwtjes en die kon zichzelf niet redden omdat hij echt heel erg vast zat. Zo'n halsverlenger vind ik veiliger, is helemaal van elastiek en bij een noodgeval rekt het een heeel eind mee.

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:01

Caroline1 schreef:
Ik vind touwtjes nogal griezelig, om de volgende reden: ze zijn heel sterk en in geval van nood breken ze dus niet. Ik heb een keer een paard gruwelijk over de kop zien gaan met touwtjes en die kon zichzelf niet redden omdat hij echt heel erg vast zat. Zo'n halsverlenger vind ik veiliger, is helemaal van elastiek en bij een noodgeval rekt het een heeel eind mee.


maar elastiek maakt je paard wel taai in de aanleuning, heb er zelf ervaring mee
ik longeer nu met pessoa en heel soms gewoon met bijzetteugels (met die rubberen ringen dus)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 02:43

Waarom wil je met hulpteugels of touwtjes longeren?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:29

Omdat longern zonder geen enkele trainingswaarde heeft...

Ik longeer zelf (als ik dat doe) met touwtjes, waarbij ik onder de buik, door het bit en dan naa de zijkant vast. Ik begin met de touwtjes heel los, als het paard los begint te worden gaan ze steeds iets strakker...

Dit doe ik dus ook met strotouwtjes, werkt super

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:44

Nou wat je nu stelt is natuurlijk niet waar. Longeren zonder bijzet of touwtjes is namelijk veel beter! Door het paard aan de bijzet of touwtjes te zetten dwing je hem of haar in het bekende krulletje te laten lopen. Dat veroorzaakt stress en spanning......dan kan je nooit ontspanning krijgen. Bovendien bewerk je alleen de spieren in de voorhand terwijl je juist wil dat het paard door zijn of haar hele lichaam komt. En dat doet een paard pas als die bewegeingen vanuit het paard zelf komen, dus niet dwangmatig. Je schrijft nu zelf dat als je paard los is dat je de touwtjes iets strakker zet. Als een paard goed los is, is hij of zij ontspannen en zal het dier zelf de goede houding gaan aannemen. Alleen dan kan je spreken van tact en swung omdat de beweging van het paard zelf komt. Wij revalideren(trainen) ook paarden met hoefkatrolontsteking en andere aandoeningen. Deze paarden waren min of meer afgeschreven en wij rijden daar weer op. Eentje kan zelfs de hogere dressuur in. Dus zeggen dat longeren zonder bijzet of touwtjes geen zin heeft is dus onzin. Sterker nog helaas zien wij in de praktijk vaak dat veel problemen voortkomen uit te dwangmatig rijden(bv. slof) of longeren(bv touwtjes en bijzet) Terwijl dat dus onnodig leed is. Je bent bij ons van harte welkom om eens te komen kijken bij ons dan kan je zelf een oordeel geven. Als kanttekening moet ik wel toegeven dat je goed moet kunnen longeren, en dat is niet zo eenvoudig, maar het werkt formidabel en bereikt de doelstelling van iedere ruiter of paardeneigenaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:46

Ik zou persoonlijk aan een gogue denken.
Doordat het door de ringetjes kan schuiven is het niet zo hard als een bijzet.
Ik krijg daarvan toch altijd het idee dat dat zo vast zit, ook qua houding die ze moeten aannemen.

En zorg ervoor dat je paard goed luisterd op je stem of zweep zodat hij van achter blijft werken

En niet te strak
je paard moet uitgenodigd worden om naar beneden te komen, niet gedwongen worden.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:39

als je't niet gewend bent zou ik zeker voorzichtig zijn in het begin. en zeker niet (als je't met touwtjes doet) ze zo kort zetten als sjuimpje bvb doet!!!!

laat je t'ons weten hoe je t' deed? en we willen foto's natuurlijk!
succes

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:50

en doe die bijzetteugels, gogue of wat je ook gaat gebruiken pas om in de bak, want als ze omhoog gaan op de stenen ofzo....das nie zo lekker!:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:18

Bijzetteugels of elastiek zou ik dus inderdaad niet gebruiken om de reden die aifa al noemt.

Verder zou ik het binnenste touwtje minimaal korter maken als de buitenste.
Het paard/pony moet leren om de binnenteugel los te laten en zijn aanleuning te behouden op de buiten teugel. Zou je aan de longe met je binnenste touwtje veel stelling vragen zetten ze zich er alleen maar op vast. Dus maak gewoon je volte zo groot mogelijk, hebben ze die stelling ook niet nodig.