dressuur jurysport==> laatste tijd wel erg extreem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

dressuur jurysport==> laatste tijd wel erg extreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 23:20

Ik heb het gevoel dat het meningsverschil tussen de jury's steeds groter word! De ene keer rij je voor precies dezelfde middendraf een 5 de andere x een 7.. dat is altijd al zo gweeest, maar nu word het echt meer een 5 tegenover een 8 en dat verschil vind ik wel heel erg groot!
Daardoor word ik heel onzeker, jah wat moet ik nou, je hebt elke keer een andere jury, je kan je haast niet meer voorbereiden!

Als ik denk jah: ik heb echt eens een lekkere proef gereden! heb het nog eens bekekn op foto's etc. omgeving, waaronder ook instructrice, vond het er netjes uit zien, 146 punten Boos!

Kijk je naar andere mensen die rijden, ziet er soms heel erg beroerd uit, hebben dan net zo veel punten of soms zelf meer! sorry maar ik volg het dan echt niet meer

'Soms denk je echt... vandaag heel erg k*t gereden, krijg je van de jury 165 punten... er is geen touw aan vast te knopen en ik vind het steeds erger worden!

Is dat jullie ook al opgevallen?
Hoe gaan jullie daarmee om?
Je eigen gevoel volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:55

Er was laatst een wedstrijd waarbij in de eerste ring 1 of 2 combinaties een winstpunt kregen en de rest er onder en zelfs dik onder. In de tweede ring reden ze allemaal winst, allemaal! Ga mij maar eens uitleggen hoe een paard tussen twee proeven ineens voor 20 punten meer loopt Verward. Toch mazzel voor deze combinaties, met een andere jury hadden ze waarschijnlijk niet allemaal winst gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 09:55

Ik heb dat ook regelmatig.
Lois is een heel chique bloedpaardje en erg sensibel, die ook in de ring nog wel eens heel snel kan wegspringen. Er is nooit een proef die 100% vlekkeloos gaat want er zijn altijd wel geluiden of andere dingen waardoor hij heel eventjes van zijn stuk is.
Sommige jury's kunnen dat niet waarderen, die zien liever van die Gelderse stoomtreinen door de baan heen ploegen, vooral 50+ jury's. Andere jury-leden vergeven het me snel en bij hen scoor ik meer dan 65%.
Als je je in het dressuurrijden iets aan gaat trekken van het oordeel van de jury kun je er maar beter mee stoppen Haha! Ik rij voor mezelf en mijn eigen oordeel over mijn prestaties is voormij veel waardevoller dan het oordeel van de jury.
Het is alleen jammer dat het niveau van de jury leden zo enorm uit elkaar ligt, dat komt de sport niet ten goede.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 14:05

Bij de NBVR had ik hier vaak last van, vooral als de wedstrijden open gesteld waren. Misschien is het toeval maar ik kon bij NKB juri's nooit punten rijden en bij NBVR juri's scoorde ik altijd in de 200.

Bij de junioren heb ik hier echt geen last van, daar hebben we meestal 2 of 3 juri's en die zitten allemaal mooi bijelkaar. De een jureerd wat hoger dan de ander maar dan zitten de plaatsingen ongeveer wel gelijk.

Kijk wel uit wat je zegt; voor het gevoel ging het goed. Maar het beeld is voor de juri natuurlijk belangrijk, het kan er anders uit zien dan jij voelt. Het is erg belangrijk dat je een goed gevoel hebt maar je kunt niet zien hoe het beeld is, en de juri wel.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 16:24

Ik heb het wel het idee dat in de L bijvoorbeeld de puntenverschillen meer uitelkaar kunnen liggen als in het Z.
In het L is het soms zo onduidelijk, de ene jury wil vooral een ontspannen beeld, terwijl de ander een beeld wil zien wat al meer naar het M stijgt.
Is misschien wel weet verbetert met L1 en L2.
In het L heb ik weleens 144 punten gereden terwijl het wel goed ging.
Ik reed met zweep en krijg elke keer als commentaar : zweep in binnenhand Verward In een proef kun je toch moeilijk elke keer dat ding over pakken.
Het is toch altijd de dicussie volgens mij wat ze liever zien.
Of een goedgaand paard waarbij hier en daar een foutje wordt vergeven, zoals bij Jippie.
Of een iets minder beeld, waarbij alle oefeningen netjes op de letter worden gereden. Volgens mij zien vrouwelijke juryleden liever het laatste.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 16:43

ja dat heb ik ook! denk dat iedereen dat wel en beetje heeft! daarom spring ik ook liever! das tenminste geen jurysport, oke de B nog een beetje! maar foutloos is gewoon foutloos en dus je 2 wp! klaar!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:31

Ik heb een hele goede oplossing voor je *LOL* Ga springen in plaats van dressuren Knipoog
Heb ik ook gedaan en het bevalt heel goed Ik zat eigenlijk nooit meer dan 5 punten van mijn gevoel af, maar soms had ik zulke idiote verschillen tussen mijn proeven dat ik er gek van werd...Frusty 20 punten verschil tussen twee proeven was geen uitzondering en dan liep hij echt niet anders Verward

De laatste druppel was voor mij de selectiewedstrijd, ik reed de beste proef die ik met dit paard gereden heb en kreeg zo ongeveer de laagste punten die ik met dit paard gereden heb...Bloos Mensen die normaal ver onder mij stonden hadden nu ineens 15/20 punten meer, toen was echt mijn motivatie behoorlijk weg
En toen de KNHS ook nog met een nieuwe promotieregeling kwam is de moed me helemaal in de schoenen gezonken...Ik gebruik mijn dressuurcoupons voorlopig alleen nog maar voor de SGW *LOL*

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:45

Ik merk het ok de laatste tijd heel erg!
Heb je bij de ene proef voor halsstrekken een 8 en bij de ander een 4 enzow....

Ik trek me er niks van aan,denk altijd maar : volgende keer beter!! Tong uitsteken

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 08:26

Op de gelderse kampioenschappen had je vroeger altijd twee jury's (volgensmij zijn ze dat afgelopen jaar anders gaan doen)en toen zat er ook altijd een mega-verschil tussen de twee jury's, bij dezlfde proef! Ik heb een keer in de Z2 een proef gereden, waarbij tussen de jury's ruim 25 punten verschil zat!! Dat is toch raar?? Je weet gewoon niet meer wat je moet geloven.... toch?

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:07

Ik kan er soms ook geen touw aan vast knopen. Ik had laatst bij een selectiewedstrijd voor de kring de hele proef 6en en 7ens, maar onderaan bij de laatste 5 onderdelen (houding/zit/effect v.d. hulpen etc. en ZELFS verzorging, terwijl mijn paard er supernetjes uitzag en ik ook!) allemaal onvoldoendes. Waarschijnlijk hadden ze de punten opgeteld en gezien dat ik anders prijs (en waarsch. zelfs eerste) was geweest en vond de jury dat niet zo nodig. (was trouwens toch nog tweede van de kring...)
Ik heb ook wel eens met de volte in de linkergalop een 5 gekregen terwijl ie heel netjes ging, en vervolgens met de volte in de rechtergalop uit de baan gevlogen (zelfs achter de voorlezer langs...) en daar ook een 5 voor gekregen... En dat terwijl ik normaal voor de galop eigenlijk altijd een 7 of een 8 scoor omdat Jumper een super galop heeft.
Maar inderdaad, als je je er teveel van aantrekt kun je beter wat anders gaan doen. In principe doe ik de dressuur 'erbij' en wil ik toch verder met springen en SGW rijden. Het leuke van SGW vind ik sowieso de veelzijdigheid, ben je tenminste niet alleen maar afhankelijk van jury's.
En het probleem van jury's die bepaalde soorten paarden graag zien dat ken ik ook. Jumper is een heel groot, massaal paard met veel front, mijn buurvrouw heeft een heel soepel kort bloedpaard, en wij staan nooit allebei tegelijk hoog geplaatst. Het is altijd of zij, of ik (behalve als we in andere ringen rijden...)

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:44

Ik vind het ook heel lastig. Heb je voor je gevoel geod gereden heb je lage punten, ging het voor je gevoel iets minder heb je kans op een wp.
Ik heb een keer getwijfeld aan de organiserende ponyclub. Eerst was ik 2x eerste (bij andere selectiewedstrijd) en toen hun ponyclub organiseerde, was ik laatste met 130 punten. Hun leden stonden vooraan terwijl ze bij die andere wedstrijd achteraan stonden....
Dan heb je eventjes geen zin meer....
Volgens mij word er nog wel eens omgekocht hoor!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:50

ik had een keer bij de hoofdjury 173 punten met een 1e plaats en bij de andere jury 149 punten met een 17e plaats Frusty

helaas verschilt het zo erg. rijd gewoon zo goed mogelijk en dan maar afwachten op de uitslag je kan er dan toch niks beters van maken.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:15

Ik ken het okkie,
Ik was op het NBVR kampioenschap in het Z1, 1e met 201 geloof ik en 24e (van de 27) met 171. De ander zette mij 7e geloof ik. Dit mag gewoon niet kunnen en al helemaal niet op een kampioenschap

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:37

Soms is het wel interessant als je 5 juryleden hebt, en er per persoon je plaatsing bekend wordt: bij de ene jury waar je bijna geen punten hebt, blijk je nog hoger in plaatsing te staan dan dat andere jurylid waar je veel meer punten hebt!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:56

DAt probleem met jureren ken ik ook, vooral nu ik M1 rijd, de ene jury wil graag een al iets verzameld paard zien, terwijl de ander het door de hals lopen belangrijker vindt. Kunnen ze dit voor de proef niet ff melden ofzo?!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:58

je weet het in ieder geval voor de volgende keer als je datzelfde jurylid hebt, Patos

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:10

Ja, da's waar. Ik had laatste 2 wedstrijden dezelfde jury (best toevallig trouwes). 1e wedstrijd 144 met commentaar: ga werken aan verzameling op M nivo, 2e wedstrijd 147 zonder commentaar op verzameling, maar toen had ik zo op verzameling gelet dat ik weer allemaal andere dingen te slordig had gedaan ( wel een beetje me eigen schuld duz) Maar ze beoordeelde in het algemeen vrij laag, 1e plaats 156, 8e plaats 121

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:11

En het niveau was behoorlijk hoog (naar mijn mening mijzelf uitgezonderd), al zeg ik het zelf.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:50

Klopt. Soms zit er heel veel verschil in.
Ik heb eens gehad dat er op het ene protocol stond: mooie aanleuning. Op de andere stond: meer gesloten, paard te los in de aanleuning.
ook hb ik het wel gehad met 160 punten en 135, proeven direct na elkaar gereden.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:17

Ja het verschilt echt per keer, ik vind het ook erg verwarrend omdat ik ook elke keer ander commentaar heb..

Ik weet meestal wel wat de zwakkere plekken in de proef waren, bij de ene jury zie ik dat dan heel erg terug maar soms dus ook echt helemaal niet.

Zo heb ik echt moeite om mijn pony nageefelijk te houden bij het halthouden, laatst kwam een jury naar me toe(bij haar had ik 2 wp's en 2 eerste plaatsen Knipoog ) en zij zei dat ik hem dan beter een keer echt aan kon paken dat zij dat meer zou waarderen. Maar ze zei er zelf ook al meteen achteraan: maar ja, dat zeg ik en volgende keer zeggen ze weer wat anders...ja dat is het grote probleem!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:22

daarom heb ik dus zo een hekel aan de dressuursport. Ik ben een dressuurruiter maar soms denk ik echt dat er een blinde kip in't hok zit. Ik heb het dan niet over mijn eigen prestaties maar ik zie mensen rijden waar het hele plaatje gewoon klopt en die krijgen dan een protocol naaaaah klopt gewoon niet. Ik heb het wel eens gehad dat we de proef filmde en dat het bewijs gewoon op band stond. Protocol zeg scheef en band zegt recht!!!! Ik heb met een ibob wel eens gehad dat er gewoon glashard gezegd werd dat het paard niet rad liep. Ik heb het nog steeds op band staan! Ik heb na elke oefening die gedaan werd het jurilid met de opmerking erachter aangeplakt. Mensen moeten er nu nog steeds hartelijk om lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:06

Nistria schreef:
Kijk wel uit wat je zegt; voor het gevoel ging het goed. Maar het beeld is voor de juri natuurlijk belangrijk, het kan er anders uit zien dan jij voelt. Het is erg belangrijk dat je een goed gevoel hebt maar je kunt niet zien hoe het beeld is, en de juri wel.


En daar heb ik dus mijn instructrice voor. En ik durf ook nog wel te beweren dat zij meer verstand heeft van beoordelen dan de jury's in de basis. Op haar vertrouw ik 200%, de jury's die elkaar steeds maar tegenspreken neem ik niet te serieus Haha! .

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:17

Ja daar heb je helaas gelijk in!! Het ideale beeld van jouw en je instructrice hoeft niet het ideale beeld van de juri te zijn, dat is vaak het probleem.
Als jullie (en alle andere combi's) maar op één lijn zitten

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 14:38

Ik snap het ook niet altijd. Soms ben ik tevreden, net geen winstpunt, soms niet tevreden wel een winstpunt. Maar jah, kan er niks aan veranderen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 14:44

Waar ik van baal is dat ze teveel kijken naar het paard (kwa uiterlijk dan) en naar afstamming ipv van naar het rijden.
Ben 1x de baan in gereden met een schimmel en ik keek de jury aan en heb gelijk weer afgegroet.... had al eerder bij hem gerden en ik kwam met 135 pnt de baan uit terwijl mijn andere proef slechter ging en daar had ik 165 pnt.
Sinds kort doet mijn paard mee aan voltige wedstrijden maar das ook wat zeg.... kwa jurysport...
Maar ik heb tegenwoordig zo iets van als ik maar lekker gereden heb vindt ik alles best! en dat scheelt een hoop ergenis Schijnheilig