Hoe vinden jullie haar lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Hoe vinden jullie haar lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 20:41

Ik weet dat we er nog lang niet zijn. Maar hoe vinden jullie haar (voor zover te zien op deze foto's) lopen hier. Ze liep namelijk voor mijn gevoel voor een van de eerste keren een beetje lekker ontspannen en constant.
Ben dus erg benieuwd hoe jullie het plaatje er uit vinden zien.
Ook tips zijn altijd welkom *LOL*

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:34

Ok hier komt mijn kritiek:

Hij loopt een beetje verkort... Nou kan ik dus niet precies zien of dit de bedoeling is of omdat het paard lichtjes protesteert.
Zoals ik kan beoordelen heb je best wel wat in de handen zitten voornamelijk op de laatste foto zienbaar. Ik zou meer mijn handen naar boven brengen en bij elkaar. Zo krijg je gauw de neiging om de "bijzet"-effect toe te passen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt of dat je ermee kunt. Maar het is en blijft natuurlijk moeilijk om vanuit 2 foto's een goede beeld te creeren van hoe zij de hele uur loopt.

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:43

Als ik zo naar die 2 foto's kijk kom ik tot dezelfde conclusie als sabrina, het lijkt of je heel veel in je handen hebt. Op de 1e foto is ook te zien dat hij z'n hoofd een beetje kantelt en dat betekend dat je te stroef bent in je binnenhand, dus laat die een keertje los.
Ook zou ik beginnen met je paard over zijn rug te laten lopen. van achteren naar voor oprijden (binnenbeen-buitenteugel.) en dan mag ie in het begin gerust nog wat te diep lopen met z'n hoofd.
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt!
suc6!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:36

Ik denk dat je je handen wel wat hoger mag doen, ik heb altijd geleerd dat ze iig boven het zadel moeten blijven... Ik denk dat je hier idd behoorlijk het bijzet effect hebt.
Ik denk dat ik verder zo'n jong paard wat lager zou instellen, ik heb het idee dat ze niet helemaal over de rug heen komt op deze foto's...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 08:59

Bedankt voor de reacties!
Hebben jullie toevallig ook nog wat tips hoe ik haar wat dieper kan laten lopen? Ze is een gelder en heeft een vrij hoog ingezette hals, daardoor heeft ze er veel moeite mee om wat dieper te lopen.
Ook durft ze op de een of andere manier mijn hand niet te volgen. Als ik haar op een gegeven moment hier (of soms iets dieper) heb lopen, kan ik mijn teugels zo ongeveer los gooien en blijft ze daar lopen, mijn hand volgen doet ze niet. Myrthe (Tiko) heeft haar ook weleens gereden en loopt dan ook vaak tegen dit probleem op.
Ook loopt ze nog niet helemaal constant, ze loopt veel met haar hoofd te schudden, en in draf raak ik haar een beetje kwijt (galop heeft ze helemaal nog wat moeite mee).

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 09:41

ik denk dat ie vooral door zijn bouw problemen heeft om netjes te lopen, hij is gebouwd met een "opgezette"hals(een die dus te recht omhoog is gebouwd) , en een nogal platte croupe.
verder vind ik dat je ondanks die handen , er netjes op zit, ik ga verder niets afkraken nl want je kunt van de foto , wat een MOMENT OPNAME is!! toch niet alles zien! ik zou je als tip kunnen geven dat je goed voor je uit blijft kijken , dus geen "kwartjes zoeken" en goed een knik in je elleboog houden , want als je je handen zo laag en gestrekt houd, dan zet je ze ongemerkt vast.verder mijn complimenten over hoe die eruit zien, stralend als een zonnetje Haha! !!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:46

Deze fotos kunnen niet veel zeggen.
Je kunt het zelf chekken; wat doet jouw pony als jij je hand naar voren steekt? Je pony moet in de zelfde houding blijven lopen of je hand volgen als jij dat vraagt. Maar als ie zn kop in de lucht steekt is er niet helemaal mooi door.
En ook een tipje; Zet je handen wat verder naar voren en misschien wat hoger, dan kun je veel meer met je handen doen. Verder zit je er netjes op hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:49

Citaat:
je pony moet in de zelfde houding blijven lopen of je hand volgen


hij moet wel je hand volgen.
Maar niet in dezelfde houding blijven lopen.
Dan heb je hem ook nep aan de teugel lopen.

Voor de rest lijkt hij erg zwaar in de hand.
Meestal is dat het gevolg van niet genoeg aan het been zijn.
Dus maak eerst je paard goed aan het been en maak je dan pas weer druk om dat krulletje van voor.

Je gaat vanzelf merken als je paard echt goed aan het been is, dat aan de teugel lopen veel gemakkelijker gaat.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:54

Als ik mijn paard opgericht heb lopen zoals in de proef wil ik niks in mn hand hebben en moet zij dezelfde houding aanhouden. Ik wil in alle oefeingen mijn hand naar voren kunnen steken.
Maar tijdens het losrijden en het uitdraven moet ze wél mn hand volgen. DAn rij ik op een andere manier. (beetje moeilijk uitleggen, is meer een gevoel denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 14:00

Ik heb geen idee wat voor nivo je rijd.
Maar voor de meeste hier is het hebben van een blijvende contact, nog een basis.
Als jij je paard zover hebt dat hij echt helemaal op het achterbeen loopt, mag hij idd van voren lichter worden.
Al zal hij ten allertijde je hand moeten kunnen blijven volgen.

Maar het helemaal op de achterhand lopen is hier nog helemaal niet van toepassing, dus in dezelfde houding blijven lopen is hier zeker weten verkeerd.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 15:48

Ze is nu wel vanuit het voorwaarts zo gaan lopen, puur door haar naar voren te drijven zeg maar. Ik merk vaak wel dat ze toch net niet genoeg reactie geeft op mijn been. Ik rijd nu wel met sporen, voor net even dat stukje extra reactie. Een zweepje is niet echt een optie, ik rijd er wel mee en gebruik deze ook wel, maar vaak krijg ik daar de verkeerde of te veel reactie op.
Verder lijkt het soms wel of ze mijn hand niet durft te volgen, zoals ik hierboven ook al schreef.
Dus tips, hoe ik haar beter mijn hand kan laten volgen, zijn meer dan welkom Haha!
Verder, bedankt voor alle reacties

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:58

Volgens mij is longeren en laag bijzetten de oplossing! In het boek van Lammert Haanstra (Longeren met Lammert Haanstra) staat een fotoserie van een tuigpaard met een hals die er te recht en te strak op staat. Door te longeren als correctiemiddel zie je het paard veranderen op de foto's, echt prachtig.

Mandyy

Berichten: 30482
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 16:52

Ik vind haar wel mooi lopen!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:38

Richtje: teveel reactie op de zweep is helemaal niet erg. Om eerlijk te zijn vind ik een spoortje geen oplossing voor niet goed genoeg aan het been zijn.
Je drijft aan, krijg je geen reactie tik je bij. Op moment dat ze naar voren schiet laat je haar, je krijgt immers de reactie naar voren die je wil hebben! Zeker niet tegenhouden dus.
Als het goed is zal je merken dat je dan een steeds betere reactie op je hulpen krijgt, waardoor de aanleuning ook weer makkelijker wordt... Ik denk persoonlijk dat je je niet teveel op de voorkant moet richten, maar eerst ervoor zorgen dat ze heel scherp aan je been is...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:39

Een spoor is om je hulp te verfijnen, niet om je paard feller aan je been te krijgen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:13

Richtje schreef:
Bedankt voor de reacties!
Hebben jullie toevallig ook nog wat tips hoe ik haar wat dieper kan laten lopen? Ze is een gelder en heeft een vrij hoog ingezette hals, daardoor heeft ze er veel moeite mee om wat dieper te lopen.
Ook durft ze op de een of andere manier mijn hand niet te volgen. Als ik haar op een gegeven moment hier (of soms iets dieper) heb lopen, kan ik mijn teugels zo ongeveer los gooien en blijft ze daar lopen, mijn hand volgen doet ze niet. Myrthe (Tiko) heeft haar ook weleens gereden en loopt dan ook vaak tegen dit probleem op.
Ook loopt ze nog niet helemaal constant, ze loopt veel met haar hoofd te schudden, en in draf raak ik haar een beetje kwijt (galop heeft ze helemaal nog wat moeite mee).


Het probleem met jouw hand niet willen volgen: meer van achteren naar voren rijden. Zorgen voor meer impuls bij de achterhand. Dus: activeren met je been en voor ophoudingen maken. Als het ware sluit je je paard op. Zo kun je veel heel veel overgangen gaan rijden. Ook schijnovergangen, dus doen alsof je wilt stappen, terugrijden op je zit met een wakend been. Maar net niet zover terug dat hij gaat stappen, daar moet je been geven en voor begrenzen (kleine ophoudinkjes) en vervolgens weer lekker voorwaarts gaan rijden. Niet te lang in 1 tempo blijven hangen, maar steeds snel afwisselen. Zo krijg je een goede actieve achterhand.
Als jij dan je hand naar voren doet, moet hij jouw hand gaan volgen, rij naar die hand toe.
Moeilijk om dat zo even uit te leggen, zonder ernaast te staan. Maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Als je die activatie van achteren hebt, wil hij ook wel ronder/dieper lopen.

Succes

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:29

Het lijkt alsof je je handen vastzet en je je paard daarmee geen ruimte kunt geven op het moment dat hij nageeft.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:33

Ja handen mogen op zich wel laag gehouden worden tijdens trainingen,
alleen dan moet je je teugels wel wat korter nemen zodat je je hand niet vast zet op het zweetblad en knie.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:45

Ik heb ook regelmatig op deze merrie gereden, uitendelijk heb ik haar een paar keer min of meer lekker over de rug en lager gehad, maar dat is echt buitengewoon moeitlijk met dat paard. Hij kropt zich uitzichzelf, als je de teugels aanneemt helemaal op in de bovenlijn, met weggedrukte rug. In het begin kon je dan je handen naar voren steken, en hij bleef daar in dat krulleteje in de bovenlijn lopen. Nu is het al iets verbeterd.
Wel ben ik het met jullie eens hoor, dat haar handen hier niet helemaal zijn waar ze horen, en het paard niet genoeg activiteit vertoont.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:50

als hij zich opkropt: moet hij dus meer van achter naar voren gereden worden. dan zal hij ook de hand gaan volgen

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 10:15

Ik weet dat de theorie zo is, en na ruim een uur begint dat ook door t paard door te dringen. Ze zit gewoon zo vast in de bovenlijn, gelukkig de laatste tijd minder dan eerst, waardoor t lijkt dat ze je hand niet goed durft te volgen...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 11:24

dr_jacksel schreef:
Richtje: teveel reactie op de zweep is helemaal niet erg. Om eerlijk te zijn vind ik een spoortje geen oplossing voor niet goed genoeg aan het been zijn.
Je drijft aan, krijg je geen reactie tik je bij. Op moment dat ze naar voren schiet laat je haar, je krijgt immers de reactie naar voren die je wil hebben! Zeker niet tegenhouden dus.
Als het goed is zal je merken dat je dan een steeds betere reactie op je hulpen krijgt, waardoor de aanleuning ook weer makkelijker wordt... Ik denk persoonlijk dat je je niet teveel op de voorkant moet richten, maar eerst ervoor zorgen dat ze heel scherp aan je been is...


In principe ben ik het met je eens, dat een spoortje hier geen oplossing is. Maar ik rijd met sporen op aanraden van mijn instructrice, omdat dit paard vrij gestresst kan reageren. Een tikje met je zweep, geeft bij haar naast een te felle reactie, dus naar voren schieten, vaak ook een verkeerde reactie in de zin van dat ik haar helemaal kwijt kan en ze zo gestresst reageerd. Moeilijk uit te leggen Scheve mond
Regina is eigenlijk een paard met gebruiksaanwijzing (elk paard natuurlijk wel, maar zij wat extremer).
Qoute mijn instructrice: "Ze is een heel moeilijk paard, omdat ze aan de ene kant vreselijk nerveus en aan de andere kant zo vreselijk koppig is"

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 12:10

Kyra schreef:
Moeilijk om dat zo even uit te leggen, zonder ernaast te staan. Maar ik hoop dat je er wat aan hebt.


Als je je geroepen voelt om het een keer uit te komen leggen (of zelf te proberen) ben je zeer welkom hier hoor Haha!
Dit geldt ook voor andere (ervaren) ruiters hoor...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:13

Ik wil best een keertje langskomen hoor Haha! Is het te fietsen voor mij? Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 12:20

Hangt er natuurlijk vanaf wat je ervoor over hebt Haha!
Maarre, het is vanaf mij (bij emiclaer) nog zo'n 10 minuten fietsen.