'pullen' bij het halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

'pullen' bij het halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 20:54

Ik ben met m'n brave vierjarige ruin druk bezig hem te leren hoe hij moet halt houden. Nu heeft ie de neiging om, nadat ik me in het zadel duw, me lang maak en actief ophoudingsgewijs naar het halthouden rijd, in m'n hand te gaan duwen en mij bijna uit het zadel te trekken. Mijn instructrice (waar ik verder 100% vertrouwen in heb) zegt dat ik een flinke ophouding moet maken (bijna een ruk) omdat ie dat echt niet mag doen.
Het voelt niet goed....en de andere paarden die ik heb gereden hadden dit probleem niet. Wat vinden jullie, is er geen andere methode?


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 21:55

Je kan ook goed je been eraan houden, hem proberen iets ronder te rijden vlak voor het halthouden, en op het moment dat hij gaat trekken, stap je weer weg. Zo een tijdje oefenen. Als hij het redelijk goed doet belonen en op tijd stoppen! Ik heb het mijn pony geleerd tijdens het uitstappen. Als het goed ging, stapte ik af en was hij klaar...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 22:09

Inderdaad, Joyce heeft gelijk. De reden hierachter is dat je paard zijn rugspieren, hals, nek en kaak moet loslaten voordat hij halthoud. Als dat niet het geval is, zet hij zich letterlijk vast en heb je geen "gevoel" meer in de totale overgang.
Probeer hem in stap eerst eens wat meer door de kaak te krijgen. Let wel: hij hoeft niet perse in de krul, maar hij moet wel het bit loslaten. Dit verkrijg je oa door hem aktief aan je been te laten stappen en "naar het bit toe" te rijden. De druk die hierdoor ontstaat kan je dus weer omzetten naar nagevelijkheid. Geef je paard de tijd om dit door te krijgen. Ditzelfde kan je ook in draf doen. Probeer er aan te denken dat je je "heup in de hand zet". Dat wil zeggen: hoe meer je paard blokkeert op je hand, hoe meer jij je heup kantelt, zodat je dieper in het zadel komt te zitten. Blijf wel recht met je bovenlichaam.

Maar denk eraan: eerst aktiviteit!

Heb je dit eenmaal voor elkaar, kan je het volgende doen:

arbeidsdraf => korter draven => arbeidsdraf => verruimen, etc. Let erop dat het ritme hetzelfde blijft en dus geaktiveert is... Vervolgens kan je steeds meer verkorten naar de stap. Dus echt stapje voor stapje naar de stap toe rijden...

Succes! Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 07:53

Ik zou iig. geen stevigere ophouding maken.
Dan geef je het paard juist iets om te pullen.
Dan krijg je het krachtspelletje.

Zoals hierboven al vermeldt, lekker weer wegstappen. Alleen vanuit een goede positie halthouden.

Probeer het meer en meer op je zit.
Dus met bijv. de zogenaamde beugeltred.
Zachtjes je gewicht verschuiven van beugel naar beugel, tegen de bewegingen in, dieper gaan zitten en een kleine ondersteunende ophouding.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 09:06

*dit is niet de oplossing, maar dit heeft een paard op de handelsstal waar ik gewerkt heb , wel van dat probleem af geholpen, ik was nl aan het buiten rijden en hij werd nogal sterk dus ik maakte een paar keer een overgang naar het halthouden, ook hij deed thuis altijd een beetje pullen, nu wouw het geval dat er vlak voor zijn neus een boom stond, en jah hoor POENK haha met zijn snufferd tegen die boom, hij heb het nooit meer gedaan

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:58

Je kan het ook beginnen met oefenen vlak voor een muur dan kan die niet trekken!

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-03 12:28

Ik ga voor de oplossing van Tyrza. Bedankt, ik ga er gewoon mee aan de slag - het klinkt inderdaad erg logisch en wat je zegt over vastzetten, zo voelt dat precies.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:33

Tja, zo voel ik het ook op mijn jonge paard. Laat je even weten hoe het is gegaan?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:52

Doordat je paard trekt , moet je hem voorwaarts houden.
Door terug te trekken , heeft geen zin, dat is wat het paard wil *LOL*
Gewoon voorwaarts, als ie trekt, weer voorwaarts, als ie niet rekt , gaan halthouden

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers