Stress!!! Naar het bos

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-01 20:16

geweest vandaag. De derde keer, maar ik was nu al twee maanden niet geweest . Ik vind het zo eng.
Het ging best goed. Gisteren in de freestyle les van Marian Scherpens was Bolivia het koelste paard wat er bij liep.|Parasollen, vlaggen etc. Ze loopt erheen, gooit ze om, springt over hindernissen met vreemde dingen er om heen. Ik kan met de vlag overal overheen bij haar, geen probleem.
Dus ik was al wat zekerder en ik wist dus ook dat het aan mij ligt.

Oké vandaag dus naar het bos. Ze heeft een keer of 10 behoorlijk gebokt, maar dat vind ik niet zo erg.
Ik wilde eigenlijk niet galopperen, maar op een gegeven moment was het zo zwaar voor haar, dat ik dacht oké, galoppeer dan maar.
Nou daar ging ze hoor: hard, harder, nog harder, hond erachteraan, nog harder. Ik kreeg haar echt niet makkelijk terug. Ik ging namelijk hangen en dat is natuurlijk niet goed.

Op de terugweg heb je 200 meter van de manege een hoek, die ga je om en dan kom je op een bruggetje wat uitkijkt op een snelwegviaduct. Daar gaat ze er dus altijd vandaar (eh die drie keer dus). Vandaag best heel eng, galopperen enzo. Ik houd haar dan niet snel genoeg in, want ik doe het te zachtjes.

Morgen ga ik weer en dan ga ik voor die hoek afstappen en samen met haar lopen. Mijn leven is me heilig en die 200 meter kan ik wel lopen. Ik ga dat gewoon met haar oefenen, want dat is niet leuk.

Lang verhaal zeg.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 20:52

Pffffffieuw, da's weer goed afgelopen. Hoort toch ontspannend te zijn, zo'n bosrit.... *LOL* ?
Maar ik ken dat gevoel hoor, de eerste keer dat ik met Milena alleen naar het bos ging, was heerlijk, maar ook doodeng. Eerst al helemaal in m'n eentje op de veewagen laden en helemaal alleen naar het bos rijden. Daar alleen uitladen en opzadelen, terwijl Mileen natuurlijk stond te dansen omdat Leonardo niet in zicht was.... Brrrrr. Maar ook wel heel erg lekker, zo met z'n tweetjes. Ik heb ook altijd een heel dubbel gevoel bij het buitenrijden in m'n eentje.

Verstandige keuze, om volgende keer gewoon af te stappen. Je hebt nl. grote kans dat je paard er alleen al vandoor gaat op die plek omdat jij daar gespannen gaat zitten....
Veel succes, enne.... vergeet er niet van te genieten he! Groetjes, Sonja.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-01 20:57

PS ik ben niet alleen geweest hoor, zo stoer ben ik nog niet. We waren met z'n tweeen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 21:35

Hoi!
Een bosrit? Bij ons wordt dit ten zeerste afgeraden vanwege de besmetting van MKZ, er lopen niet alleen reeen in het bos, maar ook staan er langs de randen ontzettend veel boerderijen met schapen en koeien. Nee ik ga geen buitenritten maken, hou het voor de buren van Pie (lammetjes!) zo veilig mogelijk.
De laatste keer dat ik met Pie in het bos was, was hij zo ontspannen, ik heb er toen echt van genoten! Als je bekijkt hoe hij in het begin was... zo onrustig. Alleen maar dribbelen met zijn lijf overdwars, en als ik de teugels ook maar iets liet gaan meteen in galop. Tja, op de weg kon hij meer zien aankomen en was daarom rustiger. In het bos hoorde hij vanalles maar zag veel minder...zag door de bomen het bos niet meer haha. Ik hoop dat het bij jouw paard ook zo is Manon! Dat het na een paar keer beter gaat. Groetjes, Dorine.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 08:45

Ik ga vandaag ook het bos in.
Mag nog steeds hoor!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 08:52

Diegene die mij uit het bos wil houden zal een kanon moeten hanteren. Als ik in het bos wil rijden dan doe ik dat en daarmee uit! Ik heb mijn paard om ermee in het bos te rijden en dan gebeurt dat ook!

Sorry hoor maar dat MKZ ben ik een beetje beu na alle verhalen op de NVVR-groep. Vraag maar aan Heike.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 09:15

Tja als er een verbod komt blijf ik uit het bos(zijn zelf ook boer koeien/geitjes) zolang dat nog niet is en de bossen zijn nog open mag ik dus buitenblijven rijden.
Vind het MKZ geen onzin trouwens!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 09:23

Ik wil niet zeggen dat MKZ onzin is, want dat is niet zo. Het is de opstelling van LNV en de halfzachte maatregelen die genomen worden ter voorkoming.
Er mag niet worden geent omdat het vlees dan niet meer overal verkocht kan worden, economisch belang. Maar om datzelfde ecomische belang zitten we wel met BSE en MKZ te kijken.
Maar dat is het niet. Het werkelijke probleem is dat er te veel dieren zijn. En Varkenspest, BSE en MKZ zijn schitterde redenen om hele bedrijven te ruimen, waar niemand de noodzaak van kan aantonen. En daar is het LNV om te doen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 09:37

Dat is niet waar!BSE komt door erfelijke aandoeningen en tegenwoordig hoeven alleen de nakomelingen nog maar afgemaakt maar het kan ook door veevoer komen en de oorzaak is niet vasttestellen omdat alle koeien op 1 bedrijf hetzelfde voer krijgen... en je het pas vast kan stellen als ze ziek worden kunnen ze het al wel hebben zonder dat je het weet dus is er daar 1 oplossing voor MKZ is door de lucht over 20 KM besmettelijk als je langs de snelweg rijd zie je bijna alle boerderijen bij elkaar liggen er hoeft maar 1 vogel van de 1 naar de ander te vliegen of het is raak en wat dacht je van de wind?
Varkenspest heb ik geen mening over ben er niet in thuis hier hebben ze alleen maar koeien en een paar geitjes wbt het enten.
dat wilde NL wel maar kan het niet doen omdat de EU het niet wil en je mag dan geen vlees exporteren de EU wil het niet omdat landen als Japan het niet wil. Dus kom je met een mega vlees overschot te zitten aangezien MKZ (dacht men) niet meer voorkwam was het niet enten de goedkoopste oplossing en tja nu zit men met de gebakken peren.
Het is dus totaal niet waar dat men bedrijven gaat ruimen vanwege overschot.
vraag me ook af waar jij dat vandaan haalt? Kijk als de MKZ hel hier losbreekt zitten wij ook met ruim 150 koeien(pinken en klaveren meegerekend) dus we zijn maar een heel klein bedrijf maar toch.... moet er niet aan denken sorry als dit een beetje fel over komt maar je hoort overal van die onzin verhalen van zoveel mensen die er geen bal verstand van hebben en dat vind ik een beetje raar de meesten weten niet eens wat MKZ precies is...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 10:53

nog voor manon2:(en nou hoop ik niet de hele bokt. over me heen te krijgen)maar probeer dit eens.als ze te hard gaat helpt het niet als je hard aan de teugels gaat hangen,daar gaat ze alleeen maar harder van(tegendruk)maar blijf zelf goed achterover zitten,gebruik je stem bestraffend(duidelijk en luid NEE)en geef 1 harde ruk aan de teugels,luisterd ze nog niet,weer nee en een harde ruk.als je namelijk 1 harde ruk geeft en daarna weer meegeeft,zal ze misschien eerdr op reageren omdat ze dat niet kent.als ik anoes in het bos rijdt wil ze ook alleen maar hard.ze mag nooit van mij galopperen op haar eigen houtje,alleen als Ik er de hulpen voor geef.dus gaat ze galopperen als ik dat niet wil?dan ga ik achterover zitten en neem haaar terug.in de galop wil ze ook alleen maar hard,net als bolivia,en dan wil ze steeds harder en harder,alsof ze vergeet dat er een ruiter op haar rug zit.luisterd ze dan niet naar mijn zithulpen en teugelhulpen?dan geef ik haar een korte ruk en roep nee,en dan luisterd ze wel.succes ermee!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 21:18

Hoi Sanderijn,

Alhoewel jou voorstel geen schoonheidsprijs verdiend zie ik me inderdaad ook wel eens genoodzaakt dergelijke maatregelen te hanteren.
Ik heb het probleem als volgt opgelost: Heb er een vrij scherp westernstangetje in gehangen en haar geleerd om aan een los teugeltje door het bos te gaan. Zo een of twee keer per jaar is het nodig, meestal in het voorjaar, om met een rukje te vertellen dat er geluisterd dient te worden. Uiteraard moet je hier voorzichig mee rijden maar als je binnen wilt komen dan kan het. Ik rijdt hier al zo'n vier jaar mee rond tot grote tevredenheid van paard en mijzelf.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 21:44

ja ik weet dat het niet netjes is,maar deze methode heb ik de eerste twee keren dat ik een bosrit maakte met anoes moeten toepassen,maar als ik nu terug kom in mijn zit en tegen haar praat(kalm aan meisje,ect.)dan komt ze al netjes terug,ze snapt al snel heel goed dat ze dat bij mij niet mag.helaas is ze al 17 en kan ik dit gedrag er niet meer uit halen,ik rijdt haar nu pas een maandje,maar mijn idee is heelduidelijk,dit paard heeft geleerd niet op de hulpen van de ruiter harder te gaan,maar als ze dat zelf wil,en nu leer ik haar weer het tegenover gestelde.gelukkig komt het ook over.maar aan een lang teugeltje wil ze ook wel lopen,alleen in die galop is dit een probleem,ze wil gewoon als maar harder,en tja,dat MAG ze gewoon niet als ik dat niet wil.maar ik geloof dat het voor veel ruiters moeilijk is dat aan te geven of te corrigeren bij hun paard.dit is al het 4de paardje wat ik rijdt die dit gedrag vertoont namelijk.ik kan er wel mee overweg,deze paardjes,ik heb er wel het geduld voor,maar iemand die snel in paniek raakt ?dan wordt het een gevaarlijke situatie geloof ik.(overigens zit het ook wel in het ras hoor,alle 4 zijn arabiertjes)

soms is het beter om te zwijgen

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 10:07

hee Sanderijn,

dat klink allemaal heel bekend. Een vriendin van mij heeft twee arabieren, een ervan is getraint in de klasse twee endurance. Met dat paard mocht ik eens mee het bos in bij haar, maar ik mocht niet galoperen van haar. Ik ken haar en het paard goed, dus als ze dat zegt is daar een reden voor. Inderdaad, Arabieren, hard, harder, hardst. Ik heb me maar netjes aan haar verbod gehouden, dat leek mij zeer verstandig.
Maar ook mijn oude (27) KWPN merrie heeft van die streken hoor. En dan moet je nog steeds aardig uit de voeten kunnen om haar bij te houden.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 10:14

Mijn paardje is gelukkig erg rustig in het bos (ze is alleen erg bang voor schapen en eenden). Ik zit er zelf dan ook erg riustig op. Mijnvriendin is echter vorig jaar goed gevallen, en ook haar dochter heeft een paardrij-ongeluk gehad, en mijn vriendin is nu erg onzeker. Dat slaat meteen over op haar paard, hoewel dat normaal een erg rustige Fries is. Resultaat is dat ze nu alleen nog maar met mijn durft te rijden, en dat kan maar 2x per week. Hierdoor heeft het beest erg veel energie, wil wel eens lekker uitgalopperen, maar dat durft mijn vriendin niet meer. Is zo jammer! Gelukkig dat ie binnenkort wordt vrij intensief voor de kar wordt gebruikt, is ie onder het zadel ook veel rustiger...
Wij rijden ook nog steeds in het bos. Voor mijn gevoel maakt dat bij ons ook niets uit, de reeen uit het bos komen ook bij mijn paard in het and (drinken zelfs uit de waterbak) dus als wij MKZ zouden hebben, komen ze het halen, ipv dat wij het brengen!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 20:07

ja precies,de reeen lopen ook bij ons door de wei,elke avond rond schemering zitten ze op dezelfde plek...........

soms is het beter om te zwijgen

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 20:20

Crowny en ik rijden nog steeds iedere dag buiten. En het mag nog zteeds. Er zijn aardig wat dagen dat hij erg veel zin heeft om hard te gaan, dat voelt naar mijn mening iedere ruiter aan zijn paard. De enige remedie naar mijn mening, is niet om je paard dan even te laten gaan, maar om hem te leren dat rust buiten het allerbelangrijkste is. Ik ga dan alleen stappen ook al is er een ander mee, want ik en de ander heeft dan geen leuke rit. De volgende keer en vaak ook al na een half uur of uur is hij weer aardig rustig. En Manon misschien is het niet verstandig om nu al buiten te galopperen. Doe het eerst eens rustig aan veel stappen en stukjes draven, als ze harder wil en er geen rem op zit, direct stappen tot ze rustig en dan als ze rustig is dan weer in draf. Een lang stuk draven maakt een paard veel vermoeider dan een stukje rengalop. Als je echt zeker van je zaak bent dan ga je pas in galop. En als paarden met elkaar rijden willen ze altijd harder en er een wedstrijdje van maken. Doe het voorlopig rustig aan en bouw het op, ook als je samen gaat. Je berijkt er nl niets mee. Afstappen is ook helemaal niet erg. Bij bepaalde bochtjesof bruggetjes of drempels moet ik ook afstappen, hij is nl. op bepaalde plekken al een paar keer bijna achterop een fiets gesprongen. Succes!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, cindyy_1993, Hobbyhorse, IASCrawler, Josien_, josien_m_, sterregoud, xdesix en 44 bezoekers