Galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-01 17:14

Het gaat weer over hetzelfde...(visje weet er al alles van...):nl. problemen met het galopperen bij mijn paard. Als ik wil aangalopperen op een cirkel verliest ze al snel haar stelling en begint ze heel onregelmatig te galopperen. Ze gaat dan schuin door de bocht en struikelt snel. Frusty Ook is de galop heel vlak, niet echt zweverig zoals het is als ze rechtdoor loopt. Op sommige stukken begint ze dan weer bijna te wijken en dat eindigt dan meestal in strompelen. Ik denk dat het probleem is dat ze niet goed buigt Verward Ik probeer dan eerst in draf voltes en slangevoltes te rijden en dat gaat dan heel goed maar zodra ik de hulpen geef voor galop verliest ze haar stelling en begint ze te crossen...
Wie heeft er goede raad of tips? Verward



Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 18:25

Hm, ik heb hier niet zoveel verstand van, maar als ze niet zo goed rond willen komen, ga ik ze altijd longeren met bijzetteugels. De knip van de longe door de bitring halen en vastmaken aan het ringetje van je zadel of van de longeersingel. Zo kun je ophoudingen maken. Houd de zweep erachter voor de aansporing. Mijn instructrice had dit van een Grand Prix ruiter en bij mij heeft het goed geholpen. Succes ermee.

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 19:57

eummmmm
probeer eens voltes openen en sluiten en daarna in de galop proberen

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 15:20

Het klinkt alsof je paard problemen heeft in zijn rug en dat hij door vluchtgedrag eronder uit probeert te komen. Is het probleem op beide handen gelijk?Om het paard 'losser' te krijgen wil de overgang draf-galop nog wel eens helpen. Probeerr eens heel veel overgangen draf-galop-draf. Steeds paar pasjes galop en dan weer terug. Als hij erg gek wordt, stap-draf-galop-draf-stap etc. Natuurlijk moeten de overgangen 'goed' gereden worden, de voorwaarden moeten goed zijn: impuls, rechtgericht zijn, aanleuning. Succes

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 16:50

Als je zeker weet dat het geen medisch probleem is, moet je paard eerst leren om rustig te galopperen. Dus even niet aan de stelling werken, maar aan het rustig galopperen, dus je houdt haar tegen en je ontspant, je houdt tegen en ontspant. Ook al loopt ze met geen of verkeerde stelling. Goed ondersteunen met je binnenbeen en je buitenteugel als ze de neiging heeft om uit te glijden of te struikelen.
Pas als ze rustig kan galopperen, kan je aan de stelling gaan werken. Je probeert dan stelling te vragen, als ze niet wil drijf je haar naar voren en je vraagt stelling (op dat moment is zij het zwakste en kan je dus wat meer je wil "opdringen"). Goed opletten dat je dit dus op hetzelfde moment doet en natuurlijk niet vergeten op het moment dat je stelling vraagt met je binnenbeen te drukken.

Dus even samengevat: eerst leren rustig galopperen en dan pas aan de stelling gaan werken.
Veel succes!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 19:50

Weer een balansprobleem, voorzover ik het kan bekijken.
Hoe doet ze het aan de longeerlijn? Misschien is het iets om dát eerst te oefenen, tot ze het zonder ruiter kan, en dan gaan proberen met ruiter?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 20:49

Hé, en als je met haar springt (in galop), neemt ze haar bocht na de sprong dan ook niet in galop? Verward Misschien doet ze het dan wel (afleiding Knipoog )

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-01 20:59

Ze heeft het probleem gek genoeg minder op haar slechte hand. Ze buigt nog niet echt goed op haar slechte hand maar de galop is wel goed en evenwichtiger. Aan de longe heeft ze dit probleem ook maar zonder ruiter kan ze dan haar plan trekken. Daarom denk ik dat ik eerst ook aan de longe ga werken en daarna rijden.
Allemaal bedankt voor de goeie raad.
Party!! PS Visje, na een hindernis buigt ze ook ni echt goe maar ik maak mijn bocht dan nooit echt scherp zodat het beter gaat.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 17:51

Dominiek heeft eens gezegd dat 'goede' en 'slechte' hand niet geld voor de galop. Dus het kan wel zijn dat Odessa het beter doet op haar slechte hand *LOL* (dat was bij Rocky ook zo in het begin)

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 20:38

Mijn paardje heeft dat ook. En volgens mij zit het in de balans. Is echt een kwesite van oefenen.
En niet boos worden want daar schiet je niks mee op. Veel geduld en niet teveel achter mekaar willen.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Plus_en_Min en 9 bezoekers