Wat voor bacterie veroorzaakt rotstraal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Wat voor bacterie veroorzaakt rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 15:33

Ik weet dat er veel topics zijn over rotstraal, maar ik kan nergens vinden wat voor soort bacterie rotstraal veroorzaakt.
Dus bij deze.......... wat voor bacterie veroorzaakt rotstraal?
En wat zijn de eigenschappen van deze bacterie?

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:48

Rotstraal ontstaat door slechte hygiëne en/of vocht. Hierdoor worden de stralen zacht en dit zal ongetwijfeld een voedingsbodem vormen voor bacteriën, waardoor de boel niet echt opknapt. Maar bij mijn weten is een bacteriële infectie niet de primaire oorzaak van rotstraal.

Dit zouden dan in principe alle bacteriën uit het spijsverteringsstelsel en de omgeving kunnen zijn en dat zijn er nogal wat!

Nulla tenaci invia est via

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 16:56

Dank je, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet.
Ik ben er achter gekomen dat de bacterie "Spherophorus neaophorus" heet, maar wat de kenmerken van die bacterie is, ben ik nog niet achter.

Het is trouwens een hele ernstige vorm van rotstraal. De ballen worden ook bijna opgevreten. De straal is inmiddels netjes bij gesneden en de DA is er ook bij geweest. Die heeft gezegd dat er moet uitgekeken worden, want anders kan er straalkanker ontstaan.
Het paard is niet van mij, maar de eigenaresse heeft echt alles geprobeerd, Egyptische zalf, Tea-tree, betadine, soda, en nog een paar andere middeltjes.
Ze heeft van de week de DA weer gebeld omdat het weer achteruit is gegaan. Nu krijgt ze een middeltje met peniceline erin.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:59

Margreet, rotstraal wordt wel degelijk veroorzaakt door een bacterie. Omdat b.v. de stalhygiene slecht is , of een paard er erg gevoelig voor is, krijgt de bacterie de kans de straal aan te tasten.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:01

Heb je aleens op www.hoofcare.nl of com? gekeken?
Daar staat ook een stuk over rotstraal.

Brabantse Fries ;)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 17:03

Slechte hygiëne kan inderdaad niet de oorzaak zijn. Dmv slechte hygiëne onstaat rotstraal door bacteriën. Anders kan er ook niks weggevreten worden.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 17:04

ReBaTi schreef:
Heb je aleens op www.hoofcare.nl of com? gekeken?
Daar staat ook een stuk over rotstraal.

Daar heb ik ook al gekeken. Ik ken bijna alle nederlandse sites uit mijn hoofd, dus dacht ik, laat ik maar even kijken wat het buitenland ervan vindt.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:05


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:06

fabienne schreef:
Margreet, rotstraal wordt wel degelijk veroorzaakt door een bacterie. Omdat b.v. de stalhygiene slecht is , of een paard er erg gevoelig voor is, krijgt de bacterie de kans de straal aan te tasten.


Lezen Fabienne, je schrijft het zelf ook al. Het is niet de primaire oorzaak.

Slechte hygiëne en/of vocht is de primaire oorzaak, waardoor een voedingsbodem voor bacteriën ontstaat en die veroorzaken uiteindelijk het degeneratieproces rotstraal.

Maar het is niet zo dat als je een paard infecteert met een bepaald bacterie, hij altijd rotstraal zal ontwikkelen. Als er geen voedingsbodem is doordat de voeten droog en schoon zijn, dan zal er waarschijnlijk niks gebeuren.
Oorzaak: slechte hygiëne, nattigheid
Gevolg: Bacteriële infectie

Kusia, ik zal eens in mijn medische microbiologie boeken spitten of ik daar wat over kan vinden.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 09-05-03 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 17:10

Ik denk dat dit hetzelfde is als het dillema wat eerder is, het kip of het ei. De bacterie moet in combinatie met vuil aanwezig zijn, anders is er geen rotstraal

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:17

Trouwens, voordat ik ga zoeken naar gegevens over dat geval. Zeggen dingen als gram-positief en gram-negatief je wat? Anders heeft het nog niet zoveel zin, want dan weet je nog niks Haha!

Nulla tenaci invia est via

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 17:19

Ja, met celwanden, toch???
Vertel, en leg uit............

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:37

Voor rotstraal is deze bacterie nodig........een vieze stal schept de voorwaarden............dus de vieze stal is niet de primaire oorzaak van rotstraal an sich.......deze wordt door die bacterie veroorzaakt.

Er zijn paarden die in de smerigste stal staan en nooit rotstraal krijgen, omgekeerd zijn er paarden die, hoe schoon je de stal ook houdt, toch nauwelijks van die rotstraal afkomen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:45

Wat jij wil.
Denk dat Kusia wel gelijk heeft met haar kip en het ei Haha!

Ik heb nu even geen tijd, maar ik zal later eens kijken of ik wat over dat beestje kan vinden. Help me herinneren als ik het vergeet!

Nulla tenaci invia est via


shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 01:14

Hoe hij heet geen idee.
Ik weet wel dat het één is die zonder zuurstof kan overleven.
Daarom nooit afsluitende middelen zoals bruine teer gebruiken, want dan sluit je de bacterie op en hibacterie gaat gewoon door met aanstasten van de straal

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 08:54

aaaaaaargh, ik denk dat mijn paard dit ook heeft, rotstraal.
Ze staat 's nachts altijd in een schone box, maar wel heel de dag buiten en ook als het mooi weer is, zoals de afgelopen dagen, ' s nachts.
Het is wit en het stinkt! Maar...wel teren of juist niet ? En blijft dit terugkomen ??

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-03 12:51

Carin: Teren helpt niet. Het zijn anaerobe bacteriën die de rotstraal veroorzaken. Dat betekend dat ze zonder zuurstof kunnen, omdat ze die zelf maken. Als je het inteerd sluit het de bacteriën af, zodat ze vrolijk verder kunnen gaan met delen.
Wat je wel moet doen is het zo droog mogelijk proberen te houden.
Een schone box is wel goed, alleen maar voor even, omdat je paard gaat plassen, dus dan wordt het weer nat.
Terug komen kan altijd. De bacteriën zitten er immers altijd, alleen soms doen ze geen kwaad en de andere keer wel. Daarom is het belangrijk om altijd netjes voor de hoeven te zorgen.
Zoals ik al eerder zei, bij ieder paard helpt een ander middeltje en iedereen zegt weer wat anders, ook de DA's.
Ik ben er ook inmiddels achter gekomen dat er verschillende soorten bacteriën zijn die rotstraal veroorzaken. Dus de ene soort reageert wel op bijvoorbeeld Egyptische zalf en de andere weer niet.
Ook is het zo, dat het ene paard het vaker of sneller krijgt en de ander helemaal niet.

Er zij wel verschillende onderzoeken gedaan naar rotstraal, maar er is helaas geen enkel middel uitgevonden dat rotstraal uitroeit.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:07

Bedankt, Kusia, ik ga morgen dan toch maar voor de Egyptische zalf, om te beginnen.....ik moet toch wat ??

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:40

Kusia schreef:
Ik weet dat er veel topics zijn over rotstraal, maar ik kan nergens vinden wat voor soort bacterie rotstraal veroorzaakt.
Dus bij deze.......... wat voor bacterie veroorzaakt rotstraal?
En wat zijn de eigenschappen van deze bacterie?


Hier heb ik geen antwoord op, Verward maar kijk eens op deze site http://www.rwl-quality.nl/be/index_13.htm

Wellicht is deze aanpak wel succesvol in de strijd tegen rotstraal?

Succes!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-03 22:03

Wees wel voorzichtig met de Egyptische zalf, carin! Iemand bij ons op stal heeft dat ook overvloedig gebruikt en het vrat bijna heel zijn hoefballen op. Je moet je Egyptische zalf dus alleen op de betreffende plek smeren en een klein beetje daarbuiten.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:07

Bijna geen enkele bacterie is bestand tegen formaline. Dat is vrij heftig spul. Als écht niks meer helpt dan zou je eens met je smid of DA kunnen overleggen over het gebruik van dit 'paardenmiddel'. Ik weet dat het er wel eens voor gebruikt wordt, maar het is niet iets om zelf mee te gaan experimenteren, daar is het te giftig voor.

Morgen heb ik het een en ander aan literatuur bij de hand, dan zal ik eens zoeken naar die bacterie.

Nulla tenaci invia est via

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-03 22:12

Van formaline heb ik inderdaad ook gehoord, alleen er zit een groot nadeel aan. Dat het de hele straal uitdroogd, wat ook weer niet de bedoeling is. Ook moet je met formaline precies te werk gaan, niet meer dan 10% formaline.
Ik heb het ook aan de eigenaar voorgesteld, maar zij probeert het liever niet, omdat de reden die ik hierboven al gaf.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dioni, fohadie, Googlebot, Loe_Loe, Melzazu, Miran, Room_Soesje en 27 bezoekers