Wedstrijdzenuwen ... wat kun je eraan doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-01 09:52

Ik ga morgen voor de 1e keer Z1 starten en zit dus nu al met een veel te snel kloppend hart achter de computer.

Iedere keer als ik weer in een nieuwe klasse ga starten, gieren de zenuwen door mijn lijf. Vorige keer, de eerste keer M2, zat ik zelfs te janken in de auto van de zenuwen. Dit is toch niet normaal meer!

Wie heeft nog goede tips om hiervan af te komen??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-08-11 10:55 ]</font>


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 11:35

Toen ik de eerste keer ging lessen met mijn paard op een andere manege was ik ook helemaal ziek van de zenuwen. Best stom eigenlijk, maarja, het gebeurd nu eenmaal. Ik probeer altijd even rustig te gaan zitten met een boek ofzo en wat te lezen. Gewoon aan wat anders denken.


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 11:40

Bij ons wordt er iets heel simpels gedaan: een half zenuwpilletje nemen.
Echt goed is het natuurlijk niet. Ik probeer aan iets anders te gaan denken, diep ademhalen of iets leuks te gaan doen.
Weet je wat bij mij ook helpt?
Als ik de tijd ervoor heb, ga ik 's morgens voor de wedstrijd heel uitgebreid in bad. Ik kom dan als een herboren mens uit bad.
Trouwens, veel succes in de Z1!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 13:43

veel succes en zet 'm op....
Ik heb precies hetzelfde ik wilde me voor de M1 zelfs terug trekken....
Ik stond trouwens na afloop van de eerste keer B te janken na de prijsuitreiking tot ik dus met dikke wp in de prijzen zat gewoon van ontlading van al die zenuwen (euh ja ik doe het voor m'n plezier)
Ik probeer zoveel mogelijk mezelf bezig te houden want ik wil niet aan de pilletjes enzo.
Ik probeer trouwens ook echt regelmaat vast te houden door elke 2 weken te starten als ik dan zoals nu weer een tijdje niet heb gestart zit ik me ook druk te maken... ben al zenuwachtig voor volgende week....

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 15:26

Ze hebben tegen mij ooit gezegd dat zenuwen om een vorm van zelfbeheersing vraagt. Iedere keer als je voelt datje zenuwachtig wordt tegen jezelf zeggen: niet doen! Het is eigenlijk ook niet eerlijk tegenover je paard, die moet ook iets nieuws doen en heeft jouw steun daarbij nodig. Oh, en veel wedstrijden rijden helpt ook, het gaat dan vanzelf beter, maar daar heb je nu niet zoveel aan. Succes morgen, en laat even weten hoe het gegaan is!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 15:53

Wat bij nog wel eens hielp waren die Valeriaan-pillen... maarja die kotste ik dan weer rustig uit 5 minuten voor een proefje. Je kunt het proberen, misschien kun je eens kijken of je aan Yoga (o.i.d.) kan doen. Ook de boeken van Wayne Dyer (Geen Zee te Hoog) doen geloven dat je helemaal het einde bent en dat je alles aankunt... is nu misschien te laat, voor de volgende keer dan.
Heel veel succes!

(Gewoon denken dat je GOD bent, klinkt arrogant, maar je hebt het al zover geschopt dat je eigenlijk toch niet meer af kunt gaan?)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 17:18

Ik heb het niet zo op pilletjes, je weet nooit wat er allemaal inzit en als je per ongeluk doping gebruikt...oepsie! Lips are sealed

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 18:02

Lees het boek: 'Winnen door de kracht van het positieve denken' van Jane Savoy. Dit werkt echt!! Gewoon bij de ruitersportzaak of mediaboekservice te koop. Het heeft mij echt geholpen.

eveline

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 18:22

heel veel succes morgen!

MAKEPEACE.... mijn trouwe vriend!!!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 19:12

succes!!!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 20:45

Succes morgen, in elk geval! je kunt het hoor!

Ik was 'vroeger' ook altijd erg zenuwachtig, maar sinds vorig jaar is het 'over'. Spanning is er natuurlijk altijd enigszins op een wedstrijd, maar je moet proberen het om te zetten in concentratie.
In de auto onderweg probeer ik altijd bezig te blijven - laarzen poetsen, proefje nog eens overkijken en in m'n hoofd doornemen, naar de radio luisteren.....
Als ik aan het rijden ben denk ik alleen maar daaraan en niks anders. Ik concentreer me en dat doet Amiga dan ook (behalve vandaag Huilen ) en probeer te rijden zoals ik thuis ook doe.
Dan rijd ik binnen en dan probeer ik overal aan te denken en alles af te werken, geen tijd voor zenuwen!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 22:06

Misschien is rescue remedie (bach bloesems therapie) iets voor je? Da's een natuurlijk middeltje tegen o.a. nervositeit. Er zit wel 27% alcohol in Haha! , maar je hoeft er maar 4 druppeltjes van te nemen. Da's bij de meeste drogisten (ik dacht niet bij ketens als kruitvat etc) gewoon te krijgen. Het is voor zowel mensen als dieren te gebruiken. De bijsluiter kan ik niet meer vinden (ik heb het weleens gebruikt voor m'n ratten) maar bij de drogist kunnen ze je vast meer vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 22:10

Volgens mij een beetje positief denken en heel veel ringervaring. Een beetje positief zelfvertrouwen kweken! Ik was vroeger heel zenuwachtig op concours, maar heb geleerd dat het voor een deel door je eigen zelfbeeld wordt bepaald en ook diir je omgeving! Mijn moeder zei altijd als we aan kwamen rijden: "nou, daar heb je de concurrentie!" ik zag dan die auto's en trailer en dacht *slik*. Totdat ik dat verhaal, op weg naar een concours waar ik zou groomen in de vrachtwagen aan mijn toenmalige instructrice vertelde. Zij zei toen dat ik de volgende keer eens een beetje om me heen moest kijken en met het volste vertrouwen moest zeggen: "concurrentie? Wáár dan?" Cool Ze zei altijd dat je op het moment dat je naar concours gaat een doel in je hoofd moet hebben, en dan moet je er ook van overtuigd zijn dat je dat doel kunt bereiken. Want als je bv rijdt voor een winstpunt (=doel) en thuis rammelt je proef nog aan alle kanten, en je weet dat die 60% er éigenlijk nog niet inzit, wat doe je dan in hemelsnaam op concours? Je moet er voor je weggaat dus van overtuigd zijn dat je het kunt. Voor de eeuwige twijfelaars helpt het als je iemand hebt die je gelooft die dat nog eens letterlijk tegen je zegt vlak vantevoren (bijv. je trainer). Kléin beetje attitude mag best op concours, het maakt dat je je gewoon op jezelf en je eigen proef kunt concentreren, al mag dat natuurlijk nooit ten koste van anderen gaan.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 07:42

hoi,
Da's balen als je zo nerveus bent! Het je hobby en dan zie je er zo tegenop. Nou ik ken het gevoel maar al te goed hoor! Ik had er ook altijd last van maar na het nemen van een homeop. middel zoals Valeriaan, had ik nergens last meer van. En om een ontspannen proef te rijden gingen mijn ouders en trainer altijd achter het juryhokje/auto staan als ik binnen kwam, moest halthouden en groeten. Dan zeiden ze iets flauws (zonder geluid maar liplezen) zoals 'poep' ofzo en dan moest ik altijd lachen. *LOL*
Kreeg altijd komplimenten dat ik zo'n plezier had in mijn proefjes Party!! . Ze moesten eens weten en terwijl ik helemaal niet zo'n lachebek ben!
Succes!!! Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 08:31

Ik had iets gehoord van chocola eten, bij mij heeft het wel geholpen!!
succes en laat ons weten hoe het is gelopen!
-Alice-

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 08:51

Het homeopatische middel Plantival (te koop bij de drogist) schijnt goed te werken bij wedstrijdzenuwen. Zelf heb ik er geen ervaringen mee.

Ik kan me voorstellen dat je je ontzettend ellendig voelt!

Groetjes Mieke

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 10:51

Hoe is het eigenlijk gegaan Fitz??? Als ik dit zo lees weet ik wel waarom ik geen wedstrijden rijd...ik zou op zijn van de zenuwen...brrr...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers