Te diep in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:38

Met name paarden die moeilijk hun rug gebruiken, kan je het bij toepassen. Ik gebruik het bv meer bij een langer paard die ik momenteel rijd, dan bij mijn zeer makkelijk te sluiten Gribaldi.

Ik heb vanmiddag nog even gekeken hoe ik het doe, en als je het doet zoals ik, zit er echt niet zoveel verschil tussen de plaats waar je je hand oorspronkelijk hebt, en de plaats op je knie...


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 12:00

okkie is ook vrij lang gebouwd en hij is ook vrij groot. ik ga dadelijk rijden dan zal ik eens extra opletten waar mijn hand naar toe gaat.

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 11:33

Nu heb ik even weer een ander probleem met rijden. Inplaats van te zwaar, is Evita soms te licht. Dat klinkt misschien een beetje stom, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Ze kan soms opeens haar hoofd in de lucht gooien en dan is alle lengte in haar hals weg. Ook verliest ze tempo. Dit gebeurt vooral in draf en galop, met het verschil dat ze in galop geen tempo verliest. Daarna loopt ze dan (in draf, galop bleef erg) wel weer mooi, maar ik had te weinig contact en niet het gevoel dat ze echt fijn nageeflijk liep, eerder in zo'n houdinkje. Wat kan ik hier aan doen?
Gister ging het trouwens gelukkig wel iets beter dan eergister.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:56

Probeer haar dan goed voorwaarts te houden. Hou het gevoel dat je naar het bit toerijd. Doordat ze aktiever wordt, krijgt ze drang naar voren en zo ointstaat er meer druk op je teugel.
Hou het gevoel dat ze VOOR je blijft, dus niet achter je in tempo. Zo gaat ze meer haar rug gebruiken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:43

bij voorwaarts neerwaarts op een gesloten volte breng ik mijn binnenhand inderdaad ook bijna helemaal naar binnenknie maar wel op een manier dat hij niet gesloten is.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 20:32

Dat is prima toch?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 00:08

ja hij loopt wel lekker dan. maar okkie is een paard wat nogal actief is. ik heb heel veel moeite met het bij me en onder me houden van hem. als ik voorwaarts neerwaarts rijd vooral als ik ophoudingen maak lukt het meestal wel maar op een volte ben ik altijd bang teveel aan de binnenteugel te zitten vooral als ik deze naar binnen breng. kan ik hier iets aan doen om zeker te weten dat ik niet teveel op de binnenteugel rijd?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:03

hem iets schoudervoor houden op de volte: zo merk je of hij over de buitenschouder weg wil vallen en dus niet onder je is.
Pas als hij onder je loopt en aktief van ACHTER is, kan je je hand licht sluiten en opzij plaatsen om hem in te buigen (let op de buitenteugel om te begrenzen!). Heeft hij eenmaal stelling, dan ook weer hand openen, om hem op zijn eigen benen te laten lopen. Probeer hem goed tussen 2 benen te rijden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:13

mmm.... dan doe ik het dus tóch goed Haha! dankjewel

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:29

Graag gedaan! Knipoog


Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:57

En toch, ik ben het met Yathal eens: binnenhand liever naar buitenheup brengen, uiteraard zonder over de manenkam heen te gaan, maar die richting aan houden. Dat zie ik liever dan handje naar de knie of naar binnen.
In ieder geval: zo heb ik het geleerd en bij Noek werkt het uitstekend.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:45

er leiden vele wegen naar rome? wat de beste is kan ik niks over zeggen dat moet iedereen voor zichzelf bepalen...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker