Wie kan mij wat over de buitenteugel vertellen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Wie kan mij wat over de buitenteugel vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 21:16

Sinds kort mag ik op de pony van de dochter van de eigenaar van de manege rijden. Een super tof palominotje, heel mooi maar o zo sterk en snel. Nou moet ik er een beetje op oefenen en hem dan mee naar buiten nemen en hem dat een beetje aan te leren zodat dat dochtertje er zelf ok mee naar biten kan aan.

Nu heb ik er zaterdag en vandaag op gereden, binnen om een beetje te wennen. Vandaag heb ik in de buitenbak gereden. Ze was snel en op het begin wilde ze maar 1 kant op en draaide heel sterk om en rende daarheen. Na een tijdje werd ze weer rustiger en kon ik lekker draven.

Toen werd het tijd voor een galopje, dat deed ik op en volte want de vorige keer coste ik ook de bak door. Dit ging al een stuk beter maar aan de zijkant was iemand iemand anders les aan het geven en die gaf mij de "tip" om mijn buitenteugel erbij te houden. Nu weet ik dan wel ongeveer moet doen en het lukte dan ook wel beter maar ik weet dat ik dat vaak fout doe en nu wild eik vragen: wat moet ik dan precies met mijn buitenteugel doen, en dan ook vooral waarom?

Alvast heel bedankt, ik vraag het hier want ik kan pas over 16 dagennaar de manege toen Boos!
Laatst bijgewerkt door Fleury op 08-05-03 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)



Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:24

Bij het maken van een volte is de buitenteugel in goed contact en ligt hij tegen de hals aan om te voorkomen dat het paard over de buitenschouder weg valt. Ook is de buitenteugel de tempoteugel en moet het paard op de buitenteugel (in combi met het binnenbeen) nageven.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:42

de buitenteugel is de begrenzende teugel. die moet je eigelijk constant vast houden, dat wil zeggen dat hij niet mag doorhangen. als je goed je buitenteugel vast hebt kan het paard niet naar die kant weglopen.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:13

zitake: vasthouden mag je geen van beide van de teugels. contact houden doe je ook met twee teugels. anders ga je op 1 hand rijden en het paard op 1 kant lopen.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:25

nee dat bedoel ik ook niet echt. Maar met je buitenteugel moet je toch constant contact hebben. als je rechtdoor gaat moet je idd op je twee teugels contact hebben, maar af en toe moet je je binnenteugel ontspannen.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:28

je moet beide teugels ontspannen. met aangespannen teugels rijden heeft geen zin. wel contact. en op een volte moet je ook met twee teugels blijven rijden.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:56

laat maar je snapt het toch niet wat ik bedoel

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:43

zitake schreef:
laat maar je snapt het toch niet wat ik bedoel


Ik denk dat je aanleuning bedoelt

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:03

idd. en ik rij niet op een hand of een kant en ook niet met gespannen teugels, gewoon contact. loopt mn paard zoals het moet dan geef ik na, loopt hij niet zo dan meer druk tot hij weer nageeft.
Maar Okkie het ging er wel over op de cirkel wat er met die tip bedoelt werd met buitenteugel. en op de cirkel moet je begrenzen. dat wil zeggen zorg dat jeje buitenteugel vast hebt. feitelijk mag je zelfs niet meer gebruiken dan buitenteugel en binnenbeen al dat getrek aan binneteugel is toch voor niets goed. Ik kan mijn paard een uur rondjes laten draaien door enkel maar mn buitenteugel vast te hebben ook al hangt de binnenteugel helemaal door.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:26

ik weet best wat begrenzen is hoor. maar ik begrens meer met mijn buitenBEEN dan mijn buitenteugel. buitenteugel heb ik evenveel contact mee als met de binnenteugel het enigste verschil is dat ik de buitenteugel tegen de hals "leg" als ik stelling vraag en de binnenteugel een beetje naar binnen breng.

Olga17
Berichten: 14
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: in een heel klein plaatsje in Friesland!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:32

zo doe ik het ook en als ze dan eventueel nar binnen wil vallen dan vang je dat op met je binnenbeen, die begrenst als het ware de binnenkant


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 10 bezoekers