wat te doen bij rotstraal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

wat te doen bij rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 17:57

volgens mij heeft onze tinker pepper rotstraal.
3 weken geleden is ie bekapt,niks aan de hand.
gisteren vertelde denise (onze oudste dochter) dat pepper zijn stralen zo plat had getrapt en toen ik daar vandaag naar keek waren die stukken helemaal week,sterker nog ik kon ze er zo afpakken!!
en STINKEN!!!DAT WIL JE NIET WETEN.
in de straalgroeves zit allemaal korrelig wit stinkend spul en nu las ik ergens op het internet dat dat weleens de uitwerpselen van de bacterien kunnen zijn die rotstraal veroorzaken.

wat nu te doen??
flink uitkrabben schoonschrobben met water en dan egyptische zalf erop? of infecteer ik de boel dan juist ?
of de smid laten komen,rommel wegsnijden en dan behandelen??
wie helpt me?

ik snap echt niet hoe hij daar nu weer aankomt hij staat sinds vorige donderdag op de wei en die is helemaal niet nat!
Laatst bijgewerkt door desillies op 08-05-03 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:05

Met flink uitkrabben moet je oppassen, want de straal is dus erg zacht en je raspt er zo wat stukken vanaf dan.
Gewoon met water(+soda doe ik) en een borsteltje goed de groeven schoonmaken.
Daarna of teer of die egyptische zalf erop.
Maar met die zalf heb ik geen ervaring.
Bij teer kun je watjes in de straalgroef doen zodat er geen vuil meer bij kan.
Let wel op dat je de hoef goed schoonmaakt, want teer en zalf sluit de hoef af,
en als er dan nog bacterien zitten hebben die het alleen maar beter.
succes! Haha!

Brabantse Fries ;)


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:06

Oja, als het heel erg is kun je het beste de smid een stuk laten wegsnijden zodat je het daarna kunt behandelen.
Lachen

Brabantse Fries ;)

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:14

Biotex mengen met water in een emmer, been erin 10 minuten wachten en dan egyptische zalf erop

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:22

Knoei niet zelf aan de hoeven van je paard, als het te diep zit kan je met alle watjes van de wereld het niet goedmaken. Smid bellen en zo ver mogelijk laten wegsnijden, vervolgens behandelen (samen met de smid) op volledig schoon hoefje. Het kan zijn dat hij/zij bv. in een drol gestaan heeft en dat het in de hoef is blijven steken. Sommige paarden zijn er heel gevoelig aan (mijn Spix'je is er ook gevoelig aan).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 19:00

smid hoeft er niet perse aan te pas te komen, ik heb heel veel paarden behandeld met rotstraal, allemaal met andere middeltjes, zoals egyptische zalf ,blauwspray,teer, de eerste werkt het beste en om daarna te voorkomen dat ie het weer krijgt, een keer id twee weken interen ,aléén de onderkant van de hoef en niet meer als eens in de week want dan krijgt ie te harde hoeven .

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 21:58

dank jullie wel voor alle tips tot dusverre!
groeten lien

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:37

Vergeet niet naast alle tips voor de voeten zelf ook de stal onder handen te nemen!!!!!
Zorg voor een schone droge stal (desnoods een keer flink schoonmaken en ontsmetten), ook blubber en uitwerpselen in de uitloop waar deze bacterie in kan zitten moet je vermijden!

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 11:37

pepper staat op de wei.........
en zijn stal is de droogste van nederland,maar daar staat ie dus nu niet in!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:52

Er zijn hier veel topics over geweest, maar iedereen heeft een ander verhaal. Egyptische zalf, Tea-tree, Betadine, soda, enz. Alles kan helpen, het ligt er alleen aan waar "jouw" bacteriën op reageren.

Ik had net op een amerikaanse site gezien, dat iemand betadine scrub en suiker met elkaar mengde tot een pasta en dat erop smeerde, en het zou geholpen worden.
Bacteriën delen zich het snelt in donkere, natte ruimten. Dus zorg er in ieder geval voor dat de hoef droog is, ook in stal.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:51

Met watjes gedompeld in egyptische zalf.
Je dept de watjes in de zalf, propt ze in de straal en dan flink wat teer erover. de dag erna gewoon uitkrabben en overnieuw doen.
Wat ook helpt is met je paard de zee ingaan maarja.. ik neem aan dat die vast niet in je achtertuin ligt Haha!
Hielp bij mijn pony overigs erg goed.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 02:15

ReBaTi schreef:
Oja, als het heel erg is kun je het beste de smid een stuk laten wegsnijden zodat je het daarna kunt behandelen.
Lachen

ja eerst weg snijden en dan behandelen. Echte rotstraal kan je beter behandelen met een middel van de hoefsmid of dierenarts.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-03 08:41

de zee ligt op 5 minuten stappen........
dus dat is geen probleem.
ik betwijfel trouwens of het rotsstraal is,het lijkt nu allemaal ineens weer over te zijn......
Verward

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:15

vreemd....maar ik zou iig wel blijven behandelen en eens in de twee weken teren,dat voorkomt iig nieuwe ellende


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, IASCrawler, Kalea, love_mandy, redbutton, WillemijnL, wonanda en 66 bezoekers