*Dikke benen & liksteen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-01 16:12

Mij jachtpaard Iwaldo heeft nogal vaak iets aan z'n benen. Hij heeft iets aan z'n pees gehad, een schiefel en ook wel eens mok. De laatste tijd gaat het best goed ermee, maar wat me wel opvalt is dat de dikke benen minder worden, maar de gallen blijven. Onze veearts zei dat je tegen gallen niks kon doen. Zijn ze dan niet schadelijk? Ik heb Cole's liniment gebruikt maar daar werd het niet minder van. Hij heeft dus best vaak dikke benen, en nou vroeg ik me af of dat ook te maken kan hebben met zijn liksteen. Hij likt vaak aan het ijzerwerk id stal dus hebben we een liksteen opgehangen(ad muur, bnniet in voerbak) maar die heeft ie vaak binnen twee/drie weken op. Kan dat niet kwaad? Is het dan wel verstandig om hem op te hangen of houdt ie daardoor te veel vocht vast? Nou een hoop vragen zo ineens maar ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden. En oh ja, Ik vind het echt heel leuk dat we zelfs een dierenarts op dit forum hebben. Welkom Mr Offereins!!
Groetjes van Laura



Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 17:08

Likstenen. Tja, Joop vrat ze ook, een maandje zonder en toen wilde hij opeens niet meer zo erg. Hij piste ook zijn stal helemaal vol. Het nadeel is dat ze onwijs veel gaan drinken, en dus leegspoelen, dat is niet zo goed (ze horen troebele urine te hebben, met veel drinken wordt dat bijna water). Of het schadelijk is weet ik niet, maar het lijkt me niet helemaal gezond. Waarschijnlijk heeft hij een tekort, dus misschien een kruidenliksteen oid.
Gallen gaan inderdaad niet weg. 't Zijn de medailles op het werk zegt mijn instructeur, ik zou ze ook liever kwijt zijn, maar zolang ze er geen last van hebben (en dat gebeurt zelden) is het niet erg. Volgens de DA die Jopie onderzocht op zijn hoefjes zijn gallen een teken van artrose, niet erg, maar wel een beetje. De meeste paarden die een beetje werken (jachtpaarden, sgw-paarden, endurance paarden werken veel & zwaar, veel km's) hebben ze zo. Je moet wel een heel bijzonder paard hebben dattie ze niet krijgt. Hercules heeft heel erg veel last van dikke benen & gallen, en hij is dan ook ons artrose paardje. Met artrose is best te rijden, het ligt er aan hoe erg het is. Met bepaalde extra's is het nog prima vol te houden. Het probleem zit 'm erin dat een paard dan élke dag een paar uur moet bewegen, gewoon stappen is al voldoende, maar alssie vastroest is het over.
Nog een tipje voor dikke benen: veel warm/koud afwisselen. Dus veel stappen, ijs of koud afspuiten, en weer stappen. Je moet de doorbloeding stimuleren om het vocht af te voeren. Dikke benen moeten na een zware wedstrijd binnen een dag of max 2 echt over zijn of heel duidelijk verminderen anders zijn het stalbenen, en dat is een stukkie erger. Wat er dan precies gebeurt weet ik niet eigenlijk!

Laudine

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 21:11

Gallen zijn uitpuilingen van de holtes die om een gewricht heen zitten. het gewricht funtioneert eigenlijk in een zak gevuld met een smeer vloeistof. Als er veel vloesitof in het gewricht zit gaat het uitpuilen en zie je dat als gallen. de vraag is dan natuurlijk waarom komt er meer gewrichts vloeistof? Dit kan komen door irritatie in het gewricht, maar meestal is dit niet de reden. Sommige paarden hebben van nature vollere gewrichten.
De liksteen heeft op gallen naar mijn idee geen invloed.

Voor degene die de catalogus van de paarden drogist ontvangen; er komt in de nieuwsbrief een heel mooi overzicht van alle verdikkingen aan het been van het paard te staan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Utah_, dandy123, F_inley, GoogleAdsense, Gwenvd, Iris_Casper, Purkii, rollyjogered en 9 bezoekers