Beetje brokkelhoeven, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Beetje brokkelhoeven, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 17:12

Bud heeft een beetje brokkelhoeven voor, wat kan ik daar aan doen? Ik ben geen voorstander van vetten en teren, dat doet IMO weinig goeds. Misschien andere dingen die ik zou kunnen doen?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:17

Slaolie, klein beetje water erbij en 1 of 2 keer per dag erop smeren Lachen

Maar als je dat ook onder vetten en teren verstaat dan zou ik het niet weten.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 17:23

Slaolie sluit toch niet af?
Ik ga het gewoon proberen Lachen Misschien ook niet hoor...ik ga binnenkort natuurlijk 3 maanden naar Friesland waar ik ook aardig wat naar buiten wil. Ook veel over het harde. Dus ik laat er waarschijnlijk ijzers onder zetten.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:47

Zijn de hoeven droog dat ze afbrokkelen? Anders moet je de hoeven van je paard gewoon een keertje goed natspuiten! Of zijn ze gewoon zacht (zoals bij Stella)? We voeren Stella MaxH Hippo, ff kijken of dat ertegen helpt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:49

2/3 slaolie 1/3 azijn zeiden ze mij altijd.
En eerst altijd afspuiten, dan sluit je het vocht op zodat het erin kan trekken ipv verdampen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 17:49

Hard zijn ze zeker niet. Ik spuit regelmatig af, en boen de hoefjes ook regelmatig (lees: ongeveer 1 keer in de week) af met water, waardoor ze er weer super uit zien. Ze zien dus vocht genoeg, denk ik. Hij loopt niet bijzonder veel op het harde, niet zoveel dat de hoeven ervan zouden gaan brokkelen in ieder geval.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:02

Ik ken verschillende mensen die erg positief zijn over Rainmaker, te koop bij de paardendrogist. Niet bepaald goedkoop, maar het schijnt super te werken. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar kijk maar even op de site van de paardendrogist, daar staat meer informatie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:21

Sorry XoNo, het is idd zoals sjuimpje zegt, geen water maar azijn erbij.
En ijzers eronder zetten zal droge hoeven niet voorkomen helaas. Ze gaan dan snel brokkelen bij de ijzers, die je dan vervolgens in no-time verliest Scheve mond

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:51

De plekken waar de nagels zitten van het ijzer brokkelen ook snel af en dan heb je soms gaten in de hoef(rand). Dus dat is ook niet een superoplossing.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:54

Hoi!

Chinouc had ook regelmatig last van brokkelhoeven. Ik ben haar toen gedroogde rozenbottels (besteld bij paardendrogist) gaan geven, dit hielp en maakte de hoeven harder.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:00

Iedere dag minstens 15 minuten per hoef de voeten natmaken/ houden (je kan afspuiten maar ook zijn voeten in een emmer zetten.)

Als hij in de wei staat kun je ook de grond bij de waterbak natmaken zodat het een beetje modderig is...zo staat hij telkens met zijn voeten in het nat als hij gaat drinken Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:03

Je zou ook even aan je smid kunnen vragen wat hij denkt dat t beste is, hij heeft er immers voor geleerd.
IJzers onder brokkelhoeven gaat niet erg fijn, daar worden de hoeven niet beter van. En wanneer je dan een ijzer verliest kost het weer meer tijd voordat er een ijzer onderkan, die je waarschijnlijk ook weer snel zult verliezen...

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 23:10

Wat ook wel wil helpen is Biotine bijvoeren.
In Japan deden we dat bij de Friezen en het werkte echt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 23:23

Biotine...
Ik ga in ieder geval ook die slaolie met azijn proberen en zijn hoeve maak ik wat vaker nat...
Hartstikke bedankt voor de reacties!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:04

XoNo schreef:
Biotine...
Ik ga in ieder geval ook die slaolie met azijn proberen en zijn hoeve maak ik wat vaker nat...
Hartstikke bedankt voor de reacties!


Biotine heeft alleen niet geholpen bij Stella, maar misschien dat het bij jouw paard wel wil helpen... Ik hoop het voor je!

Groetjes Denise

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:59

Ik ga met Inez2 mee Haha!
Per dag minstens 10 minuten in het water zetten. Een natte drinkplaats is ook een goede oplossing.
Koude winters en hete (droge) zomers zijn de slechtste tijd voor hoeven. Biotine is leuk om hoeven harder te maken, voor de groei hoef je het niet te doen.
En iid geen ijzers gebruiken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 13:04

Maar hoe doe ik dat dan als ik deze zomer veel op het harde ga lopen? Ik kan niet het risico nemen dat de hoeven te snel slijten...voor je het weet heb je een kreupel paard.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:25

Xono: wat is 'veel op het harde lopen'. Sugar staat al 7 jaar zonder ijzers. Ik moet om op de hei te komen en terug 3 km over een teerweg. En vergis je ook niet op de 'zachte' zandpaden. Zand is net schuurpapier met een grove korrel Haha!
Ja ze staat kort (sommigen vinden te kort), maar is in al die jaren geen dag kreupel geweest.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:33

IJzers kun je wel gebruiken, maar niet als oplossing voor brokkelige hoeven bedoelde ik Lachen
Zoals gezegd hebben wij goede ervaringen met het slaolie verhaal. Ik denk dat 10 minuten en een natte drinkplaats ook wel werkt, maar dat is helaas een stuk minder praktisch. De hoeven groeien natuurlijk niet van slaolie, maar als je het van je paard weet kun je voor het droge seizoen al beginnen en dan 1x per dag smeren. Blijven ze zeer mooi bij Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 13:39

Romkabouter, dat snapte ik al, die eerste regel Haha! Maar wat ik dus bedoelde is dat hoeven nog meer gaan brokkelen wanneer je er ijzers onder zet, en dat is niet de bedoeling natuurlijk Tong uitsteken
Maargoed, als ik de hoeven gezond en sterk weet te houden, maar toch ook soepel, dan kan ik er van de zomer wel een ijzertje tegenaan gooien, zonder dat het extra gaat brokkelen. Ik vind jouw manier ook praktischer dan elk hoefje een kwartier in een emmer houden. Zie je me al staan met een hitsige 3 jarige? *LOL* Even insmeren is wat makkelijker.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:43


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:47

biotine voeren hielp bij mijn eerste paardje heel goed!!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:29

Het gaat bij de nagesl inderdaad sneller brokkelen. Wat je vaak ziet is dat het stuk tussen onderkant nagel en hoefijzer snel afbrokkeld. Vandaar ook dat de ijzers ook snel los gaan zitten.
Maar is Bud niet braaf dan }>

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:58

Sugarmiss schreef:
Ik ga met Inez2 mee Haha!
Per dag minstens 10 minuten in het water zetten. Een natte drinkplaats is ook een goede oplossing.
Koude winters en hete (droge) zomers zijn de slechtste tijd voor hoeven. Biotine is leuk om hoeven harder te maken, voor de groei hoef je het niet te doen.
En iid geen ijzers gebruiken.


Het is Ineke2 Knipoog Tong uitsteken

Colin, geduld is het toverwoord Knipoog
Ik heb een foto waar een paard met alle 4 de voeten tegelijkertijd in emmers staat, dus het kan wel hoor hihi...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:12

Sorry.
Te snel gelezen Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flew, Foreverkliek, IASCrawler, Lui_, xmoosjex en 93 bezoekers