Galop verbeteren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Galop verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 06:56

In hoeverre valt een matige galop te verbeteren? Mijn 6 jarige ruin heeft een goede stap een nette draf, maar....een zeer matige galop. Hij heeft het van nature gewoon niet en als ie los in de bak loopt of zonder hulpteugels aan de longe dan wil je maar liever je ogen dicht dicht doen. De enige manier waarop ik hem in de galop kan verbeteren is onder het zadel, maar ik voel gewoon dat het hem ontzettend veel moeite kost. Als je niet continue eraan blijft rijden dan verliest ie gewoon de 3 takt, of valt gewoon lomp in draf. Z niveau is geen enkel probleem voor hem, komt altijd met winstpunten de baan uit. Maar ik wil graag verder en zit nu echt in dubio of het het waard is mijn geld, tijd, bloed, zweet en tranen in hem te investeren. Ik denk op zich dat ik er wel meer uit kan halen, maar dan zal het dus enorm op zijn karakter aan moeten komen want hoe hoger de proeven, hoe meer galopsonderdelen en dat is echt hard werken voor dit paard. Ik ben bang dat ik dan met een paard eindig dat narrig wordt en in de stop gaat. En dan wordt ie al snel als het moeilijk wordt. Ik zou hem nog even door kunnen rijden op Z niveau en hem dan verkopen. Aan de andere kant wel klote, want ik heb zoveel tijd in dit paard gestoken en hij is altijd succesvol op wedstrijden geweest. Veel mensen snappen mijn gezeur hierdoor niet, maar ik ken dit paard door en door en hoewel je het er van de buitenkant kennelijk niet vanaf ziet, voel ik gewoon in het zadel dat dit paard zijn beperkingen heeft.
Eigenlijk best wel raar, want ik zit nog helemaal niet vast met dit paard, maar ik heb gewoon het gevoel dat dat later wel gaat gebeuren. Helemaal nu ik met een ander paard ben begonnen wat vele malen getalenteerder is, voel ik pas echt wat dit paard mist.
Op zich zitten alle oefeningen erin. Wat ie kan, kan ie heel correct. Zoals het er nu voor staat kan ie iedere oefening in een Z-proef voor op z'n minst een 7 uit voeren (wil nog niet zeggen dat ik dat in de ring voor elkaar krijg Haha!)

Ik weet dat het een beetje een moeilijke vraag is als je het paard niet in persoon kent, maar ik ben toch benieuwd naar jullie meningen. Ik zou graag verder dan de Z willen komen. Er wordt altijd gezegd dat de stap erg moeilijk te verbeteren valt, de draf juist goed te verbeteren is en de galop..?


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:10

Perry? Dat is dan het eerste waarmee hij van Pablo verschilt, die kan prima galoperen.
Je zou kunnen overwegen om heel veel galopwerk buiten te gaan doen, om hem sterker en vooral makkelijker te maken. En misschien moet je hem juist leren dat je niet continu aanrijdt, maar het hem zelf laten uitzoeken. Maar ik zou eens beginnen met galopwerk buiten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:15

Je zal zijn galop allicht wat kunnen verbeteren, maar je kan er nooit een aparte sprong inrijden zoals je met een draf een apart voorbeen er in kan prikken.
Vaak zie je bij paarden met een mindere galop dat ze souplesse en kracht missen.


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:32

Probeer eens het volgende:

*rij een aantal keren overgang stap/ galop
*schakel in de galop (dus korter en groter, zonder dat hij het ritme verliest; dus niet langzamer en sneller)
* Laat hem tijdens het longeren met bijzet over een aantal balkjes galopperen (1 balkje per keer, zeg maar elk kwart van de cirkel)
* idem onder het zadel, maar dan kan je natuurlijk op de lange zijde balken leggen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 17:22

Bedankt voor de reacties!

Lielle: ik reed altijd veel buiten met hem en dan vooral veel heuvel opwaarts galoperen. Ik heb dit al een tijdje niet meer met hem gedaan omdat ie op buitenrit nogal eens gevaarlijk kan zijn (hij haalt gevaarlijke fratsen uit om terug naar de stal te kunnen) maar ik denk dat ik dat idd maar weer eens moet doen (gewoon goede valhelm op Haha!) Dus toch geen kloon van Pablo Haha!

Sjuimpje: hij mist idd souplesse en kracht. Hij heeft van nature ook geen mooie ronde achterhand, maar zo'n iel punt kontje. Overigens is z'n achterhand al een stuk bespierder geworden door al het werk.

Tyrza: overgangen stap/galop (en ook draf/galop) doe ik al heel veel en de eerste paar galopspronegn zijn dan ook vaak mooier doorgesprongen, maar daarna houdt ie het niet meer vol. Normaal gesproken wacht ik het moment dat ie het niet meer volhoudt niet af maar rijd ik hem alweer terug naar stap of draf om vervolgens opnieuw aan te springen. Of moet ik gewoon doorgaloperen, ook als het niet meer volhoudt en te vlak wordt?

Dat van de balkjes raade iemand me al aan, maar heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal daar eens mee beginnen! Wel sprong ik al in-uitjes met hem maar dan heb ik echt het idee dat ie na iedere landing gewoon de grond in boort. Beetje moeilijk uit te leggen, maar na een serie in-uitjes heb ik het idee dat ie zo een koprol zou kunnen maken.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:28

Pablo is buiten ook niet altijd zo'n schatje *LOL*

dat iele kontje herken ik trouwens wel, bij Pablo heeft dat er ook mee te maken dat hij zijn rug wat vast houdt, door veel stretchen en buigen verbetert het wel.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:20

Ik zou aangalopperen en net zolang blijven doorgaan, totdat je voelt dat het niet meer gaat. Eigenlijk zou je dat nog een pasje voor moeten blijven en eerder terugrijden.
Probeer anders eerst aan te galopperen naar een verzamelde galop, doorgaan in een verruimde galop (dus min of meer middengalop, zonder dat het rennerig of vlak wordt), dan weer terugverzamelen, je kan daarna proberen iets door te verzamelen en dan weer terug naar stap. Als je dit een aantal dagen hebt geoefend zal je merken dat je paard en jij er steeds handiger in worden en uiteindelijk kan je de stap tussendoor eruit halen. Je zou dan dus eerst verzamelen, verruimen, doorverruimen, verzamelen, doorverzamelen etc.
Let er wel op dat hij ten alle tijde takt houdt en niet vertraagd of versneld en dat jij zoveel mogelijk met je zit terugrijd (zwaar zitten, benen lang en hakken laag)....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimphyl, jitskenienke en 9 bezoekers