peesklap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

peesklap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 22:19

wat weten jullie er allemaal van
wat zijn jullie ervaringen?
wat juist wel, en niet doen
paard binnenhouden? of in de wei zetten? in een bak zetten of juist niet?
hoevaak laten scannen?
hoevaak koelen per dag?
alle info, commentaar, tips enz zijn welkom
*ik heb de zoekfunctie al helemaal doorgespit*


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:15

Als eerste het kost erg veel tijd om te laten genezen, het is erg belangrijk dat je die tijd neemt, zo heb de best kans op een volledige genezing.
Om de peesblessure goed te kunnen vaststellen moet je scannen dan kan ook de omvang van de pees gemeten worden. Ik moet even goed nadenken hoor want het is bij ons al weer 2 jaar geleden. We zijn begonnen met stappen, 5 minuten per dag en het liefst op een zo hard mogelijke ondergrond maar is het paard te wakker of zo buiten dan in de bak. Per week komt er dan 5 minuten stap bij, na 4 weken zit je dan op 20 minuten stap, weer terug voor een scan in de hoop dat de blessure verminderd is, is dat zo dan mag je 1 minuut draf er bij doen, elke week 1 minuut erbij na 6 weken zit je dan op 20 minuten stap en 6 minuten draf en weer terug om een scan te laten maken. En gelukkig weer een duidelijke verbetering, het was zo goed als weg. Hebben toen gedurende 3 weken de draf opgebouwd naar 15 minuten en stap 20 a 25 minuten en hebben zekerheidshalve nog een scan laten maken, zag er weer goed uit. Zijn toen weer rustig de galop erbij gaan pakken. Zo'n 4 weken later was ze weer helemaal terug om haar oude niveau. Je leest het het kost tijd maar het is dan ook wel weer goed gekomen. In het begin was de pees om te zien ook dik, dit werd steeds minder en dan denk je snel het probleem is opgelost maar op de scan is dan toch duidelijk te zien dat het van buiten wel goed maar lijken maar van binnen toch nog niet in orde is. Nou het is een heel verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:16

Bij een peesklap is het paard overduidelijk kreupel, in ieder geval in het begin. Er is een bolling van de pees te zien in de vorm van een banaan. De pees is drukgevoelig in het acute stadium. Het is belangrijk om veel te koelen om de zwelling te doen afnemen. Ook is het aan te raden om een peesscan te laten maken als de zwelling weg is, eerder zie je toch niets. Zo kan je de ernst bepalen van de peesklap.
De genezing van een dergelijke blessure kan wel maanden duren, minstens 3 maanden als de schade niet te groot is.
Als er duidelijk een gat in de pees zit of een scheur, dan is de herstel tijd veel langer en dan spreek je al snel over een half jaar tot een jaar. Daarom is het van belang om zo snel mogelijk een scan te laten maken.
Je moet wel bedenken dat als er schade is dat dan de peesvezeltjes beschadigd zijn. Je moet een pees bekijken als een sterk dik touw wat uit vezeltjes bestaat. Als daar iets beschadigd wordt dan wordt dat touw op die plaats nooit meer zo sterk en zal het altijd een zwakke plek blijven.
Ik hoop dat je iets aan de info hebt.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:18

Beppies, gelukkig heb je dan niet te maken gehad met een zware peesklap, want dan ben je binnen drie maanden zeker nog niet aan drafwerk toe.

Nog eventjes geduld en dan zal Margreet vast en zeker dit topic lezen Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:21

Meld zich

Ik heb er al een PB over gehad Haha!
(en die ook beantwoord uiteraard!)
Laatst bijgewerkt door Margreet op 07-05-03 08:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:22

Ik weet het niet helemaal zeker meer maar volgens mij had de merrie een blessure een de middelst buigpees, ik weet wel dat het de meest "gunstigste"pees is om iets aan te krijgen omdat de kans op volledig herstel groot is, maar inderdaad we hebben alle geluk van de wereld gehad, ik heb wel eens andere verhalen gehoord. En bij ons was het een voorbeen, dat is volgens de kenners gunstiger dan een achterbeen. In elk geval wens ik iedereen die een paard heeft met een peesblessure heel veel succes en geduld toe.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:24

De behandeling die je wilt toepassen is verschillend per paard. Zelf heb ik goede ervaringen met fysio en dan Ultrageluid. Door trillingen wordt de doorbloeding van de pees gestimuleerd. Voordat je wat gaat doen een goede scan laten maken bij een da die de tijd neemt voor je.

Verder of het paard op het land moet of niet is echt verschillend per paard bij die van mij ging dat gewoon niet op. Hij is vrij druk van zich zelf en zou zich daarmee alleen maar beschadigen. Op stal is hij wel vrij rustig en voor het wandelen gaf ik hem Vetrankil (kalmerend middel). Ik zeg altijd bij dit soort dingen dat je je moet aanpassen aan het paard en gewoon alles doen in overleg met de DA. Wij zitten hier achter een pc en kunnen niet zien of oordelen wat het beste is voor je paard en ook niet zien waar de peesklap zit en in welke mate. Ga op je gevoel af die is altijd het beste.

Neem de tijd ga liever een week later weer aan het werk dan een dag te vroeg.

Succes

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:46

Zal de PB's die ik verstuurd heb trouwens hier even plaatsen, neem aan dat daar geen bezwaar tegen is en misschien hebben anderen er ook nog wat aan.

Eefs"]
hoi
mijn paard heeft sinds gister een peesklap, (DA is vandaag geweest)
ik las dat gipsy ook veel met haar pezen heeft gehad, dus ik denk zal eens vragen wat jou ervaringen zijn.
wat kan je het beste doen?
en hoe lang kan het duren?
en wat mag je absoluut niet doen? (mag het paard wel op de wei? of in de bak? )
alvast bedankt.
groetjes eva
[/quote]

[quote="Margreet"]
Oei, dat is niet zo mooi!
Heeft de DA ook een scan gemaakt, zodat je echt precies weet wat er aan de hand is, of heeft hij alleen gevoeld? Wel laten scannen hoor, met regelmatig scannen kun je ook de genezing goed in de gaten houden!
Reken met een peesklap maar op minstens een half jaar revalideren, waarschijnlijk langer en het blijft een zwakke plek.
Onverwachtse bewegingen zijn gewoon heel slecht, dus als hij los op de wei of in de bak flink uit z'n dak gaat, dan zou ik 'm niet los laten. Kuiert hij braaf wat in de rondte en verder niks, dan kan het wel. Je kunt ook overwegen om een klein stukje (gras) af te zetten, zodat hij wel buiten kan zijn, maar geen ruimte heeft om gek te doen.
Pezen bevatten weinig zenuwen, de acute pijn is al snel over, dus hij zal zichzelf niet ontzien en vrolijk uit z'n dak gaan als hij daar zin in heeft, niet goed
Stappen aan de hand, rechtuit op de harde weg. Beter 3x 10 minuten dan 1x een half uur.
Koelen, zeker als er nog een flinke zwelling op zit. Minstens 10 minuten met een zachte straal koud water. Coolpacks uit de vriezer werken ook fijn. Nooit direct op de huid doen, dan krijg je vriesblaren, altijd iets ertussen.
Antiflogistine is ook goed spul, dat heeft je DA vast wel.
Er zijn ook nog wel dingen mogelijk zoals behandelen met ultrageluid.

Wat heeft je DA gezegd over hoe nu te handelen?

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het wel, ik weet er inmiddels -helaas- een boel van.
[/quote]

[quote="Eefs"]
de DA heeft eigenlijk weinig verteld
maar gelukkig is bokt er nog Haha!
de zwelling leek iets toe te nemen Verward
morgen gaat ze op de scan, dus we zijn erg benieuwd
we hopen dat het niet 'in' de pees zit maar er omheen
we hebben haar nu op stal staan, met een ander paard tegen de verveling. (magned van my dominique)
opzich doet ze niet erg gek in de wei, maar wil nog wel eens met de andere 3 mee gaan doen of ruzie maken. (paar draf passen Haha! )
maar ben bang dat het dan uiteindelijk erger word.
kan ze wel in de paddock (laag zand) niet heel zwaar, maar ook niet vlak
we hebben nu 2 zieke paarden op stal Ach gut de beterschaps kaarten hanger er al Haha!
morgen dus de scan.. ben erg benieuwd maar denk het ergste...
wat heeft gipsy allemaal gehad dan?
want ik wist dat ze veel peesblesures achter de rug had Ach gut
is ze daar nu weer helemaal over heen?
hoe erg zwak blijft het (meestal) zal natuurlijk wel per paard verschillen
komt het snel terug? of niet?
weet jij toevallig hoe je de kans erop kan verkleinen (op een peesklap)
want de rest op stal is erg benieuwd
omdat we wel vaker zwaar hebben gewerkt, en dit nog reuze mee viel voor de paarden
en we toch bijna een uur hebben ingestapt ( buitenrit )
[/quote]

[quote="Margreet schreef:
Dat de zwelling in het begin nog iets toeneemt kan heel goed. Een peesklap is een soort ontstekingsproces (daarbij moet je niet denken aan pus e.d. hoor, een ander soort ontsteking), het lichaam reageert op de door overbelasting beschadigde vezels, hierdoor gaan er allerlei cellen naar de aangedane plek toe om die te helpen 'opruimen' en hierdoor ontstaat dus de zwelling. De crime met pezen is dat deze zo slecht doorbloed zijn, de ‘opruimcellen’ kunnen er dus niet echt goed bij komen.
Als ze een scan gemaakt hebben, dan zullen ze je er vast meer over vertellen en anders vraag je die DA gewoon het hemd van z’n lijf hoor! Zo van buitenaf bekeken kunnen ze er ook nog niet zoveel over zeggen, dus die DA heeft waarschijnlijk gewoon nog niet zoveel gezegd om je geen valse hoop te geven of juist te laten schrikken.
Het zou idd gunstig zijn als het alleen de peesschede is (dus om de pees heen, wat zorgt voor de smering) en niet de pees zelf, maar peesschedeontstekingen moet je ook zeker niet onderschatten hoor, dat is ook een serieuze blessure!
Ik denk dat het inderdaad het beste is dat ze nu niet op de wei gaat met de andere paarden, een sprintje en scherpe bochten is gewoon echt niet goed! Paddock in het zand zou ik toch ook nog even uitstellen, een gekke draai is zo gemaakt en de pees is gewoon heel erg kwetsbaar nu. Boxrust dus en stappen aan het handje, het is even niet anders.
Peesvezels lopen in de lengte van de pees, dan kunnen ze het beste de krachten op vangen. Als een pees beschadigd is, dan wordt het “gat” opgevuld met o.a. bindweefsel en de vezels daarvan lopen dwars, die hebben dus minder treksterkte, dat blijft dus een zwakke plek. Het is afhankelijk van hoe ernstig de beschadiging is geweest hoe gevoelig de plek blijft, hoe meer er beschadigd is geweest, hoe zwakker de pees daarna en hoe meer kans op herhaling (logisch). Gipsy heeft het steeds op een andere plek gehad, die heeft gewoon helemaal geen goede pezen, dat blijkt wel.
Peesklap is eigenlijk gewoon domme pech, ze kunnen het al oplopen door op stal lomp een tik tegen de wand te geven of zich te verdraaien met opstaan, je kunt niet echt veel doen om het te voorkomen. Galop in het mulle zand is vragen om problemen natuurlijk, dat zou ik dus maar niet doen en met springen zou ik ook voorzichtig zijn als je paard een keer een peesblessure heeft gehad. Gipsy heeft een keer een half jaar stilgestaan omdat ze onderweg een ijzer kwijt was geraakt en we nog een uur naar huis moest stappen, dat kleine beetje ongelijk staan was al voldoende. Veel stappen op het harde is altijd goed om de pezen sterkte te maken (ik heb wat kilometers afgelegd inmiddels!).
De benaming ‘peesklap’ suggereert trouwens dat het ontstaat door een impact van buitenaf op de pees, maar het is een verscheuring van peesweefsel door (acute) overbelasting, een peesbeschermer kan dit ook niet voorkomen, al verkleint dat natuurlijk wel het risico op schade door een tik van een ander been.

Nulla tenaci invia est via

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:12

Zo, even de peesdeskundige aan het woord Knipoog
Dit is nog eens duidelijke informatie...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:15

Tja als je eenmaal een peesblessure hebt gehad en je bent geinteresseerd in het hoe en wat vergeet je het nooit meer.

ps met zoeken op internet vind je ook veel...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:15

En het ergste is nog dat ik waarschijnlijk nog wel even door kan spuien ook...
Helaas ervaringsdeskundige, kan inmiddels ook al aardig meekijken op de scan en interpreteren wat ik zie, maar of je daar nou blij mee moet zijn...

Door mijn studie weet ik ook veel over de processen die zich in een lichaam afspelen na een beschadiging.

Nulla tenaci invia est via

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 15:26

scan ging vandaag niet door, de DA had geen tijd, de afspraak moet dus opnieuw gemaakt worden
dus we weten nog niet meer
we hebben besloten dat ze toch maar binnen blijven
vandaag liep ze namenlijk met mijn paard te 'spelen (draven) '
dus blijven de dames op stal
(een nadeel is dat jessie dan erg gaat hen en weren (dus soort van ijsberen) )

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:01

He dat is jammer, nou weet je nog niks.
Hopelijk heeft hij snel tijd!
Als je over het water zou kunnen, dan is het helemaal niet zo ver van Medemblik naar Emmeloord *LOL*
Daar heb ik hele goede ervaringen mee ( www.dierenkliniekemmeloord.nl ) maar via de afsluitdijk is het toch wel een heel eind rijden!

Nulla tenaci invia est via

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:56

Jakkes, wat een enge verhalen over peesklappen. Ik heb een andere ervaring.
Kebie stond 3 jaar geleden s'avonds ineens op 3 benen in de wei. Vee-arts erbij de volgende ochtend en die constateerde een peesklap. Geen erge omdat ze toen al wel weer op het been wilde staan. Er zat wel een bultje op de pees.

Ze is gewoon in de wei blijven staan en met 1.5 week was ze weer helemaal rad. Daarna heb ik nog zeker 1.5 week alleen maar buiten op asfalt gestapt en daarna heb ik haar weer rustig opgepakt. Ze is er daarna niet meer kreupel op geweest gelukkig.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:28

Avalla heeft op het moment ook een peesblessure, er is nog geen scan gemaakt dus ik weet nog niet hoe ernstig het is.
Ze heeft het een aantal jaar terug ook al gehad, volgens mij was dat ook het zelfde been. Ik was toen een jaar verder voordat ik weer kon rijden. Ik heb het ook heeel rustig opgebouwd na een lange tijd stil staan ( in het begin op een betegeld gedeelte).
Wel erg handig om hier al die info te lezen, want mijn DA is niet zo uitgebreid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Contemplate, Trendiction en 17 bezoekers