Ik heb een 'klein' probleempje...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Ik heb een 'klein' probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 18:49

Ik heb een klein probleempje, en ik zit er erg over in... Ik loop al vijf dagen met buikpijn rond, omdat ik zo loop te tubben.
Ik had laatst slaande ruzie met mijn ouders, en toen hebben ze me toegeschreeuwd vanaf een op slot gedraaide slaapkamerdeur dat ze niks meer uit zouden geven aan mijn paardrijden. Helemaal nergens aan.
Ik loop nu al een paar dagen mijn eigen was te doen, geen probleem. Het gaat allemaal best. Maar dat mijn paardrijlessen opgezegd gaan worden, vind ik heel erg. Het rijden zal ik opzich niet missen, maar ik denk dat ik van mijn ouders ook niet meer naar de manege mag, dan. Ik zal altijd nog voor de pony's willen zorgen. Dat de lessen opgezegd worden á la. Ik zal er wel voor zorgen dat ik op een paarderug kan zitten (uitstappen o.i.d) maar ik dacht, dat voordat mijn lessen opgezegd zouden worden (na de zomervakantie) om dan als afscheid mee te gaan met ponykamp... Maar ik durf het niet te vragen, terwijl mijn vader me zelfs voor de ruzie vroeg of hij mij daarvoor op moest geven, dat hij het wel wou doen... Mijn instructeur zit steeds in de les: "en vergeet niet het ponykamp formulier in te vullen he" en ik denk steeds dat het te laat is... En ik wil zo graag mee. Hoe kan ik mijn vader duidelijk maken dat mijn paardrijden (de lessen, de pony's, mijn groep zelfs) zo ongeveer mijn eerste levensbehoeften zijn? Hoe kan ik hem duidelijk maken dat ik niet zonder die ene maandag in de week kan? Hij wil maar niet naar me luisteren, terwijl ik al 100 keer mijn excuses heb aangeboden. Ik heb cadeautjes voor hem gekocht die hij niet aanneemt (onuitgepakt in zijn kledingkast legt ie ze) die ik dus niet eens kan gebruiken (mannenluchtjes, chocolade, gereedschap, vanalles!) Please kunnen jullie mij helpen? Ik voel me echt radeloos...

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:53

kijk naar je eigen fouten en praat het uit.....

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:55

Je ouders trekken vast wel weer bij, ze kunnen heus niet zo lang boos op je blijven. En dat opzeggen van je rijlessen zal toch wel gewoon een dreigement zijn. Als ze het je weer vergeven hebben zal dat allemaal wel meevallen. Je blijft toch hun dochter.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:59

Ik vraag me af waar die ruzie over is gegaan, dat jouw ouders zo lang boos blijven.
Wat het ook is geweest, ik denk dat je dat eerst uit moet praten voordat je je vader gaat vragen om iets voor jou te betalen. Want gezien zijn reacties lijkt het mij niet dat hij nu iets voor je zal doen.
Echt, praat het uit, dan weet ik zeker dat je je een stuk beter zal voelen. En je vader waarschijnlijk ook, want ik kan me niet voorstellen dat hij niet met deze situatie in zijn maag zit.
Succes.

* To Belg, or not to Belg *


SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:59

Ik denk ookwel dat hetr een beetje los zallopen. Vind het welmraar dat je al een paar dagen je eigen was doet. Dat klinkt dan weeer wel of dat het vrij serieus is.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:53

het ligt er helemaal aan wat jij hebt uitgevreten... ik kan zo echt niet zonder dat ik iets weet zeggen of je t hebt verdient of niet

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:59

Ik ben ook heel benieuwd wat je dan in godsnaam hebt gedaan.. Waarschijnlijk weten je ouders wel degelijk dat paarden zo belangrijk voor je zijn, en zijn ze zo boos dat ze je daarop pakken.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 20:14

Ik had mot met mijn vader over eht etenm, het klinkt heel zielig, eigenlijk. Hij maakt op de één of andere manier altijd eten emt kaas. En ik heb een sch**thekel aan kaas. Daar kregen we ruzie over, ik moest en zoui die kaas eten, vond hij. Maar voor mij is dat niks minder dan een uur brakend aan tafel zitten met mijn vork ik de kaas prikken. Ik mocht geen ander eten maken (een simpele tosti lust ik wel, omdat ik daar één plakje kaas op hebt, maar dat begrijpt hij dan niet) en mijn vader werd HELS toen ik eht bord van me afschoof (na wat woorden en overleggen wat ik dan moest) toen is ie gaan schreeuwen, en ik terug schreeuwen, niet dat ie luisterde, en toen ben ik naar boven gerend, en heb mijn kamerdeur op slot gedraaid. Nu hebben mijn ouders mijn kamersleutel afgepakt, en als ze eens boos in mijn kamer komen, verstop ik me als een klein kind onder mijn dekens. Het word echt raar, soms ben ik bang dat ik gek aan 't woren ben. Dat ik me aanstel. Maar mijn pa wordt soms echt om de meest rare dingen boos. Al zit ik zwijgend voor me uit te kijken (na te denken of zo) begind hij al te brommen. Ik word er af en toe echt gek van, en heb zelfs al getwijveld weg te lopen, maar dat zou eht alleen maar erger maken... We maken gewoon echt om niks ruzie. Als er ieta kwijt is, is het mijn schuld. Is de piano ondstemt, mijn schuld. valt de stroom uit, mijn schuld. Af en toe ben ik bang iets te doen, en doe ik gewoon maar niets, en dan word mijn pa al boos. Mijn zus zeg dat ik me aanstel. en dat neem ik over, ik stel me aan.

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:18

In dat geval vind ik echt dat je totaal onterecht word gestraft.
Mijn vader heeft deze neiging ook nog weleens, alleen ben ik gelukkig nu toch echt te oud voor straf. Ik maak me ook onzichtbaar in huis en zeg of doe zo min mogelijk. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit de enige manier is om ermee te leven. Als je de discussie aangaat verlies je 'm toch altijd. Dus dan maar jezelf zo draaien dat je uiteindelijk nog gewoon mag doen wat je wilt. Het is wel slikken, maar als je ruzie blijft maken heb je dus alleen jezelf ermee. Hoe oneerlijk het ook is. Ik doe het nu ook zo en ik hou mezelf gewoon altijd voor "wacht maar tot ik uit huis kan, dan kan je niks meer tegen me zeggen"
Sterkte ermee!

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:42

Ik vind ook dat het niet echt ergens op slaat waar je straf om hebt , maar als je echt elke keer daarover ruzie heb zouden mijn ouders ook gek worde.
Misschien kun je een keer in de maand koken ofzo, en dat je de rest van de maand niet zeurt. Zeg maar een compromi (zoiets toch), het is dan wel het handigst als je het heb uitgepraat.

Als je een baantje hebt kun je ook je paardrijdlessen zelf betalen, anders een baantje zoeken.

Als niks helpt kun je misschien ook met je mentor gaan praten, een meisje bij mij in de klas heeft ook problemen thuis en onze mentor helpt haar nu.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Oja altijd als ik ruzie heb met mijn ouders schreeuw ik altijd dan had je maar nooit aan mij moeten beginnen. Ik weet het het is niet echt eerlijk, maar misschien helpt het jou ook. Ze worden daarna bij mij meestal kalmer.
Laatst bijgewerkt door chanickyo op 06-05-03 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:44

Ik vind ook dat je onterecht word gestraft hoor! Ik heb ook wel eens ruzie met mijn ouders om niks, maar die blijven nooit zo lang boos gelukkig.
Mischien kan je je gewoon een tijdje voorbeeldig gedragen, en afwachten tot de boosheid van je ouders overgaat. Ik zou iig andere discussies vermijden!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:58

PPffff, ze pakken je ook wel altijd op je zwakste punt he.
Kan je niet op 1 of andere manier zelf sparen voor dat ponykamp?
Als ik vroeger iets graag wou en mijn ouders wilden dat niet betalen dan spaarde ik er zelf voor, eind van het verhaal was trouwens bijna altijd dat ze het helemaal of de helft betaalde omdat ik zo mijn best had gedaan.

Er is bij mij vroeger ook genoeg en dan gaat je paard eruit heen en weer gegooit, maar gelukkig gebeurede dit nooit echt.

Gewoon even praten, desnoods met je moeder in plaats van met je vader, en er achter zien te komen wat er nou doorgaat en wat niet.
De enige manier om erachter te komen of je nou wel of niet mag blijven paardrijden en mee mag op ponykamp is door het te vragen.

En probeer inderdaad voor het eten een compromis te sluiten, als er teveel kaas bij of doorheen zit dat je iets anders mag eten en de kaas weg mag laten.

Eerlijk gezegt vindt ik het geen ruzie waard...en zeker niet 1 die zo ver gaat dat jij nu je eigen kleren staat te wassen.
Als je dan zo volwassen bent omdat te moeten doen, ben je ook volwassen genoeg om je sleutels van je kamer te mogen hebben.

Succes

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:44

Hé mensen, we horen nu wel maar 1 kant van het verhaal.
Ik ben ook puber geweest, dus ik weet wel waar ik over praat. Die zieligste dingen uitvergroten en de nadelen weglaten.

Maar nu even on-topic:
Ik heb het gevoel alsof je het alleen goed wil maken, zodat je op ponykamp kan. En niet omdat je het zo rot vindt dat jullie ruzie hebben.
Maar goed, ik zal je een paar tips geven.
Ga met je vader praten. Ga niet hem overvallen en plotseling zeggen dat je nu met hem wilt praten, maar laat het hem weten dat je met hem wilt praten.
Vraag gewoon een keer of hij een keertje tijd heeft om te praten, wanneer hem het het beste uitkomt. Wanneer jullie gaan praten, ga dan ontspannen zitten (niet gelijk onderuitgezakken ) en praat rustig. Zeg tegen hem wat je dwars zit en vraag hem of jullie elkaar tegenmoet kunnen komen.
Heb het er dan ook over hoe deze ruzies het beste voorkomen kunnen worden.

Als laatste, zorg ervoor dat je bij ruzies kalm blijft. Als je gaat schreeuwen en hysterisch wordt ga je dingen zeggen die je niet meent, zo gaat dat escaleren bij je vader en wordt het een visueuze cirkel.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 08:05

Kusia, ik wil het ook goed maken voor de sfeer in huis, die nu volledig verpest is.
En ik zit er soms(vaak) ook naast, dat ik gewoon té bijdehand doe. Maar mijn ouders stellen zich net als ik af en toe wel erg aan. Als ik boos kijk (omdat ik sjaggi ben) trekken ze het zich aan, dat het hun schuld is, en dan willen ze niks meer voor me doen...

Ik was mijn eigen kleren niet meer, dat doen mijn ouders nu...
De eerste stap is gezet, ik heb met mijn ouders gepraat, en ik heb besloten hun 'gezeur' te proberen te negeren. Het me niet meer aan te trekken en er niet op te letten. Ik ga ook proberen extra aardig voor hun te doen, en ik ga morgenavond praten. (waarom ik het uitstel? ze zeggen nog steeds niks tegen mij, nu)
Ik heb besloten mijn broer dood te zwijgen, want die bemoeit zich er zó mee dat mijn ouders en ik ruzie krijgen. Ik ben van plan niks meer tegen hem te zeggen dan het hoognodige, dan voelt hij het zelf maar. Einde hoofdstuk voor hem...

Ik merk dat ik meer ruzie heb met mijn vader, maar ik hou zielsveel van hem. Ik zou niet zonder hem kunnen. Mijn moeder wil zowiezo niet teveel aan mij uitgeven, en zegt dat ik te verwend ben. Soms hebben mijn ouders ruzie om mij, en daar kan ik al helemaal slecht tegen. Ze praten dan over mij alsof ik een gedrocht ben, terwijl ik er gewoon bij zit...

Het moet goedkomen, want die sfeer hier in huis is zwaar verpest, en ik word er gallisch van. In mijn eigen kamer laat ik mijn woede eruit komen, en smijt ik dingen stuk (niet de dingen van mijn ouders) ik ruim het daarna goed op, ik schrijf (song) teksten, brieven aan een (denkbeeldige) persoon. Ik heb een dagboek, en ik heb ontdekt dat ik heel rustig word van een glaasje water drinken. Maar dan heel langzaam. Dus als ik nog eens ruzie heb, moet ik gewoon zo kalm mogelijk naar de keuken lopen, en glaasje met water pakken, en drinken maar... toch?
Op mijn lippen bijten wil ook wel helpen, en alle spieren in mijn lichaam spannen helpt ook... Als ik ruzie heb gehad, en de woede hangt er nog steeds, pak ik mijn skates, en skate een eind van hier tot tokyo totdat ik echt niet meer op mijn benen kan staan. Dan ben ik vaak te moe om nog boos/agressief te zijn...
Aan het eind van eht jaar heb ik dan benen van hier tot tkyo, boeie...
Het komt goed... (hoop ik...)

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 08:23

Misschien zou je bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat jij 1 dag in de week voor het eten gaat zorgen, en dat jij dan dus ook bepaald wat er op tafel komt. Als argument gebruik je dan dat zij het al jaren 7 dagen in de week doen, en dat jij ook eens wat terug wilt doen. Ben je van het kaasprobleem af, dat is 1.

Qua paarden zou ik het even rustig laten rusten, de soep wordt doorgaans niet zo heet gegeten als 'ie opgediend wordt.

Eerlijk gezegd heb ik het vermoeden dat jij ook niet altijd zo'n lieverdje zal zijn, en dat je ouders ook regelmatig met de handen in het haar zitten wat ze nu weer met die brutale dwarse tiener aanmoeten. Dus misschien kun je ook eens proberen om zo objectief mogelijk naar je eigen communicatie te kijken. Het gaat er vaak niet om WAT je tegen een ander zegt, maar meer HOE. Dus als jij ter sprake brengt dat er wel erg vaak kaas in het eten zit, scheelt het wat of je zegt dat het je opgevallen is dat dat zo is, of dat je zegt dat je schijtziek wordt van die pestkaas. Snappie? C'est le ton qui fait la musique.....

Komt allemaal wel goed. Pubertijd gaat voorbij, ouders draaien wel weer bij en dat ponykamp komt er volgens mij ook wel.....

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 08:30

Ik probeer eigenlijk altijd een beetje terloops te zeggen dat ik niet van kaas hou. Maar ik weet het, ik kan ook best heet zijn, af en toe. Dat weet ik zelf, en ik ben van plan er zelf nu op te gaan letten, want ik wil weer een leuke gezellige sfeer in huis.
Ik heb met mezelf afgesproken dat als ik uit school boos ben, dat ik dan een extra rondje fiets, zodat die woede eruit is, dan zitten mijn ouders er niet mee, dan kan ik weer wat minder 'gespannen' communiceren met ze.

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:13

Dat je je broer gaat doodzwijgen, klinkt me heel bekend in mijn oren. Ik heb me dat ook zo vaak voorgenomen, maar niet aan gehouden. Mijn broer is ook zo een bemoeial, maar hij bedoelt het indirect wel goed. Mijn broer is wat jaartjes ouder en heeft dus wel een andere kijk op het leven als ik nu heb. Wij hebben ook nog best wel vaak ruzie, maar niet meer zo erg als vroeger. Als ik tegenwoordig mot met mijn moeder heb, dan komt hij gelijk uit zijn kamer stormen om er mee met zich te bemoeien, maar hij probeert het altijd op te lossen.
Als je ruzie hebt dan is het altijd goed om je woede af te reageren, maar wel in een bepaalde mate. Als je al je spieren spant, dan verlies je wat slechte energie, dus dat is wel goed. Maar met dingen smijten los je niks mee op. Als je er later op terug kijkt zal je het waarschijnlijk zonde vinden dat je je spulletjes kapot hebt gesmeten om zo een onbenullige ruzie.
Als je net ruzie hebt gehad dan is het inderdaad goed om even afleiding te hebben, door bijvoorbeeld een glaasje water te drinken, of dingen doen die je al eerder zei. Wat je niet moet doen is er gelijk over na denken. Je hebt dan zoveel adrenaline in je lichaam dat je niet meer normaal kan nadenken en misschien dan ook nog vreemde dingen gaat doen.
Ruzies met je ouders zijn er niets voor niets. Meestal leer je ervan, of wordt je juist iets afgeleerd. Maar beide kanten worden er wel wijzer van.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Butterfly, chocky84, desireeee_x, Eapy, ImkeTarek, Josien_, Kaetibangsi, Karla, Karmandi, Liselot, Love_Rosie, Mrskiwi, Sababber, Westerntrail, xSannee, YvonneV en 59 bezoekers