Metalab/Pessoa bitten:Vernieuwend of mishandeling?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Metalab/Pessoa bitten:Vernieuwend of mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 15:22

Gisteren werd ik verrast door nieuwe bitten die bij een ruitersportzaak lagen. In die ruitersportzaak lagen voornamelijk de watertrensjes omgeven met rubber, deze zijn zo ontwikkeld dat ze niet helemaal kunnen scharen, best vriendelijk sysyteem!
Mijn aandacht was gewekt en ik pakte het foldertje...
Ik zal met behulp van hun site en het foldertje jullie van de bitten, samen met het commentaar van de meester Pessoa himself, laten meegenieten!
Enjoy!

Bit A:
Afbeelding
Voor paarden met een harde mond die de neiging hebben de tong over het bit te brengen.

Ok, so far so good.


Bit B:
Dit is een knevelachtige trens waar ik helaas geen plaatje van heb kunnen vinden, maar het is er eentje met zo'n mondstuk:
Afbeelding
Een bit voor paarden die moeilijk zijn in de wending.
(Divoza geeft volgens mij zelfs nog waarschuwingen bij bitten met een gedraaid mondstuk, hier schraap je het tandvlees mee van de lagen...)


Bit C: (mijn lievelings...)
Afbeelding
Aanbevolen om de mond te verzachten.
HUH? Ik dacht eerst nog dat dit een vreemdsoortige hackamore was, maar het volgende staat op de Engelse site:
A new design for an old bit. This bit combines the poll flexion of a Baucher with a ring curb chain. The triple link mouthpiece encourages a wet and relaxed mouth.


Bit D:
Afbeelding
Met dit bit is het mogelijk affectieve hulpen te geven, terwijl het koper zorgt voor een continue ontspanning van de mond


Bit E:
(een klapstuk Verward )
Afbeelding
Roterende koperen rollen hebben een kalmerend en bemoedigend affect op het paard
Echt niet te geloven! dit bit heb ik dus in handen gehad en het gaat hier gewoon om een ketting van die koperen en rvs ballen, welk ziek dier wordt hier kalm van, of voelt zich aangemoedigd?


Het leek zo leuk systeem met alleen de watertrensjes... Huilen

Hier nog een paar leuke plaatjes van de site:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ook nog accesoires, voor wie de gewone kinketing niet scherp genoeg is:
Afbeelding

Snappen jullie waarom die mannen hier hun naam aan verbinden? Of zie ik spoken?
Afbeelding

http://www.metalab.info/products.htm


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:27

Tjemig wat een martelwerktuigen. Die met die enorme tongboog en fijne koperenballen, die is ook echt erg!

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:28

Schijnbaar heeft hij dit martelwerk nodig om tot zijn prestaties te komen. Viel me al eens eerder op dat hij altijd veel metaal in de mond van zijn paarden heeft hangen. Snap nu waarom moet dit nu het voorbeeld zijn?.

Pfffff ik moet er niet aan denken dat dit weer een nieuwe hype wordt op wedstrijden. Ik zie al zoveel metaal bij de paarden in het B springen. Gewoon om te huilen.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:33

Prisca schreef:
Schijnbaar heeft hij dit martelwerk nodig om tot zijn prestaties te komen. Viel me al eens eerder op dat hij altijd veel metaal in de mond van zijn paarden heeft hangen. Snap nu waarom moet dit nu het voorbeeld zijn?.

Pfffff ik moet er niet aan denken dat dit weer een nieuwe hype wordt op wedstrijden. Ik zie al zoveel metaal bij de paarden in het B springen. Gewoon om te huilen.


Denk niet dat er veel van deze bitten worden toegestaan. Hopelijk Frusty

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:41

Je mag helaas met veel bitten rijden in de B (springen) vooral bij de pony´s is het erg heel erg. En vanaf de buitenkant kan je niet zien wat het paard in zijn mond heeft hangen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:45

Damn, wat mensen al niet kunnen verzinnen....
Ik snap ook echt niet dat die mensen hun naam daaraan kunnen verbinden, het ziet er gewoon uit als middeleeuwse martelwerktuigen, en de werking ervan lijkt me ook niet anders.

Die gedraaide bitten er achterlijk hoge tongbogen zijn fijn om de hele binnenkant van de mond kapot te krijgen... En daarbin zijn veel bitten zo te zien niet veel dikker dan een ijzerdraadje.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:05

Je maag draait zich om..... Ik verbaas mij ook dat de Pessoa's hier hun naam aan verbinden, ik dacht altijd dat dat behoorlijke lui waren...

Mag je bij springwedstrijden dit soort bitten ongelimiteerd gebruiken of zijn daar toch nog regels voor? Bij dressuur mag zo ongeveer niks, en dan zou dit soort gedoe bij het springen wel mogen???

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 16:07

Vanaf het Z springen mag je zo'n beetje alles in en omhangen, inclusief slof e.d.
Vaste martingalen zijn echter helemaal verboden zover ik weet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:28


Nulla tenaci invia est via

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:47

Kijk maar eens bij wedstrijden je mag gewoon al voor het Z al met diverse scherpe bitten rijden. Het trieste is dat het passoa bit al heel normaal is in het B dus als ik dat bit hier boven zie kanje die gewoon inhangen niemand die het ziet. Vooral bij de pony´s viel me dat erg op.

Niemand die controleert wat voor een stang/bit er werkelijke in zijn mond hangt tenzij het erg opvalt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:05

Ik begrijp niet waarom al die poespas nodig is. Mensen moeten eerst zelf maar eens leren rijden voor ze hun paarden met dit soort werktuigen gaan pesten.

* To Belg, or not to Belg *

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:09

Mijn god dat is zowat prikkeldraad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:25

ik kan erg kort zijn in mijn antwoord
Misselijk

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:26

In de westernwereld zijn die bitjes doodnormaal!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:26

Echt schandalig, en dat wordt zo aan iedereen vekocht Boos! Zelfde als een luchtzuigband met stekels die prikken als hij aanzuigt, dat gaat tot bloedens toe! Of stroomdingen, ik kan daar heel verdrietig van worden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:27

irish_lady schreef:
In de westernwereld zijn die bitjes doodnormaal!

ja en een 2 jarige aan gort rijden ook
Blij dat het zo gelukkig niet overal gaat en dat er tenminste nog mensen met verstand rondlopen.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:58

sjemig hee, daar zou ik niet mee gezien willen worden hoor! ik rijd heel simpel op een zacht dubbelgebroken bitje van aurigan.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:06

brrr de pessoa teugel vond ik op zich wel wat maar als die mannen zulke denkbeelden hebben ga ik me zelfs afvragen of ik daar niet een keer heeeeeeel goed naar moet gaan kijken.... pff.

:evaw:

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:23

Je krijgt er gewoon de kriebels van Scheve mond

Binnekort ook weer lekkere prikkeldraad bitten zoals in de middeleeuwen ? Die gedraaide ijzerdraadjes komen al sterk in de buurt ..

Ik begrijp er gewoon geen hol van
Hoe kun je ... ???

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:27

pfff ben ik even blij met mijn drubbelgebroken watertrensjes......

Bij de pony's wordt het al zo ongeveer normaal gevonden met een pessoa te rijden (en dan maar hangen, hij wil niet zachter....) Whaa, hier schrik je je echt dood van!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:41

Een duidelijk geval van: vernieuwing betekend niet automatisch verbetering!
Wat een naar spul zeg.


Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:23

Ik heb zelf ook heel kort gereden met een stang met gedraaid mondstuk bij een nogal lompe Burggraaf. Houden ze niets aan over hoor, geen kapotte tongen of lagen zoals hierboven gesuggereerd wordt.

Ik ben dan zeker de enige die het nogal mee vind vallen.

Hoe eenvoudiger hoe beter, dat ben ik zonder meer met jullie eens, maar ieder paard is weer anders en vraagt zijn eigen benadering.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:26

Je zou je toch dood moeten schamen als je met zo`n geval rijdt... ik hou het lekker bij mijn dubbelgebroken bitje Haha!

28-09-2007
Nothing compares too you...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:31

Ik ken dus wel gevallen waarbij de mond finaal kapot was geschaafd door zo'n bit, terwijl het nog niet eens een heel sterk inwerkend persoon was die erop reed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, BlueStocking, daiswees, Devitootje, Facebook, GoogleAdsense, GrapeshotBot, Ilayla, Martje80, massiemas, Plus_en_Min, Sanne_zepp, Sokje_6, SUSANNEx, Tigress, Vagabondo en 148 bezoekers