Zou Mirage geschikt zijn als fokmerrie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Zou Mirage geschikt zijn als fokmerrie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 17:52

Iedereen kent ondertussen wel het verhaal van Mirage.

Voor het geval het niet meer goed gaat komen of ik zie het allemaal niet meer zitten ben ik alvast op zoek naar oplossingen, zodat ik tegen die tijd niet overvallen ga worden met diverse zaken.
Ik zit erover te denken om haar te verkopen dan als fokmerrie.
Helaas zitten er geen echte papieren bij, maar haar bloedlijn is wel bekend en die is best leuk denk ik vooral van vaderskant!

Nu vroeg ik me af of zij er wel geschikt voor zou zijn, omdat zij hele lichte hoefkraakbeenverbening heeft in beide voorvoetjes (te verwaarlozen, 0'tje/1'tje op de foto)
Haar knieblessure waar het nu om gaat moet hiervoor zeker geen probleem zijn, maar ik vraag het me af voor die voetjes.

En wat voor leven hebben die merries meestal? Is dat een leuk leven (even ervan uitgaande dat ze het leuk vindt om mamma te zijn....) of is het meestal maar niets.........fokmerrie zijn???

Let wel; ze mag dan niet meer bereden worden waarschijnlijk.

En weten jullie misschien hele goede adresjes waar ook dit soort merries wel heel goed behandeld worden???? Goede verzorging/behandeling meest belangrijk !!!!


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:58

Op paardenmelkerijen worden fokmerries héél goed behandeld ... en willen ze er ook niets meer van dan een veulen fokken en de merrie melken. Misschien iets voor je meid?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:00

Fokmerries zonder papier zijn zelden intressant,
uitzonderingen voor diegene die heel apart kunnen lopen of al wat gepresteerd hebben.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 18:02

sjuimpje, er zullen ook zat mensen zijn die een fokmerrie niet perse voor prestatiegerichte paarden willen gebruiken, meer voor de hobby voor leuke paardjes zeg maar.....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:05

Daar is geen vraag naar,
omdat er al heel veel paarden zijn die wel gefokt zijn met het oog op presteren maar er niets van bakken en dus 'gewoon leuk' zijn.
Verder zou ik er heeeel goed over nadenken of je wel zo'n paard uit handen moet geven, stond hier laatst al niet een verhaal van iemand die zo al 2 keer de mist in is gegaan en het paard terug moest halen?
De eerste keer uit Friesland en de tweede keer uit België als ik het me goed herinner.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 18:11

ja sjuimpje dat klopt, dat was manon2.
die pech kun je inderdaad hebben, maar een 'normale' verkoop geeft ook geen garantie voor goede verzorging etc......

of er overigens geen vraag naar is, vraag ik me af, maar okee, dat merken we snel genoeg als ik besluit dit te gaan doen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:12

Ik denk dat Mirage in combinatie met de juiste Arabische of NRPS-hengst (dus qua bouw en karakter bij haar passend) best hele leuke veulens kan voortbrengen, die het in de ponysport of eventueel in de endurance best goed kunnen doen. Niet bij ieder stamboek werkt het zoals bij het KWPN, dat er alleen vraag zou zijn naar paarden met de beste bloedlijnen. Op een papier kun je niet rijden, dat is ook mijn mening.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:12

Je kunt wel overwegen haar als draagmoeder weg te geven. Ik ken iemand die dat gedaan heeft en bij haar is het allemaal positief verlopen. Maar dan praat je over weggeven en niet over verkopen.

Verder ga ik met Sjuim mee: een merrie zonder papieren om mee te fokken is geen vraag naar.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:14

Ik denk dat mirage niet als fokmerrie verkocht kan worden.Teminste je kan haar wel als zodanig verkopen,maar haar ouders zijn niet bekend en dus nietvan belang.Ik weet bijna zeker dat ze dan in het handelaren cirquit terecht komt met alle gevolgen van dien.
Ik zou de gok niet wagen.
groeten baudy

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:14

MirageGidran schreef:
...meer voor de hobby...


Volgens mij bedoelt MG hiermee niet dat Mirage naar een professionele merriehouderij zou moeten gaan, maar naar een particulier die voor eigen gebruik of evt. de particuliere verkoop fokt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 18:16

baudyh schreef:
,maar haar ouders zijn niet bekend


dan heb je niet goed gelezen baudy, haar ouders en overige bloedlijnen zijn juist wel bekend, heb er alleen geen papiertje bij.....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 18:16

Karin"]
[quote="MirageGidran schreef:
...meer voor de hobby...


Volgens mij bedoelt MG hiermee niet dat Mirage naar een professionele merriehouderij zou moeten gaan, maar naar een particulier die voor eigen gebruik of evt. de particuliere verkoop fokt.
[/quote]

psies.. Knipoog

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:21

Stuur anders eens een mailtje aan het NRPS om te vragen hoe zij er tegenaan kijken? Zij krijgen vaker te maken met veulens waarvan de afstamming van de moeder niet (geheel) bekend is, maar die toch kunnen worden opgenomen in het stamboek omdat de vader erkend is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:23

MirageGidran schreef:
ja sjuimpje dat klopt, dat was manon2.
die pech kun je inderdaad hebben, maar een 'normale' verkoop geeft ook geen garantie voor goede verzorging etc......

Garantie heb je nooit,
maar als je een paard voor niets of weinig van de hand wilt doen trek je gewoon een bepaald publiek naar je toe.

En op papier kan je ook niet rijden, maar er zijn nou eenmaal veel merries welke door een (sport) blessure niet meer voor sport intressant zijn welke wèl een papier hebben en wèl wat gepresteerd hebben en ook nog eens recreatief wat rond kunnen lopen.

Ik geef je geen ongelijk als je het probeert, maar zeg gewoon eerlijk waar ik denk dat het op staat.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:25

Volgens mij wordt hier door verschillende mensen het KWPN als maatstaf genomen, maar niet bij alle stamboeken werkt het hetzelfde.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:28

Ik neem geen enkel stamboek als maatstaf mijn reacties zijn in het algemeen bedoeld.
Ik heb onlangs nog wel met Jantien eventjes wat woorden gewisseld over het NRPS en vernam dat men daar niet zo happig (meer) is op het inschrijven van paarden met onbekende afstamming.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 18:30

nogmaals; ze heeft geen onbekende afstamming, alles is bekend en staat in het paspoort, heb alleen geen officieel papier
ze staat ingeschreven bij het nrps, alleen nog in het veulenstamboek, of hulpstamboek ofzoiets heb me er niet zo mee bezig gehouden......

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:30

Mijn tip om het even bij het NRPS na te vragen hoe zij er tegenaan kijken is dus ook niet geheel zinloos. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 18:31

ik heb eerder al uitgebreid met dhr. versteegh van het nrps over mirage gesproken. ik kon haar gewoon aanbieden op de keuring, is er alleen niet van gekomen. Maar met opname in het stamboek krijg ik er nog geen papier bij en een papier doet mij eigenlijk zelf ook niets......

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:40

Is nou wel de officiele afstamming bekend of niet?
Of weet jij wie de vader en moeder is, maar is het nooit geregistreerd als zodoende maar heb je het wel ingevuld op het paspoort? Wel een belangrijk verschil.

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:43

Ik denk toch ondanks dat haar afkomst dan dus wel bekend is,je haar niet zal kwijtraken als fokmerrie.Of je moet net iemand vinden die net met die bloedlijn wil fokken.Maar dat zal dat wel heel toevallig zijn.Had had inderdaad makkelijker geweest als ze gepresteerd had in de sport maar toch blijft het moeilijk.
Wil je haar dan kwijt?Waarom?omdat je niet meer op haar kan rijden of een andere reden.Ik wil graag met je mee denken maar weet het verhaal achter mirage niet.Wil je me die aub mailen.
groeten baudy

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:30

Als je geen papieren hebt bij je merrie, maar wel haar afstamming weet, is ze waarschijnlijk nóg niet te verkopen als fokmerrie. Het veulen krijgt dan namelijk geen volpapier, totaal niet interessant dus.
Overigens is het ook niet echt interessant als de vader van je merrie goed is, het gaat juist om de merrielijn, die is belangrijkste. Daarom heb je er niks aan als fokmerrie. Overigens is een veulenboek of hulpboekmerrie ook niet interessant, ze moet dan toch echt minstens stamboek zijn, liefst nog mét predikaat.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 19:40

nogmaals; ik heb het er niet over om haar als fokmerrie te verkopen aan een bekende stal ofzo, ik weet zelf ook wel dat ze niets waard is zonder papieren..........of alleen met veulenboek ofzo, ben ik al van op de hoogte.
Is ook niet m'n bedoeling. Zoals karin al zei; ik ben meer dan op zoek naar een particulier ofzo die lekker veulentjes fokt voor de hobby.
Mits ik deze keuze waarmaak. Mijn vraag was of ze geschikt zou zijn met haar 'gebrek'de kraakbeenverbening. Erfelijk of niet?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:47

Ik kan alleen zeggen dat onze fokmerries een luizenleventje hebben. Ze staan zomers 24/7 in de wei, swinters halve dagen, en worden prima verzorgd.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:26

Bij het NRPS kun je dmv DNA onderzoek (haren opsturen) de papieren in orde maken. dit kostte 4 jaar geleden 150 gulden (als het DNA van de vader bekend is-anders kost het meer, dan moeten ze van het opgeslagen bloed in Lelystad OOK DNA van de vader in kaart brengen)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers