Andere neusriem en/of bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Andere neusriem en/of bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 18:11

Wat denken jullie??

Mijn pony heeft, om het zo maar te noemen, de lentekriebels. Bij mooi weer slaat hij dan ontzettend met zijn hoofd. Vorig jaar heb ik dit ook een periode gehad en het slaan krijg je er niet uit. Dat vind ik ook nog niet eens zo'n ramp, maar het vervelende is dat als ik nu een springparcours start hij na de hindernis zo ontzettend slaat met zijn hoofd en dus hard gaat galopperen, omdat ik dan geen zeggen meer heb over hem heb, ik hem er dus niet goed bij kan krijgen voordat de vorige hindernis voor onze neus staat. Zo had ik afgelopen weekend een langsloper. Je moest een steilsprong nemen dan een wat scherpe bocht naar rechts en dan de driesprong. Ik had volgensmij mijn lijn goed uitgedacht, maar meneer begon weer zo te slaan met zijn hoofd en hard te lopen dat ik de wending niet haalde en dus een langsloper had. Ik dus rustig weer opnieuw de driesprong aangereden en toen deed hij hem super.

Zou ik om mijn paard sneller weer bij de les te krijgen een wat scherper inwerkende neusriem kunnen gaan gebruiken en eventueel een iets scherper bit? ( ik ben niet van plan om met pessoa's en pelham in de weer te gaan..., maar een iets scherper bit dan wat ik nu heb?)
Nu rij ik met een watertrens dubbelgebroken en plat middenstuk. Ik heb een gecombineerde neusriem redelijk breed.
(Als jullie aan een andere neusriem en/of bit denken welke dan?)

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:15

als ik jou was zou ik het eerst rijtechnisch proberen op te lossen en dan later overleggen met je instructeur of je iets scherpers nodig hebt, en zo ja wat.
ik kan vanaf hier namelijk niet zien wat jouw paard nodig heeft

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:18

Ik zou de oorzaak proberen te vinden ...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 20:53

de oorzaak ben ik al achter, dat zijn dus 'de lentekriebels'. Of beter gezegd, mijn paard is laat gecastreerd, dus hij zit een beetje met zijn hormonen in de problemen..

Ik zit nu al een jaar met dit probleem, en echt geloof me ik heb al veel geprobeerd, maar het lijkt me nu de tijd om toch over te gaan op bv een neusriem die wat scherper inwerkt.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:56

Mexicaanse neusriem?
Weet niet of het helpt, maar de druk is in ieder geval anders.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 20:58

Ik zat ook al aan een mexicaanse neusriem te denken en ik denk dat dat ook wel effect zal hebben bij mijn paard. Over een ander bit zit ik nog ontzettend te twijfelen, misschien dat ik het maar gewoon bij mijn dubbelgebroken watertrens hou..

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:54

Heb je weleens een martingaal geprobeerd ?
Het is een vrij onschuldig hulpmiddel (mits goed bevestigd) en het kan je helpen als je paard z'n hoofd zo hoog doet.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:05

Weet je zeker dat het lentekriebels zijn?? Ik zit te denken aan een irritatie aan de luchtwegen waar hij last van heeft tijdens het rijden. Die irritatie probeert ie weg te krijgen door te schudden ed, of probeert ervoor te "vluchten" door hard te gaan lopen. Ik zou als ik jou was eerst 100% zeker willen weten dat alles helemaal goedzit bij je paardje en dan pas naar hulp(?)middelen gaan grijpen

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 22:24

ik rij al met martingaal, dus die kan niks meer voor mij betekene. Ook weter ik zeker dat mijn paardje geen last heeft van luchtwegen of weet ik het, ga maar is met hem crossen/binnenrijden dan is er niks aan de hand..
Laatst was ik een dagje met hem bij mijn instructrice, daar had ik hem eerst al is in de wei gezet en daar liep meneer te macheren met de staart in de lucht en hoofd te slaan.. nee echt geloof me, er is niks met hem aan de hand, hij vind het leven een beetje te mooi...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:35

Ik zou het toch rijtechnisch op proberen te lossen, maar als je dan toch iets anders wilt zou ik eens een lage neusriem proberen. Dat kan een heel stuk schelen en is een stuk vriendelijker dan een mexicaanse neusriem (daar ben ik niet zo'n fan van )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:38

Lentekriebels
Dat is ook een rijtechnisch probleem, want hij is simpel weg de baas over jou
Dit los je niet op met rommel er in en aan te hangen.
Daarmee verdoezel je alleen het probleem.

Oefen gewoon verder en kom je er dan uit, heb je er rijtechisch ook meteen weer flink wat van geleerd.

En eerlijkheid duurt het langst, ook bij paardrijden.