Mijn ratje heeft een tumor

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Mijn ratje heeft een tumor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 16:45

Gisteravond toen ik mijn ratje oppakte voelde ik een knobbeltje achter haar voorpootje ik denk dat het een tumortje is. Het is nu ongeveer een balletje van een halve cm doorsnee.
Ik heb mijn andere ratje vorig jaar ook al laten inslapen omdat ze een tumor had. Ik had haar eerst laten opereren maar na een paar weken kwam het terug en barste het open en heb toen maar het besluit genomen om d'r in te laten slapen Huilen .
Ik weet nu eigenlijk niet wat ik moet doen. Zal ik naar de dierenarts gaan of gewoon even aankijken of het hard groeit. Ik denk dat het tweede het meest wijze is. Maar ja wat als het hard groeit? Het zit precies op haar buikje achter haar pootje. Straks kan ze niet meer lopen en klimmen. Ik zit ook te twijfelen of ik haarzal laten opereren als dat een optie is volgens de da. Ik bedoel bij mijn andere ratje was het gezwel ook binnen drie weken weer terug,maar het kan ook wegblijven.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en wat hebben jullie in deze situatie gedaan?

Ik denk dat ik het maar even afwacht en ieder geval nog even van d'r ga genieten en dan wel zie wat ik doe...

lollilli
Berichten: 153
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:53

Als ik jou was zou ik gewoon naar de DA gaan, ik heb zelf ook 4 ratten thuiszitten en zou die beslissing nemen. Zekere voor het onzekere dan maar. Dalijk heeft ie er veel last van en dan, hij kan het niet zeggen. Succes ermee !!!!!!

lollilli
Berichten: 153
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:54

Oh ja, nog even van haar genieten is leuk alleen als het beesie zelf ook geen pijn heeft natuurlijk anders is het een beetje hypocriet!!!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:58

Hoe oud is je ratje...?
Ik heb in de loop der jaren een stuk of 50 ratten gehad. Stuk voor stuk geweldig ! Helaas sterven ze bijna allemaal met een tumor.

Mijn laatste ratje had het op denk ik precies de zelfde plek als jou lieveling. Het verbaasde me nog wat ze er allemaal mee kon ! Het was gelukkig goedaardig, operatie was uitgesloten i.v.m haar hoge leeftijd.

Ga even langs de dierenarts....overleg...Als ze al een behoorlijk leeftijd heeft, kan je ervanuit gaan dat het gewoon afwachten is....
Mijn ratje heeft nog bijna een jaar geleefd met een tumor wat nog groter was dan zichzelf...ze at als een beer...dronk goed....klom zelfs nog...en had geen pijn.

Ik hoop voor je dat een operatie evt. mogelijk is...en anders dat je nog een tijdje kan genieten van haar zonder dat ze pijn heeft.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 17:24

Beide ratjes van mijn vriend hebben we een keer laten opereren van een tumor.
Bij de ene is de tumor niet teruggekomen, dit ratje leeft nog steeds en heeft het prima naar dr zin.
Bij de andere kwam ie naar een paar weken terug, net zoals bij jou achter het voorpootje, toen hebben we die laten groeien tot het ratje er last van kreeg (ze ging er aan zitten en kreeg moeite met klimmen) en het beestje toen in laten slapen.
Niet leuk voor ons, maar wel eerlijk tegenover het dier. Ik vind dat je ze een keer een operatie aan mag doen, maar als de tumor snel daarna weer terugkeert je er toch moet overwegen om het ratje in te laten slapen.
Overigens, tegen de tijd dat het ratje last van de tumor kreeg, had die al wel de maar van een grote knikker/kleine pingpongbal.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:14

Vorig jaar had 1 van mij ratjes ook een tumor, binnen 3 dagen van niets tot heel erg groot, we hebben haar laten inslapen bij de dierenarts. Ze was toch wel bijna 3 jaar geworden Haha!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 19:21

Onze hamster heeft een klein knobbeltje gehad maar dat was goedaardig en groeide niet verder...heeft nog een half jaar geleefd.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 23:06

Les_Fjal schreef:
Helaas sterven ze bijna allemaal met een tumor


Yup, die ervaring heb ik ook. Ik heb er ook al verschillende gehad en daarvan is er geen een een natuurlijke dood gestorven Bloos

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 23:20

Ik heb er nu ook een stuk of 20 gehad, maar geen van allen een tumor ofzo gehad... Maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen, kan ook geluk gehad hebben! Heel veel sterkte ermee, geniet nog maar lekker van hem en ga iig even naar de da!

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 19:05

Hoi ten eerste hardstikke bedankt voor jullie reacties !
Lady is net twee jaar geworden nog niet heel erg oud dus, maar wel de gemiddelde leeftijd volgens mij.
Ik ben het er helemaal mee eens dat ik d'r niet meer moet laten lijden dan nodig is. Toen ik net nog even checkte leek het alsof het tumortje wat gegroeit was ik ga dus maandag toch maar even naar de dierenarts. Ik hoop natuurlijk dat het nog geopereerd kan worden en dat het dan weg blijft maar ik ben me er ook van bewust dat het nog terug kan komen. Maar zoals Lon al zegt vind ik ook niet dat een tweede operatie een optie is,maar dat is natuurlijk allemaal erg vooruit gekeken. Ik wacht gewoon even af wat de da zegt. En hoop dat mijn hummeltje nog een leuk en pijnloos leven kan lijden *LOL* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:10

Ik hoor idd dat veel ratjes tumors krijgen. Die van de buren had er een die net zo groot was als het beest zelf!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:26

@Destinietje, komen je ratjes bij een iemand vandaan? Dan ben ik wel nieuwsgierig naar dat adres. Het kan nl. dat ze uit een tumorvrije stam komen, en daar zijn er niet zo heel veel van...

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 15:33

Hoi nogmaals bedankt voor jullie reacties! Ik ben gisteren met mijn hummeltje naar de dierenarts geweest en die vond een operatie een optie, omdat het tumortje nog aardig klein is en los zit. Ik heb dus gelijk een afspraak gemaakt en ze kan aanstaande donderdag al terecht voor een operatie. Hopelijk komt ze goed door de operatie en komt het tumortje niet meer terug.

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:40

Ik had ook een tumor bij mijn ratje ontdekt.
Helaas kon de DA er niks meer aan doen en moest het arme beesje ingeslapen worden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:13

Mijn ratje is ook overleden aan een tumor. Ook in haar okseltje. Naar de DA gegaan...niets aan te doen. De DA zei toen dat ze er geen last van had. In no-time kwamen er andere bobbels bij, toen hebben we haar in laten slapen. Scheve mond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:35

De tamme ratten die in de handel zijn, komen oorspronkelijk uit het laboratorium, tenminste hun voorouders. En die zijn gefokt om kanker op te onderzoeken dus hebben ze die ziekte er in gefokt. Dat is dus de reden waarom zo'n hoog percentage ratten sterft aan een kwaadaardige tumor.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:45

Mijn laatste meisje...Anne Vondeling Aka Mosi had gelukkig een kwaadaardig tumor...En was op een gegeven moment groter dan haar zelf...Ze is er toch bijna 5 (!) jaar mee geworden !

alvast veel sterkte donderdag..laat je weten hoe het ging ?

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:57

hey, goed dat je haar laat opereren.
ik heb zelf ook een ratje Sparky die is nu 4 jaar en een half jaar geleden had ze ook een tumor onder haar oksel.
ik heb het laten weg doen. hoe wel ze al 3 en een half was!!!
maar als ik haar had laten inslapen (want het ging zo niet verder was al vrij groot geworden) had ze nu niet meer geleeft Verdrietig
en dat terwijl ze nu nog heel gezond en gelukkig is!
en de tumor is ook niet terug gekomen Lachen