Haflingerfoklijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Wat vinden jullie de beste haflingerfoklijn?

ST-lijn
4 (12%)
A-lijn
10 (32%)
W-lijn
10 (32%)
N-lijn
3 (9%)
Anders, nl...
4 (12%)

Totaal aantal stemmen: 31


YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Haflingerfoklijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 17:47

Welke vinden jullie het beste over het algemeen? Het is allemaal wat moeilijk vergelijkbaar, maar ik was heel benieuwd!

Groetjes Denise


Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:43

Tsja, moeilijke vraag Haha!
Denk dat ik toch maar A kies, de meeste hengsten die ik in het echt heb gezien kwamen uit de A lijn, maar als ik op een gegeven moment 10 mooie M hengsten zie, tsja... Lachen
Toch maar A, mede omdat Amulet daar uit komt.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:03

heb er een uit de A lijn en een uit de M lijn maar tja wat is beter?

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:12

Scherps, als ik jou reactie lees kijk je alleen naar de vader, maar uit welke lijn komt de moeder van de vader en de moeder van jou paard, zo kan de vader wel een "ST" lijn zijn maar de rest van de hengsten uit de bv. "N"lijn. Snap je wat ik bedoel?

Ik vind dat echt het nadeel van het Haflingersysteem, als je een Doorgefokte "W" lijn hebt en daar één hengst op zet uit een "ST"lijn spreek je al van een "ST"lijn....vind ik nogal fout.....denk maar eens als dat keer op keer gebeurd, komen er erg veel "W"tjes voor en alleen de bovenlijn "ST". Je praat dan niet meer over lijnen vind ik. Het geeft alleen aan wie de vader ongeveer is en verder NIETS.

Ben je een Bokker of een Jokker....


YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 19:15

Ods schreef:
Scherps, als ik jou reactie lees kijk je alleen naar de vader, maar uit welke lijn komt de moeder van de vader en de moeder van jou paard, zo kan de vader wel een "ST" lijn zijn maar de rest van de hengsten uit de bv. "N"lijn. Snap je wat ik bedoel?

Ik vind dat echt het nadeel van het Haflingersysteem, als je een Doorgefokte "W" lijn hebt en daar één hengst op zet uit een "ST"lijn spreek je al van een "ST"lijn....vind ik nogal fout.....denk maar eens als dat keer op keer gebeurd, komen er erg veel "W"tjes voor en alleen de bovenlijn "ST". Je praat dan niet meer over lijnen vind ik. Het geeft alleen aan wie de vader ongeveer is en verder NIETS.


Ik bedoel juist alleen de HENGSTEN, welke HENGSTEN-lijn vind je het beste voor de duidelijkheid dan. Stella's pappa is een ST en haar opa is een A. Maar als ik zo over het algemeen al die hengsten zie, vind ik die A-lijn toch het leukst.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:39

De W lijn

Maar eigenlijk kan ik uit iedere lijn toch aardig wat leuke hengsten vinden, voor mij maakt de lijn niet echt uit.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:02

Ik begrijp niet zoveel van die lijnen. Nog nooit van gehoord zelfs. Waar kan ik daar wat over vinden?

groetjes Inge

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:04

_inge_ schreef:
Ik begrijp niet zoveel van die lijnen. Nog nooit van gehoord zelfs. Waar kan ik daar wat over vinden?

groetjes Inge


Er zijn 7 bloedlijnen, stamvaders van deze bloedlijnen zijn:
stamvader van de A-lijn = Anselmo geb. 1926
stamvader van de B-lijn = Bolzano geb. ?
stamvader van de M-lijn = Massimo geb. 1927
stamvader van de N-lijn = Nibbio geb. 1920
stamvader van de S-lijn = Stelvio geb. ?
stamvader van de St-lijn= Student geb. 1927
stamvader van de W-lijn= Willi geb. 1921

Ik heb er nog een hele lange uitleg over, maar als je daar interresse in hebt moet je me maar even PB'en

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 00:31

Woestein komt dus uit de W lijn, waar ik dus ook voor gestemd heb....Haha! Ik vind eigenlijk alle lijnen wel goede gebruikspaarden leveren, en ook wat betreft de types hebben ze allemaal wel wat.
Maar toch zie ik de meeste uit de W lijn met dat lekkere bekkie die Woes ook heeft.
Al zou ik ook wel een duits gefokte uit de A-lijn willen hebben, maar de moederlijn zegt ook heel wat.
Eigenlijk nog wel meer.
Woes zijn moeder is weer uit een A-lijn (vader Atoll) x M-lijn (vader van moeder: Massimo van Schafferden).
Er heeft ooit eens in de Bit (jaar of 4 geleden) een artikel gestaan over het gebruik van de Haflinger en daar stond o.a. een reactie van John Aarts (jurylid) :"De Haflinger heeft 7 bloedlijnen en elke bloedlijn heeft zijn eigen kenmerken. Zorg dat je die kenmerken kiest die bij je passen, dat kan verschillen. Niet iedere Haf is het rustigge paardje waar men het voor aanziet, er zijn wel degelijk Haflingers met meer temperament...."

Alleen nu hoor je eigenlijk bijna nooit wat die verschillende kenmerken zijn en weet je ook niet uit welke bloedlijn je een paard moet fokken of kopen om datgeen te willen.
Misschien een idee om eens te kijken wat voor kenmerken onze Haffies hebben????
(zal er een forum over openen....)
Maarja dit was dus mijn motivatie over mijn stem...

Angenita

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 01:04

YouKwnowWho"]
[quote="Ods schreef:
Scherps, als ik jou reactie lees kijk je alleen naar de vader, maar uit welke lijn komt de moeder van de vader en de moeder van jou paard, zo kan de vader wel een "ST" lijn zijn maar de rest van de hengsten uit de bv. "N"lijn. Snap je wat ik bedoel?

Ik vind dat echt het nadeel van het Haflingersysteem, als je een Doorgefokte "W" lijn hebt en daar één hengst op zet uit een "ST"lijn spreek je al van een "ST"lijn....vind ik nogal fout.....denk maar eens als dat keer op keer gebeurd, komen er erg veel "W"tjes voor en alleen de bovenlijn "ST". Je praat dan niet meer over lijnen vind ik. Het geeft alleen aan wie de vader ongeveer is en verder NIETS.


Ik bedoel juist alleen de HENGSTEN, welke HENGSTEN-lijn vind je het beste voor de duidelijkheid dan. Stella's pappa is een ST en haar opa is een A. Maar als ik zo over het algemeen al die hengsten zie, vind ik die A-lijn toch het leukst.
[/quote]

Ik begrijp het YouKwnowWho, maar die Hengst komt ook van een Hengst en Merrie en die Merrie heeft weer een Hengst als vader die kan ook vanalles zijn behalve de zelfde lijn als de eerste Hengst, het is dus niet ZUIVER een "ST" of "W" waar we het over hebben. Snap je mij nu? Het is pas zuiver als ALLE dieren van een "ST" afkomen of allemaal van "W"lijn afkomen, dan pas kan je spreken over bv voordelen van die lijn of eigenschappen.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:18

Sabientje is uit de ST lijn. Moederskant uit de M lijn.
Ik heb voor ST gekozen omdat hier de meer ouderwetse haflinger in te zien is. Ik houd niet van de moderne haf die meer op een arabier/sportpony lijkt dan op een rustige, betrouwbare, sterke bergpony...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 13:45

Ods"]
[quote="YouKwnowWho"][quote="Ods schreef:
Scherps, als ik jou reactie lees kijk je alleen naar de vader, maar uit welke lijn komt de moeder van de vader en de moeder van jou paard, zo kan de vader wel een "ST" lijn zijn maar de rest van de hengsten uit de bv. "N"lijn. Snap je wat ik bedoel?

Ik vind dat echt het nadeel van het Haflingersysteem, als je een Doorgefokte "W" lijn hebt en daar één hengst op zet uit een "ST"lijn spreek je al van een "ST"lijn....vind ik nogal fout.....denk maar eens als dat keer op keer gebeurd, komen er erg veel "W"tjes voor en alleen de bovenlijn "ST". Je praat dan niet meer over lijnen vind ik. Het geeft alleen aan wie de vader ongeveer is en verder NIETS.


Ik bedoel juist alleen de HENGSTEN, welke HENGSTEN-lijn vind je het beste voor de duidelijkheid dan. Stella's pappa is een ST en haar opa is een A. Maar als ik zo over het algemeen al die hengsten zie, vind ik die A-lijn toch het leukst.
[/quote]

Ik begrijp het YouKwnowWho, maar die Hengst komt ook van een Hengst en Merrie en die Merrie heeft weer een Hengst als vader die kan ook vanalles zijn behalve de zelfde lijn als de eerste Hengst, het is dus niet ZUIVER een "ST" of "W" waar we het over hebben. Snap je mij nu? Het is pas zuiver als ALLE dieren van een "ST" afkomen of allemaal van "W"lijn afkomen, dan pas kan je spreken over bv voordelen van die lijn of eigenschappen.
[/quote]

Ja daar heb jij weer gelijk in. Het is allemaal een ingewikkeld zaakje en het zou ook niet helemal goed zijn als je paard een zuivere ST-er was (inteeld...).

Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:53

voor mij de w-lijn omdat ik daar een veulentje van heb, maar de moeder komt weer uit de s-lijn. Vind dat elke lijn wel een hengst heeft met iets bijzonders, maar heb de w-lijn gekozen omdat ik toch Wallenstein helemaal te gek vind. Kwijl en daar dus ook m,n merrie door heb laten dekken.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 13:56

Ik vind de A-lijn toch de leukste want ik ben helemaal debiel van Argentan en Admiral (Stella's opa). Ik vind Noblemann ook een mooie, dom dat ik die lijn er niet bij heb gezet!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:05

Feetje schreef:
Sabientje is uit de ST lijn. Moederskant uit de M lijn.
Ik heb voor ST gekozen omdat hier de meer ouderwetse haflinger in te zien is. Ik houd niet van de moderne haf die meer op een arabier/sportpony lijkt dan op een rustige, betrouwbare, sterke bergpony...


Volgens mij is Sturm een van de modernste hengsten.

Ik vind het moeilijk om te zeggen, vooral omdat er maar uit een paar bloedlijnen meerdere hengsten lopen. Ik heb bijvoorbeeld maar een keer een hengst uit de B-lijn gezien, Buchberg in Ebbs, dat is dus moeilijk beoordelen. Volgens mij heeft de A-lijn erg veel goede hengsten, wereldwijd, maar in bijna al die hengsten zit liz Afghan. Als die hengst er niet was geweest, was de verdeling over de lijnen heel anders geweest.

Mijn favoriete hengsten komen uit meerdere lijnen, ik heb een poos terug al eens geprobeerd uit te vogelen of er verschillen te vinden zijn in karakters en bewegingen, maar die zijn er eigenlijk niet. Daarvoor speelt het bloed van de moeder teveel mee.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:15

Ik heb zeker voor de A lijn gestemd, die is het sterkst vertegenwoordigd met de hengsten, en heeft eerder ook voor de meeste kampioenen en goede dekhengsten gezorgd.
Vooral Liz Afghan en Admiral zijn erg belangrijk geweest voor de fokkerij en die zie je ook in de hengsten uit andere lijnen op het papier terug.
Het is namelijk jammer dat niet iedereen zich aan de regel houd hengstveulens de naam te laten beginnen met de zelfde als de vader. Daardoor denken veel mensen dat ze gelijk in een andere lijn zitten. Dus het blijft voor mij de A lijn.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 22:24

SAKKIA schreef:
Ik heb zeker voor de A lijn gestemd, die is het sterkst vertegenwoordigd met de hengsten, en heeft eerder ook voor de meeste kampioenen en goede dekhengsten gezorgd.
Vooral Liz Afghan en Admiral zijn erg belangrijk geweest voor de fokkerij en die zie je ook in de hengsten uit andere lijnen op het papier terug.
Het is namelijk jammer dat niet iedereen zich aan de regel houd hengstveulens de naam te laten beginnen met de zelfde als de vader. Daardoor denken veel mensen dat ze gelijk in een andere lijn zitten. Dus het blijft voor mij de A lijn.


Is Afghan II een afstammeling van hem? Want die zie ik echt onwijs vaak terug in papieren van Haflingers.

Werner
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: kelpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 22:29

ik ben dol op de w lijn. Werner komt daar dan ook uit. Wirbel is zijn pappa, maar hij is dus ook echt een temperament volle maffe haf hoor!

Wie o wie heeft Amor (haflinger) of kent Annet uit Vorden? Heb geruild tegen haar KWPN Joraya
denk niet aan wat je niet hebt, maar wat je wel hebt

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:15

YouKwnowWho schreef:

Is Afghan II een afstammeling van hem? Want die zie ik echt onwijs vaak terug in papieren van Haflingers.


Je hebt er naar mijn weten 2 dat zijn de volgende:

Afghan II 1338 geb. 1980 (uit Oostenrijk)
v. Liz. Afghan

Afghan II geb. 1982
v. Liz. Alpha 1247 geb. 1973
vv. Liz. Afghan

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 08:54

Ja daarom ben ik ook zo'n fan van de A lijn. Ze hebben gewoon veel betekend voor de Nederlandse fokkerij, terwijl de andere lijnen eigenlijk nu pas een beetje op komen zetten.
Met name de W lijn, is jaren een erg zwakke lijn geweest. Maar omdat we via KI de kans kregen om met goede hengsten uit het buitenland van de W lijn te gaan fokken komt die ook wat meer op.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 10:19

Weltman wordt de vader van het veulen van Stella (= nu in de maak), maar ik denk dat de echte goede A-afstammelingen pas een generatie vóór Wirbel begint, en dat natuurlijk in het buitenland, Duitsland ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:28

Scherps schreef:
heb er een uit de A lijn en een uit de M lijn maar tja wat is beter?



de M lijn is in duitsland erg goed ik heb op een fokkerij gewerkt waar ze de Tophaflingers in de M stam hadden ... Merlin , Monami, Merel ...

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:02

YouKwnowWho schreef:
Weltman wordt de vader van het veulen van Stella (= nu in de maak), maar ik denk dat de echte goede A-afstammelingen pas een generatie vóór Wirbel begint, en dat natuurlijk in het buitenland, Duitsland ofzo.


Hier ben ik het niet mee eens, wat de eerste generatie (als ikhet goed heb hoor) voor Wirbel is Ad van "t vlier en Altjo van de Kenterstreek en die stammen nou juist af van de hengst Admiral.

Maar achter Ad van 't Vlier de merrielijn is ook een W-lijn.
Maar ook daarkomen hengsten voor uit de M-lijn. Je moet eens het hele papier gaan bekijken en niet alleen wat voor vader er achter zit. Maar ook naar de Merrie lijn, wat achter de vader van jou haflinger zit. Daar wordt het namelijk een stuk in gewikkelder van.


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:35

De meeste haflingers zijn begonnen in de a lijn. Tenminsten de nederlandse. Van de a zijn er ook het meest dus dat daar de meeste mooie hengsten tussen zitten is niet helemaal waar. Als er zeg 50 zijn van de a en 2 van de bijv b lijn, is het logisch dat er bij de a meer mooieren zitten.

mijn merries vaderlijn is n tot en met nibbio. Met onder andere norden en nerz, en daar zit nog een merrie lijn in met Anselmo. De moederlijn is m en a lijn met onder andere 2x Afghan.

Toch heb ik gekozen voor de n.

Werner
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: kelpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:00

werner is ook niet echt een w lijn, zijn moeders lijn is een a lijn, maar ja, ik vind wirbel een prachtbeest en natuurlijk winterstein, en wallenstein.
de a lijn is zeker de moeite. ik denk dat een w toch vrij temperamentvol is, dus in combi met de a ben ik zeer tevreden

Wie o wie heeft Amor (haflinger) of kent Annet uit Vorden? Heb geruild tegen haar KWPN Joraya
denk niet aan wat je niet hebt, maar wat je wel hebt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eretria, Homerup, Miiej en 136 bezoekers