Wanneer casteren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-01 08:27

Wanneer is de beste tijd om een hengst te laten castreren? Ik heb het niet over de leeftijd, maar over de tijd van het jaar.
Ik zit namelijk met een hengst en die moet zo snel mogelijk gecastreerd worden. Vanaf wanneer kan dat?

En is het zo dat een gecastreerde hengst daarna nog 6 weken vruchtbaar is? (weet het niet zeker meer...)

Alvast bedankt!



Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 08:56

Het enigste wat ik weet (wat ik gelezen heb) is dat je de ruin dan 6 weken apart moet houden van de merries, welke tijd je het het beste kan doen zou ik niet weten, maakt dat zoveel uit dan??
-Alice-

Dees

Berichten: 18904
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 09:18

Castreren kan je het beste laten doen in een periode waarin er niet zo heel veel vliegjes zijn... die vliegjes gaan natuurlijk lekker op de wond zitten en dan kan het hele zaakje gaan ontsteken door de verhoogde infectiedruk... Het vroege voorjaar is dus de beste periode... maar met zulk snertweer zijn er ook niet zo veel vliegen actief (maar zodra de zon schijnt is dat anders!). Het is inderdaad waar dat de net gecastreerde hengst nog een korte periode van twee tot drie weken vruchtbaar is, de zaadresten (die dus al uit de ballen zijn gedwaald) moeten hun 'kracht' verliezen... Heb je je paard al vertelt wat er gaat gebeuren?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 09:33

Wij hebben Vigo ook pas laten castereren, en de DA zei tegen ons dat we zeker 3 maanden moesten uitkijken want er waren dus gevallen dat een gecastereerde ruin nog kon dekken Verward
Wijzelf hebben Vigo 3 weken apart gehouden.........ook omdat hij voorheen nog nooit gedekt heeft Knipoog
Vroeg in het voorjaar of in het najaar is volgens mij het beste........
Succes

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 09:58

Volgens mij maakt het niet uit wanneer je het doet, maar ik kan zoveel zeggen.

Maar misschien is het beter om in de winter te doen, want in de zomer staan de paarden heel vaak, of ligt eraan... in de wei, maar dit is mijn mening, je moet het zelf weten.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 12:14

Vroeg in het voorjaar. Met zo min mogelijk vliegen.
In de winter was ook niet goed. maar ik weet even niet meer waarom niet...
Inderdaad een hengst is gem nog zo'n 6 wkn vruchtbaar.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-01 16:35

uuuuhhh allemaal verschillende antwoorden....tja....

Ik heb de veearts gebeld en die zei dat het in september wel kan.
nou ik gok het erop, dat word dus 1 september *LOL*

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 18:59

die van ons zijn in april gedaan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wjerdo op 2001-08-10 19:01 ]</font>

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-01 19:41

dat duurt me te lang. Het moet echt zo snel mogelijk gebeuren, snappie? Nou moet je niet denken dat ik alleen maar aan mezelf denk, omdat ik niet tot april wil wachten, maar de situatie is nu erg vervelend.

Hasse
Berichten: 6
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Huizen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 17:40

Nou veel suceeees met he tcastreren onze hond was gestileriseerd en we moesten haar naar buiten dragen om te poepen en te plassen!!!!!!!!!!!!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 11:39

Ik snap gerust dat je zo snel mogenlijk van die hengst afwil, weet er alles van Haha!
Sept is een mooie tijd kan ie ook nog lekker buiten lopen. Die van mij is toen in april gedaan en heeft lekker buiten gelopen.
Je wil ook niet weten wat hij de dag erna deed.... Haha! Hij crosste over het hele land heen was niet te houden. Alsof er niks gebeurt was.
Hij heeft 2 daagjes met iets dikkere zak gelopen maar verder niks, hoefde ook niet te koelen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, Fly_high, fro, Saartjuh_b, Sababber en 102 bezoekers