er moeten toch meer hengsten zijn...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

er moeten toch meer hengsten zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 12:20

Ik heb thuis het hengstenboek van de Quarter.
Maar er moeten toch meer Quarter en Paint hengsten zijn in NL die de moeite waard zijn? Hoe kan ik die vinden?

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:34

For the sake of argument Haha!
Wat vind jij 'de moeite waard' Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:58

En ja er zijn meer hengsten, maar sommige mensen nemen de moeite niet of trekken het geld er niet voor uit om ze daar in te zetten Tong uitsteken
Maargoed, wat Sugarmiss vraagt, wil ik ook graag weten Tong uitsteken

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 13:17

Hangt ook af van de merrie natuurlijk en die heb ik (nog) niet. Daar wordt aan gewerkt. Heb iets op het oog.
De moeite waard vind ik een hengst die mooi gezond in de spieren zit. Ik zoek het vooralsnog in de pleasure richting, alhoewel reining types me ook wel aanstaan (moet nog een beetje een keuze maken, maar de merrie die ik op het oog heb is pleasure gefokt) Ik zie graag ruime gangen. Rustig karakter vind ik ook belangrijk.
Twijfel nog of het een paint moet worden... vind ik eigenlijk wel erg leuk.
En... mijn portemonee is ook niet zo dik... moet ik helaas ook rekening mee houden.
Is er ergens een soort van overzicht te vinden ofzo, zou ideaal zijn *LOL*

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:19

Een overzicht...geen idee? Maar lijkt mij persoonlijk leuk om er een reininghengst op te zetten, dan krijg je een leuke allrounder waarschijnlijk Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:59

Really Rugged Kid, een goede allrounder met voorkeur voor reining en een schitterende dun- kleur wat goed doorfokt.....offe Dandy Breeze Cash, een chestnut hengst met heerlijk gangwerk en daardoor een goede allrounder, fokt zeeeeeeeeer goed kleur door bij Paint- en Appiemerries trouwens!!!! Deze hengsten (ze heeft nog een palomino- reiner/ 2x bay- reiners allen met zeeeer goede papieren!!!) zijn van Dineke Jonker. Mede doordat ze niet aan dure advertenties doet, kan ze het dekgeld redelijk houden!! Bel haar gerust, pb maar voor het nummer....

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:44

Als je naar de verhouding kijkt, hoeveel mensen er in Nederland maar fokken, mag je volgens mij niet echt klagen over het aanbod in de hengstenspecial. Er zullen heus nog wel hengstenhouders zijn die niet adverteren, maar dat komt waarschijnlijk omdat het aanbod van hengsten juist al vrij hoog ligt. Adverteren is best duur en als je dan niet ieder jaar reaktie krijgt, laat je het adverteren met de tijd wel.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 15:50

En dat bedoel ik nou precies. Die mensen die niet adverteren probeer ik te vinden! gewoon om te weten wat voor hengsten er allemaal zijn.
En ik heb zeker nix te klagen! Ben heel blij met de hengstenspecial!
Chex staat er mooi in hoor! Erg mooie aktie foto. Hij krijgt ook leuke kinderen! Vind het veulen bij Alphons een plaatje, krijgt al lekkere billen!

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:50

tja .... waarom staat mijn hengst NIET in de hengsten special????
te duur...? ben ik te lui om de boel te vertsuren...? vindt ik het gewoon niet nodig...?
IK WEET HET NIET!
Maar als iemand mijn hengst wil weten ze ons wel te vinden en ja nieuwkomers loop ik mis.
Het dekken is voor mij geen commerciele bezigheid en ik beleef net zo veel lol aan een 1/2 quarter die van mijn hengst is als aan een volle quarter en daar zijn er jaarlijks genoeg van.
Sannie maakt het ook niet uit wat voor 'ras'merrie hij dekt vindt het spelletje gewoon leuk!
Oke een passend antwoord heb ik niet en ik denk dat er met mij nog veel meer hengsten houders zijn die eigenlijk ook niet weten waarom ze niet in de hengstenspecial staan maar 1 ding is zeker er zijn veel meer hengsten in nederland ter dekking dan de hengsten special doet vermoeden.
groeten sil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:04

sil schreef:
Sannie maakt het ook niet uit wat voor 'ras'merrie hij dekt vindt het spelletje gewoon leuk!


Beetje offtopic, maar ik dacht dat je met Sanwood alleen nog maar KI deed en geen natuurlijke dekkingen meer?

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:10

dat leek mij in het verleden wat makkelijker...... maar na een aantal keer voor 1 merrie naar het k.i te zijn gecrost ( wat een uur rijden was) begon ik het al een beetje zat te worden, daar naast ben je afhankelijk van de veearts van de merrie houder die de ei-sprong bepaald en helaas zijn niet alle artsen daar goed in!
Verder moet je een tijd afspreken bij de k.i en kost het allemaal een vermogen voor de merrie houder als het niet direct pakt!
nee hoor we doen lekker natuurlijk dekken, zowel merrie als hengst een lolletje wanneer het ons past die dag en alles altijd drachtig!
maar goed woont iemand verder weg of wil die k.i dan kan het wel maar de kosten en tijd reken ik nu wel door!
groeten sil

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:20

Er zijn een heleboel hengsten die de moeite waard zijn, maar die niet in de hengstenspecial staan. Als je de AQHA en APHA wedstrijden afgaat zie je er genoeg langskomen.

Ik kan je er zo vijf noemen (twee Paints, drie Quarters) die bij ons op stal ter dekking staan. En deze staan allemaal niet in de laatste hengstenspecial. Waarom? Denk het kostenplaatje. Reken maar uit dat je voor 5 hengsten het nodige bedrag moet neertellen om ze met foto in de hengstenspecial te krijgen, en voor die paar dekkingen die je misschien krijgt loont dat echt de moeite niet. En alleen voor het mooie plaatje voor een ander....tja...zou jij het ervoor over hebben?

Ik denk dat, als een hengst op een gegeven moment op een wedstrijd wordt voorgesteld en het daar goed doet, de aanvragen vanzelf komen.

Maar mocht je geinteresseerd zijn meer informatie te weten te komen over de hengsten kun je me altijd PB-en.

Je suis Charlie.

fanci

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 17:45

Er zijn genoeg hengsten die nog de moeite waard zijn,denk eens aan de wat oudere hengsten waarmee nog volop mee gedekt kan worden. Zelf heb ik een Paint en er zijn regelmatig mensen op stal die om een dekking vragen.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 18:10

Fanci: is dat die zwart/witte waar Anky op gereden heeft?

Bonnigje: wat beoog je uit een dekking te halen. Een veulen voor jezelf of voor de verkoop.
De prijzen van een dekking lopen behoorlijk uiteen, maar 'ga je' voor een toekomstig sportpaard of kies je eerder voor een recreatie-niveau.

Bedenk wel dat de merrie het grootste gedeelte inbrengt en dat maar zeer weinig hengsten nakomelingen hebben rondlopen die zich bewezen hebben.
Verder is er niet zoiets als een westernhengsten-verrichtingsonderzoek. Je bent helemaal op jezelf aangewezen om erachter te komen of een hengst wel goed gezond is en een show-prestatie zegt ook niet altijd alles.

Wat was het spreekwoord ook weer:
fokken is gokken Haha!

fanci

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 21:27

ja dat is fanci echt een gaaf paard waar we enorm trots op zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:31

Op het moment dat een hengst geshowd wordt (en dan heb ik het in deze over de westernsport) is hij in de picture. Maar bedenk ook, als je voor de verkoop fokt, dat ook de keuze van een dekhengst heel erg aan mode onderhevig is. Het duurt drie jaar voordat je op een fokproduct kunt rijden, bij sommigen nog langer. Een hengst die op het moment van de dekking helemaal "hot" was, kan over drie jaar wel helemaal "not" zijn. Wie een tijdje meedraait in de westernsport heeft het allemaal al meegemaakt...

Waar je naar moet gaan kijken is je merrie, en zoek daar dan de beste hengst bij uit. Laat je niet te zeer verleiden door modestromingen. Het resultaat moet een paard zijn die in het ideale geval de positieve kanten van beide ouders heeft meegekregen....

En hengsten, die niet meer geshowd worden zoals Fancy Continental, hebben wel degelijk nog een waarde voor de fokkerij. Maar je zult Fancy niet zo snel in een hengstenspecial tegenkomen. Of heb ik het mis, Fanci?

Je suis Charlie.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 15:01

sil schreef:
tja .... waarom staat mijn hengst NIET in de hengsten special????
te duur...? ben ik te lui om de boel te vertsuren...? vindt ik het gewoon niet nodig...?
IK WEET HET NIET!
Maar als iemand mijn hengst wil weten ze ons wel te vinden en ja nieuwkomers loop ik mis.
Het dekken is voor mij geen commerciele bezigheid en ik beleef net zo veel lol aan een 1/2 quarter die van mijn hengst is als aan een volle quarter en daar zijn er jaarlijks genoeg van.
Sannie maakt het ook niet uit wat voor 'ras'merrie hij dekt vindt het spelletje gewoon leuk!
Oke een passend antwoord heb ik niet en ik denk dat er met mij nog veel meer hengsten houders zijn die eigenlijk ook niet weten waarom ze niet in de hengstenspecial staan maar 1 ding is zeker er zijn veel meer hengsten in nederland ter dekking dan de hengsten special doet vermoeden.
groeten sil


Tja, die van mij staan er wel in. Maar dat is ook voornamelijk omdat we (nog) geen wedstrijden rijden en we op een handelsstal voor KWPN paarden staan. Dus dan weet natuurlijk nooit iemand dat we hengsten hebben.
Trouwens, wij doen hetzelfde als jou Sil. Wij dekken ook alleen maar voor de hobby omdat ik het altijd spannend vind wat voor veulen er nu weer geboren gaat worden. Als je dan een merrie hebt heb je maar één veulen per jaar en zo kunnen we iets meer veulentjes gaan bekijken. Haha!

Ik hoop trouwens dat ik wel binnenkort eens een wedstrijd kan gaan rijden Scheve mond Ik had gepland om 1 juni naar Duitsland te gaan, maar nu ik mijn been gebroken heb gaat dat natuurlijk niet door.
We hopen maar op een spoedig herstel Knipoog

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38576
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:27

Sugarmiss schreef:
Bedenk wel dat de merrie het grootste gedeelte inbrengt en dat maar zeer weinig hengsten nakomelingen hebben rondlopen die zich bewezen hebben.
Verder is er niet zoiets als een westernhengsten-verrichtingsonderzoek. Je bent helemaal op jezelf aangewezen om erachter te komen of een hengst wel goed gezond is en een show-prestatie zegt ook niet altijd alles.

Wat was het spreekwoord ook weer:
fokken is gokken Haha!


Kleine kanttekening SugarMiss; JUIST omdat er geen verrichtingsonderzoek is moet je als fokker ergens op selecteren. Ik denk dat je daarom o.a. juist wel naar prestatie moet kijken. Een goed wedstrijdpaard moet gezond zijn om mee te kunnen draaien in de wedstrijden (en dan heb ik het niet over die hengsten die geshowed worden op een onderlinge wedstrijd!!), om de oefeningen correct uit te voeren zal een paard correct gebouwd moeten zijn. TUURLIJK uitzonderingen bevestigen de regel maar er is verder helemaal niets waar je op kan afstrepen. Ik ben erg eerlijk als ik zeg dat ik gruwel van mensen die hun paard niet laten castreren en maar "lekker" gaan fokken. Rotzooi loopt er al genoeg rond.

En als laatste "Fokken Is Gokken" een goedkope uitspraak! Uiteindelijk...als je ALLES goed hebt bekeken als fokker, ja, komt er een klein gokje aan te pas, de natuur laat zich immers niet lijden, maar het komt mij meer over als een sprong in het diepe en geen uitgedachte visie!

Ben je een Bokker of een Jokker....


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:08

Natuurlijk moet je als je gaat fokken kijken naar wat je als eindreseultaat zou willen zien. Daarom is het ook belangrijk om vooraf te weten wat je met het veulen wilt gaan doen. Zeker als je zoals Bonnigje al aangeeft over een niet te dikke portomonnee kunt beschikken vwb het dekgeld.

Natuurlijk kun je geluk hebben eneen leuk veulen fokken bij 'de hengst om de hoek', zeker als je puur recreatief gaat rijden of alleen onderling wilt gaan starten. Maar is je eindbestemming een NK of zelfs over de grenzen dan zul je toch snel verder kijken. In deze keuze speelt de merrie ook een belangrijke rol, die wordt nogal eens ondergeschikt aan de hengst gemaakt.

Maar een supermerrie en een superhengst maken zeker geen 100% kans op een superveulen. Iets waar fokkers bij voorkeur wel vanuit gaan. En iedereen koopt graag een droom Knipoog

Er zijn genoeg veulens van bekende hengsten die nooit het voetlicht zullen halen, net zoals er paarden uit kompleet onbekende bloedlijnen zullen zijn die hoger komen dan menigeen gedacht had.
Dat bedoel ik met fokken is gokken.
Je kunt een heel uitgekiend systeem aan de roulettetafel hebben, het blijft gokken Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:16

En daar komt dan ook nog bij dat het afhangt in wat voor handen een paard beland. Heeft degene die het paard in handen heeft ook de capaciteiten in huis om het paard naar hogere regionen te rijden?

Bloedlijnen zeggen ook weer niet alles. Kijk maar naar de bloedlijnen van de winnaar van de Futurity dit jaar: Wimpy's Little Step. En kijk naar het paard: schitterend toch gewoon?

Je suis Charlie.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38576
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:29

Zeker, ik ben het met je eens, de merrie word altijd vergeten. Mijn advies is ook als mensen willen gaan fokken doe een goede investering en koop een GOEIE merrie. Spaar anders een jaar door of langer.

Natuurlijk is het geen optel som maar je moet met me eens zijn dan de kans op het fokken van een topper hoger is met twee toppers van ouders dan met een gewone combinatie. Zoals Cassidy zei, het ligt er ook maar aan wie zo'n dier in handen krijgt. Maar je weet nooit iets van te voren, je weet ook niet hoe het leven loopt. Zelfs mensen die zeggen ik fok alleen één veulentje voor mezelf, maakt me niet uit wat eruit komt, je weet niet hoe het leven lopen gaat! Ik heb het zovaak om me heen gezien dat mensen het dier na een tijd toch van de hand doen.

Het is toch een veel fijner idee dat je een paard onder je kont heb waar je de wereld mee door kan rijden, die veel in zijn mars heeft?! Of jij het er nu uit krijgt of niet, wie kent het niet, je maatje kan niets meer en jij wil toch verder?!

But I get your Point SugarMiss, maar ik spreek hier als fokker Knipoog Ik wil graag gezonde, goeie paarden op de wereld zetten, met een keuze aan mogelijkheden. Ik fok wel een richting op, stom weg omdat ik een bepaalt type erg mooi vind. Ik moet dus wel verder denken dan "dat" zinnetje.

"Wimpy's Little Step" sorry zegt me niets dus weet niet wat je er precies meebedoelt. Maar nogmaals, uitzonderingen bevestigen de.... Haha! Bloedlijnen zeggen juist wel een hoop, ik denk alleen dat we moeten leren kijken ernaar.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:38

Ods schreef:
"Wimpy's Little Step" sorry zegt me niets dus weet niet wat je er precies meebedoelt. Maar nogmaals, uitzonderingen bevestigen de.... Haha! Bloedlijnen zeggen juist wel een hoop, ik denk alleen dat we moeten leren kijken ernaar.


Niet mee eens. Maar goed, kijk naar de winnaar van de NRHA Futurity 2003 op:

http://www.paarden.tv/rubriekReining.htm

Het is de laatse proef, die palomino...

Je suis Charlie.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:45

Cassidy schreef:

Niet mee eens. Maar goed, kijk naar de winnaar van de NRHA Futurity 2003 op:

http://www.paarden.tv/rubriekReining.htm

Het is de laatse proef, die palomino...


PotverdePotver.. ik kan m niet zien. Zal wel weer aan deze rotte bak liggen waarschijnlijk.


Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38576
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:56

Ik krijg niets te zien jammergenoeg, misschien werkt het niet op de gewone telefoonlijn, ik hoor wel een mevrouw vertellen erover maar zien geen knollen in mijn scherm Bloos Boos!

AHA, je moet een breedbandverbinding hebben om de filmjes te kunnen zien, ja en die hebben we hier in de Achterhoek nog niet Boos! Boos! Boos! Boos!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:20


Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers