entingsboekjes verleden tijd??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

entingsboekjes verleden tijd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 13:30

Ik hoorde dat de entingsboekjes afgeschaft gaan worden, dat entingen in het paspoort bijgehouden moeten worden.

De dierenarts is mijn entingsboekje kwijt geraakt(alle paarden enten en dan dus alle boekjes terug geven..nou niet dus..sommige paarden hadden er 2 en de mijne dus geen meer.. Lips are sealed ) Nu gaan we hem wel proberen te bellen om te vragen of hij het nog ergens heeft want ik wil wel graag op wedstrijd..
Heeft iemand hier misschien meer over gehoord, want ik vind het maar een beetje vaag want niet elk paard heeft toch een paspoort?(alleen als ze gechipt zijn toch..?)En hoef je het dan ook niet meer mee te nemen op wedstrijd en zo ja weet iemand dan vanaf wanneer dit ingaat?

nou, een hoop vragen in een klein stukje.
(Bij mij staan de entingen van vorig jaar en dit jaar wel in het paspoort dus het is niet zo dat ik nu het entingsboekje kwijt is geen bewijs meer heb dat hij wel geënt is.)

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 13:41

Ik heb niets gehoord over dat entingsboekjes afgeschaft gaan worden, lijkt mij een beetje vaag.
verder weet ik alleen dat er een ruiterpaspoort is, van dat andere heb ik geen verstand.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 13:50

Mijn dierenarts heeft alle entingen in het paspoort geschreven.
Er werd mij namelijk gevraagd op wedstrijd door een jury of ik dat wilde doen.
Nu staat er dus een verhaaltje in met een krabbeltje en nu schijnt alles goed te zijn.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 13:59

Ja, bij mij staan ze dus ook in het paspoort(vanaf vorig jaar)maar dan is het entingsboekje dus eigenlijk wel een beetje overbodig(als ze toch al in het paspoort staan...?)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:09

bij loulou kan het ook in het paspoort maar ik heb gewoon een entingsboekje

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:12

Ik heb bij Yorghos enkel een paspoort, geen entingsboekje. Bij mij staat dus ook alles in het paspoort.
Ik denk dat je het beste even je dierenarts kunt bellen. Misschien komt het boekje dan wel weer boven water. Zo niet, dan zal hij je vast kunnen vertellen wat je nu moet doen.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 14:14

Ja ik ga zoizo bellen hoor(staat ook in het topic)maar ik was gewoon benieuwd of meer er wat over gehoord hadden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:45

Als je een paardenpaspoort hebt, horen de entingen daarin genoteerd te worden en niet meer in het entingsboekje.
Bij de overgang van entboekje naar paardenpaspoort, mag de betreffende dierenarts in het paardenpaspoort zetten:
"Dit paard is tot op de huidige dag correct geent tegen influenza en tetanus" o.i.d. voorzien van datum, zijn stempel en handtekening.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 16:33

Het is idd zo dat de basisenting door je DA over genomen moet worden in het paardenpaspoort. Bij mij staat er ook een zinnetje: basisenting akkoord bevonden en idd stempel en handtekening van de DA. Oude entingsboekje neem ik dus niet meer mee. Scheelt weer gesleep.
Let er wel op dat de DA dit echt boven in op schrijft, als dat niet zo is en je hebt je oude boekje waar de basisenting in staat niet bij je, kun je idd commentaar van de jury verwachten.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:56

Bij mijn paard zijn de entingen ook in het paspoort opgeschreven.
Maar het is overigens niet zo dat ze pas een paspoort krijgen als ze gechipt zijn. Bij het KWPN krijg je behalve het veulenboek papier ook gelijk een paspoort als je je veulen laat registreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:59

Het entingsboekje wordt niet afgeschaft, want niet alle paarden hebben een paspoort.
Als je wel een paspoort hebt, is het handiger om het daarin te laten zetten, maar let wel op de basisenting-info zoals Fitzroy al zei, die moet er in vermeld staan!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 20:10

Als je een paspoort bij je paard hebt, behoren de komende entingen en een akkoord van de DA van de basisenting en de andere entingen die niet in het paspoort staan.
Als je paard geen paspoort heeft kunnen de entingen gewoon in de 'oude' entingsboekjes worden gezet en die worden volgensmij niet afgeschaft hoor!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 20:49

Mijn pony is gechipt, maar heeft geen paspoort....
Ik heb er ook niets van gehoord.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:30

Buitenzorg schreef:
Mijn pony is gechipt, maar heeft geen paspoort....
Ik heb er ook niets van gehoord.


Waarin staat het transpondernummer dan genoteerd?
Volgens mij moeten alle startende paarden/pony's nu wel een paspoort hebben.

Mijn dierenarts heeft alle data van de eerdere entingen vermeld in het paspoort met handtekening + stempel.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:34

Vanaf 1 januari 2004 mogen er geen paspoorten meer worden uitgegeven zonder chip. Heb nu net weer een nieuw concept paspoort binnen gekregen die wordt ingevoerd.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 22:23

Naz"]
[quote="Buitenzorg schreef:
Mijn pony is gechipt, maar heeft geen paspoort....
Ik heb er ook niets van gehoord.


Waarin staat het transpondernummer dan genoteerd?
[/quote]

Het is bekend bij de DA en bekend bij de NGD. Ook staat het in haar boekje. Ik heb toen gebeld of ik geen paspoort erbij kreeg, maar dat kon niet omdat ze geen papieren heeft zei de DA Verward

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 19:18

Hum, bij mij staat er: the vaccination history of this horse is correct(geloof ik, of in ieder geval woorden van gelijke strekking engels dus).
Maar door een domme fout(heeft ook hier op bokt gestaan)heeft hij zijn basisenting dit jaar opnieuw gehad, die staat dus ook in zijn paspoort.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:36

het komt idd binnenkort gewoon in het paspoort. we waren met koniginnedag op concours. en ik leverde het paspoort in. toen vroeg hij of het paard wel geent was omdat er niets stond. toen heb ik het entingsboekje gegeven en zei die man dat het vanaf nu gewoon in het paspoort kan. dan heb je ook niet het gezeur dat je het entingsboekje vergeet

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:06

Buitenzorg"]
[quote="Naz"][quote="Buitenzorg schreef:
Mijn pony is gechipt, maar heeft geen paspoort....
Ik heb er ook niets van gehoord.


Waarin staat het transpondernummer dan genoteerd?
[/quote]

Het is bekend bij de DA en bekend bij de NGD. Ook staat het in haar boekje. Ik heb toen gebeld of ik geen paspoort erbij kreeg, maar dat kon niet omdat ze geen papieren heeft zei de DA Verward
[/quote]

Wat een vaag gedoe. Ik zou er nog maar eens achteraan gaan als ik jou was!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 02:07

Naz"]
[quote="Buitenzorg schreef:
Mijn pony is gechipt, maar heeft geen paspoort....
Ik heb er ook niets van gehoord.


Waarin staat het transpondernummer dan genoteerd?
Volgens mij moeten alle startende paarden/pony's nu wel een paspoort hebben.

Mijn dierenarts heeft alle data van de eerdere entingen vermeld in het paspoort met handtekening + stempel.
[/quote]

Nu ben ik weer in de war.. mijn paard is gechipt, maar ik heb nu een paspoort aangevraagd via het stamboek. Hier komen ook foto's in e.d
Alleen ik heb ook een entingsboekje, daar staat dus ook de sticker van de chip in, alleen dit heet oók paspoort Verward Dat is hetzelfde paspoort als ik voor mijn poezen heb. Mijn DA geeft dit zodra hij je paard ent.

Zijn er dan 2 soorten paspoorten??

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:19

Een paspoort wordt door een erkend stamboek afgegeven. Dit paspoort bevat de stamboekgegevens, schets, Visa, controles etc. Ook worden hier de entingen ingeschreven.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:31

Elk paard of pony is bij de wet verplicht een paardenpaspoort te hebben. Dit is europees vastgelegd. Alleen de nederlandse sportbond heeft een chip verplichting bij. Maar verder MOET elk paard/pony ongeacht leeftijd, doel en gebruik een paardenpaspoort hebben. De EU en nederlandse regering ziet namelijk een paard/pony als slachtdier en daarom moeten ze voorzien zijn van een paspoort waarin alle entingen, medicijnen en wormenkuren in opgeschreven worden. Dit om te voldoen aan de wet om van paardenvlees alles terug te vinden om te waarborgen dat het een goed stuk vlees is. Deze registratie is al langer voor koeien en varkens. Het gaat om wet registratie levensmiddelen. Dus omdat jullie en mijn paard/pony voor de wet slachtvee is moeten ze een paardenpaspoort hebben. Heeft dus niets te maken met stamboeken, sport, chippen, e.d.

De dierenarts is dus al een tijdje verplicht alleen entingen te schrijven in paardenpaspoorten en niet meer in entingsboekjes. Bij verloren entingsboekje moet je dus in de paardenpaspoort opnieuw je entingen in laten schrijven door de veeart en helaas zal je ook opnieuw de basis entingen moeten doen.

Esme, de sticker van de chip had nooit in je entingsboekje moeten komen. Dat moet in je paardenpaspoort staan. Overleg met KNHS of stamboek hoe je dat kan omzetten. Er is maar een paspoort en dat is dat onhandig grote ding wat na een jaar al armoedig uit ziet. Je entingsboekje heeft geen waarde meer (inderdaad lijkt dat op die van je poes).

Dus let erop bij koop, verkoop, starten en vervoer over de grens, zorg voor een goed paardenpaspoort!!! Het is verplicht!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:13

Hoe kom je aan de informatie dat een paspoort voor ieder dier verplicht is? Ik rijd geen wedstrijden ofzo en heb alleen zijn papieren en een entingsboekje, cést ca. Moet ik nu persée een paspoort aanvragen dan? Dan moet je toch lid zijn van het stamboek (KWPN in dit geval) maar dat vind ik een beetje veel geld voor die onzin (ja wat mij betreft dan)
Ik zou die wet wel eens ergens willen lezen, want dan ga ik toch eens haast maken.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:41

Toen rond 2000 bekend werd dat de paardenpaspoort voor alle paardachtigen verplicht werd voor alle EU leden heeft de KNHS een chip toegevoegd. Het heeft toen in alle paardenbladen duidelijk en uitgebreidt gestaan dat de paspoort voor ALLE paardachtigen verplicht is. Misschien dat je het via de site van ministerie van landbouw info kan vinden of een telefoon nummer om te bellen. Tevens zou je het bij PVV kunnen proberen. Ondanks je geen wedstrijd rijdt MOET je een paardenpaspoort hebben. HEt paspoort is niet specifiek voor wedstrijden, maar omdat het paard een slachtdier is voor de wet. Dat je lid moet zijn voor een paspoort van een stamboek of wedstrijdorganisatie is een leuke bijverdienste voor de desbetreffende bond.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:57

hieronder een copy van een brief van het ministerie:

Het paardenpaspoort is al sinds 1992 voorgeschreven voor fokpaarden en bij export naar een andere lidstaat. Sinds januari 2000 heeft de Commissie een wijziging hiervan doorgevoerd via Beschikking nr. 2000/68/EG, waarbij het gebruik van het paspoort verplicht gesteld wordt voor alle paarden. Deze algehele identificatie is nodig om de mogelijkheid te creëren paarden als niet-voedselproducerend dier aan te merken. Op dit moment is een voorstel tot wijziging van richtlijn nr. 2001/82/EG in voorbereiding waarmee het mogelijk moet worden aan paarden, die volgens het paspoort niet voor consumptie bestemd zijn, ook diergeneesmiddelen toe te dienen waarvoor geen 'MRL' is vastgesteld. Voor deze paarden zal dan een breder scala aan diergeneesmiddelen op een legale wijze ter beschikking staan.


Hierin staat wederom vermeld dat het paardenpaspoort VERPLICHT is voor alle paardachtigen.