Overpeinzing: het is niet altijd wat het lijkt!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Overpeinzing: het is niet altijd wat het lijkt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 16:19

Het is toch vreemd wat je allemaal tegenkomt, hoog op je paard gezeten. En als je dan door het frisse lentegroen rond galoppeert ga je vanzelf nadenken.
Het vervelendste bij ons in het bos zijn de honden, ik kan niet anders zeggen. Helemaal van die hondeneigenaren die op het ruiterpad lopen en dan gezellig hun hondje Fikkie in de kont van je paard laten bungelen. Ja, hij is gewend aan paarden, doettie anders nooit hoor... Onder appèl staan ze geen van allen, dat bestáát niet! Fikkie hier... jaja, Fikkie dáár!
Toch kom je heel zelden mensen tegen die hun hond wél onder appèl hebben staan, die netjes aan de kant gaan en zich verontschuldigen dat ze op het ruiterpad zitten. Die mensen vinden het spectaculair als je met een vaartje voorbij komt scheuren en hen in de stofwolk achterlaat. Maar het overgrote deel vindt jou dan asociaal, dat word ik er eerlijk gezegd ook wel eens van.

Toch gebeuren er ook nog zeldzame dingen. Op ons scheurpad stonden laatst een heleboel mensen met een paar honden. Wat ik ervan herkende waren het 2 dogo argentinos, een boxer en nog zo'n gecoupeerd geval met haar op z'n tanden. De mensen oogden nogal asociaal, maar... de honden kwamen direct toen ze geroepen werden, ze werden keurig netjes aangelijnd en na een vriendelijk 'goedemiddag' konden wij er zonder problemen langs. Het mooie vond ik nog wel dat aangelijnde dogo nog even lekker gemaakt werd met 'dat is een lekker hapje he?'.

Pas later realiseerde ik het me. Het is allemaal niet wat het lijkt...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 16:27

ik ben pas van me paard afgepleurd door een hond.....:S

Your stairway lies on the whispering wind

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 16:28

Laatst was ik aan het wandelen in een park waar wel honden en geen paarden mogen komen. Er kwamen 3 meisjes met grote ponies aanlopen. Toen ik er wat van zei, kreeg ik een grote mond. Ik had de honden aan de lijn gehouden, omdat ik ze aan zag komen. Toen we er langs waren toch maar de honden losgegooid, en lekker verder gewandeld.
Daar kwamen alweer 2 paarden aan. Mijn honden liepen een stuk voor me uit, en waren richting paarden gelopen. Ze liepen er in d buurt, maar gingen niet rennen of in de staart hangen of zo.
Ik heb toen de honden gefloten, en ze kwamen netjes weer naar me toe. Je ziet, het kan ook andersom.
De ellende is dat ze een manege gebouwd hebben naast ht park, en dat iedereen het "verboden voor ruiters" bordje negeert. Frusty

Goedgekeurd onderschrift :)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 16:33

ik waarschuw de mensen tegenwoordig.
In het bos kom ik immers meer honden tegen dan op mijn vorige stal die midden in de polder stond.

Ik zeg dat ik niet weet wat felix doet, hij heeft nog nooit getrapt maar ja eens moet de eerste keer zijn.Daarnaast hoop ik dat hij niet in paniek raakt of dat de hond ineens de tanden erin zet.
Ik hoop binnenkort met Danno weer naar het bos te kunnen en ik denk dat hij wel uithaalt, zal ik maar een bordje op zijn kont hangen?


ps: wie is er eigenlijk verantwoordelijk als zoiets gebeurd, mag toch aannemen dat dat de hondeneigenaar is he!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 16:38

ik waarschuw mensen met honden ook altijd maar zeg dan dat hij schopt. Ze weten dan niet hoe snel ze hun hond moeten 'vangen'. Gelukkig zijn er ook mensen waarbij de hond keurig luistert en een waarschuwing overbodig is omdat het dier netjes naast het baasje zit te wachten tot dat we met de paarden voorbij zijn. Ach en als we allemaal wat rekening met elkaar houden (ruiters dus ook met hondeneigenaren) dan kunnen we met zijn allen genieten van het bos / strand.

Geniet van de dag

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 16:39

wat aso van die mensen zeg. maar ik snap niet dat ze die honden niet onder controle hebben? dat vind ik echt heel vreemd.

maar idd het is niet zo als het lijkt.......

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:25

Stel je voor dat wij onze paarden net zo "goed" onder controle zouden hebben als sommige hondeneigenaren dat zou nogal een ravage geven.
Ik heb het eens meegemaakt dat ik door 2 honden aangevallen werd, mijn paard viel Boos! , stond gelijk weer op en de teugels gleden door mijn handen. Mijn zus was erbij met haar pony, die ging erachteraan in een noodvaart, stond ik daar ...alleen... totdat ik op het volgende veldje een hoopje fietsen zag liggen van voetballende kinderen . De eerste beste fiets gejat en zo hard ik kon ook er achteraan, en vervolgens al die jongens achter mij aan !! Haha! Gelukkig had mijn zus haar vrij snel te pakken, nog voordat ze de weg over was gestoken (had honger gekregen!) Maar ik was al heen en weer naar huis gefietst (langs provinciale weg !!!) omdat ik dacht dat ze wel naar huis zou rennen. Na een uur zoeken had ik mijn zus en mijn paard, die niets mankeerde weer gevonden.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:26

oh ja, die fiets heb ik toch maar terug gebracht !!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:30

haha soraya is ok een keer aangevallen door eenhond normaal was ze niet bang van honden maar nu?jeetje ik moet echt moeite doen om der erlangs te krijgen alleen houden de meeste mensen hun hond wel netje vast als ik erlangs kom

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:31

ik had dat laatst ook, met een golden retriever verderop, hard balffen toen we voorbij kwamen, en daarna rennend erachteraan, ben maar afgestapt, en die hond met de zweep weggejaagd, hij rende weg maar asl hij dichterbij was gekomen had ik hem een paar flinke meppen gegeven...
die hond loopt los op het erf rond, ook als de mensen niet thuis zijn, en gaat rustig op de weg liggen en wil dan niet weg als je er met de auto langskomt....rothond is dat....

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:35

mm die ond dat soraya heeft angevallen is ook een golden retreiver

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:37

vaak vind ik golden retrievers vriendelijke dieren maar dat hoeft dus niet


sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:39

nej het baasje zij tegenme hijwil alleen maar spelen maar ja dat zien soraya niet enziet het als een aanval envlucht weg 3 keer en toenwilde het baasje hem nog niet evenvashouden

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:44

soraya: zeg idd maar dat je paard naar honden schopt, of mep hem weg met je zweep.....iemand moet die hond toch opvoeden Knipoog

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:48

mnpaard schopt dan ook echt hoor wanneer een hond achter der gaat lopen tja dan mept ze en flilk ookmaar wanneer een hond van voren naar haar toe komt rennen ziet ze het als een aanval en rent weg

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:54

ow ja das lastig en gevaarlijk.....

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:46

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik zowel een paard als 2 honden bezit, en reageer daarom waarschijnlijk anders op paarden dan de meeste hondeneigenaren (alhoewel je ze niet allemaal over een kam moet scheren vind ik!)

Als ik met mijn honden wandel en ik zie een paard aankomen, roep ik ze ALTIJD bij me en laat ze zitten totdat de ruiter met paard op een behoorlijke afstand van ons weg is. Pas daarna laat ik mijn honden weer los.
Ik doe hetzelfde trouwens bij passerende fietsers, hardlopers en skeeleraars. De meeste mensen kijken heel erg verrast dat ik mijn honden bij me roep, maar ze waarderen het stuk voor stuk. En ik kan met een gerust hart weer verder, want ik zou er niet aan moeten denken dat mijn hond onder een fiets komt, of een trap van een paard krijgt...

Ik denk dat de meeste hondeneigenaren niet beter weten, en denken dat degene die op zijn paard zit dit dier wel in bedwang kan houden, niet gehinderd door enige kennis van onze paarden, die toch vluchtdieren zijn. Ik denk dat de meeste misverstanden ontstaan door (soms wederzijds) onbegrip.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:52

ik en een vriendin zijn ook n keer door 2 waakhonden (lees rottweiler en doberman oid) s'avonds tegen de schemer in een bos waar niemand komt tegen de avond. we reden door het bos en toen we de bocht omkwamen zagen we 2 honden staan. Wij keihard weggegalopeerd, maar die honden dus wel achter ons aan. Gelukkig waren wij sneller, want anders had het heel anders afgelopen.
die honden bleken later (we hadden de politie gebeld, want dat was wel heel gevaarlijk) van een manege daar te zijn.
van een manegehond verwacht je toch niet dat ze je zo komen aanvallen???

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:10

welgoeie waakhondendievenwaren n iet zo hard weggerend maar achter paarden aanrennen?nou beetje vreemd voor manegehonden

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:11

je zou toch denken dat die genoeg paarden zien op een dag...

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:20

ja dat lijkt me wel of waren het schaapshonden moeten die de parden opjgen ofzow

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:23

nee, de enige honden die daar rondlopen zijn honden van wandelaars of dus waakhonden. De poort van die manege staat wel vaker open dus waarschijnlijk kwamen ze daarvandaan (dat hoorde ik later tenminste)

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:24

geenbeste reclame voor die manege

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:58

Nope, je kan haast in eth bos wel voor die hondeneigenaren een word om de kont van je paard hangen: pas op, zwenkt uit Knipoog.
Wij hebben ook twee manege honden, één zwarte, en één witten, nou, die zwarte is zo dik, die komt de stallen niet in, maar die witte- (gnnnn...%@$%*#$&) Hij is zooo irritant, kom je het terrein op, komt ie blaffend op je af rennen (ik ben bang voor honden, ben ook vluchtdier) In stal houd ie wel zijn bekkie dicht, maar staat ie wel tegen een paard zijn been aan te pissen. Dan denk ik ook: hoe bijdehand. Nooit heeft één van de paarden een mep gegeven... jammer, maar waar...

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:15

Yorghos geeft gelukkig helemaal niks om honden. Wat dat betreft zit ik dus wel goed. Als er ergens zo'n "kreng" in Yorghos' staart gaat hangen, dan blijven we meestal even staan tot de eigenaar zijn hond komt vangen. Want idd staan de meeste honden niet onder appel.
Wanneer iemand uit eigen beweging zijn hond aanlijnt dan bedank ik die persoon altijd wel even. Vind ik wel zo netjes, en ik hoop dat ze dat de volgende keer ook zullen doen wanneer er een minder heldhaftig paard langs komt.

* To Belg, or not to Belg *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, kyraalica, SnuitjeLove, Vagabondo en 97 bezoekers