Probleem met lengtebuiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Probleem met lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 23:47

Ik vind het erg lastig uit leggen, maar ik zal het eens proberen...

Ik heb in het paasweekend 2 keer gereden op een paardje van een kennis van hippics. Ik merkte dat die redelijk lekker voorwaarts reageerde op het been, ik kreeg met een stapel overgangen de achterhand er naar mijn idee echt lekker onder, maar ik kreeg geen lengtebuiging om mijn binnenbeen... Gewoon bij het rijden van voltes en wendingen bleef hij kaarsrecht, ik kreeg er geen buiging uit.

Nageeflijkheid was ook niet alles, maar dat was naar mijn idee mijn schuld, maar hij hield zich zeker niet heel erg vast (ik vroeg m er niet door aan de voorkant, hoewel ik de achterhand er wel bij had)
Ik heb m de 2e dag met een spoortje gereden,. waarbij de reactie wel iets beter was, maar nog niet helemaal naar mijn smaak (oftewel nauwelijks reactie, maar wel iets)... Op moment dat ik bijtikte met de zweep ging ie alleen maar voorwaarts, ik kreeg geen (lengte)buiging...

Op moment dat je bij hem de contrastelling erbij pakt (zonder de binnenteugel helemaal los te laten, maar absoluut geen druk op de binnenteugel) pakt hij het bit vast en kan je helemaal niets meer ermee, overigens wel makkelijk weer weg te nemen door het bit los te laten en met been naar voren te rijden, maar ja, dan krijg je m ook niet in die contrastelling...

Ik rijd dit paard absoluut niet vaak, het is echt heeel af en toe als de eigenaresse geen zin heeft in rijden (gewoon geen zin, of door bijvoorbeeld kiezen trekken ofzo) en de bijrijdster niet kan... Ongeveer eens in de 2 maanden ofzo, maar ik vraag ma af hoe jullie zoiets aan zouden pakken...

Had ik toch de nageeflijkheid erbij moeten pakken? (ik zal ff foto uploaden zo, van hoe ie liep met losrijden en later...)

Losrijden
Afbeelding
Afbeelding

En wat later
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 12:58

Eerst nageeflijk rijden en daarna pas LB vragen! Zo te zien is dit paard niet nageeflijk.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:26

hij loopt inderdaad niet nageefelijk hij mag zijn hoofd wel iets meer laten zakken probeer maar naar halsstrekken toe te rijden zodat hij wat los laat.Maar rijd altijd van achter naar voor,dus niet je hand vastzetten en beengeven.Maar je kan beter wat hulp vragen want straks verpest je het paard niet vervelend bedoeld hoor.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:46

Inderdaad: eerst aktiveren voor je benen. Daarna nagevelijk maken. Hierdoor gaat hij nml zijn rugspieren loslaten, waardoor het makkelijker is om de lengstebuiging aan te nemen.
Rij eens op een kleinere volte en laat hem eens voor je binnenbeen naar buiten wijken. Let erop dat je wel je buitenteugel erbij houdt om hem te begrenzen, anders valt hij over deze schouder weg.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 12:04

Hij is wel goed aan het been (voorwaarts), ik had zelf ook al bedacht dat ik waarschijnlijk eerst aan de nageeflijkheid had moeten werken, maar dat ik ook zonder die nageeflijkheid wel buiging had moeten krijgen...
Maar jullie denken dus dat dat ook de oplossing is, dat de buiging pas na de nageeflijkheid kan komen...
Nimmedor, ik rijd dit paard dus maar heel af en toe en heb zelf sinds februari geen vast paard meer gereden (rijd ook niet op een manege)... Het enige wat ik rijd is af en toe eens een paardje van internet...

Overigens zit ik er wel over te denken om om de week priveles te gaan nemen bij een manege...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 12:11

Eerst nageeflijk! Hoe kun je ooit steling vragen zonder dat het paard het bit aanneemt?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 14:42

ik denk dat voorwaarts neerwaarts wel eens een handige oefening kunnen zijn voor jou en dat paard. hierbij werk je aan activiteit van het been, lengtebuiging én nagefelijkheid.

succes