westernpaardjes "grof" ingereden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

westernpaardjes "grof" ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 08:53

Ik heb zelf ooit een paar westernlessen gehad. Ben er mee gestopt omdat ik de stal niet leuk vond, maar vind het wel een erg prettige, vriendelijke manier van rijden.
Maar nou heb ik gehoord dat paarden die ingereden worden erg ruw behandeld worden. Dat dingen zeg maar met grof geweld worden geleerd. Dan kan ik me wel voorstellen dat ze daarna op hele lichte hulpen reageren, maar ik wil het nou toch eigenlijk ook wel van een paar westernruiters zelf horen.
Ik wil namelijk heel graag weer westernlessen gaan nemen, maar wil natuurlijk wel dat de paarden gewoon plezier hebben in wat ze doen. Op de stal waar ik eerst reed, vond ik ze tijdens de trainingen ook erg ruw met hun eigen paarden omgaan, dus vandaar dat ik het vraag.
Tja het klinkt misschien stom zoals ik het vraag, maar ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel. Ook deze vraag omdat ik het idee heb dat "gewone" paarden vaak naar mijn idee veel meer druk/ondersteuning/aanwijzingen nodig hebben (Ik weet ook wel dat dit een hele andere rijstel is maar toch...)


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:13

een goede westrern ruiter rijd zijn paard met zachte hand in en vraagt.

Dat ruk en pluk werk wat jij gezien hebt is iets waar de meeste mensen vol afgrijzen naar kijken. En wat de westernsport een slchte naam bezorgd
Deze manier werkt allemaal averechts en een ontspannen paard zal je nooit echt krijgen.

Uiteindelijk heb je zelf de teugels in handen en ben JIJ degene die het doet. Mensen die blindelings hun trainer nadoen'omdat dat hoort' kunnen maar beter een geit gaan kopen.

Er zijn zeker goede westernstallen waar je goed les kan krijgen.
het is wel even zoeken.
misschien is er wel een bokker die jou verder kan helpen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:34

Jip80 schreef:
Maar nou heb ik gehoord dat paarden die ingereden worden erg ruw behandeld worden. Dat dingen zeg maar met grof geweld worden geleerd. Dan kan ik me wel voorstellen dat ze daarna op hele lichte hulpen reageren, maar ik wil het nou toch eigenlijk ook wel van een paar westernruiters zelf horen.


Uhmmm het lijkt mij dat je dan heel erg met je paard moet gaan vechten en dat hij/zij helemaal niet op lichte hulpen reageert.
In iedere tak van sport in de paarden zijn er mensen die hun paard met geweld in rijdt... Lips are sealed Dat wat cowgirl noemt, ruk en plukwerk is inderdaad afschuwelijk. Ik heb een keer zo'n paardje gereden.. en om hm naar beneden te krijgen kon je alleen maar een paar flinke snukken geven.. ik was weer een ervaring rijker. De eigenaar was helemaal larisch (schrijf je dat zo?) van die methode. Tja. Ik niet.


Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 10:23

Ik heb mijn arabier net laten beleren bij westernstal Dineke Jonker en ik kan alleen maar zeggen dat ze het super hebben gedaan!
Hij reageert meestal meteen op stemhulpen en hoef dus heel weinig andere hulpen te geven. (ik ben natuurlijk nog wel helemaal in de beginfase maar ik ga wel proberen dat zo voort te zetten)
Bailey is de rust zelve als ik hem opzadel en hoef hem niet eerst te longeren, hij vind het echt leuk om te gaan rijden.
Mijn ervaring met westernrijden is juist het tegenovergestelde van het ruk en pluk werk.
Ik denk dat je de juiste trainer moet vinden, eerst eens overal gaan rondkijken en veel informatie inwinnen. Voor mij was Drente (waar Dineke) zit een heel eind weg maar het is het absoluut waard geweest!!

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 12:37

Nou ik ben in elk geval alweer een stuk gerust gestelder!
Waar ik eerst was geweest moest ik idd ook een paar flinke rukken geven aan de teugels om het paard "netjes" te laten lopen. Bleef ik liever gewoon met zachte hand dressuur/recreatief rijden, dan dat ik daar mee doorging...

Weet iemand dan misschien een goeie stal in de buurt van Den Haag, of in elk geval in zuid holland?

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 15:12

Citaat:
Waar ik eerst was geweest moest ik idd ook een paar flinke rukken geven aan de teugels om het paard "netjes" te laten lopen.


Ik vraag me wel eens af wie er met deze vreselijke methode is begonnen.
en ik vraag me nog meer af waarom mensen deze methode gerbuiken en daarbij zelfs les geven en dat hun leerlingen het ook over nemen.

Heb toen ook zo'n groep aan de gang gezien en ze deden het allemaal.
Is er dan helemaal geen gevoel meer voor paarden, of beter gezegd waar zit het verstand van deze mensen??

Dat is een ding wat ik nog steeds niet kan plaatsen en gelukkig ook nooit zal doen ook.

Ik rijd mijn paard naar het bit toe en hij geeft na, ik (iedereen trouwens) heb dat ruk en pluk niet nodig.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 16:17

Mijn paard, die ik toch wel graag in de sport wil uitbrengen en die ik zelf beleer, wordt gewoon op een normale manier behandeld hoor Lachen Geen geruk en gepluk en geschop, maar gewoon rustig aan. Hij moet het ook allemaal leren en met geweld schiet je niets op. Ik vind het belangrijk dat we allebei plezier hebben met rijden Lachen
Dus nee, niet iedereen doet zo ruw en grof. Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 17:46

hoi ik doe met mijn paard ook western nou jah niet echt heel erg maar ik heb de methode van pnh gebruikt dus mischien helpt dat ik vind het een hele goede manier van met je paard omgaan is niet hard je kan eens kijken op www.parelli.nlsucces verder groetjes laura

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:30

Jip80 schreef:
Ik heb zelf ooit een paar westernlessen gehad. Ben er mee gestopt omdat ik de stal niet leuk vond, maar vind het wel een erg prettige, vriendelijke manier van rijden.

** Zeer afhankelijk van de stal waar je komt, of het een vriendelijke manier van rijden is of niet.... Schijnheilig

Maar nou heb ik gehoord dat paarden die ingereden worden erg ruw behandeld worden. Dat dingen zeg maar met grof geweld worden geleerd. Dan kan ik me wel voorstellen dat ze daarna op hele lichte hulpen reageren

** Ehhhh, rijmt dat met elkaar? Als je heel grove hulpen gebruikt met aanleren, stomp je het paard eigenlijk af, dus zou hij daarna niet meer op hele lichte hulpen moeten reageren.
Misschien bestempel jij dingen als " grof" die ik eerder als " duidelijk" zou omschrijven

, maar ik wil het nou toch eigenlijk ook wel van een paar westernruiters zelf horen.

** Je denk toch niet dat er nu iemand is die zegt "Ja, ik rij m'n paard inderdaad aardig grof in ja" Verward Dus ehhh.....

Ik wil namelijk heel graag weer westernlessen gaan nemen, maar wil natuurlijk wel dat de paarden gewoon plezier hebben in wat ze doen. Op de stal waar ik eerst reed, vond ik ze tijdens de trainingen ook erg ruw met hun eigen paarden omgaan, dus vandaar dat ik het vraag.

** Maar toch heeft die stal je meegegeven dat het een prettige en vriendelijke manier van rijden is Verward
Maar ik denk gezien je woonplaats wel dat ik weet bij welke stal je staat, en daar staat inderdaad een stel ruiters die hun paard behandelen alsof 'ie uit een blikje komt.... Gelukkig zijn er ook goeie...

Tja het klinkt misschien stom zoals ik het vraag, maar ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel. Ook deze vraag omdat ik het idee heb dat "gewone" paarden vaak naar mijn idee veel meer druk/ondersteuning/aanwijzingen nodig hebben (Ik weet ook wel dat dit een hele andere rijstel is maar toch...)

** Vergis je niet, westernrijden doe je ook niet vanaf dag 1 met een losse teugel en volledig op zit en neckreining. Wij starten ook met aanleuning, van achter naar voren tegen het bit aanrijden, en van daaruit pas verder...

Tip: Nodig jezelf lekker eens uit bij verschillende (Bokt?) westernruiters, ga lekker kijken hoe zij met hun paard omgaan, hoe hun trainers met hun paarden omgaan (!!!!!!) en wat voor gevoel je daarbij krijgt.
Ik zit bij je in de regio, en bij deze ben je van harte uitgenodigd om eens bij ons te komen kijken. Misschien is onze stal wel wat voor je, en misschien ook niet. Dat kun jij alleen beoordelen! Maar wees welkom!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:00

Jammer genoeg ben jij ook weer een van de vele ruiters die op de verkeerde plek terecht is gekomen. Jammer maar helaas ze zijn er nog steeds, de trainers die zo incapabel zijn of in sommige gevallen ook door de groei van de sport,zo totaal over vraagt dat ze met harde hand het in een paard moeten slaan , schoppen en rukken. Ze hebben intimidatie hoog in het vaandel.
Je hebt er goed aan gedaan er weg te gaan. Dat zouden meer mensen moeten doen. Verder heb je gelukkig het lef te vragen of het wel zo hoort. Dat hebben veel mensen ook niet en roepen dan alleen “dat western rijden is echt niks”.
Ik hoop dat je het advies van de meesten hier gaat opvolgen. Ga eens op een ander kijken, deze lui zijn niet de standaard, ze zijn HET voorbeeld hoe het NIET moet.

Ik hoop dat je toch door zet en vind wat wel bij je pas. Want het is inderdaad een enorm leuke sport

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-03 10:38

Even naar aanleiding van het bericht van Sonja. De opbouw van mij bericht(en) was idd niet erg logisch. Voordat ik ging lessen heb ik me wel wat georienteerd op het westernrijden, en daarbij kwam het erg vriendelijk over. Ik ben in Duitsland wel eens op een westernstal geweest en daar ging het er zover ik kon zien ook gewoon vriendelijk aan toe zoals ik dacht dat het zou gaan. Toen ik dus had bedacht dat ik ook wel wilde gaan lessen ben ik naar de enige stal gegaan waarvan ik wist dat ze lessen gaven. Daar ben ik dus wel een beetje afgeknapt. De eerste les was erg leuk, was meer een beetje rondhobbelen dan echt rijden, maar ik moest ook nog van mijn dressuur hulpen afkomen. 2e en 3e les werden dus schop en trek werk. Toen werden er ook bij ons in de bak wedstrijdpaarden getraind en dat dat zag er ook niet al te prettig uit voor die beesten...
Dat grof met aanleren zal ik ook nog wel toelichten.
Na mijn western lessen hoorde ik dus van iemand dat bij western het inrijden ook een hoop trekwerk vergt. Als je alleen even naar t hoofd kijkt: paard moet aan de teugel lopen, dat krijg je voor elkaar door te rukken aan t bit. Paard loopt zoals het hoort. Als ie dan weer anders gaat lopen trek je weer een paar keer. uiteindelijk leert t paard dat met zn hoofd zoals t hoort, het geen vervelend gevoel of zelfs pijn geeft en zal dus op lichtere hulpen reageren. Dit is dus een voorbeeld van wat ik grof vind. Ik begrijp ook wel dat niemand gaat zeggen dat ie zn paard grof behandelt, maar er zijn in elk geval genoeg mensen die reageren en zelf ook oneens zijn ermee!

Ik kom graag een keertje bij jou op stal kijken, hoe meer ik zie en leer, des te beter wordt mijn keuze voor de stal waar ik zal gaan lessen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers