Angst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 13:20

Vorige jaar juli heb ik een tinkermerrie gekocht.
Er was mij verteld dat ze gewoon bereden was en heb er voor aankoop ook mee buiten gereden (met de eigenaar er naast).
Eenmaal thuis bleek ze heel weinig te kunnen en hulpen snapte ze helemaal niet.
Ik ben toen met haar weer bij het begin begonnen (longeren ed) en dat ging heel goed.
Een paar keer heeft een vriendin haar onder het zadel gehad en toen ben ik er zelf op gegaan (ben nog al een scheitluis).
Eerst onder begeleiding en toen een keer alleen.
Toen ik alleen was schrok ze waarschijnlijk ergens van en ging er vandoor.
Omdat ze niet op de hulpen reageerde kon ik haar niet terug krijgen en belande ik uiteindelijk in het zand en brak mijn vinger.
Daardoor kon ik een tijd nix met mijn paardje doen.
Toen ik weer wilde beginnen kreeg Luna (mijn tinker) last van haar longen en kon ik dus weer nix doen.
Ondertussen bleek Luna ook nog drachtig te zijn, dus nadat het weer beter met haar longen ging is ze met zwangerschapsverlof gegaan (ze had een enorme buik en geen zadel dat nog paste).
Het veulen is geboren op 16 april en ben nu weer met Luna aan het longeren.
Het probleem is alleen dat ik er niet meer op durf.
Ik ben bang dat ze er weer vandoor gaat zonder dat ze ergens op reageert.
Ik heb haar gebit na laten kijken en daar zaten wat haken op maar niet zo erg dat ze daar nou heel erg last van zou hebben.
Misschien de combi van nix gewend en die haken maar iig ik vertrouw haar niet meer als ik erop moet.
Zolang ik naast haar sta durf ik er alles mee maar ik durf er niet op.
Heeft iemand hier ervaring mee? of tips voor mij?

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 13:53

ten eerste is het een goed idee om er niet alleen op te gaan, maar dat er wel iemand bij is met verstand van paarden, en die haar ook vanaf de grond aankan.
bijvoorbeeld een goede vriendin of een goede instricteur/rice.
dan doe je haar aan de longe, en die vriendin longeert haar dan.
dan laat je haar stilstaan, en je klimt erop en gaat verder met longeren.
evt kan er nog een derde persoon bij, die aan het hoofstel haar vastoud.
als je er eenmaal op zit, blijft die persoon naast haar stilstaan, en pas als jij haar een duwtje met je kuiten geeft, gaat die persoon ernaast ook lopen.
als jij een ophouding geeft, blijft die persoon ernaast stilstaan.
want stilstaan en doorstappen, is de basis voor de rest.
als jullie daar goed op reageren, kan de longe eraf, en dan loopt er ( als je nog steeds zo bang bent) alleen nog iemand naast.
maar als je erop zit, ( zonder of met longe) en ze heft ( de eerste keer) 3 keer goed gereageerd ( dus 3 keer stilstaan en 3 keer stappen) dan hou je ermee op.
en dat bouw je zo weer op.
verder is het voor jou missschien goed om een paar lessen te nemen op een ander paard, zodat je weer vertrouwen krijgt.
veel succes ermee!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 13:56

Zelf ben ik ook echt een held op sokken. Ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt en/of ingereden.
Ik ben ermee gestopt omdat ik na een ongeluk ook te bang geworden ben. Rijtechnisch kan ik het wel, maar ik ben gewoon te bang geworden. Ik heb nog wel de hoop dat mijn lef ooit nog terug komt Scheve mond

Wat ik jou aanraad is iemand erbij halen die je wil helpen om eerst je paard vertrouwen te geven en vervolgens jou. Hij of zij gaat er de eerste aantal keer op. Zo leert je paard dat het allemaal niet zo eng is en kan jij zien hoe braaf je paard misschien wel is (laat dit wel door een wat ervaren iemand doen).
Als je paard weer het vertrouwen heeft kan jij erop om het vertrouwen van je paard terug te krijgen.
Ik heb het op deze manier vaker gezien en het heeft veel mensen goed geholpen.

Succes! Lachen


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:14

Niet alleen met je Tinker aan de gang gaan. Vraag iemand met verstand van paarden om jou te helpen. Evt. kun je diegene vragen er de eerste keren op te gaan, zodat jij er pas op hoeft als je over je angst heen bent.

* To Belg, or not to Belg *

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:07

Je schreef dat je erop reed met de eigenaar ernaast, reageerde ze toen ook niet op je hulpen ?Wat ik zelf heb meegemaakt en sinds kort pas achter ben, is dat een paard wel even tijd nodig heeft om aan jou te wennen en jou als (nieuwe) "leider" te zien. Toen je erop zat, liep haar "leider" ernaast, dus volgt ze wel. Ik heb ook regelmatig in het ziekenhuis gelegen, door deze fijne sport, heb nu gekozen voor een koudbloed (shire), omdat ze bekend staan om hun zachtaardige karakter. Maar koudbloeden, dus ook tinkers, zijn ook hardnekkiger voor ze iets oppikken. Ik bedoel, een warm- of volbloedpaard is gewoon sneller onder de indruk. Ik werd zowat platgewalst door mijn Shire, gewoon omdat ze mij niet accepteerde, buitenrijden deden we tot een bepaald punt en dan bracht ze me weer naar huis, met al haar kracht, ja, nu lachwekkend, maar was niet leuk. Ik heb nu les en we zijn begonnen met aandachtsoefeningetjes, dus dat ze alleen met mij bezig moest zijn. Alles mocht rondlopen in de bak en om de bak (honden, koeien aan de buitenkant), was alleen maar een goede oefening. En wat had ik een buikpijn ! Maar.......4 maanden verder...het is over! Succes, he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:18

Goede begeleiding zoeken, en vooral voor ogen houden dat je je paard voor je plezier hebt. Dus voelt het een dag niet goed aan, dan niet erop gaan zitten. Het is hobby en een hobby moet leuk zijn.
Met een goede instructrice kom je d'r wel.
Succes!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 15:24

carin schreef:
Je schreef dat je erop reed met de eigenaar ernaast, reageerde ze toen ook niet op je hulpen ?

Daar heb ik toen niet zo opgelet, ze ging wel lopen toen ik mijn benen aankneep maar ik denk achteraf dat ze ging lopen omdat die meneer ging lopen, halthouden idem.
De vorige eigenaar was een handelaar, luna heeft daar maar 6 weken gestaan en ze is nu al 10 maanden bij mij.
De handelaar heeft haar geimporteerd uit ierland zoals vele tinkers hier in nederland.
In ierland heeft ze in een kudde gestaan.
Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat ze aan mij als leider moet wennen, ook omdat ze als ik ernaast staat alles voor me doet, daarom denk ik dat ze gewoon niet bereden is.
De handelaar heeft mij later verteld dat hij er alleen mee wezen rijden is samen met andere paarden dus denk ik dat ze daar dus gewoon gezellig achteraan is gelopen.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:11

Wederom een klassiek Tinkerverhaal dus....
Ongelofelijk hoe vaak dat dit gebeurt....
Je staat in ieder geval niet alleen Tinkerluna, er zijn heel veel mensen op deze manier erin getrapt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:18

Ik ben ook geen held, en heb ook een tinker. De mijne is een jaarling en kan zich ook behoorlijk sterk maken. Ik laat me echter niet op m'n kop zitten van hem, paarden in het algemeen profiteren er snel van, maar aanvaard ook snel als we hem iets leren of afleren. Denk dat je best onder begeleiding kijkt wat ze kent of niet. Dingen die ze kent zal ze direct tonen als je het vraagt. Krijg je een verward paard onder je kont ... kent ze het dus niet of onvoldoende. Verder rekening mee houden dat ze al een tijd lang niet bereden is geweest, ze kan dus extra vrolijk gaan doen, en nog meer als ze doorkrijgt dat je bang van 'r bent.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:08

Hoi Tinkerluna.
Ik heb die angst ook gehad, voor mijn vorige paard dan, ik ging met buikpijn heen het zweet brak me aan alle kanten uit.
Ik ben er ook afgelazerd.
Wat bij mijn paard hielp was zingen!!
Daar worden ze heel rustig en ontspannen van, en let op haat gedrag.
Heeft ze lang stilgestaan?
Hoe hoog staat ze in t voer?
Heeft ze overdag weidegang?
Dit bepaald haar gedrag, en haal er anders iemenad bij diewel durft!!
Want je moet even doorzetten, en dan heb je gewonnen, maar dit begin moet je echt even doorheen hoor!!
Heel herkenbaar!!
Groetjes en sterkte ermee, chiqa

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:33

ik weet precies wat je bedoeld ik durfde mijn paard niet eens meer te longeren , maar als anderen er steeds mee bezig gaan en het gaat dan goed , dat is ook erg goed voor je zelfvertrouwen want dan zie je dat er niks gebeurd , dit scheeld bij mij wel een hele hoop , ik durf nog niet alles met hem maar stukje bij beetje wordt het beter ik hoop dat je iemand kunt vinden die je kan helpen , succes

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 20:11

jullie moeten beide eerst weer vertrouwen in elkaar krijgen.
begin met eenvoudige dingen en denk niet gelijk aan rijden. poets haar, vaak en lang. doe kleine dingen met haar. zelfs los in de bak laten en met haar 'spelen' helpt het vertrouwen te winnen van beide kanten. pas wanneer je het gevoel hebt dat het klikt haal je er iemand bij met verstand van paarden en begin je langzaam aan het weer op te bouwen. eerst misschien aan de longeerlijn rijden en wanneer je het gevoel hebt dat je het aankunt kun je je loskoppelen en beginnen met rijden...(natuurlijk wel eerst iemand er bij vragen om je te helpen..) en misschien helpt het als je de oude eigenaar vraagt naar de achtergrond en karakter van je paard?
succes Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 20:45

Het lijtk mij idd ook het slimste om een ervaren iemand te zoeken die samen met jou met je Tinker aan het werk gaat. Evt. kan die gene er de eerste paar keer op, als dat goed gaat kan zij/hij er ook het eerste kwartier - half uur op, dat jij daarna nog even gaat. En het zo rustig aan opbouwen zodat jullie vertrouwen in elkaar krijgen.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

lill_me
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:43

zelf ben ik ook een van een pony (1centimeter te klein voor paard) af gevallen....
ik heb een tijd niet meer durfen rijden (kon ook niet had gebroken arm Huilen ) maar mijn vriendin heeft mijn paard vast gehouden toen ik er voor het eerst weer op ging. later ben ik begonnen aan de longeerlijn en nu rijd ik weer prima met mijn paardje Haha! dus je moet gewoon proberen. eerst poetsen, knuffele,, vasthouden longeerlijn en dan kan je vanzelf weer gewoon rijden ....
ik hoopdat je hier wat aan hebt doei

always look on the bright site of life... Tong uitsteken

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:05

Ze is wel al 10 maanden bij jou, maar je hebt niet de mogelijkheid gehad om met haar aan de slag te gaan, toch ?In die kudde waar ze uitkomt, wist ze goed haar plekkie, bij jou moet ze nog even snappen waar ze staat, alhoewel je ernaast wel alles voor elkaar krijgt....ik heb eigenlijk precies zo'n verhaal, mijn Shire liep tussen Zeeuwse trekpaarden, waarbij ze niks te vertellen had. De eerste maanden had ik weinig tijd voor haar, ze kwam op een ongelukkige tijd te koop, maar ik had haar al 3 jaar "op het oog", dus ze was ingeburgerd in de wei, bij de andere paarden.
Dat moest ik echt doorbreken, ze wilde superdominant tegen mij gaan doen.Maar met die aandachtsoefeningetjes in de les (ik rijd dan western, maar dat maakt niks uit) is het echt gelukt en dat raad ik je ook echt aan. Ik heb bij het begin ook gedacht ; jeetje, nou heb ik een koudbloed, maar elke buitenrit staat ze op haar achterbenen! Het werkt echt ! Veel succes hoor, het gaat jou ook lukken!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LauraDB en 87 bezoekers