Stal: in de winter binnen / zomers in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Stal: in de winter binnen / zomers in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 09:07

Kan je een paard (alleen voor de winterstalling) echt binnen houden in de stal, zonder weide? Of heeft ze echt veel beweging nodig?

Bij die stal die ik kan krijgen is namelijk geen enkele wei bij. Ze heeft dan alleen een stal. Ik kan wel met der gaan lopen, maar dat is niet echt veel beweging. Dit zou alleen in de wintermaanden zijn, in de zomer heb ik wel een wei. Maar daar mag ik namelijk weer geen stal in bouwen. Dus alles is apart, helaas. Lips are sealed

Doet een van jullie dat ook, of zeggen jullie dat kan gewoon niet zonder weidegang??


manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:14

Mijn paard heeft in het verleden ook op een stal gestaan zonder uitloop in de winter. Nu kan het ene paard daar sowieso beter tegen dan de ander, maar voor mijn paard niet meer!! Ik merk dat wanneer hij ook in de winter lekker naar buiten kan, als is het maar een paar uurtjes, hij veel vrolijker is in zijn werk. *LOL* Ook blijft hij veel soepeler dan wanneer hij continu op stal staat. Hoe zou jij het vinden 22 uur tussen 4 muren te staan? Ik zou er niet aan moeten denken!!

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 09:22

Ik vind het ook heel moeilijk om te doen... dus voordat ik er echt aan begin wil ik graag jullie ervaringen horen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:34

op mijn vorige stal stond sjaak ook de hele winter binnen. Hij kan er op zich wel tegen, maar je merkt gewoon aan hem dat hij happyer is als hij even naar buiten kan.

Maar voor hoeveel maanden moet je hem op stal houden?
sjaak stond nl van oktober t/m juni (!!!!) binnen.

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 09:44

Tja, voor hoelang, ze heeft mok op een van haar onderbenen en dat begint al in het regenseizoen, dus ze moet toch tegen die tijd binnen staan.

Maar ik denk oktober t/m april, zo ongeveer. Ligt eraan of het niet de hele tijd regent.

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 09:47

Maar ging je wel met Sjaak af en toe lopen dan? Of bleef hij echt 7 maanden stil staan?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:48

Hij kan best in het winterseizoen binnen staan mits elke dag beweging gegeven wordt. Dat is een vereiste.

en dan bedoelik natuurlijk niet 10 minuutjes stappen!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:51

Gitte schreef:
Maar ging je wel met Sjaak af en toe lopen dan? Of bleef hij echt 7 maanden stil staan?


ik reed hem gewoon, maar dat betekent dat hij perse naar mij moet luisteren als hij gat bewegen en dus niet even kan rollen, rennen gek doen etc. Dat vond/ vind ik gewoon sneu.

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 10:02

Nee, ok, ze kan dan niet gek doen, alhoewel... dan zou ik met een longeerlijn er achter aan moeten rennen, op het bijgelegen voetbalveldje...

BinkyGirl

Berichten: 96
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:03

nou ik denk dat als ie alleen maar binnen staat in de winter dat dat niet egt goed voor hem is. want ik denk wel dat ie echt beweging nodig heeft enzo, anders krijg je stijfheid en al die vervelende dingen. en ik denk dat ie ook heel erg gaat flippen als die de hele winter niet ken rijden.
en ik zeg niet dat het gebeurd maar HET ZOU KUNNEN dat je paard dan ook uit verveling gaat lucht zuigen. en dat is heel vervelend:S

Ik had een hele lieve shet die is nu verkocht aan Angelique

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 11:25

Ik vind het nog moeilijk, de een zegt kan makkelijk, mits ie af en toe toch beweging krijgt. En de ander zal het me niet aanraden...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:31

Nou het is eigenlijk heel simpel, wat voor dier is een paard van nature? Het is een dier dat van nature altijd beweging heeft. Het is verschrikkelijk onnatuurlijk om een steppedier in een hokje te stoppen en hem af en toe er even uit te laten.
Het is nu heel normaal om een paard op stal te zetten, maar hou altijd de oorsprong van het dier in het achterhoofd. Als jij om praktische redenen hem in boxje wil zetten, zorg er dan voor dat hij op z'n minst elke dag beweging krijgt.
Nooit een paard opsluiten in een box met de gedachte die red zich wel. Zeer onnatuurlijk voor een paard en echt heel slecht.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 11:41

Het is niet direct om 'praktische redenen' maar de wei die ik in de zomer kan huren, daar mag dus geen stal opgebouwd worden. Anders had ik het wel anders gedaan.

En ik zal der dan wel beweging geven, maar kan haar dus niet laten rennen, er is wel een een stuk gras vlakbij, maar gewoon zonder afzetting. Dus ik kan haar alleen met een longeertouw een beetje laten rennen.

En zal dus veel met der moeten lopen!! Maar dat vind IK geen probleem maar vind het belangrijker of dat ook voor mijn 'toekomstige' paard dan geen probleem is.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:47

Gitte schreef:
Het is niet direct om 'praktische redenen' maar de wei die ik in de zomer kan huren, daar mag dus geen stal opgebouwd worden. Anders had ik het wel anders gedaan.

En ik zal der dan wel beweging geven, maar kan haar dus niet laten rennen, er is wel een een stuk gras vlakbij, maar gewoon zonder afzetting. Dus ik kan haar alleen met een longeertouw een beetje laten rennen.

En zal dus veel met der moeten lopen!! Maar dat vind IK geen probleem maar vind het belangrijker of dat ook voor mijn 'toekomstige' paard dan geen probleem is.


Sorry, als het als aanval overkwam, dat was niet de bedoeling Knipoog
Als jij ervoor kan zorgen zoals je hierboven beschreef dat hij voldoende beweging krijgt is er echt niks aan de hand hoor.
Ik heb vaak op stallen gezien dat de paarden in de winter binnen staan. Ook jouw paard zal dat aan kunnen. Zolang er voldoende beweging tegenover staat.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:49

maar, hou er rekening mee dat in de wintermaanden het vaak tegenzit met het weer en een grasbodem verradelijk glad kan worden of drassig. Niet de beste manier om je paard beweging te geven. Kun je niet vanaf daar naar een binnenmanege oid? Of in ieder geval een geschikt terrein om te rijden/longeren?

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 11:57

He Kyra,

Ik zag het ook niet als 'aanval' hoor Pling . Ben al blij dat je me helpt met meedenken...

Er zit niet echt een manege in de buurt, er is er wel een ± 6 km verderop maar een trailer heb ik niet. Niet echt een optie, dacht ik. En iets geschikts vinden om te longeren? Ik dacht zelf aan dat veldje, maar je hebt gelijk dat zal wel drassig worden met sneeuw en als het vriest, keihard! Huilen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:02

oke dan is het goed! Haha!

Ja, het grootste probleem in de wintermaanden is of veeel te veel regen of inderdaad bevriezing. En als je dan aan een longe op het gras gaat....lijkt me geen optie. Ik zou eerst eens verder kijken naar iets anders, wat meer geschikt is. Gelukkig is het nog lang geen winter, dus tijd zat toch?

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 12:07

NEEE, was dat maar zo!!!! Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Het is mijn verzorgpaard en ze staat te koop, ze willen haar dus SNEL weg doen! Huilen Huilen dat is juist mijn GROTE probleem, ik ben dus van alles aan het regelen, om haar te proberen te kopen... Verward

Maar ik moet dus eerst stalling enz. zien te regelen, en als ik dat voor mekaar heb dan pas kan ik haar kopen!!

Dus ik heb heel WEINIG tijd!! Frusty

En ben dus vanalles aan het proberen om der maar ergens te kunnen huisvesten, snappie???

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:19

Gitte, ik heb je even gepb't.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:23

is er aan die stal een paddock/binnenpiste waar hij eventueel eens in los mag lopen?

Gitte

Berichten: 92
Geregistreerd: 15-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 13:19

Nee, helaas niet. Geen paddock ofzo, ik moet dan echt ergens naar toe. Het is alleen een stal...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:03

Ik zou het niet doen... Grote kans dat het paard zonder voldoende goede beweging (dus echt flink rijden, draven en galoperen en veel stappen) heel druk en vervelend gaat worden. Als je niet eens een bak, of paddock bij de stal hebt, of in de buurt waar je mag rijden of los mag laten, dan zou ik het dus echt niet doen! Je paard kan dan nooit eens paard zijn!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:55

Is er geen mogelijkheid om hem te laten staan waar hij nu staat? Of is dat juist op het terrein van de huidige eigenaar?

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 23:53

mijn pony stond ook van de winter binnen omdat het gewoon niet anders ging. Hij staat nu weer dag en nacht buiten. Op zich ging het wel omdat mijn pony het overal wel naar zijn zin heeft, zolang er maar voer is. Ik merk wel dat mijn pony nu weer veeeeeel braver en gehoorzamer is doordat ie zijn energie weer kwijt kan op het land.
Als je paard binnen staat wel MINIMAAL 20 min beweging p.d. (liefst (ook) even losgooien).....liever langer....


Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:12

Die van mij staat 's winters altijd dag en nacht in de paddock..
Weer of geen weer Haha! LEES STINKER Tong uitsteken

En zomers altijd buiten ook dag en nacht op de wei..
Maakt niet uit of het nu weer of geen weer is!

Tja... Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 bezoekers