Kortademigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Kortademigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 20:45

Toen ik vanavond met Carina aan het rijden was viel het me op dat ze heel erg kortademig was. Na ongeveer 5 minuten draven liep ze helemaal te hijgen, en pas na 5 min stap, en 5 minuten stilstand werd de ademhaling weer een beetje normaal...
Ik ben meteen gestopt met rijden, en kreeg het advies om haar morgen ochtend te longeren en te kijken hoe ze dan is, en hetzelfde morgen avond nog eens te doen. Wordt ze weer kortademig dan zou ik een veearts ernaar laten kijken.

Nu was het vanavond best wel vochtig en warm, zou dat een oorzaak kunnen zijn?

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:02

ik heb er niet echt veel verstand van maar aclt het vochtig en warm is is het meestal ook benauwd dus dat zou best kunnen ja dat dat de oorzaak is.........

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:17

Die van mij hijgt ook heel snel, maar puur omdat de conditie nog opgebouwd moet worden.

Hoe oud is die van jou? Is ze laatst een keer ziek geweest, verkouden of hoesten?

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 12:58

3 jaar, niet verkouden en niet hoesten.

Vanochtend heb ik haar dus gelongeerd. 20 minuten aaneengesloten gedraafd, en ze hijgde niet, zweette ook niet. Ik neem aan dat ze gister een slechte dag heeft gehad, of misschien wel last van het weer??

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 14:36

En als je de hoest opwekt door te 'knijpen' onder de hals, en dan?
Denk dat het even afwachten is.
En 3 jaar is nog jong, zal ook wel wat met conditie te maken hebben hoor. Misschien zware bak, of gewoon niet gewend aan het benauwde weer.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 17:10

Dus vandaag was het weer helemaal normaal?
Ik schrok al. Ik heb dat een keer met een vroegere verzorg Haf gehad. Bleek ze acute bronchitus te hebben.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 09:13

Altijd uitkijken met zulke dingen.
Mijn verzorgpony is chronisch kortademig, helaas. Het is altijd een nadeel. Er is alles aan gedaan, maar toen ze kwam had ze het al, helaas.
En mijn eigen pony ging ook sneller hijgen, en daarbij werd hij slomer. En bleek bloedarmoede te hebben.

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:51

Mijn paard heeft ook altijd erg last van weerswisseling naar warm en klam weer. Staat dan helemaal de schudden na een klein poosje rijden.
Als het weer een paar dagen zo blijft, went hij eraan en is het over.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 20:47

Summertje schreef:
En als je de hoest opwekt door te 'knijpen' onder de hals, en dan?
Denk dat het even afwachten is.
En 3 jaar is nog jong, zal ook wel wat met conditie te maken hebben hoor. Misschien zware bak, of gewoon niet gewend aan het benauwde weer.


Hoest is bijna niet op te wekken, en als je hem opwekt komt en een droog kuchje uit en dat is alles.

Haar conditie is niet optimaal maar ook niet echt slecht, en de bak is zoals hij altijd is.

'K heb haar in de tussentijd weer gereden, en een paar keer gelongeerd. Ze heeft gelukkig nergens last van, ze loopt zoals ze altijd doet, en ook haar ademhaling is zoals hij normaal is.
Ik denk toch dat ze last heeft gehad van het weer, of net een plens water had gedronken wat haar dwars zat Verward

In ieder geval blijf ik haar in de gaten houden, maar zoals het er nu uitziet is het eenmalig geweest.

M'n instructice had het trouwens ook erover dat ze een haf kende met Bronchitus, komt dit bij haflingers vaker voor?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:27

Mijn Haflinger is wel gevoelig voor stof. Mijn verzorgpony is een WelshCob. Zij kwam doodziek. Gelukkig is ze nu gezond, maar in totaal is ze 6 weken futloos geweest van de verkoudheid, en dat heeft haar geen goed gedaan.