claustrofobisch paard en hoofdschudden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

claustrofobisch paard en hoofdschudden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 12:19

Hellup, ik weet het niet meer hoor !!

Mijn paardje heeft een probleem, nou ja, eigenlijk meerdere problemen.
Allereerst krijg ik haar niet gewoon de trailer in. Ze staat sinds afgelopen weekend op een nieuw adres, en nu wil ze daar de stal niet meer in. Zou het kunnen dat mijn paard claustrofobie heeft ???? ( angst voor kleine ruimtes )

Daarnaast heeft ze ook last van een tik in haar hoofd, ze gooit met haar hoofd als je met haar wandelt ( heeft me al twee keer een hersenschudding opgeleverd ) en ze maakt een rara knik met haar hoofd, tijdens het rijden. Zou dit hooikoorts kunnen zijn ??? ( ze krijgt het namelijk alleen bij mooi weer, zon en stof. ( of is het misschien een headshaker )

HELLUP mij alstjeblieft, wat zouden jullie doen met zo'n paard. Om me heen wordt verteld dat ik haar beter kan verkopen, omdat ze zo moeilijk doet, maar ja, ik denk niet dat ik dat kan...

[edit:jantien] titel gewijzigd[/edit]


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:34

wat dacht je van onderzoek door de veearts?

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:38

Ik zou haar eerst eens laten bekijken door een dierenarts, want dat klinkt niet zo goed. En als ze de trailer niet ingaat, hoe is ze uiteindelijk op dat nieuwe adres gekomen? En staat ze nu wel in de stal? En hoelang doet ze dat gooien met haar hoofd?
Ze moet ook rustig de tijd krijgen om te wennen in haar nieuwe stal en omgeving, want dat is een hele verandering.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:02

Hoezo verkopen?? Dan zal ze t waarschijnlijk gewoon blijven doen, je kan toch de veearts erbij halen?!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:06

Dat van die stal is een probleem dat het paard van mijn zusje ook heeft. Net als de trailer. Het enige wat helpt is rustig blijven en gewoon de stal in lopen met een lang touw tussen jou en het paard en blijven staan en rustig praten tegen jouw paard. Zeker niet boos worden!!!!! Geef haar iets te eten of een andere beloning en het zal binnen een paar weken beter gaan. Succes er mee!!!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 21:52

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er al drie veeartsen bij gehad, geen van alle kunnen ze een duidelijke diagnose stellen wat het knikken en schudden betreft. Ze is gekraakt, door rodinde hogeraadt behandeld, dit alles zonder resultaat helaas.
Wat de stal en de trailer betreft, ik ben inderaad met een lange lijn bezig, en dat gaat een stuk beter, want met dwang bereik ik niets. Ze heeft namelijk ook drijfangst...

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:03

hmm. Dat 'de stal niet in willen' heeft mijn paard ook. Hij heeft een keer heeeeel hard zijn hoofd gestoten bij het naar binnen gaan. (hij stootte zelfs een stuk uit de betonrand boven de deur!) Sindsdien wil hij die deur dus niet meer in. Logisch eigenlijk. Gelukkig heeft mijn stal meerdere deuren en gaat hij wel door een (vergelijkbare) deur.

Veel belonen en rustig blijven is inderdaad wel het beste. (Al moet hij je ook niet 'plagen' natuurlijk. Dat doet mijn paard ook nog al eens. Als hij de trailer ziet, gaat hij zijn stal niet meer uit... Als er dan iemand bij hem in de box gaat en even boos zegt dat hij zich niet aan moet stellen, is hij zo buiten!

Mijn paard heeft trouwens wel iets aan zijn hoofdstoten over gehouden. (attaxie) Zou het hoofdschudden en rare knikken van jou paard hier misschien ook een gevolg kunnen zijn van hoofdstoten?

Sterkte ermee!


Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 11:19

het knikken zou eventueel een gevolg kunnen zijn van een keer heel hard snukken aan een touw, daarbij is een enorme druk achter haar oren, op haar atlaswervel komen te staan, misschien is dat de oorzaak, maar ja, hoe lossen we het probleem op. Wat wel vreemd is, is dat ze het alleen heeft bij mooi, warm en droog weer...

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:48

Misschien is het ook bij mooi warm weer gebeurd. Jouw paard legt dan de link met dit weer (de geur van de lente), een deur en pijn achter haar oren. Idd met heel veel rust en liefde proberen om haar vertrouwen wat dit betreft weer te winnen

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:50

Hoi, het schudden met het hoofd tijdens mooi weer is dat vaak in de zelfde periode?Zou dan met pollen te maken kunnen hebben die in de lucht zitten.Wat je in dat geval zou kunnen proberen is om met een neuskapje van gaas te rijden(die voorkomt dat de pollen in de neus terecht komen)Deze is te koop, komt dus vaker voor bij paarden.
Succes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 23:34

vliegen?

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 06:35

Kun je zo'n neuskapje bij een ruitersportzaak kopen ?

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:47

je kan het kapje(net relief genaamd)in ieder geval bij de paardendrogist
kopen voor ongeveer 45 euro.

Binominaal
Berichten: 14
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: stolwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 10:17

Kijk eens of er wat in de stal zit wat ze eng vindt!

Only the best is what they need, so give the best you can!!


nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 21:04

Hoi,
Mijn paard heeft ook een tik met het mooie weer.
Toen ik vorig jaar van stal was verhuist kreeg hij die tik en het was toen mooi weer.
Ben toen naar antoine de bodt geweest en die zij dat het een stress tik zou zijn.Het is pas weg gegaan na het mooie weer dus het heeft echt met een zonallergie of hooikoorts te maken. Hij heeft er heel de winter geen last van gehad.
Ik ben 2 keer bij een veearts geweest en hij heeft ook een week in utrecht gestaan voor onderzoek maar ze konden niks vinden.
Nu het weer mooi weer wordt heeft mijn paard er ook weer last van.
Als jou paard die tik heeft wilt hij dan ook naar zijn borst of benen om te jeuken?
Weet iemand wat ik hieraan zou kunnen doen. Hij heeft toen ook allergie spuiten en pretnison gehad maar met geen resultaat.
groetjes nathalie

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 07:58

hier zijn al verschillende topics over geweest, maar aan headshaking of kopfmangeln is nagenoeg niets te doen :'( mijn paard heeft het ook.ik heb er mee leren leven door in de schemering te rijden , of id regen :-S
en wat dat engtevrees betrefd, dat heeft die van mij ook. ik heb speciaal voor meneer een grote vr8wagen moeten kopen , want alleen op de trailer dat gaat nét, maar met zijn tweeen , dan breekt ie de boel af!
gewoon heel rustig, en wat de trailer betrefd, regelmatig erop laten lopen, brok voeren en er weer uit laten lopen, evt oefenen met een trailer die voor open kan , of een hele grote trailer.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:21

Wat betreft het niet de stal meer in willen, dit heb ik met mijn paard ook gehad.
De oorzaak hiervan lag aan verschillende zaken. Hij is waarschijnlijk meerdere keren geschrokken op stal, terwijl hij met zijn kop over de halve deur heen stond, waardoor hij zijn hoofd aan de bovenkant van de deurpost gestoten heeft.
Ook heeft hij in deze stal een keer vastgelegen, waardoor hij zijn kniebanden en rug verrekt heeft.
Verder stootte hij soms zijn hoofd bij het in- en uitlopen van de stal.

Ik heb hem er tot op een bepaald moment steeds wel weer in en uit gekregen, maar het kostte steeds meer moeite (ook al heb ik hem nog nooit met harde dwang in zijn stal gezet) en ik werd er zelf ook steeds moedelozer van, waardoor het ook niet beter ging natuurlijk.

Mijn oplossing is uiteindelijk geweest dat ik hem in een andere stal heb gezet, waar hij wel een luik naar buiten heeft, maar waar hij door een andere uitgang zijn stal in en uit moet (een schuifdeur met tralies/hout). Sindsdien gaat het weer prima!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:58

Haha! hoi hoi Haha!
Ik ben er nu pas na een jaar achter gekomen waar mijn paard last van heeft.(hoofdshudden) Het zijn pollen of andere deeltjes die in de zomer in de lucht hangen.
Ik heb bij de paardendrogist neuskapjes gekocht en ja hoor..... het werkt echt! Je moet het alleen heel de zomer dag en nacht omhouden, maar het heeft echt resultaat!

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 19:02

Ik heb echt een claustrofobisch paard gehad (ook zo gediagnosticeerd) en die ging overal in maar was in die ruimte onrustig. Als hij vast stond was hij onrustig........dus de stal niet in willen heeft niets met claustrofobie te maken.

NoireIdylle

Berichten: 799
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 20:11

Ooit van head shaking syndrome gehoord..
Paard van een vriendin van mij, heeft het ook. Krijgt medicijnen, na grondig onderzoek op Utrecht. Schijnt een soort zonne-allergie te zijn. Rond deze dagen rijdt ze hem of 's ochtends vroeg of laat in de avond. Dan hebben ze er beide minder last van.. Zie ook: http://www.headshaking.com/

[url]Kringkampioen 2014 ZZL met Zhivago!![/url]
Orun niveau 2 allround instructeur! IM/jurylid KNHS

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:33

paarden zijn van nature claustrofobisch....dus daar is niets vreemds aan. je moet er dus voor zorgen dat hij wat meer lef krijgt en meer vertrouwen in jou, vooral als hij een nare ervaring heeft gehad, kan het best wel lang duren...

irmalouise

Berichten: 1959
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 07:44

Mijn paard heeft ook hooikoorts en ik heb zo'n netrelief gekocht, en hij heeft het alleen om tijdens het rijden en dat gaat heel goed in het begin moest hij er nog wel heel erg aan wennen, maar nu is het echt weer lekker om te rijden. Koe Koe

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 12:11

over de claustrofobie kan je mij een pb sturen.... mijn pony heeft hetzelfde....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, Babootje, esther_ess, Jolynne, M_Vainqueur, Miss_Mii21, Varekaj, willemijn_T en 18 bezoekers