Shetlandertje van 85 cm voor welke leeftijd kind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Shetlandertje van 85 cm voor welke leeftijd kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 14:29

Ik weet van een shetlandertje die doodbraaf is, kinderen gaan er mee wandelen en hij is dol op tuttel en knuffelen. Hij is 85cm groot, en nu vroeg ik me af tot welke leeftijd een kind daarop kan rijden (verantwoord rijden hé, niet hobbelen)? (en ik bedoel niet het gewicht, maar de lengte van het kind).

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:44

Lengte maakt imo niet zoveel uit... eerder het gewicht. Of is het om wedstrijden mee te rijden? Wij zelf hebben hier achter in de tuin een shetje staan van 80 cm. Toen ik 10 was reed ik daar nog op... ik woog dan ook niet zo heel veel,... ik denk rond de 30 kg ofzo. Groot was ik eigenlijk ook niet... 1.25m schat ik. Wat voor kindje wil je er op laten rijden? Mijn nichtje is nu ook 10 en is best lang ik denk 1.35 maar die kan er nu ook nog op... het ziet er een beetje stom uit... maar ze kan het makkelijk dragen. Haha! Niet dat zij er op vaak op rijdt trouwens.. gaat er soms ff opzitten.. rijden doen we niet meer met onze shet.. maar het was een voorbeeld Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 14:59

Het is vooral voor m'n dochtertje, zij is 6 (7 in oktober), is een pluimgewichtje (ik weeg zelf nog geen 50 kilo), en is het kleinste kindje van de klas. M'n zoon is wel 9, maar hij is bang van pony's, dus dat hij er te groot voor is in lengte is eerder meegenomen dan een nadeel. Ik vind wel dat het voor het oog nog een beetje moet kloppen. Als je met je voeten bij wijze van spreken kan meelopen kan het voor mij echt niet meer ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:16

Waarom laat je d'r niet lekker een keertje proefrijden? Dan kun je zien hoe ze erop staat en inschatten hoelang ze met het beestje vooruit kan. Leuk hoor, zo'n kleine dondersteen!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 17:35

sonjabelgium schreef:
Ik vind wel dat het voor het oog nog een beetje moet kloppen. Als je met je voeten bij wijze van spreken kan meelopen kan het voor mij echt niet meer ...


Als de shet breed is komen de voeten niet snel op de grond... ligt er maar aan hoe lang de beentjes van je dochtertje zijn. Als ik nu op ons shetje ga zitten kan ik ook maar net met mijn tenen de grond aan tikken Schijnheilig 6/7 is toch wel een goede leeftijd om op zo'n shetje te rijden. Ik denk niet dat het zal misstaan. Maar shetjes zijn wel eigenwijs... ik heb het ondervonden vanaf dat ik een jaar of 3 a 4 oud was Lips are sealed

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 18:37

Honey is een meter en daar reed een meisje van 11 op. Dit was voor het plaatje net aan, maar wel te doen.
Ook is ze gereden door een meisje van 6, en die was eigenlijk net weer te klein, die kwam met haar pootjes niet onder het zadel uit Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 22:39

Maar ze is een meter groot ook, al behoorlijk van maat dat mams 's kan corrigeren als het nodig is. Wat als die kleine dondersteen gaat sollen met de kindervoetjes Extreme duivel .... eigenlijk zou ik een leuke in die maat willen vinden, of iets groter, een niet overdreven brede (eens daaraf gegroeid gaan ze wel op onze tinker, maar toch, in spreidzit leren rijden lijkt me niet makkelijk) ruin met een leuk kleurtje en een rustig braaf karakter ... ik vraag niet veel hé? Of een A pony'tje ... Deze zijn mijn ideaal, maar tot nu toe krijg ik allen middenmaatjes en mini's aangeboden. Wie waren het alweer die zegden dat de kleintjes duur zijn omdat ze zeldzaam zijn??? Ik vind geen grote!!!!!! Haha!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:41

Sonja, ik denk dat je misschien beter kan gaan zoeken naar kruizingen met een shet, shetxwelsh zijn naar mijn idee de perfecte kinderpony's, niet te groot en niet te klein, helaas heb ik niets voor je staan want mijn merrie moet nog gedekt worden maar ik denk echt dat je iets groter moet dan een shet, hebben ze er ook langer plezier van.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:43

Gewoon d'r een keer opzetten en kijken hoe het staat.
Op Dennis rijden kleine kinderen(de jongste is 5) en ik ben zelf de grootste die d'r echt regelmatig op zit. Ik weet dat het er niet uit ziet als ik d'r op zit. En soms komt er een meisje van 11 die niet zo groot is voor d'r leeftijd, die kan Den dan af en toe heerlijk laten uitrazen, dat plaatje klopt dan netjes en dat meisje kan ook nog pittig rijden.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 00:14

Ze heeft vandaag op een shet van 80 cm gezeten. Het is géén zicht, echt niet!!!!! Dat kind zit gewoon met 'r benen compleet gespreid. Zo kan je toch niet goed leren rijden en een goede zit krijgen?!!!? We moeten dus naar iets slankers uitkijken ... iemand een slanke grote shet? Haha! Inderdaad, wat T@nj@ schrijft ... kruising van shetXwelsh zou wel 's ideaal kunnen zijn. De stevige beentjes van de shet met de niet zo breed uitgevallen rug van een welsh. Maar wat gebeurt er eigenlijk met al de ruintjes en hengstjes??? Je ziet nu constant merrie'tjes in de aanbieding, waar zijn de ventjes allemaal naar toe????

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 00:16

sonjabelgium schreef:
Maar wat gebeurt er eigenlijk met al de ruintjes en hengstjes??? Je ziet nu constant merrie'tjes in de aanbieding, waar zijn de ventjes allemaal naar toe????


De worst in vrees ik......

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 00:40

En ik wil zo graag zo'n worstenpaardje (lees ruintje/hengstje). Ik heb een merrie die we een thuis zoeken .... mensen zouden wat meer bewust moeten fokken. Er is zoveel "rommel" te koop dat er gewoon nog onder de staart gekeken is volgens mij .... jammer, want merrie's zijn echt niet altijd de beste keuze!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 00:43

Samsam"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Maar wat gebeurt er eigenlijk met al de ruintjes en hengstjes??? Je ziet nu constant merrie'tjes in de aanbieding, waar zijn de ventjes allemaal naar toe????


De worst in vrees ik......
[/quote]

Haha! Klinkt nogal luguber maar idd. vrees ik het zelfde.........
Vooral hengstjes zijn (zonder goed papier) niet echt aantrekkelijk voor de verkoop. Je ziet ze nog wel eens op Marktplaats maar niet echt veel, merries worden idd. veel vaker aangeboden.Zet anders zelf op de bekende sites een ad. waarin je uitlegt wat je zoekt (als je dat al niet gedaan hebt) ik heb dat ook een paar x gedaan en kreeg de meest vreemde kruizingen aangeboden waaronder ook veel Shet x Welsh (en ook Shet x Tinker en weet ik wat nog meer allemaal, de meest gekke!) Je zal best succes hebben denk ik hoor.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 00:49

sonjabelgium schreef:
Ze heeft vandaag op een shet van 80 cm gezeten. Het is géén zicht, echt niet!!!!! Dat kind zit gewoon met 'r benen compleet gespreid. Zo kan je toch niet goed leren rijden en een goede zit krijgen?!!!


Juist wel.. glijd je lekker snel af enzo..lekker een paar jaar laten hopsen op dat beestje. Krijg je juist een super zit van, echt waar. Meen ik.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:31

Je hebt het over een kind dat volledig aan het groeien is. Als ze helemaal met de beentjes gespreid zit, is niet echt goed voor d'r.
Een engels onderzoek heeft ooit ook aangetoont dat shets vaak te breed zijn tussen de kinderknietjes

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:49

stef schreef:
Je hebt het over een kind dat volledig aan het groeien is. Als ze helemaal met de beentjes gespreid zit, is niet echt goed voor d'r.
Een engels onderzoek heeft ooit ook aangetoont dat shets vaak te breed zijn tussen de kinderknietjes


Volledig met Stef eens, ik heb daar een tijd geleden idd. ook eens iets over gelezen.
De houding met gespreide beentjes kan gewoon niet goed zijn voor zo'n kleintje die nog helemaal in de groei is.

BinkyGirl

Berichten: 96
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:32

ja de lengte maakt geen bal uit hoor ja of je moet met je voeten bij de grond komen dan lijkt het me niet echt meer goed rijden hahahaha;-)
maar ik heb ook een shetlander die is 1.10m dat is best groot en ik ben nu 13 en ikkan er nog op maar die van jou is ietsje kleiner he!
maar ik denk dat ie tog wel tot ongeveer 40 kilo kan houden ofzo,......

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:05

lengte maakt wel degelijk uit. Je kan ook te kort zijn Haha!

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:20

Ik ben dus 14 en rijd nog steeds met mijn shetje van 1m (ik weeg 45)
De DA vertelde ons dat ze Tot 50 Kg kan dragen ....

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:59

Ik zat te bedenken dat ik in een Bit ooit eens heb gelezen tot welk gewicht een paardje/pony kan dragen.
Best wel een oude, maar ik heb het gevonden Haha!

een shetlander, Welsh-B pony kan tot 50kg dragen.
New-forest,grote arabier tot 60kg
IJslander, draver, volbloed tot 67kg
Andalusier, Fries, kleine kwpn-er, Qaurter tot 75kg
Haflinger, fjord, grote kwpn-er, tinker tot 90kg
Belg, Shire tot 115kg.

Ik denk dat het ook wel aan de bouw van het paard zelf ligt, maar dit stond in de bit.
Zelf heb ik op een Dartmoor gereden, ze zien er iel uit, maar kunnen aardig wat dragen. Ze zijn wel heel erg pittig!!!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:33

stef schreef:
Je hebt het over een kind dat volledig aan het groeien is. Als ze helemaal met de beentjes gespreid zit, is niet echt goed voor d'r.
Een engels onderzoek heeft ooit ook aangetoont dat shets vaak te breed zijn tussen de kinderknietjes



Zou ik daarom een beetje O-beentjes hebben??? Clown
Mijn zus, mijn broertje en ik hebben allemaal op ons shetje leren rijden.. Een shet is een goede leermeester. Lekker eigenwijs en klein. Wat voor paardjes heb je nog meer op het oog Sonjabelgium?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 14:11

Het moet vooral een pony zijn met het gouden karaktertje, echt een knuffeltype die van tutten kan genieten. Verder liefst eentje waar een STOP op zit, en die braaf aan het touw meeloopt. Vast een iets ouder beestje (maar geen stokoude). Voorkeur voor een ruintje (en kwa kleur wil m'n dochter graag een schimmeltje/witte of palomino, maar da's bijzaak voor mij hoor!). Kwa ras ben ik net zo blij met een vuilbak dan met een dartmoor of welsh met de hele papierwinkel erbij van premies (liever juist niet, de prijs gaat er veel te sterk door omhoog meestal). Vooral het juiste karakter en de kalme aard zal het zijn die de doorslag zal geven van welk eentje het zal worden. En ja ... als ik m'n dochter in spreidzit zie hobbelen en zich vastklampen aan het zadel omdat ze gaat schuiven ... dan moet ik ook van nee zeggen. Ik weet dat van nature een goede zit heeft op pony's (we hadden vorig jaar een pony die bereden was, maar jammergenoeg veel te pittig en ongehoorzaam). Mja ... al bij al niet eenvoudig om ze te vinden hoor! En bovenal ... welke stommerik doet er al die hengstjes naar de slacht???? We willen een ruintje vinden en t'zijn allemaal merrie's!!!!!!! Ik heb een hengst staan ook ... jaarling, dat wel, maar toch helemaal hengst hoor!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 00:11

Ik heb dus vanaf mn 3e/4e op ons shetje gereden. We hebben haar nu nog in de tuin staan.. inmiddels 20 Party!! . Ik heb altijd veel plezier van haar gehad. We hebben haar ook vaak ingespant, we hebben een heel grappig karretje Clown Klein maar fijn. Na een tijdje.. toen ik 6 was kregen we er een welshje bij.. maar reken maar dat ik met haar meer moeite had.. zijn wat pittiger enzo. Dat shetje schrok nergens van. Naderhand hebben we er nog een welshje bij gekregen en die was weer wel makkelijk.. was heeeeeeeel erg lief en betrouwbaar. Het is maar net wat je treft.

Ja misschien moet je lang zoeken maar na een tijdje vind je er vast wel eentje. Met een gouden karakter.. of het nou een raspaardje is of niet.

diddan
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 09:42

Wij hebben drie dochters van 6 1/2, 5 en bijna 2 jaar. Zelf hebben we volbloed arabieren en een anglo, maar voor de meiden hebben we twee dartmoors. En deze zijn beslist niet iel zoals iemand schreef in dit topic. Ze zijn juist zeer stevig gebouwd en eerder breed dan iel, maar goed wij hebben dan ook echte engelse dartmoors. Onze oudste dochter pakt de pony zelf en borstelt zelf en gaat er zelf mee wandelen, ik hoef echt niet bang te zijn dat ze bijten of schoppen. De dartmoor is voor mij de ideale kinderpony met een gouden karakter. Bovendien kunnen ze er erg lang op doorrijden want een dartmoor is super sterk.

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:20

de lengte maakt niet uit, zolang het maar onder de 60 kilo blijft