Tweeling again...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Tweeling again...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 19:20

Vanochtend was het zwakke meer dood dan levend... Gelukkig weer een beetje opgeknapt, maar aan het einde van de dag werd het toch wat minder. Gisteren ging het zo goed, nu gaat het weer de verkeerde kant op. Ik hou m'n hart vast... Hij krijgt weer met een flesje, en bij mama drinken, maar hij wil niet. Hij drinkt maar heel weinig en ook niet van harte. Toch nog elk uurtje wat gedronken, maar of het genoeg is...
Het sterkere was trouwens nog in de sloot beland. De hele dag houden we ze in de gaten, en waren net aan het koffie drinken. Komen we terug ligt hij zeikes nat en rillerig in de wei. Gelijk naar binnen en warm en droog wrijven. Wat ben ik blij dat ie er zelf is uitgekomen!!!! Straks was het nog verdronken!!!!!!!!!!! Tegenslagen dus... Maar die sterke doet het nog steeds goed, is vreslijk actief. Die komt er wel, al moeten we voor het andere nog hart gaan knokken!

Wat een verschil he?! In grootte (van kont Haha!)
Afbeelding

Als het zwakke drinkt, houden we het sterke even bij ons. En daar is ie het niet mee eens *LOL*
Afbeelding

Ff rennen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook het zwakke doet weer een poging
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Brutaal gozertje wordt het!
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:24

Ooh nogsteeds lief! Ik hoop zoerg dat dat zwakkere veulentje het haalt! Ik duim voor je en de veulentjes!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:24

Kunnen jullie hem niet blijven bijvoeren? het is namelijk niet echt makkelijk om te meten hoeveel hij van mams krijgt en als je er niet bij bent of mams de sterke niet bevoorrecht.
Zou jammer zijn als hij het niet red!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:25

Dat is knap balen, het leek zo goed te gaan! Maar als de zwakke geen doorzettingsvermogen had gehad had hij al niet meer geleefd, dus zolang hij het niet opgeeft.....
Ik hoop echt voor je dat het goedgaat!

Don't dream your life, live your dreams!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:26

O, ik hoop voor je dat die kleine het haalt!!

XANTHA

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 19:28

Bijvoeren doen we nu wel weer, maar dan gaat ie weer zo naar ons toe. Hij loopt amper naar zijn moeder toe, maar moet door ons gestuurd worden. En wij kunnen het wel in de vakantie elke dag, maar de boer heeft niet zeeen van tijd omdat ie nu in het kalfer en lam seizoen zit en in een verbouwint (nieuwe koeienstal) komt dus ook niet goed uit.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:39

Liever dat hij naar jullie toe gaat dan dood gaat.
Als hij het straks nauwelijks meer nodig heeft om gevoerd te worden dan trekt dat wel weer bij. Het is niet zo dat hij geen contact met zijn moeder of broertje heeft zoals bij de moederloze flessenveulens.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:44

Jeetje, ik had niet door dat een van de twee het minder deed. Hoop dat jullie ze er alletwee bovenop krijgen, veel succes!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:48

Ik geef je op een blaadje dat die minder sterke het eind van de week niet haalt, zolang je die dieren BUITEN houd, dit heb ik al meerdere keren gezegd, maar krijg het gevoel dat het niet interessant is. Ze hebben teveel energie nodig om zich warm te houden, daardoor halen ze het niet. Leg die dieren nou onder de warmtelamp en dan binnen, en dan om het uur een flesje met druivesuiker erbij. Kost je een week nachtrust, maar dan heb je wat.

Als je ze buiten houd, betwijfel ik zelfs of ze het allebei uberhaupt wel halen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:54

Ow, wat erg! Het ging zo goed en nu...
Ik duim voor hem! laten we hopen dat hij net zo sterk word als zijn broertje!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 19:55

Het is niet zo dat de veulens geen weerstand of vet hebben om zich warm te houden. Ze blijven warmer buiten in het zonnetje dan binnen in stal. We hebben ook geen super stallen, wel grootte, maar mamsie heeft dan snel kans dat ze op een van haar kinderen staat. VOoral op het zwakke omdat mamsie daar niet zo veel op let. Buiten hebben ze meer ruimte dat is toch veel beter

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 19:55

En die sterke doet het prima. Die haalt het zeker weten. Hij is dolblij met zijn benen wagen, drinkt veel en rent en speelt al veel. Hij doet het net zo goed als een 'normaal' veulen

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:56

Ahh ze zijn zo schattig!
Jammer dat het vandaag wat slechter ging met het zwakke veulentje, ik duim voor jullie dat alles goed komt met die kleine!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:57

Nee, buiten is het veel te koud. Dan redden ze het niet. Ik heb mijn tweelingveulen de eerste week onder de warme lamp gehad met een wollen veulendeken op. En dat was het advies van onze veearts ook. Warm houden die dieren, anders kun je ze net zo goed een spuitje geven. Zo warm is het binnen niet. In de buik van de moeder is het 37 graden. En dat is het buiten nog steeds niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:58

Daarbij hebben tweelingveulentjes vaak wat weinig haar. En voeding geeft ze energie om ze warm te houden. En aangezien het met de voeding ook al niet zo best gaat. Daarbij zien ze er niet uit, alsof ze vet genoeg hebben.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 20:01

Ik ben het wel met pipo eens. Die van mij gaat ook meteen naar binnen zo gauw de temperatuur iets zakt. En da's een flinke kerel. Als ze moe worden gaan ze liggen en als ze dan al wat warm zijn van het rennen, koelen ze erg snel af. Zij kunnen hun energie beter gebruiken voor hun groei.
Laatst bijgewerkt door Jurga op 29-04-03 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 20:01

En daar komt bij dat ik het niet voor het zeggen heb. Het zijn niet mijn paardjes, en ik kan niet zeggen van hou ze binne, doe ze onder een lamp etc etc. Ik heb het al met hem erover gehad, maaar vind het niet nodig. Ook de Da heeft er niets over gezegd. Een DA van kliniek bodengraven. Die moet het toch weten?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:22

Ook ik ga met Pipo mee.Als het 25 graden zou zijn zou het niet zo'n heel groot probleem zijn.Die zwakkere heeft al zijn energie nodig om in leven te blijven.Mijn veulen is nu 8 dagen en zelfs hij gaat nu niet de hele dag het land op.Vooral de eerste tijd liggen ze veel en worden ze,nu het gras nat is, hartstikke koud.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:24

Mooie beestjes hoor! Ik hoop voor je dat ze het allebei redden! Heel veel sterkte met de kleintjes.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:32

Het klinkt wel zorgelijk idd, kan je het niet nogmaals met hem overleggen.
Pipo heeft hier dan wel weer een stukje ervaring mee, die kan je aangeven ja mooi woord nu als ervaringsdeskundige.
Jullie hebben zoveel voor die kleintjes gedaan, nu kan die boer toch wel wat terug doen, ik ken het probleem, maar het is de moeite waard om het nog een keer te vragen.
Het is helaas ook niet warm buiten.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 07:56

Ja, ik ga het ook weer met hem erover hebben. Maar hijs niet zo makkelijk. Vind het maar super lastig, zo'n zorgenkindje. Hij's er neit zo blij mee. Hij heeft gewoon paarden, en daar het liefst zo mn mogelijk zorgen over te heoven maken. Niet dat ie er niet voor zorgd, maar niet zoveel naar gekeken moet worden, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is nu niet echt mooi weer nee, echt balen. Is het steeds harstikke warm en mooi, nu het nodig is net niet. Hoef niet meer naar schol he, dan is het altijd kouder. Zul je zien, vakantie afgelopen, lopot de temp op tot weet ik veel hoeveel.
Kijken of de super open is. Koop ik iig druivensuiker. En een dekentje zal ik ook vragen.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 12:06

Ik hoop dat ze het allebei gaan halen. Ik zou ze ook onder de warmtelamp leggen. Zo´n warmtelamp scheelt echt heeeel veel hoor! Lachen Wij hadden het ook met lammetjes vroeger, de zwakke werden meteen onder de warmtelamp gelegd, en bleven ook langer binnen dan de sterken.
Ik hoop zo dat ze het halen! Lachen


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 12:29

Pipo schreef:
Ik geef je op een blaadje dat die minder sterke het eind van de week niet haalt, zolang je die dieren BUITEN houd, dit heb ik al meerdere keren gezegd, maar krijg het gevoel dat het niet interessant is. Ze hebben teveel energie nodig om zich warm te houden, daardoor halen ze het niet. Leg die dieren nou onder de warmtelamp en dan binnen, en dan om het uur een flesje met druivesuiker erbij. Kost je een week nachtrust, maar dan heb je wat.

Als je ze buiten houd, betwijfel ik zelfs of ze het allebei uberhaupt wel halen.


Ik wou het net zeggen!! Ben het er helemaal mee eens, leg die diertjes onder een warme lamp!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 12:54

Het was zowiezo al vrij duidelijk dat de merrie de sterke voornam dat het andere minder kans maakte. Toch denk ik dat ie het zal halen hoor. Ja, het is beter dat ie een dekentje krijgt om hem te helpen warm blijven, vooral nu de zon het laat afweten. Verder zou ik de tip geven nu en dan de sterkere bij te voeden en de zwakkere de eerste keuze bij mams te laten drinken. Nu krijgt hij steeds het beste. Als je af en aan de grootkol bij mams weghaald en de fles geeft of veulenpellets om te eten kan de kleinere grotere dosis melk krijgen en zo terug sterken (merrie melken als het niet lukt om zelf te drinken). Is het nu zo dat hij absoluut onvoldoende drinkt bel dan de DA, die zal het intraveneus toedienen met een sonde naar de maag. Het veulen zal snel terug opknappen dan, maar a.u.b. wacht niet te lang!! Zo'n kleintje kan niet uren lang zonder of met maar weinig toekomen ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

black_kelpie

Berichten: 7774
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:17

Wat een heerlijk stel hummels... Hopen dat je veulen het haalt!!!
Wat een brutaal smoeltje heeft dat meneertje zeg!!! Haha! Fantastisch


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jihama, juniper, Mark0919, Meert, rocky_1995 en 47 bezoekers