Hoeveel balen kuil per paard per winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Catja
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-03-03

Hoeveel balen kuil per paard per winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 19:44

Ik overweeg volgende winter (van oktober tot en met april) kuilgras ipv kleine balen hooi te voeren. Wie weet hoeveel balen ik per winter per paard moet rekenen? Ik wil van die rechthoekige balen, niet die ronde.
Alle reacties zijn welkom Pling .


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:24

Wil je van die grote balen?
Want kuilhooi is maar beperkt houdbaar als het open is.
Wij hebben 5 ponys.....3 shets en 2 fjorden en vorig jaar hebben we van die grote ronde balen kuil gevoert, maar die moesten we echt met 14 dagen opvoeren anders ging het schimmelen.......en zelfs in 14 dagen kregen we zo een grote baal niet op.

Catja
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 22:32

We hebben komende winter zo'n 6 paarden staan, waarvan 3 drachtige merries. Die ronde balen schijnen groter en zwaarder te zijn dan die rechthoekige.
Begrijp ik goed dat je er 2 per maand gebruikte? Dus 14 in 7 maanden, dus 2,8 balen per pony per winter (incl. beschimmeld wat je weg moest doen vanwege de beperkte houdbaarheid)?

Wat zijn voor de rest je ervaringen? Beviel het goed, behalve de beperkte houdbaarheid?

Kijk voor info over onze Lusitano's op http://www.xs4all.nl/~smitzn/ of op www.deroovere.nl

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:40

Ons is het niet echt bevallen die grote balen maar dat komt ook omdat we toch te weinig paarden hebben om te voeren met kuil.......het zijn sobere paardjes die dus ook niet al teveel mogen.
We hebben echt ontzettend veel moeten weg gooien doordat er in sommige rollen wat gaatjes waren gekomen en dus bij voorbaat al was gaan schimmelen.
En bij ons is het een nadeel dat we geen gereedschap hebben om het te voeren........dus we meosten de balen met de hand open trekken en dan grote plukken eruit trekken.......de paardjes vonden het overigens wel erg lekker Lachen
Maar ik denk zoals jij met zoveel (grote) paarden, dat het best heel goed te doen is.
Maar voor ons was het teveel (we hebben zelfs nog een paar weken de fjord van mijn man zijn broer bijgevoert Lachen )


Catja
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 23:01

Jullie gaan dus weer over op hooibaaltjes?
Succes ermee en bedankt voor je info!!!!!

Kijk voor info over onze Lusitano's op http://www.xs4all.nl/~smitzn/ of op www.deroovere.nl

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:50

Wij gebruiken zo'n 1,5 tot 2 balen per dag met ingeveer 80 paarden. Dat zijn dan wel ronde balen. We hebben ook wel van die vierkante pakken gehad maar ik weet niet mere precies hoeveel we daarvan gebruikten, volgens mij zat daar wel wat meer in...Omdat we de baal meteen opvoeren heb ik geen idee na hoelang een open pak gaat schimmelen, je moet wel goed opletten dat de balen die je nog niet voert heel blijven want 1 klein gaatje in het plastic en je hebt geheid schimmels...
Bevalt ons goed, mits je dus goeie kwaliteit balen hebt, wij hadden er afgelopen winter een aantal echt rotte tussen zitten die dus ook retour boer zijn gegaan. Grote voordeel voor ons is dat het echt stofvrij is vergeleken met gewoon hooi.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 00:09

Wij hebben 6 paarden op stal en ik wil niets anders meer,
wij hebben vrij droog spul en zelfs zomers geen last met houdbaarheid.
Die grote ronde balen zijn moeilijk om los te halen, maar bij de vierkante haal je zo goed hanteerbare plakken eraf.
Je moet ongeveer rekenen op 10 kilo per paard per dag, die vierkante balen zitten meestal rond de 300-350 kilo.
Nu onze paarden ook weer wat in het land staan doen we precies 1 week met een baal.

Wees wel kieskeurig waar je het afneemt,
wij hebben het van 4 verschillende boeren gehad maar bij de eerste drie mankeerde er van alles aan, of veels te nat en zuur, of veel distels en brandnetels of gaten in de pakken waardoor het schimmelde.
Nu hebben we een superboer Haha!
Die komt ze per 8 brengen, wees dus gewoon brutaal en vraag 2 balen op proef.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Lynn_Nikita en 122 bezoekers