Verkeers probleempje, héél vreemd ?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Verkeers probleempje, héél vreemd ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-03 21:44

Mijn fjordje werd verkocht als verkeersmak, maar mijn bak licht naast de weg en bij elke auto schrikt ze heel erg.
Nu hebben we vandaag een lesje dapperheid gehad (zijltjes, enz.) en zelfs een wapperend zijl vlak naast d'r vond ze niet eng, en je mocht zelfs het enge, krakende blauwe zijl over d'r ogen leggen (na een tijdje). En over het zijl lopen ging ook super, zowel aan de hand als onder het zadel en in stap én in draf.
Nu komen er dus af en toe auto's langs, en vrachtwagens, en dan schrikt ze oprecht en vliegt er vandoor. Ik blijf er wel opzitten, maar het is gewoon vervelend.
Waarschijnlijk vind ze het bewegende ervan heel eng, want een vriendin (haarbal van bokt) fietste eerst langs, vond ze heeeel eng, en toen stond ze stil met de fiets, en kon ze zelfs bellen, niks aan de hand.
Nu dachten we dat het misschien aan mij lag, dus zei haarbal dat ik een liedje moest gaan zingen om te ontspannen, maar ook dan vliegt ze weg. En ook in de wei schrikt ze als er een echt heel erg rammelende vrachtwagen langsrijd (weg ligt stuk verder van de wei). Dus het ligt ook niet aan mij.

Weet 1 van jullie wat dit is en wat ik eraan kan doen?????

Liefs Ilse

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl


Nimmy

Berichten: 3936
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:12

Het kan zijn dat hij met rijden het als excuus is gaan gebruiken om niet te hoeven werken, en er zelf in is gaan geloven dat het eng is en dus nu gewoon alles eng vindt, zorg dat je zijn aandacht bij jouw hebt, en ga veel oefenen vraag iemand eerst lang te fietsen en daarna met scooter of auto lang te rijden, net zolang tot hij niet meer schrikt, blijf zelf ontspannen en zorg dat je net op het moment dat die persoon langs komt een oefening met hem doet (figuur of overgang maakt niet zoveel uit)
nouj succes ermee

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:14

lekker in dat land laten staan , ik weet niet hoe lang je haar al hebt maar als er steeds verkeer langskomt went ze er vanzelf aan en goed belonen als ze niet wegrent , maar zelf rustig blijven helpt ook veel , want als jij al een auto aanziet komen en alleen al denkt dat ze wel kan schrikken ga je toch onbewust signalen uitzenden en daar reageert een paard ook vaak op


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:39

Oefenen, oefenen, oefenen.
Zorg dat je zelf absoluut niet bang bent en breng dit vertrouwen over op je paard. Doe net of het allemaal normaal is en rijd gewoon door zoals je bezig bent, zet haar hooguit misschien wat extra aan het werk.
Succes ermee.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:10

Laat haar zo veel mogelijk in die wei of bak staan waar je rijdt en waar zij schrikt. Als ze daar twee dagen heeft gestaan is ze aan het verkeer gewend. Als ze het dan nog doet is het idd gewoon een excuus om onder het werk uit te komen en mag je haar best (wel redelijk natuurlijk) straffen.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:20

bijn ons wordn de veulens in de wei naast de weg ook gezet, dan komt er toch al verkeer langs, fietsen scooters traktoren en auto's, bussen en vrachtwagens, aanhangers, motoren. Echt alles, ze kijken er nu zelfs niet meer van op. Ondr hetzadel of wat dan ook weet ik natuurlijk niet of ze wat zouden doen Tong uitsteken

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 08:45

Nimmy schreef:
en dus nu gewoon alles eng vindt


Dat is et em nou juist! Ze is alleen bang voor auto's, fietsers, trekkers, enz.
We hebben geoefend met over een zijl lopen, wapperende zijlen vlak naast d'r, zijl over d'r hoofd, langsrennen met het zijl, paraplu openklappen voor d'r neus, balkje in het zijl en eroverheen (stap én draf), balkje met zijl naar d'r toeschuiven, enz. het laat d'r allemaal koud!

Het ligt ook niet aan mij, vraag maar aan Andrea (haarbal), ik vind het niet eng, heb liedjes gezongen om onbewuste spanning eruit te krijgen, en ook aan de hand en in de wei schrikt ze ervan.

Maar de wei staat te ver van de weg om gewoon aan auto's te laten wennen, dus ik zal vragen of degene die haar altijd buiten zet haar misschien af en toe in de wei kan zetten, dat is direct aan de weg, maar ook daar komt eens in de 10 minuten maar een auto ofzo...

Andrea (haarbal) had al bedacht dat ze als ik op vakantie ben misschien wel bij haar stal in Almelo kan staan, maar dan moet ze wel in de wei aan de weg, en daar kan ik natuurlijk niet op toezien...

Nouja, nog andere tips misschien?

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 10:48

ilsejee"]
[quote="Nimmy schreef:
en dus nu gewoon alles eng vindt



Andrea (haarbal) had al bedacht dat ze als ik op vakantie ben misschien wel bij haar stal in Almelo kan staan, maar dan moet ze wel in de wei aan de weg, en daar kan ik natuurlijk niet op toezien...

Nouja, nog andere tips misschien?
[/quote]

ik zou het gewoon proberen, misschien helpt het juist wel. als het eng is, kan ze altijd ver van de weg af gaan staan. en als ze aan het eten is is ze misschie ook agfeleid.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 12:25

Zoals andere al zeiden..
Oefenen Oefenen Oefenen en nog is Oefenen!!
Bij mijn Tinkertje heeft het ook een half jaar geduurt.. }>

Maar hij schrikt nu nergens meer van..
Egt nergens! Cool

Ben zelfs gistur middag over de kermis gweest met hem aan
de hand! Haha!

Hij vond ut prachtig al die muziek!
Hij had het vooral erg graag op de botsautoos! Tong uitsteken

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 13:45

Aan de hand oefenen is idd ook een optie. Mijn haf schrok echt nergens van als ik ernaast liep (ik had hem van veulen af en heb hem aan de hand verkeersmak gemaakt) en na een tijdje ook niet meer als ik er op zat. Wel zorgen dat ze perfect braaf aan de hand kan lopen, anders is het alleen maar gevaarlijk.

Maar het beste (en minst gevaarlijke voor jou) is idd om haar zelf te laten wennen en in een wei langs een drukke weg te zetten.

Veel succes!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:12

misschien is ze bang voor de luchtverplaatsing. dat is heel erg bij vrachtwagens en mss assosieert ze die dan met autos. en tja fietsen, raar.
hoe lang doet ze dat nu al. normaal word een paard der aan gewoon...
mss om aan iets onderuit te komen, dat je vroeger mss hebt toegegeven. of toen ze schrikte, beloond...??

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 18:34

Tlove schreef:
misschien is ze bang voor de luchtverplaatsing. dat is heel erg bij vrachtwagens en mss assosieert ze die dan met autos. en tja fietsen, raar.
hoe lang doet ze dat nu al. normaal word een paard der aan gewoon...
mss om aan iets onderuit te komen, dat je vroeger mss hebt toegegeven. of toen ze schrikte, beloond...??


Ik heb haar pas 2 weken... voorheen stond ze op een stal in Batenburg, daar komt ook amper verkeer langs, dus misschien is ze het gewoon echt niet gewend, maar ik snap niet dat ze plastic zakken en zijltjes enz. niet eng vind, dat kent ze dan toch ook niet?

maargoed, ik ga iig vragen of ze af en toe in de bak mag staan en van de zomer misschien een paar nachtjes bij "haarbal' en 'Concorde' logeren als ze dan nog niet gewend is.

Want ik kan wel met d'r gaan wandelen, maar ik ga iig niet alleen, dus moet ik telkens iemand meeslepen... Er is wel een hele drukke weg in de buurt, maar als ik daar langs ga gaat het denk ik niet goedkomen, want daar is ook geen goede berm ofzo...

Nouja, misschien nog meer tips en ideeen?

Liefs Ilse

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Nimmy

Berichten: 3936
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:41

en aan het begin deed hij het ook, misschien is ie je aan het uitproberen, kijken hoe weinig hij hoeft te doen door te schikken, als hij er weer vandoor gaat gewoon been eraan en maak van zijn plezier jouw plezier en laat hem maar ff doorgalopperen op een volte op jouw tempo (hoog tempo dus maar wel zo dat je haar onder controle hebt), waarschijnlijk is wegschrikken na een paar keer dan lang niet meer zo leuk om er onder uit te komen, hij krijgt vanzelf door dat het juist veel vermoeiender is om te schrikken dan juist makkelijker. gewoon streng zijn jij wil galopperen ok mij best dan zal je galopperen, werkt perfect.
nouj heel veel succes ermee

groetjes nim

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 22:58

Dankje, ik zal het proberen, 'k laat je wel weten of het werkt....

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 08:13

Het is niet zo raar dat paarden bang zijn voor fietsers. Een fiets horen ze namelijk niet zo goed aankomen als vrachtauto's. In het wild komt een roofdier ook aansluipen. (Voel je de link??). Het paard associeert de fiets waarschijnlijk met een roofdier..

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Nimmy

Berichten: 3936
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:33

maar als die als verkeersmak is verkocht wel onlogisch, en autos en vrachtwagens hoor je aankomen hij moet doof zijn als hij daar met die reden ook van schrikt. Zouw natuurlijk kunnen, maar ik heb meer het idee dat ie aan het uitproberen is, ze heeft hem pas en hij is nog jong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:56

Hoort jouw Fjordje wel goed?

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-03 22:19

kweenie, hoe kan ik dat uitproberen?

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 22:39

Bij Andrew heeft het jaaaaaaaaren geduurd voor hij verkeersmak werd wat betreft rijdende auto's... Trekkers en motoren gaat nu ook redelijk mits er voldoende ruimte is, maar liever in een groep. Vrachtwagens alleen als er veeeel ruimte is, met iets minder ruimte als ik hem opzij in een inham zet, het liefst met andere paarden die niet bang zijn... Hij is echt bang! Als ze stilstaan gaat hij er wel langs... Hij vind ze dus pas eng als ze bewegen en als de motor aan staat.

Tip: veel oefenen in veilige siuaties, liefst met verkeersmakke paarden om hem heen in een groep. Veel buitenrijden met andere paarden, ook opgesloten tussen de anderen...

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:27

Klinkt als verkeersmak op een weg zonder verkeer. Nee, zonder dollen, een kennis van me heeft ooit een "ingereden" paard gekocht. Bleek achteraf dat dat paard alleen achter dat andere paard gereden kon worden. Daar zijn ze dus maar helemaal opnieuw mee begonnen.
Wil je binnen een week een verkeersmak paard? Ga met een groepje op trektocht met zeeer verkeersmakke paarden, veel door dorpen en langs wegen rijden en na een week heb jij een volledig verkeersmak paard, zeker weten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:54

Zet haar op een stuk land dat direct naast een weg ligt, het liefst met een ander paard wat niet schrikt van verkeer, dan went ze ervan zelf aan.
Mijn paarden staan op een spoordijk, waar 4x per uur een trein langsdenderd.. de eerste keer schrikken ze zich bijna lam (blijven we er dus bij mt een paar paarden die het gewend zijn) en na een dag kijken ze niet meer op of om, nu kunnen we zelfs onder de spoorbrug staan als er een trein overheen rijdt (wordt ik doof van Haha! ) en ze schrikken neit, doen geen stap harder of zachter meer

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Nimmy

Berichten: 3936
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 17:22

als je tegen hem praat tijdens het rijden reageert die dan door te draaien met zn oren en reageert ie met longeren op je stam dan is ie niet doof en anders zouw dat het geval zijn. gewoon oefenen en conseqeint zijn dan moet het een x stoppen, ik heb dat ook gehad paard als verkeersmak gekocht bijkt die niet te schrikken van autos en fietsen van de rest wel en nergens langs te durven en dat is nu ook over.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 22:58

vandaag kwam er een pick-up truck langsdenderen, en ik zag em al aankomen en heb haar dus flink aan het werk gezet, en ze keek wel maar sprintte niet weg, héle verbetering dus al, maar buiten kan ik d'r moeilijk op een volte aan het werk zetten.

Verder is het voor mij lastig om met een groep naar buiten te gaan omdat er op de pensionstal maar iets van 9 paarden staan.
Wel ga ik bellen of ik misschien kan lessen op de fjordenmanege bij ons in de buurt, dat wordt dus elke week naar de manege stappen en met de andere fjorden op buitenrit, dat lijkt me wel heel goed.

Over het tijdsbestek: Ik wil eigenlijk in augustus op veluwe trail met vriendinnen, maar die hebben ook allemaal niet heel erg verkeersmakke pony's, dus we zijn bang dat als ze allemaal half verkeersmak zijn dat ze mekaar gaan opfokken ofzo. maargoed, het zou leuk zijn als ze dan redelijk verkeersmak ik, maar als ze er niet aan toe is en ik moet veel langs wegen of door dorpen dan zal ik nog een jaartje moeten wachten of bijvoorbeeld kijken of ze er tegen de herfstvakantie aan toe is.. maargoed, daar gaat het niet om! (lekker offtopic)

Ik ga in ieder geval lekker oefenen en opletten of ze misschien toch slechthorend of slechtziendheid is!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Nimmy

Berichten: 3936
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:17

dau eigelijk is ze niet bang, als ze bezig is odet ze nix, gewwon zo doorgaan, het gaat nu teminste de goede kant op, en als je veel met die manege oefent kun je in de zomer vast naar de veluwe

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:28

je kan proberen ( waarschijnlijk weet je het al) om uit te zoeken waar je paard van houd.
bijv appels.
dan zet je haar in de bak, en gaat er iemand bijvoorbeeld langs fietsen.
dan geef je haar de appel als het goed met haar gaat.
verder moet jij doen alsofd er niets is.
veel succes met je paard!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: just_kiki en 100 bezoekers