Te diep in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Te diep in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 15:13

Ik heb een hele lieve pony, en het rijden gaat ook al steeds beter, maar ik heb een probleempje met de galop. Als Evita al nageeflijk loopt (wat steeds vaker, maar nog lang niet altijd het geval is) loopt ze vaak te diep. Ze kantelt dan een beetje voorover en gaat aan de teugels hangen. Dit gebeurt niet altijd, soms loopt ze heel goed, maar wat kan ik er aan doen?
Evita is wel een beetje overbouwd, daar zal het ook wel mee te maken hebben. Maar ze kan het wel, heb ik gemerkt. Iemand een idee?


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 15:44

Op moment dat ze op je handen gaat hangen is ze niet goed aan je been, oftewel naar voren rijden met je been en zorgen dat je daar echt reactie op krijgt! Daarbij maakt op dat moment de hoofdhouding niet uit, dat te diep lopen is nl ook niet goed...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:36

Klopt, been eraan en een ophouding om haar iets naar omhoog te krijgen, dus hierdoor zet je ze een beetje meer op haar achterhand, met ophouding echt 1 sec en los! succes

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:13

idd. je paard loopt 'over de kop' je paard is niet nagefelijk 'als ie maar zen kop laag houdt' je paard moet voor het been op twee handen gelijk en evenveel(*weinig*) gewicht dragen en ontspannen over de rug lopen met een als het even kan actieve achterhand.

rij veel overgangen om je paard voor je benen te krijgen.

veel wendingen om hem soepel en 'elastischer' te maken.

als je paard soepel, ontspannen en elastisch is kun je hem in combinatie van deze punten nagefelijk rijden. je 'speelt' een beetje met je vingers. (niet vasthouden of alleen met 1 hand spelen). hou je buitenteugel een beetje meer tegen de hals (weer niet vasthouden) en je binnenteugel een ietsje naar binnen om stelling te vragen (op een volte bijv. al kan op de hoefslag oefenen ook goed zijn) je houd je binnenbeen er in een regelmatig ritme aan maar blijf wel een beetje spelen met je vingers (buitenteugel regelt tempo om het even raar te zeggen) en met je buitenbeen geef je ook in een regelmatige druk en duw je het paard als het ware in een banaan achtige vorm. het is iets (zoals alles met paardrijden) waar je gevoel voor moet ontwikkelen dus verlang niet teveel te snel ook niet van jezelf. en bewaar je geduld.

succes!

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:03

Hier wil ik dus ook even op reageren.Mijn paard doet dus precies hetzelfde in de galop en ik geef dan ook gelijk extra been.Dan komt ie ook iets omhoog maar gaat dan gelijk met z'n voorbenen maaien.Hij maakt dan een sprongetje van voren.Nu bedenk ik me opeens dat hij dat ook een tijdje heeft gedaan bij het aandraven dat gekke sprongetje Heeft hij dat sprongetje nodig om weer de juiste aanleuning te vinden of is dit weer een apestreek van hem?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:27

chantal: het is waarschijnlijk protest. waarschijnlijk hou je hem teveel vast voren.ga eens goed op je kont zitten, stel hem wat dieper in als je aan gaat springen en geef wat meer teugel maar blijf wel recht zitten. zodra hij in galop springt een paar passen voorwaarts rijden en dan weer oppakken.

succes

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:50

Rij overgangen. In deze overgangen moet je proberen je paard vlugger aan het been te krijgen. In deze overgangen moet je constant het gevoel houden dat hij bergopwaarts wil lopen en dat de achterbenen het eerst vertrekken vanuit halt en het laatst stilstaan naar het halthouden toe. Let erop dat je je handen niet gaat blokkeren, blijf luchtig en geef je paard zo de ruimte om zich te kunnen ontspannen.
Als het paard scherper op het been wordt, krijg je vanzelf meer oprichting om dat het gewicht naar achteren wordt geplaatst. Een paard die teveel op de kop en dus teveel op de voorhand loopt, heeft de meeste gewicht op zijn voorbenen te verwerken. Let daarbij ook op je eigen houding. Probeer hem onder je vandaan te drukken, zonder dat je het gevoel krijgt dat hij van voren het eerst vertrekt.
Je zal merken dat je paard uiteindelijk ook lichter gaat worden, door de verplaatsing van het gewicht...

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 11:48

Dank jullie wel allemaal! Ik zal het zeker proberen. Laatst was Evita aan het klieren, ze wilde niet goed aanspringen in galop op de rechterhand. Toen ik haar een flinke tik gaf, bokte ze één keer maar daarna liep ze wel supermooi! Opeens was ze veel losser en galopeerde ze ook niet meer 'op dr kop'. Hoe komt dit eigenlijk? Op de linkerhad was ze later wel weer iets zwaarder. Maar toch was het een hele vooruitgang!

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:58

Tyrza, ben het weer helemaal met je eens... Ben blij dat jij hier ook rondloopt Knipoog

Okkie, ik ben niet zo'n voorstander van je binnen hand naar binnen brengen. Zie liever de binnen hand richting buitenheup gaan. Ruiters die binnen hand naar binnen doen zetten vaak hun binnen hand vast en dan ben je nog verder van huis...!!!

FvdS

Eerst denken, dan doen !!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:10

inderdaad. Als de hand naar achter wordt geplaatst wordt het hoofd naar achter "getrokken", waardoor de buitenschouder als enige mogelijkheid alleen maar naar buiten kan vallen. De hand eerder richting knie zetten dan richting heup. Denk wel aan je elleboog die gebogen en ontspannen moet blijven en blokkeer je hand niet...

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:41

lekker veel overgangen en schakelingen rijden goed die kont eronder rijden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:41

...dussss zoals ik zei... Knipoog

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:22

Yathal, als ik het goed begrijp zie jij liever je binnenhand naar je buitenheup wijzen? dus in principe je binnenhand over de schoftbrengen?
Hier ben ik het niet mee eens, je binnenhand moet je duidelijk aan de binnenhand houden, en ja, iets van de hals af, als je met problemen te maken hebt, maar dan altijd goed je buitenteugel erbij, hierdoor kan je paard dan Niet over de schouder naar binnen vallen.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:30

yankeestar schreef:
paard dan Niet over de schouder naar binnen vallen.


..je bedoeld naar buiten, neem ik aan? Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:38

Yathal schreef:
Okkie, ik ben niet zo'n voorstander van je binnen hand naar binnen brengen. Zie liever de binnen hand richting buitenheup gaan. Ruiters die binnen hand naar binnen doen zetten vaak hun binnen hand vast en dan ben je nog verder van huis...!!!


ik zeg ook niet dat je hem helemaal naar binnen moet houden en vasthouden al helemaal niet. ik leg ook de nadruk op het eraan houden van de buitenteugel. maar als je hem naar je buitenheup brengt breng je hem over de schoft naar de andere kant en dat mag nooit gebeuren. maar hoe vraag jij stelling bij een paard wat dit niet kent?

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:46

ja,

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:11

HOWWWWWW STOPPPPPP!!!
Had het NIET over je hand over de schoft brengen !!! Dat we dat effe duidelijk hebben.

Bij een paard dat nog geen stelling kent zie ik dan inderdaad liever de hand richting de knie gaan dan naar binnen....!!! Dit om dus te voorkomen dat de binnen hand geblokkeerd wordt.

Maar volgens mij hadden we het hier niet over een paard wat nog geen stelling kent want ze zei dat hij al netjes nageeflijk loopt dus dan zou de stelling er toch in moeten zitten..?!

Wat ik dus met "richting buiten heup" bedoelde is je hand vanuit je pols ehh... draaien richting buiten heup (Beetje lastig om dat uit te leggen maar zit het ondertussen helemaal voor te doen hoor Knipoog )

Eerst denken, dan doen !!!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:25

Idd veeel overgangen rijden en zelf los en ontspannen blijven in de houding.
Verder kan ik er niet veel extra's aan toevoegen.... succes er mee

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 02:08

maar yathal, ik heb geleerd dat je je polsen niet mag draaien??? en daarbij zie het paard als een boogje wanneer je stelling vraagt: zoiets: )
dan draai je met je schouders zeg maar mee je binnenhand is automatisch wat meer richting knie, richting knie is naar binnen en dat bedoel ik. wel naar de binnen knie. ik kan het niet laten zien hier jammer maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 07:51

Het is gewoon simpel: Buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals, brengen naar je knie. Je zet je hele had dus opzij...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:57

maar toch niet helemaal naar je knie?!


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:05

als je je paard wat meer in wilt buigen: ja.

Je kan je hand dan zien als een soort bijzet. Het paard moet dan wel met zijn totale halspartij naar die kant toe komen. Maar dan heb ik het wel over over de rug rijden, dus in de lage lijn. Uiteindelijk kan je het ook wel doen als je paard wat meer bovenin gesteld is, maar dat lukt pas als hij écht goed op de achterhand staat. Anders laat je je paard alleen maar op de handen hangen...
Ik weet niet of je Anky wel eens hebt gezien met losrijden? Juist omdat de teugels zo lang zijn ivm over de rug rijden, zet zij ze ook (af en toe) opzij. Maar zeker niet naar achter dus.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:15

nee met lang en laag rijden kan ik me er wat meer bij voorstellen maar door je binnenhand naar je binnenknie te brengen gaat hij wel sneller over de schouder weglopen neem ik aan? je paard heeft dan meer stelling en minder buiging in het lijf dan rek je toch niet de juiste rugspieren op?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:20

Uiteraard moet je dan waakzaam blijven dat hij niet wegvalt over de buitenschouder.
Ik zeg ook bewust dat het paard met de gehele halspartij naar die kant moet kijken, doet hij dat alleen maar met zijn nek, dan gebruikt hij zijn bovenlijnspieren niet.

Als hij dus in zijn totale hals buigt, naar buiten begrenst is en de achthand aktief eronder heeft: zeker weten dat je paard dan zijn rug gebruikt...

Ik sta eigenlijk te popelen om het je te demonstreren, want volgens mij krijg je geen goed beeld bij mijn uitleg...

(Ik heb het ook over je hand náár je knie, niet achter de knie, mocht dat wat verkeerd overkomen.)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:44

ik kan het me volgens mij wel voorstellen. ik doe dit bij okkie als ik hem longeer (longeren is voor mij streven naar het zelfde lopen als met rijden) en als ik dan de volte verklein vergroot zijn achterhand actief hou met mij stem en de zweep erbij houden dan buigt hij als een banaantje met een actieve achterhand. ik denk dat ik het me zo moet voorstellen. maar met rijden gebeurt dit met mijn beenhulpen al aardig zonder mijn hand zo te moeten verplaatsen. is het dan beter om toch mijn hand meer mee te nemen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 11 bezoekers