Punten middendraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Punten middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 11:36

Stel:
Afgelopen proefje kreeg ik een 4 voor de middendraf omdat Star een pas in galop aansprong...
Als de middendraf er nog niet zo goed inzit, kun je misschien beter blijven doordraven, want dan haal je misschien een 5...

Of niet?
Mensen ervaring met oefeningen die nog niet helemaal goed gaan, naast goed les en beter trainen en uiteindelijk het protocolletje?


Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:41

Nee, want dan zeggen ze: "niet getoond" en dan heb je alsnog een 4 of minder.
Je moet er voor zorgen dat je duidelijk vertrekt, en duidelijk terugkomt, dan heb je de helft van de punten al binnen!

Ehmja??


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 13:23

Nuv schreef:
Nee, want dan zeggen ze: "niet getoond" en dan heb je alsnog een 4 of minder.
Je moet er voor zorgen dat je duidelijk vertrekt, en duidelijk terugkomt, dan heb je de helft van de punten al binnen!


Tsja en dan krijg je als commentaar wel sneller niet ruimer (als je pony al vrij ruim loopt in de arbeidsdraf), terwijl er toch duidelijk meer stuwing komt vanuit de achterhand. Tegenwoordig verwachten ze bijna ene uitgestrekte draf.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:21

Vippie"]
[quote="Nuv schreef:
Nee, want dan zeggen ze: "niet getoond" en dan heb je alsnog een 4 of minder.
Je moet er voor zorgen dat je duidelijk vertrekt, en duidelijk terugkomt, dan heb je de helft van de punten al binnen!


Tsja en dan krijg je als commentaar wel sneller niet ruimer (als je pony al vrij ruim loopt in de arbeidsdraf), terwijl er toch duidelijk meer stuwing komt vanuit de achterhand. Tegenwoordig verwachten ze bijna ene uitgestrekte draf.
Viv
[/quote]

Dat valt wel mee toch? Gewoon héél stiekem in de hoek ietsje terugnemen, en dan maar gewoon een paar pasjes wat harder, beter iets dan niets he.

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:24

Harder is juist niet de bedoeling, ruimer wordt gevraagd. Helaas zie je veel te vaak dat mensen gaan 'gasgeven' ipv de passen laten verruimen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:35

Fitzroy schreef:
Harder is juist niet de bedoeling, ruimer wordt gevraagd. Helaas zie je veel te vaak dat mensen gaan 'gasgeven' ipv de passen laten verruimen.


Ja maar je moet de motor van achter toch wat harder laten draaien om de ruimte te krijgen asan de voorkant. Dan ga je automatisch toch wat sneller als je pony nog niet zo mega verruimt? Wat is dan wijsheid, middendraf proberen met risico dat hij ietsje sneller gaat en net niet ruim genoeg toont, of op t gemakje in arbeidsdraf blijven, dan gaat hij temninste niet harder maar toont net als in geval 1 ook geen middendraf.
Help us out.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:37

Wat zou jij graag willen zien? Idealiter natuurlijk een normale middendraf maar als dat even niet lukt?

-paard draaft gewoon door
-paard verruimd niet maar gaat wel harder (dus wel reactie op been)
-paard springt even aan in galop (zeker reactie en leuk geprobeerd)

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:22

Ik denk dat je in de B en in de L niet kunt verwachten dat een paard ruimer gaat draven. Pas als een paard van achter vertrekt komt er ruimte; dit zie je misschien bij een enkeling in het M.
Ik ben geen juri ofzo maar ik ben wel tevreden een paard in de B of L fel is voor je been en dan maar harder gaat in de middendraf ipv ruimer

She's my lady Lovers

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:06

Als je duidelijk verschil wilt laten zien, zou je hem voor de middendraf een paar pasjes kunnen verzamelen of vertragen. Hierdoor kun je, ook al gaat de middendraf nog niet zo goed, wel een duidelijk wegrijden laten zien.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:40

Nistria, als (oud) jurylid kan ik je vertellen dat alleen maar harder gaan lopen in de middendraf hard gestraft wordt, ook in het B en L. Sorry, ik ben dit bepaald niet met je eens, en snap ook niet goed hoe je hierbij komt. Ieder paard kan zijn pas wat verruimen, dat is ook basiswerk in de training (schakelen?). Pas als een paard meer kan verzamelen en kan dalen achter, kun je verwachten dat hij dan ook voor echt gaat uittikken en een spetterende middendraf laat zien, maar gewoon verruimen en terug komen kan ieder fatsoenlijk gereden B paard al.

Uch!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:41

Oeps, ik zie dat ik jullie nog een antwoord verschuldigd ben, Apple en Vippie.

Apple: alle 3 de situaties zijn onvoldoende, waarbij optie 2 net iets hoger scoort dan optie 1 + 3.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:58

Oke, maar dan vraag ik mij zo onderhan af wat het verschil nog is tussen uitgestrekt draf en middendraf? Ik had altijd begrepen dat heb bij uitgestrekt niet de bedoeling is om te versnellen maar bij middendraf e.d. zowel versnellen als verruimen?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:15

middendraf is een verruimde, aktieve draf. Uitgestrekte draf is nog een tikkeltje ruimer, waarbij het paard/de pony nog meer van achter moet vertrekken.

Let wel: aktief is niet snel en kort draven. Het paard/de pony moet in de achterhand licht dalen, waardoor het gewicht beter aan de achterzijde geplaatst wordt. HIerdoor komt het gewicht van de voorhand af, waardoor het dier meer ruimte krijgt in de schouders om de voorbenen "eruit" te gooien. Bovendien zal hij dan meer ondertreden van achter.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:25

En in hoeverre wordt dan rekening gehouden met de bouw van het dier? In het boekje staat dat daar ook naar gekeken moet worden. Dus als je er dan voor kiest om technisch goed te rijden maar het is gewoon niet spetterend dan heb je toch wel recht op een voldoende of zie ik dat nu verkeerd? Dus als het paard naar beste kunnen loopt zeg maar, alleen niet zo spetterend als een volleerd dressuurpaard met super bewegingen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:32

Daar kan ik geen oordeel over vellen, ben geen jury. Wellicht een andere persoon die jurylid is hier in de zaal?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:35

Er hoort geen rekening gehouden te worden met de bouw of mogelijkheden van het paard,
er zijn richtlijnen waar een correcte middendraf aan hoort te voldoen en daar houdt een jury zich aan (normaal gesproken dan Tong uitsteken )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:40

Hmm jammer, dan zal ik inderdaad niet verder komen dan de door een jury voorspelde L dressuur.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:40

Kun je mij citeren waar in het boekje staat dat er naar de bouw van het paard gekeken wordt?
Ben ik erg nieuwsgierig naar nl. Naar mijn weten staat het nergens.

Een middendraf is dan ook een middendraf ongeacht of je dat met een Fjielanker of een warmbloedpaard rijdt. JE hebt als jury een bepaald ideaalbeeld aan de hand waarvan je beoordeelt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:50

cornelie schreef:
En in hoeverre wordt dan rekening gehouden met de bouw van het dier? In het boekje staat dat daar ook naar gekeken moet worden. Dus als je er dan voor kiest om technisch goed te rijden maar het is gewoon niet spetterend dan heb je toch wel recht op een voldoende of zie ik dat nu verkeerd? Dus als het paard naar beste kunnen loopt zeg maar, alleen niet zo spetterend als een volleerd dressuurpaard met super bewegingen.


Ze zijn helaas bij de dressuur niet zo welwillend als bij het western waar hier idd rekening mee gehouden wordt. Bij de dressuur verwachte men helaas dat een hafje of een fjord net zo toont als een KWPNer Lips are sealed . En helaas moet een B paardje net zo spetterend tonen als een Zer.
Onder het motto, dan moet je maar geen dressuur gaan rijden als je paard bovenstaande niet waar kan maken Gaaaap .
En als je in het M rijdt (jaja echt gebeurd) dan wordt je beloond met een wp als je paard bijna over de omheining springt. Tsja die beestjes komen bijna nooit buiten he? Haha!
Geef me dan maar mn superbrave-ik schrik van niks-gele bollie die dan maar een technisch iets mindere proef loopt. Lovers

Jurering zal helaas altijd een discussiepunt blijven.....
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:52

Zolang het jureren door mensen gedaan zal worden, zullen er altijd discussies blijven...Knipoog

Een jury is ook maar een mens...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:59

Tyrza schreef:
Zolang het jureren door mensen gedaan zal worden, zullen er altijd discussies blijven...Knipoog

Een jury is ook maar een mens...


Idd gelukkig maar.....
Mijn favo jurymens heb ik gelukkig veel aan, geeft goed commentaar waar ik wat aan heb. En is ook eerlijk, KWPNers en fjordies oid zijn allemaal gelijk, merk je aan de punten.
En binnenkort een instrucrice die ons gaat helpen om van die 5-jes 6 jes te maken enz.... hè Tyrz? Haha!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:08

Ik weet al waar ik het vandaan heb volgens mij. Ik heb thuis ook nog het oude blauwe boekje liggen en toen heb ik het weleens opgezocht. Maar in het nieuwe boekje staat het niet meer nee. Tja, toch wel jammer soms hoor. Aan de ene kant wordt er gezegd dat elk gezond paard een z proef kan lopen. Terwijl je het vaak in de praktijk zonder bewegingscanon moeilijk hebt. Ik was (en ben eigenlijk nog steeds) er altijd van overtuigd dat ik de evt tekort komende bewegingen zou kunnen compenseren door die onderdelen wél technisch super te rijden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:08

6jes? we maken er 7s van!!! Haha!

er zijn altijd wel puntjes die gevonden moeten worden om op de i te zetten...Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:15

Wie zegt dat een haf als een kwpn moet tonen?
Een haf heeft gewoon een correcte middendraf te laten zien, en dan heeft hij pech dat dat een KWPNer wat makkelijker afgaat.
Had hij maar geen haf moeten worden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:19

Tyrza schreef:
6jes? we maken er 7s van!!! Haha!

er zijn altijd wel puntjes die gevonden moeten worden om op de i te zetten...Knipoog


Protocolletjes menemen dan maar????
Hihihii, jij bent wel heel positief gestemd, hihii latenw e hopen zeg die 7ens..... Kwijl
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bowo, Fly_high, Trendiction en 8 bezoekers