veulen helemaal alleen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

veulen helemaal alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-03 14:49

hebben jullie dat? volgend jaar wordt er bij ons op stal een veulen geboren, en dan dus helemaal alleen, maar is dat eigelijk wel goed voor z'n sociale ontwikkeling dat die met met andere veulens kan spelen???
laten als die weg kan gaat die naar de opfok maar ik vraag het me dan toch af of dat wel goed is voor zn veulen?
jullie mening

niets is onmogelijk voor hen die willen


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:49

Ik denk dat het het beste is om een maatje voor het veulen te hebben. Dat is ook de reden dat ik zeer bewust mijn beide merries in hetzelfde jaar heb gedekt, en dat ik niet laat ben begonnen met dekken, zodat ik de grootste kansen had om ze allebei drachtig te hebben.

Het zal in de opfok heus wel goed komen, maar het veulen zal denk ik meer aanpassings moeilijkheden hebben, puur omdat het nog nooit contact heeft gehad met een ander veulen.

Maar, soms kan het gewoon niet anders, ik denk ook niet dat het echt heel erg schadelijk is, maar wel beter als er wel een maatje is.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 16:43

Wij laten ook altijd 2 merrie's tegelijk dekken zodat de veulens gezelschap hebben en lekker samen kunnen spelen...

Maar er zijn vast meer mensen met 1 veulen, misschien kan je ze samen zetten?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:38

Ik ken genoeg paarden die als enige veulen op stal zijn geweest. Daar is weinig mis mee. Zeker wanneer ze naar de opfok gaan is er helemaal geen probleem. Ze leren genoeg (en voldoende) gedragsregels van hun moeder, spelen doen ze ook wel met de merrie.
Als je keuze hebt (omdat er toch meer merries met veulens zijn) dan zou ik ze wel bij elkaar zetten.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:17

Veulens leren inderdaad heel veel van hun moeder. Maar toch is het voor veulentjes veel leuker om met leeftijdsgenootjes te spelen en gedrag te leren!

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 20:03

he is dus moet mijn paard, maar ik vroeg het me dus wel af, de mijne wordt misschien volgend jaar gedekt, ligt er een beetje aan.
maar bedankt voor jullie reacties

niets is onmogelijk voor hen die willen

Tancreda4

Berichten: 24013
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:45

Wij hebben er ook eentje alleen gehad. Hij's nu 2. Eerste half jaar alleen bij mamsie paard, toen kwammie bij Tancreda. Ging prima, konden niet zonder elkaar. Ze schilden maar 1 jaartje Tancreda 1 jaar ouder. Maar tancreda heeft vanaf 1/2 jaar tot 1,5 jaar ongeveer, helemaal alleen gestaan. Zonder paarden. Ze was hartsikke lief voor andere paarden vond alles best, en daar kwam Union dus bij, een lastpost. Tancreda strafde hem niet af, ook omdat ze de laatste weken kruepel was, maar vooral omdat ze gewoon te lief was. Hij kreeg dus niet op zijn kop alssie wat verkeerd deed.
Gevolg een twenter die geen respect heeft voor andere paarden en dus regelmatig een gigantische knal krijgt. Een waarschuwing doet hem niets, en ook een trap schrikt ie niet van terug gaat gewoon door.

ALssie een goed maatje had gehad, was het mischien nog een beetje een sociaal paard geworden. Maar doordta hij aleen ibj Tancreda had gestaan heeft hij niet veel geleerd, en is nu DE Lastpost van de stal.

Een veulen moet zoveel mogelijk paarden contact, en niet alleen dat van zijn moeder. Daarmoet ie ook na een 1/2 jaar bij weg, en alleen zetten is al helemaal niets. Van meerdere paarden leren ze meer.


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:25

als je jongen paarden opstal zijn kan het wel, maar het beste kun je ze maar de zomer een paar maanden in een groep zetten.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blijgeestig, Cloud, Damelza, DenieesB, dierenfan, Gambler99, HarmanyL, nick_en_ik, xKatinkii en 131 bezoekers