veulen laten volgen aan halstertouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mountain
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: in het zuiden

veulen laten volgen aan halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 20:21

Heeft iemand tips om een veulen te leren volgen aan het halstertouw.


sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:31

hoe oud is dit veulen.

Het is belangrijk om te laten zien aan je veulen dat jij de baas bent.

1/ wil je het straffen, laat hem dan enkele passen achteruit gaan.
2/ Zorg dat het veulken u vertrouwd. Hetis een jong dier en alles is nieuw.
3/ zorg ervoor dat je nooit aan het touw trekt. Het veulen moet leren volgen zonder dat je voortdurend aan het touw hangt.
4/ trekt u veulen tegen, geef dan touw mee. Hoe meer jij gaat trekken, hoe meer weerstand het gaat bieden.
5/ HEEL BELANGRIJK: zorg dat u veulen achter u loopt. Laat het niet naast u lopen!!! Reden: baas spelen. Loopt het veulen aan u schouder, dan probeert het controle te krijgen over u. Laat het achter u lopen. Jij beslist wat er gebeurt en waar je naartoe gaat.( idem in de natuur)
6/ Ik wens je veel geduld en veel succes toe!!!

Wees blij dat je op een paard kan rijden. Alleen het feit al dat je erop mag zitten zou ik al als een hele eer beschouwen.

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:35

Hoi hoi...

Zolang het veulen nog bij de moeder staat al beginnen met het lopen aan een halster/touw. Neem de moeder mee met het veulen daarnaast. Eventueel een zweepje in de andere hand zodat je het veulen kunt leren je niet voorbij te gaan.

Snap eigenlijk niet dat hier problemen mee zijn. Als je daar vanaf dag 1 mee begint dan weet het veulen niet beter dan dat het zo gaat.

Ik liet veulen nooit achter me lopen omdat ik dan niet meer zag wat hij van plan was... Altijd naast me en hij mocht me niet voorbij...

Succes,

FvdS

Eerst denken, dan doen !!!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:36

Nooit gaan trekken!!! WIlt het niet lopen, duw het dan rustig voorwaars.

mountain
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: in het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 20:54

Bedankt voor jullie reacties.
Het veulen is nu 3 weken oud, geen problemen om het halster om te doen, dit laat ze zonder problemen toe. De volgende stap moet toch zijn dat het wilt volgen aan een halstertouw. Hoe moet je leren dat ze het touw volgt? Ze blijft nu staan en doet geen stap.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:00

Ik heb mijn veulen vorig jaar een touw aan het halstertje gehangen, en de namiddag in een kleine wei laten lopen met het touw eraan. Telkens ze erop stond moest ze toegeven aan de druk, of ze kreeg haar hoofd niet meer los. Als ze trok hield ze gewoon haarzelf vast. Ze had het bijzonder snel door en de dag erop heb ik na een half uurtje het touw terug afgehaakt. Ze wist nu wat de bedoeling was, toegeven aan de druk en dan kan ik m'n been opheffen en ben ik los ... Wel onder toezicht doen (vanzelfsprekend!!!!)!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 07:42

Gelezen in de vrijruiter (blad van de NVVR). Touwtje door de ring van het halster van de moeder doen, hierdoor loopt ie aan een touwtje, maar kan toch lekker achter zijn moeder aan hobbelen. Ik heb het met mystery geprobeert, en ze liep zo mee

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 07:52

Met een vergelijkbaar trucje (singel om de merrie en daar veulen aan vast maken) gaat Wadhnu dus plat op zijn kont zitten en loopt hij dus echt niet mee! Bij hem zijn we gewoon begonnen met een halstertouw en dan achte de moeder aanlopen. Als hij aarzelde, hand achter zijn billen langs en duwen, nooit trekken aan het halstertouw.
En ik wil dat een veulen naast me loopt, zodat ik ter hoogte van zijn hals loop, en het touw moet dan doorhangen. Dan kan ik hem in de gaten houden.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:20

ook een tip die ik van iemand kreeg: Touwtje om achter zijn billen langs. OP het moment dat ie gaat hangen, druk op het touw en tada, veulen gaat braaf naar voren

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:41

Ik oefen ook kleine stukjes in de box. Geef druk aan het halstertje om naar voren te laten stappen, en als ze dat dan doet, aai/kroel ik haar meteen (beloning).
[naam verwijderd] wil juist wel naar voren, gaat rennen, en dat is dan erg lastig om het touwtje vast te blijven houden.... in de box is ze wat minder springerig. Eigenlijk moet je gewoon 2 man hulp hebben. 1 stapt met de merrie, jij houd het veulen aan het touwtje en probeert het te leiden, en een derde die het veulen bij de bips aanspoort om naar voren te bewegen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:54

Nou ik heb ook al het een en ander gelezen daar over omdat Bugs ( de jaarling van Bunny) ook nog niet mee kan lopen en als hij in de zomer hierheen komt ga ik hem dat proberen te leren.
Er zijn verschillende methode's maar deze spreek mj het meest aan.

Begin met een passend halster en een lang touw; neem bij een ouder paard een kaptoom of leg het touw bij de eerste paar lessen over de bovenkant van de neus. Als het vuelen nog heel jong is, moet het eerst leren beloond te worden als het zijn hoofd dicht bij jou houd.
Ga de box in met een korte stok waaraan u een zakdoek hebt gebonden. Aai met de stik over zijn hele lijf tot het er niet meer bang voor is. Houd daarna het halstertouw kort vast en klop of tik tegen de achterkant van het veulen totdat deze van je afwend.
Hierdoor draait hij zijn hoofd naar jou toe en op dat moment moet je meteen het touw laten vieren en het veulen op zijn voorhoofd kriebelenbijwijze van beloning. Herhaal dit proces beiden kant totdat het dier op de stok begint te anticiperen en zijn hoofd naar u toedraait voordat je de acxhterhand aanraakt. Als beloning altijd even kriebelen en de druk van het touw wegnemen. Sla het paard NOOIT met de stok.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:10

Ik vraag me eigenlijk af waarom er door veel mensen nadrukkelijk wordt gezegd: NOOIT aan het touw (waar dus een veulen aan vast zit) gaan hangen, omdat het veulen dan alleen maar tegendruk geeft. Ok, je moet het niet overdrijven, maar als je het vanaf dag 1 doet, kan het volgens mij juist niet zo veel kwaad. Want zo'n veulen vindt het vast niet leuk al die druk op dat halster, dus zogauw hij dan WEL een stapje naar voren doet is die druk er toch af? En omdat hij nog niet zo sterk is, win je zoiets al gauw volgens mij! Dit moet je natuurlijk niet met een wat ouder en al sterker paardje doen.
Maar ik denk dat het het beste werkt als 1 persoon het touw vastheeft en met wat druk vraagt om mee te lopen. Geen reactie, of tegendruk geven? Dan moet iemand anders het veulen aan de achterkant drukken. En weer geldt: zogauw het beestje loopt is de druk weg!

Maar ik heb hierboven ook nieuwe tips gelezen die me wel aanspreken!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:19

Les 1 in veulen-psychotherapie: het veulen is ALTIJD geneigd tegen je druk in te gaan.

Maw, als het veulen druk in de nek voelt, zal het niet tot de conclusie komen dat het een stapje naar voren moet doen om er vanaf te komen, nee, het zal met izjn hele lijven tegen de druk in gaan hangen (dorodrukken zeg maar). DAAROM mag je dus niet continue druk op het halster blijven geven, daar leren ze gewoon niets van.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:20

Omdat hij alleen terug gaat hangen en dat win je dus echt niet. Ik heb Raimaer letterlijk haar veulen mee zien slepen toen hij aan haar singel vastgeknoopt zat. Hij gaf dus niet op en zat alleen plat op zijn kont zich te verzetten. Je bereikt dus niet wat je wil, nl dat hij gewoon meeloopt.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:22

Maar als die ene tip werkt, die hierboven ergens beschreven staat, hem in de wei laten met een touw, en als ie er op gaat staan, dan geeft ie vanzelf na. Dus dan leert hij er wel degelijk van!
M.a.w. als je maar lang genoeg volhoudt. Maar het ene veulen is natuurlijk het andere ook niet.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:59

Mijn veulen is nu alweer 3 maanden oud.
Maar toen hij ook 3 weken oud was , deed ik hem net aan het touw, hij liep uiteraard niet meteen mee Haha!
Maar als hij niet wil lopen , dan zorg je ervoor dat je een touw achter zijn kontje doet, als het veulen niet mee wilt lopen, dan geef je een duwtje aan het touw, en loopt het veulen door, zo doe ik het ook, en hij loopt nu perfect mee!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers