waneer ontwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

waneer ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 18:22

Om de hoeveel weken geven jullie een wormenkuur, en wat kan ik geven aan mijn haflinger van 1.36 vrij dik?
Hebben jullie daarnaast ook nog voorkeuren aan de merken van de wormenkuren per seisoen?

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:24

Ik geef het hele jaar door Equest , elke drie maanden.
Lekker simpel , de eerste van het kwartaal altijd , dus 1 Maart , 1 Juni ,
1 September , 1 December..is makkelijk te onthouden Lachen

Ik geef altijd een volle spuit , is eigenlijk iets te veel voor Rena , ongeveer 1.45 en zie profiel voor stevigheid Haha! , maar er gaat ook wel hier en daar een kloddertje verloren .
Liever iets te veel dan te weinig.
Een klein beetje teveel kan ook eigenlijk geen kwaad zover ik weet.
Dus daarom maar altijd een volle spuit Vingers aflikken

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:30

Yep, geldt voor mij het zelfde. Om de 3 maanden Equest. Hmm, en Haflinger van 1.36... Schat ik op 350-400 kilo? (kan het mis hebben hoor Haha!) Het gewicht kan je afstellen op de wormenspuit, voor de juiste hoeveelheid. Als je het gewicht precies wilt bepalen is er geloof ik een meetlint in omloop, ik meende gehoord te hebben dat die wel bij de paardendrogist is te bestellen.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:45

ik geef het ook elke drie maanden, maar ik heb een ijslander/dartmoor van 1.20 en die weegt al rond de 300 kilo....
en een halfinger is nog wel iets steviger dus echt niet minder dan 400 geven anders werkt het niet, beter te veel dan te weinig!

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:19

Mijn haflinger geef ik om de 3 maanden de wormkuur Eqvalan.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 08:27

pmarena schreef:
Ik geef het hele jaar door Equest , elke drie maanden.
Lekker simpel , de eerste van het kwartaal altijd , dus 1 Maart , 1 Juni ,
1 September , 1 December..is makkelijk te onthouden Lachen

Ik geef altijd een volle spuit , is eigenlijk iets te veel voor Rena , ongeveer 1.45 en zie profiel voor stevigheid Haha! , maar er gaat ook wel hier en daar een kloddertje verloren .
Liever iets te veel dan te weinig.
Een klein beetje teveel kan ook eigenlijk geen kwaad zover ik weet.
Dus daarom maar altijd een volle spuit Vingers aflikken


Ik heb gehoord dat je het best elke keer een ander merk kan nemen?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:34

Gooi eens het woord ontwormen in de zoekmachine, dan vind je ongeveer 100.000 topics, waarin alles al is gezegd denk ik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:34

Ik heb gehoord dat je het beste bij een merk kan blijven. De reden waarom paarden soms immuun worden voor een wormenkuur is door onderdosering...

En Haffi: Eqvalan hoort eens in de zes tot acht weken gegeven te worden. Met drie maanden wacht je te lang!

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:19

Ik geloof dat ik ergens gelezen heb (in de Bit ofzo) dat alleen bij de goedkopere merken afgewisseld moet worden omdat de wormen er anders imuun tegen worden. Bij Furexel, Eqvalan of Equest is dit echter nog niet voorgekomen dus kun je als vast merk geven zeg maar...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:11

Het gaat niet om het merk, maar om de werkzame stof.
Eqvalan en Furexel bijvoorbeeld hebben allebei ivermectine als werkzame stof, Equest bevat moxidectine.

En dan heb je ook nog spuiten op basis van pyrantel, zoals bijvoorbeeld Strongid P, maar dat werkt niet tegen horzellarven. Dat kun je in de winter dus best gebruiken, maar in het weideseizoen niet.

Dat immuun worden heeft niet zozeer te maken met welke stof je gebruikt, maar veel meer met de dosering. Een echte overdosis van een wormenkuur zul je niet snel geven, dus doseer maar flink ruim.
Meestal gaan die spuiten maar tot 600 kg, dat vind ik persoonlijk eigenlijk best weinig voor een paard dat flink aan de maat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:18

Margreet schreef:
Het gaat niet om het merk, maar om de werkzame stof.
Eqvalan en Furexel bijvoorbeeld hebben allebei ivermectine als werkzame stof, Equest bevat moxidectine.


Is het niet juist andersom? Equest bevat toch ivermectine? Maar zeker weten doe ik het niet, dus ik ga vanavond even op de verpakking kijken.

Weet wel, dat je Equest niet aan veulens tot 6 maanden moet geven.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:23

ik heb de tip dat je een wormenkuur niet bij de winkel moet kopen maar bij de dierenarts, omdat zij verplicht zijn ze in de koeling te bewaren. ongekoeld zou de werking tot 50% afnemen. je betaalt wel meer.

bij ons op stal worden ze om de 3 maanden gegeven, als de paarden weidegang hebben om de 2 maanden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:29

Nee, Equest is moxidectine, heel zeker weten. En idd niet goed voor veulens. Heeft iets met de ontwikkeling van de bloed-hersen barriere te maken.
http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000329.php?x=4386

Eqvalan, Ivocmec, Furexel, Eraquell etc. is ivermectine
http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000238.php?x=4386
http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000394.php?x=4386
http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000239.php?x=4386

En dan heb je dus ook nog pyrantel, zoals in bv. Strongid-P
http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000237.php?x=4386


Alles op een rij: http://www.wormenspuiten.nl/werkzame_stoffen.htm

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:32

Ik ontworm in de zomer elke 6/7 weken en in de winter eens in de 8 weken.
Gewoon het merk dat ze in de winkel hebben maar van ong september tot januari wormenkuren met ivermectine. Soms langer, hij krijgt namelijk voor 400kg dus ik doe er vaker mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:40

Elke drie maanden, Equest. En direct na het weideseizoen EquiMax.

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 15:41

ik ontworm elke drie maanden, eind mrt/begin april 1x met equimax (vanwege lintwormbestrijding) en de rest met equest

Armanda

Berichten: 555
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: Nieuw-Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:12

Wat ik weet is dat het beter is om je paard inderdaad verschillende wormenkuren te geven. Onze veearts vertelde ons dat elke wormenkuur de bestandelen weer net iets anders heeft samengesteld. As je verschillende wormenkuren geeft worden ze en niet immum en zijn ze beter beschermd tegen verschillende wormen. Omdat de ene wormenkuur beter helpt tegen een bepaalde worm, en een andere wormenkuur weer tegen een andere worm. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
groetjes Amanda

Armanda

Berichten: 555
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: Nieuw-Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:16

Armanda schreef:
Wat ik weet is dat het beter is om je paard inderdaad verschillende wormenkuren te geven. Onze veearts vertelde ons dat elke wormenkuur de bestandelen weer net iets anders heeft samengesteld. As je verschillende wormenkuren geeft worden ze en niet immum en zijn ze beter beschermd tegen verschillende wormen. Omdat de ene wormenkuur beter helpt tegen een bepaalde worm, en een andere wormenkuur weer tegen een andere worm. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
groetjes Armanda

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:49

Mijn DA heeft dus verteld dat je niet hoeft te wisselen van wormenkuur, als je een wormenkuur geeft op basis van ivermectine of moxidectine. Het is een capaciteit op paardengebied, dus wie moet je nu geloven?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:58

Iedere 3 maanden Equest, sinds dat spul er is doe ik dat ook en dat werkt super. Hoef nu niet meer bang te zijn dat ze te lang op een ""paardenwei"" staan, omdat zelfs de larven gedood worden.